onsdag 29 april 2015

Nu gäller det att ha lite extra koll.

Idag är det Valborgsmässoafton till lika Kungens födelsedag. Kungen är kanske inte så mycket att bry sig om men att fira våren välkommen är däremot en trevlig tradition. Det är jag inte ensam om att tycka utan den annalkande våren brukar firas med dunder och brak.

Det vi står inför är en av våra värsta "suparhelger" det krökas friskt i både stad och på land. Jag har förvisso inget emot att folk festar och släpper loss men som vanligt har medaljen alltid en baksida. Festas det mycket så innebär det tyvärr att vi också har fler rattfyllerister ute på våra vägar. När spriten går in går vettet ut brukar man säga och det stämmer nog ganska bra överens med verkligheten. Kanske inte för alla men för ganska många. Tillhör man den där skaran där alkoholkonsumtion också medför bristande omdöme ökar risken att man fyllekör.

Valborg / första Maj helgen brukar vara den första stora motorcykelhelgen. Tyvärr så var det längesedan landets bilister såg motorcyklar på vägen så det är ganska troligt att de glömt bort att vu finns. Tittar man inte efter motorcyklar kommer man heller inte att se några motorcyklar. Är bilisten dessutom på lyset efter att ha varit på kalas så kommer han garanterat inte att titta efter några motorcyklar. Det är nu du skall koppla på riskmedvetenheten.

Nu gäller det att som motorcyklist ha lite överlevnadsinstinkt och kör med insidan som man brukar säga. Såhär på vårkanten och särskilt runt denna helgen kan du inte ta något för givet. Räkna inte med att bilisterna har sett dig och förvänta dig alltid det värsta. Håll avståndet och ha bromsberedskap när detta behövs. Gör inte heller några våghalsiga omkörningar. Då ökar dina chanser att du får åka hela säsongen istället för att i bästa fall få hoppa omkring på kryckor åtta veckor.

Min brorsa brukar säga. Alla bilister är Älgar, helt jävla oberäkneliga. Tänk på det! Slutligen får vi hoppas att vi slipper att vara med om fyllbultar utan körkort som får för sig att nu är det nog dags att testa att köra motorcykel. Tyvärr brukar det vara någon fylltratt utan körkort som stryker med varje Valborg efter att ha testat att i berusat tillstånd köra motorcykel eller fyrhjuling på fullgas.

Don't ride faster then your guardian Angel can fly!

tisdag 28 april 2015

Tillbaka i Cyberrymden med historier från verkligheten

Hej nu har det gått ganska längesedan jag uppdaterade bloggen. Varför nu detta uppehåll kanske du undrar. På sätt och vis undrar jag detta också. Jag har haft en ganska hektisk period på min arbetsplats vilket bidragit till att orken varit begränsad. Efter två år och mer än 500 blogginlägg drabbades jag också av någon slags skrivkramp. Jag kände att jag stod och stampade på samma fläck och inte hade mycket att tillföra. Nu tänkte jag göra ett försök att komma tillbaka i gammal god stil. Ambitionen är kanske inte som tidigare att publicera långa artiklar varje dag men jag skall i alla fall försöka bidra med ett par stycken i veckan. Vill du vara säker på att inte missa det jag skriver så surfa in på min facebooksida ”I Huvudet på Hojåkaren” och tryck på gillar-knappen så får du mina uppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde.

Mycket vatten har flutit under broarna sedan sist och jag tycker mig ha samlat på mig en hel del saker att skriva om. Idag blir det en berättelse om en hojkamrats öden och äventyr. För en och en halv månad sedan kom min vinterbadkamrat och hojpolare Olsson ner till garaget för att ta en sväng med sin älskade gamla Road King. När han fullt påpälsade med hela åkutrustningen klev in genom dörren till flerbilsgaraget där han hyr en hojplats gapade hans MC-plats tom. Jag vet hur det känns att komma ner i garaget och bilen är borta att komma ner i garaget och göra samma upptäckt när det gäller ens motorcykel så måste det kännas än jävligare. Om man dessutom som kamrat Olsson använder sin hoj som bruksfordon blir det en ännu tråkigare överraskning. Nu var det bara att bita i det sura äpplet och traska upp till lägenheten för att ringa till polisen och till försäkringsbolaget. Han skrev också om stölden på ett antal facebookgrupper. Här fick bilden information om hojen snabb spridning. Heder åt alla dem som engagerade sig och delade.

Om man nu har sin motorcykel som bruksfordon och använder den för att ta sig till och från jobb i ur och skur då är 30 dagars väntan en lång tid. Det är nämligen så lång tid det tar innan försäkringsbolaget utreder om och hur mycket pengar det tänker betala ut på stöldförsäkringen. Från att en motorcykel blivit stulen tills att det betalas ut några pengar får man räkna med att det tar mellan 40 och 50 dagar. Då är det mycket att pussla med för att kunna låna fordon av vänner och släktingar för att ta sig till och från jobbet och få en fungerande vardag. Hojen kom inte till rätta trots stor spridning av ”efterlysningen” utan försäkringsbolaget betalade så småningom ut ersättning men mer om detta senare.

Jag har funderat en hel del och det har antagligen min kamrat också , om varför man valde att stjäla just hans hoj. Det var visserligen en bra och välfungerande gammal Road King. Men den en var ett bruksfordon och inget utställningsföremål, dessutom var den inne på sitt 21:a levnadsår och hade mer än 10 000 mil på mätaren. År och mil hade som ni säkert förstår gett hojen en ”viss” patina som man brukar säga. Jag kan inte låta bli att undra över vem ”fan” som var intresserad av att stjäla den gamla  bruksmaskinen. Det var visserligen första årgången av Road King men något samlarvärde eller större attraktion för någon annan än ägaren hade den knappast. Road Kingar är knappast någon hoj man bygger på om man inte fallit offer för ”Bagger” trenden vilket inte är så vanligt här. Skall man bygga en cool bagger vill man säkert dessutom ha lite modernare och fräschare prylar att bygga på en en gammal evo-snurra som gått 10 000 mil

Tjuvarna måste ha varit ganska kallhamrade när man väljer att själa en så stor klumpig hoj i ett flerbilsgarage mitt på ljusan dag. Först och främst måste de ha lokaliserat hojen så att de viste att den fanns där. Sedan måste någon passat på att slinka in i garaget då någon med garageplats passerat in eller ut. När det varit fritt fram måste förövarna kört ner en skåpbil. För att baxa ombord en låst Road King i en skåpbil krävs minst fyra starka gossar och två rejäla stålrör så att man kan lyfta den på ramrören. Alternativet är att man har med en palltruck men då kräver det att man har en skåpbil med lift. Som ni märker så är det inte stundens ingivelse som legat bakom hojstölden utan det måste ha varit noggrant planerat. Man undrar ju varför man lägger ner såhär mycket jobb för att stjäla en gammal hoj som inte har något större ekonomiskt värde för någon annan än ägare. 
Uppgraderingen

Tiden gick och min kamrat kom så småningom på fötter igen och började leta ny maskin. Utan att riktigt veta hur mycket försäkringsbolaget skulle betala ut är det inte så lätt att veta vad man skall titta på eller leta efter. En sak var säkert en Road King skulle det bli Blocket och Bytbil finkammades på HD Road King och plötsligt dök det upp ett lämpligt objekt i Blekingen. En numrerad 105 års jubileums Road King nyligen importerad från USA. Efter att konsulterat vår gemensamma MC-Guru Micke Palm på LMD och en del annat löst folk bestämde sig Olsson för att åka och titta på den. I samma veva fick han också reda på hur mycket försäkringsbolaget skulle betala ut. Heder åt Folksam som gjorde en generös värdering av motorcykeln. Tillsammans med en av sina söner åkte han till Blekinge för att titta och provköra hojen. De kom överens om priset och affären gjordes upp. Glad och nöjd gränslade kamrat Olsson sin nya Road King och styrde kosan mot Malmö. Utanför Lund slutade hojen plötsligt att driva. Motorn gick och växellådan fungerade som den skulle men hojen drev inte. Nu var inte Olsson glad. Först få en hoj stulen och sedan köpa en ny som rasar på ljungfruturen. Det vara bara att ringa efter bärgare för att få hem hojen till Malmö.

Det var många som engagerade sig i Olssons öde och hojen hamnade först hos en MC-klubb utanför stan där man fick upp den på en lyft och kunde konstatera att kopplingen var slut. Dagen efter kom Micke Från LMD och hämtade upp maskinen och körde ut den till sin verkstad i Vollsjö där han renoverade kopplingen. Ett par dagar senare kunde Olsson hämta ut sin Road King som strulet till trots visade sig vara ett bra köp. Olsson är glad igen och är han inte ute och kör så står den i garaget med den skillnaden att nya Road Kingen har dubbla larm och dessutom är den fastlåst i en ögla bultad i golvet. Härligt när något riktigt jävligt kan vändas till en solskenshistoria.



Gasa Lugnt!