fredag 9 maj 2014

Många bilister saknar förmågan att tänka efter före

Idag är det jag skriver inte egentligen riktat till motorcyklister utan mer till landets bilister. Kanske känner du en och annan bilist och då kan du förmedla länken till honom eller henne så att den bilisten bespara landets motorcyklister från lite obehag.

En dag i förra veckan när jag var ute och rastade min Road King kom jag åkande enligt gällande hastighetsbegränsning på inre Ringvägen i Malmö. Jag var på väg ut ur stan för att köra en tur på några trevliga småvägar. Strax efter att jag passerat avfarten mot Ystad och Jägersro blev jag omkörd av en norskregistrerad bil. Jag tror i och för sig att det egentligen inte hade någon betydelse att chauffören och bilen var norsk, jag har nämligen upplevt samma beteende från Svenska bilister också.

Jag ser i backspegeln hur den norsregistrerade bilen närmar sig och smällde på högerblinkers och bytte fil. Bilen kör om och åker in snävt framför mig så att jag får lätta på gasen och trycka försiktigt ett par gånger på bromshandtaget för att skapa i alla fall lite avstånd. Det är då det händer. Den norske bilisten får plötsligt för sig att han skall göra rent rutorna. Jag ligger kanske på två hojlängders avstånd bakom när han börjar ar spruta med spolarvätskan och vispa med vindrutetorkarna.

Sitter man inne i en bil så har man ingen aning om hur mycket spolarvätska  som passerar över bilens tak när man gör rent rutorna. Betydligt mer än vad man tror. Jag var glad över att jag åkte med heltäckande hjälm. Tyvärr hade jag en liten glipa på visiret och det räckte för att upptäcka hur äckligt spolarvätska smakar. Jag var evinnerligt tacksam att jag inte åkte med öppen hjälm. Du som kör bil, kolla i backspegeln innan du pumpar spolarvätska på vindrutan.

Ser du en motorcykel i backspegeln så vänta tills den är borta. Det är lika viktigt för motorcyklister som bilister att köra nyktra. Om man som motorcyklist vill festa till lite så är det aldrig blåsprit det som är förstahandsvalet. Ha en trevlig helg och gasa lugnt.

torsdag 8 maj 2014

Motorcykeln framtidens miljöfordon

I miljödebatten talas det sällan om motorcyklar i positiva ordalag. Ofta får man höra att nöjesåkning är onödigt och belastar miljön med onödiga mängder koldioxid. Det är sällan miljöivrarna nämner motorcyklar i positiva ordalag.

Det som gav mig idén till dagens blogginlägg var en artikel Henning Svedberg publicerade på Braaap.se som handlade om en ny 125cc Yamaha. Där ställde han frågan om detta kunde vara ett alternativ till scootern som pendlarfordon.
Yamaha MT 125

Jag skulle vilja dra det en bit till och säga, är det ett alternativ till bil som pendlarfordon? Absolut skulle jag vilja påstå en 125:a är bland de mest miljöriktiga fordon som drivs av fossila bränsle du kan köra. Om vi säger att du pendlar 5 mil om dagen och att du har ca 225 arbetsdagar om året. Vi räknar bort fyra månaders vinterdagar då man ogärna kör motorcykel då återstår 165 arbetsdagar då du kan mc-pendla med din 125:a.
Honda MSX 125

Om du som bruksbil har Sveriges vanligaste en Volvo V70 kan du räkna med en en snittförbrukning på 0,9l / mil. på 165 pendlingsdagar a fem mil skulle det innebära att du förbrukade ca 740 liter bensin till en kostnad av ca 10 700kr om du istället mc-pendlade med en 125:a som drar ca 2 dl / mil skulle det innebära att du på samma sträcka förbrände 165 liter bensin till en kostnad av 2400kr Det betyder att du förbrukar 78% mindre bränsle om du mc-pendlar Det samma gäller utsläppsmängden av koldioxid den minskar också med lika mycket.
Aprilia RS 125

Med detta lilla räkneexempel så kan man ju fundera över hur det kommer sig att landets miljöivrare inte talar om motorcyklar som fordon som kan bidra till en bättre miljö och förbättra möjligheterna att stoppa den globala uppvärmningen som de så gärna framhåller och använder som miljöargument. Fram för mer motorcykelprat i miljödebatten. Här finns stora miljövinster att göra om vi kan minska bilismen till förmån för små motorcyklar. När det gäller 125:or har utvecklingen inte stått still. Det har hänt massor och det finns väldesignade hojar med massor av både attityd och karaktär. Det är bara att välja efter tycke och smak. Ha en trevlig fredag, nu håller vi tummarna för att det skall bli åkväder i helgen. Gasa Lugnt.

onsdag 7 maj 2014

Sköt om din hjälm så du åker säkert

Ta hand om din hjälm och ge den lite omvårdnad då och då så har du bättre koll på hjälmens kondition samtidigt som den ser snyggare ut. Att ha en välpolerad hjälm har flera fördelat inte bara att den ser blank och snygg ut.

Om man som jag bor i Skåne där rapsfälten står i full blom fylls luften på sina ställen av rapsbaggar. Dessa små gynnar råkar ibland komma i vägen för din framfart vilket du märker genom att det smattrar mot hjälmen Dessa små skalbaggar tillsammans med andra flygfän lämnar sina visitkort i form av utsmetade proteinrester på din hjälm och ditt visir. Det kan bli rätt mycket torkande och gnidande innan du lyckats gnugga bort alla likdelarna från hjälmen. Om du istället förekommer insekterna och ser till att vaxa din hjälm fastnar de inte lika hårt. Nästa vinst kommer du att upptäcka nästa gång du kör i regn. Har du ett välvaxat visir så kommer regndropparna att blåsa av. Det räcker att vrida lite på huvudet och vips så är regndropparna borta.

Börja med att tvätta rent hjälmen med till exempel vatten och diskmedel. När du torkat av hjälmen är det dags att ta fram det tunga artilleriet. Bilpolish, vax och microfiberdukar.

Börja med att göra rent hjälmen med polish. Det innehåller milt slipmedel och tar bort eventuell oxid i lacken och trollar bort de minsta reporna i visiret. Lägg på polishen i små cirkelrörelser. du kan gnugga ganska hårt.
Låt polishen torka så att det bildas en tunn vit hinna. Sedan är det dags att polera hjälmen ren med en microfiber duk. Nu är lacken rengjord och ser fin ut men du skall inte nöja dig med detta. Eftersom hjälmens lack nu saknar skydd oxiderar den och blir matt mycket snabbt om du inte gör något åt saken.
Vax löser problemet. Vaxet ger din hjälm en skyddande hinna och gör den smutsavvisande och skyddar även mot UV strålningen som mattar och oxiderar lacken. Idag använde jag ett klassiskt pastavax, det går givet vis lika bra att använda flytande vax. Precis som med polishen så skall du lägga på vaxet med små cirkelrörelser, gnugga in det rejält.
Ta god tid på dig och lägg på ett tunt lager vax på hela hjälmen. undvik vax på hjälmens gummidetaljer. Vaxet kan lämna en ful vit hinna på gummit som kan vara svår att få bort. Om du vill kan du täcka eventuella gummidelar med maskeringstape. Skulle du få vax på gummigrejer går det att tvätta bort med amoniak. Inte kul att använda så därför bör man undvika att vaxa kommer på gummidetaljerna. Glöm inte att vaxa visiret.
När du vaxat hjälmen tar du en kopp kaffe medan du väntar på att vaxet skall torka. Det tar lite längre tid än vad det gör för polishen då vaxet inte innehåller lika mycket lösningsmedel.
När kaffet är uppdrucket polerar du hjälmen och visiret till önskad glans med en ren microfiberduk. Nu får man hålla på och gnugga en stund. Av friktionen som uppstår när du polerar härdar vaxet ytterligare och det bildas en tunn men slät och hård yta på hjälmen.
Om du inte redan fyllt i ditt medicalcard som du fick tillsammans med ditt SMC medlemskort så passa på att göra det nu. Glöm inte bort att klistra dekalen på hjälmen så räddingstjänsten ser att dina personuppgifter finns på ett kort i hjälmen. Stoppa in kortet under fodret i hjälmen sedan är du klar.
Nu är hjälmen klar och det är bara att vänta på åkväder. Skulle det komma en regnskur så gör det inte så mycket nu när du har en nyvaxad hjälm. Regndropparna kommer att sky den som pesten.
Gasa Lugnt.

tisdag 6 maj 2014

Stopp och belägg. En guidad tur bland bromsbelägg och skivor

Har du någon gång funderat över vad det är som händer när du bromas och vad det är bromsarna gör. Bromsens funktion är att med hjälp av friktion omsätta rörelseenergi till värme, om man nu inte vill göra det enkelt för sig och säga att bromsen är till för att få stopp på hojen. Om vi nu försöker fördjupa oss i det första påståendet så skall jag försöka förklara hur jag menar.

Dina bromsar består av ett antal delar som skall samverka för att din inbromsning skall bli så effektiv som möjligt. Bromsskivor, bromsbelägg, bromsok, bromsledningar, bromskolv, bromsvätska och bromsgrepp eller bromspedal. När du klämmer åt bromsgreppet påverkar den bromskolven så att trycket i bromsledningen ökar. Då pressas bromsbeläggen ut mot bromsskivan och friktion uppstår. Med hjälp av friktion omvandlas rörelseenergin till värme och med hjälp av trögheten friktionen skapar saktar motorcykeln in. Ganska självklart ifall man tänker efter.

I ett bromssystem är det högre tryck och kraft än vad man kanske tänker på. Trycket i bromsledningarna kan vara uppåt 30 bar. Det är mer än tio gånger så högt tryck som i ett nypumpat mc däck. Bromskolven är med andra ord en effektiv liten rackare när det kommer till att förvandla din handkraft till friktion mot bromsskivan. Om du betänker att dina bromsledningar är utsatta för detta enorma tryck inser du nog vikten av att då och då ta en extra koll på dina bromsledningar. Det är på grund av det höga trycket som man ibland kan uppleva bromsarna som lite "svampiga" Det beror på att trycket får bromsledningarna att töja sig något så att du förlorar lite press mot bromskolvarna. Det är på grund av detta man kan uppleva att bromsarna blir bättre då man byter till stålomspunna bromsledningar. Det flätade stålhöljet töjer sig nämligen inte.

Med 30 bars tryck i bromsledningarna omsätts det till en klämkraft om bromsskivan på många hundra kilo. Nu är det ju så att det inte endast är klämkraften om bromsskivan som avgör hur snabbt du får stopp på din motorcykel, så enkelt är det inte. Brombeläggens friktionsförmåga tillsammans med däckens väggrepp påverkar också din bromsförmåga. Har du ABS-bromsar så är deras funktion att hålla koll på ditt väggrepp. Tappar något av hjulen väggreppet och låser sig minskar ABS systemet på trycket i bromsledningarna så ditt hjul rullar igen. ABS:s ger dig med andra ord full kontroll över ditt väggrepp och du kan bromsa hårdare utan att hjulen låser sig.

Bromsskivor och bromsbelägg finns av olika materiel och med lite olika egenskaper. Det kan vara stor skillnad på nya och slitna skivor det kan skilja upp till 25% i bromsverkan mellan en ny och en sliten skiva. Skivor i rostfritt har förmågan att bli hårdare med tiden och då försämras friktionen. Det är också viktigt att välja rätt bromsbelägg. Är du gatåkare skall du aldrig montera bromsbelägg avsedda för banracing. Belägg för bankörning är gjorda för att klara extremt hög värme vilket medför att bromsarna också måste vara mycket varmare än vid gatåkning för att fungera optimalt.

För att du skall kunna bromsa så effektivt som möjligt skall du således se till att dina bromsslangar är hela och att du har bromsbelägg anpassade till din hoj. För att sedan bli en effektiv bromsare så krävs det dessutom en hel del träning. Känner du att du vill utveckla ditt sätt att bromsa för att bli en säkrare hojåkare kan jag rekommendera en kurs hos SMC. De anordnar flera olika kurser där du kan utveckla din förmåga att få stopp på hojen. Hoppas att du nu har lite koll på hur du förvandlar rörelseenergi till värme och hur det påverkar hur din motorcykel uppför sig, det kan vara livsavgörande. Gasa Lugnt och bromsa med förnuft.

måndag 5 maj 2014

Fyrhjulingar inblandade i skrämmande många dödsolyckor.

I söndags eftermiddag var jag iväg i bil från Nyköping hem till Limhamn. Varje heltimma stängde bilradion min cd-spelare för att förmedla nyheter. En av SR:s huvudnyheter handlade om fyrhjulingar. Det nyhetsuppläsaren berättade förvånade mig och jag ställde mig frågan hur dumma kan människor bli?

(Dagens bilder har jag stulit på internet. Personerna på bilden har inget med blogginläggets innehåll att göra. Det är säkert bra och fina människor på alla sätt och vis. Jag anklagar dem inte för något.)

Det nyheterna handlade om i söndags var att olyckorna med fyrhjulingar konstant ökar. Under den gångna helgen hade tre personer varav ett barn mist livet i olyckor med fyrhjulingar. I takt med att användningen av fyrhjulingar ökar blir olyckorna också fler. Det värsta med detta är att 40% av de som skadas  eller omkommer är barn under 15 år.
Skulle familjen satt sin son på 150cc Crosshoj?

Tittar man på trafikverkets statistik för olika fordons inblandningar i dödsolyckor på vägarna under åren 2001 till 2012  visade det sig enligt Sveriges Radio att sju av tio fordon var fyrhjulingar. Samma siffra gäller för fyrhjulingar som vält i terrängen. Här har också sju av tio olyckor haft dödlig utgång. De fyrhjulingar som vanligtvis kallas teränghjulingar och är avsedda för att användas i jord och skogsbruk är den grupp där olyckorna ökar mest. Fyrhjulingar för gatbruk ligger något bättre till i statistiken.
Effekten är ofta mer än tillräcklig

Mellan åren 2007 och 2010 var det 7 000 personer som sökte vård hos landets akutmottagningar för skador de åsamkat sig i olyckor med fyrhjulingar. Det alarmerande med denna siffra är att nästan 3 000 personer var barn under 15 år. Det jag undrar över är hur man som vuxen kan låta barn fara fram i skog och mark på fyrhjulingar med massor med hästkrafter och utväxling som gör det möjligt att köra mycket fort?  Tror folk att maskinerna är mindra farliga bara för att de har fyra hjul. Knappast någon vuxen skulle få för sig att sätta en 12 åring på en 500cc crosshoj. En fyrhjuling med samma motorstorlek och 50hk släpper man gladeligen iväg sina ungar på.
Provgasar lite på familjens nya 250

Det är så dumt så man inte ens vill tro att det är sant. Tittar vi på de vuxna som omkommer är givet vis de som är alkoholpåverkade överrepresenterade. Hur tänker man ( om man nu tänker över huvud taget ) när man plötsligt får för sig att ut och gasa i skogen ( vanligtvis utan hjälm ) när man dragit i sig ett halvrör tysk smuggelvodka och några burkar starköl?

Det nyregistreras ca 11 000 terränghjulingar varje år så då kan du ju själv räkna ut att antalet olyckor också galopperar. Jag har funderat kring problematiken och vad det beror på att det blivit såhär. Kan det bero på att du har lov att köra fyrhjuling med B-körkort? Borde man ha någon form av licens eller förarbevis för fyrhjuling där det ingår riskutbildning? Jag har inte svaret men något måste göras. Det finns traktorregistrerade fyrhjulingar som är lika starka men endast kan köras i 40km/h dessa är givet vis inte lika populära som de snabba. Skulle det vara möjligt att göra det förmånligare att äga en traktorfyrhjuling?

Oavsett så tror jag att något kommer att hända inom en snar framtid. När fyrhjulingar med mc-prestanda är överrepresenterade i olycksstatistiken hoppas man att det ringer en varningsklocka hos trafikverket, transportstyrelse, försäkringsbolagen, LRF och alla andra instanser som detta kan beröra. Något måste göras så att vi inte offrar fler barns liv i onödan.

Du som äger en terränghjuling, låt inte några barn eller ungdomar använd den som leksak. Kör inte när du är onykter, Använd hjälm och annan lämplig skyddsutrustning. Kom ihåg att en fyrhjuling är ett instabilt fordon i terrängen när det går fort. Jag kan förstå och inse alla fördelarna med att ha en fyrhjuling om man bor på landet men man måste tänka efter före när man skall använda den. Vi som kör tvåhjulingar brukar säga att man skall köra men insidan. Gjorde landets ägare av terränghjulingar detsamma skulle vi spara ett stort anta liv, både barn och vuxnas.

söndag 4 maj 2014

Motorcyklist skadad av stenkastning

Jag hade egentligen tänkt att skriva om en helt annan sak men det får vänta till en annan dag. Detta gjorde mig både upprörd och förbannad samtidigt som jag förvånas över hur jävla dum i huvudet man kan bli.

Igår vid 18.30 tiden hade några idioter kommit på den snillrika idén att kasta gatstenar på fordon som passerade köpcentrat Emporia på Inre Ringvägen i Malmö. Förövarna stod på en bro och dumpade stenar när en bil och en motorcykel kom körande på gatan nedanför. Polisen larmades och var snabbt på plats men stenkastarna undkom. Istället fick polisen hjälpa till att plåstra om motorcyklisten och kalla på en bärgare som kunde ta hans skadade motorcykel från platsen.

Fan vad sådant beteende gör mig förbannad. Det går inte att skylla på något ungdomligt oförstånd eller eller se några som helst förmildrande omständigheter när det gäller sådant handlande. Det är fullständigt oförsvarbart. Att kasta gatstenar på en bil och  en motorcyklist från en bro 6 meter upp i luften är i min värld att likställa med mordförsök mordförsök. När stenarna kastades från bron hade bilen bromsat varvid motorcyklisten körde in i bilen bakifrån.

Vägen är hastighetsbegränsad till 70 km/h Nu var det tur att motorcyklisten klarade sig undan med omplåstring även om hans motorcykel blev förstörd och fick åka bärgningsbil från platsen. Det kunde ha gått mycket mycket värre. Minst tre gatstenar kastades ner från bron så det måste ju funnits ett uppsåt att skada. Det skall bli mycket spännande att läsa hur åklagaren och polisen vill ställa brottsrubriceringen. För dig som vill veta mer och se bilder från platsen, kolla följande länkar.

PPPress

Sydsvenskan

Jag hoppas innerligt att polisen får fatt i förövarna. Att ha idioter som kastar stora gatstenar på bilar och motorcyklar från stans broar är absolut inget vi vill ha.Blir det fler gånger kanske det slutar ännu värre än vad det gjorde igår. Vi får hålla tummarna att det var en engångsföreteelse så att det inte blir något som sprider sig. Tills vi har svaret skall jag undvika att köra Inre Ringvägen på motorcykel.

Detta var inte särskiljt kul att skriva om, försök ändå att ha en trevlig måndag och en bra start på veckan. Gasa Lugnt och hoppas du slipper möta gatstenar från skyn.

MC tidningar i skuggan av internet

Igår skrev jag om en mc-bransch i förändring och ändrade köpvanor för oss som konsumerar saker i mc-segmentet. När jag satte mig ner för att skriva dagens blogginlägg kom jag att tänka på ifall samma sak gäller mc-tidningarna. I slutet av förra året kastade MC-Nytt in handduken efter 50 år av reportage och tester. Vad är det som händer när en av landets mest seglivade facktidningar fick lägga ner. Vad är det som gör att många av oss ratar papperstidningarna till förmån för andra media? Inte kan det väl vara ett nyvaknat miljöengagemang bland landets hojåkare? Kan det vara så att våra läsvanor förändrats och att detta bidragit till bristande läsarunderlag?


Jag är uppvuxen med MC-Nytt den var en del av min barndom. Från att jag kunde traggla mig igenom enklare texter började jag försöka att läsa bildtexter och artiklar. Det var med stor tillfredställelse jag kämpade mig igenom reportage om Giacomo Agostini, Hollands Grand Prix i Assen, Novemberkåsan, och en massa annat som kunde kittla en 8 årings fantasi. MC-Nytt har på flera sätt bidragit till min läsutveckling tack för det. 

Det var MC-Nytt som gällde. När Allt om MC kom mottogs den med viss skepticism i alla fall i mitt hem. Visst konkurrensen var inte så stor på den tiden men sedan 80-talet har konkurrensen hela tiden hårdnat. Allt efter att nya tidningar dykt upp på marknaden för att slåss om hojåkarnas gunst har alla redaktioner försökt hitta det vinnande konceptet. både MC-Nytt och Allt om MC har ju varit ganska breda tidningar som haft som ambition att för söka locka alla slags motorcyklister. Man har kunnat hitta reportage om allt som har med hojåkning, raceing tester och resor att göra. Kanske var det just bredden som blev MC-nytts Akilleshäl även om det gjordes försöka i slutet att nischa in sig i äventyrs-rese segmentet. 

Efter hand som konkurrensen hårdnat har de flesta av tidningarna som sett dagens ljus varit inriktade mot en tydligare målgrupp. Bike till racefantasterna, MCM till hojbyggarna och BigTwin till Harley entusiasterna osv. Antalet motorcyklister har ökat rejält sedan 60-talet så rimligtvis borde det finnas plats för flera publikationer. Är man en motorcykelnörd som jag så skulle jag egentligen kunna prenumerera på allihop. Efter hand som internet utvecklats och fått fotfäste även i hojåkarkollektivet har hojtidningarnas kanske största konkurrent sett dagens ljus. Resultat mc-tävlingar runt om i världen är ute på nätet strax efter segraren rullat över mållinjen. Det finns även möjlighet att följa många tävlingar live via webben. När dessa resultat och reportage dyker upp tre veckor senare i mc-tidningen är nyhetsvärdet lika med noll. 

Tillverkare och agenter lägger ut bilder och information om sina nya modeller så fort dessa introducerats på marknaden. Entusiaster delar med sig av reserapporter och intryck av senaste hojinköpet eller provkörningen. Bloggare som jag skickar ut sina tankar och funderingar i cyberrymden. Ett antal nättidningar har också dykt upp och slåss för att skrapa åt sig marknadsandelar. Som pappaerstidning är det svårt att hänga med i svängarna då nättidningarna kan uppdatera kontinuerligt. Kostnadsmessigt är det också svårt att konkurrera med den som inte har några tryckkostnader. De flesta av landets mc-tidningar på nätet är dessutom helt gratis. Men visst vore det sorgligt om fler av landets hojtidningar som ges ut i pappersformat skulle behöva kasta veven. 

Håll med om att det är en helt annan upplevelse att läsa papperstidning än att läsa på datorn. Hjälp till att hålla landets hojtidningar vid liv. Lös en prenumeration hos den tidning du tycker passar dig och dina intressen bäst. Om inte annat så för den goda sakens skull. När du har läst tidningen kan du ju alltid recykla den och använda tidningssidorna till att slå in fisk eller julgranskulor. Kom ihåg det ena utesluter inte det andra. Bara för att du läser min blogg eller någon av nätets hojtidningar så innebär det inte att du inte kan läsa papperstidningar. Tidningar är bra att ta med på dass om du inte har en PC på ditt WC. Idag är det söndag och det finns massor med rallyn och olika event att besöka, gör något kul. Ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.