lördag 30 augusti 2014

Lågpristänkande vid vägunderhåll kostar liv.

I jakten på besparingar för att kunna sänka skatter finns det alltid förlorare. En grupp som förlorat på minskade anslag till vägunderhåll är motorcyklisterna. En sorglig utveckling som borde sätta sina tydliga spår nu när det snart är dags att rösta.

Under ett antal år har vi kunnat se hur vår gemensamma infrastruktur fallit offer för kortsiktigt tänkande och besparingar för att ge de som redan har det gott ställt några kronor mer i lönekuvertet. Undermåligt underhåll på vårt vägnät i form av snabellagningar och billiga asfaltblandningar av undermålig kvalité. Resultatet blir rullgrus, blödande asfalt och halka vilket kan vara förödande för oss som kör omkring på två hjul.
Ledsamt när man hittar vägar i detta skick
På många vägar har det monterats vägräcken utan att man tagit hänsyn till motorcyklisterna. När det pratas om den så kallade nollvisionen verkar det som om landets nästan 300 000 motorcyklister glömts bort, för det kan väl inte vara så illa att vi är ignorerade som trafikantgrupp? Vi har haft en säsong med rekordlåga nivåer när det gäller dödsolyckor bland motorcyklister. Av de 22 som tyvärr omkommit under 2014 är det sex stycken som gjort detta i samband med kollision med vägräcken. Kan detta vara ett resultat av att det monterats räcken längs allt fler vägar istället för att man sett till att bygga avåkningszoner? Inte nog med att räckena blir fler oftast handlar det om vajerräcken eller räcken med oklädda stolpar utan underglidningsskydd som riskerar att bli dödsfällor för oss som kör motorcykel.
Såhär borde det se ut där de monterats räcken då hade vi sparat många motorcyklisters liv
Att konstatera att minst sex motorcyklister har fått sätta livet till helt i onödan på grund av billiga lösningar känns som ett högt pris att betala. SMC publicerade i dagarna en artikel "Räcken dödar motorcyklister" den kan du läsa här. Det är inte någon rolig läsning men väl så viktig. Jag hoppas innerligt att landets politiker, i synnerhet de som arbetar med trafikfrågor läser SMC:s artikel och tar till sig vad som står där. Något måste göras så att motorcyklisterna inte blir den trafikantgrupp som alltid sätts på undantag. Det känns så oerhört trist att vi hela tiden medvetet eller omedvetet glöms bort eller ignoreras. Politikerna borde vaknat för länge sedan om inte annat borde de insett att det är 300 000 röster det handlar om den 14:e september.

Ha en trevlig lördag och Gasa Lugnt!


torsdag 28 augusti 2014

Polaris hakar på de senaste hojbyggar trenderna

Polaris som äger och bygger Indian och Victory motorcyklarna verkar ha känt efter vart vindarna blåser och kommer med en nydesignad trendhoj inför 2015.

Inför introduktionen av 2014 års modeller satsade Polaris hårt på att återetablera indian som ett märke att räkna med. Denna satsning verkar ha gått bra och Indian verkar äntligen vara här för att stanna. Nu verkar Polaris kunnat flytta fokus till Victory och introducerar en helt ny hoj inför 2015. Modellen har fått namnet Magnum ( på latin betyder det stor )

Med sina 345kg så gör den kanske skäl för det namnet. Motorn är Victorys  50 graders V-Twin på 1731cc och givet vis har den belttrift. Tittar man å specifikationerna så verkar den absolut göra skäl för namnet. Detta är en Bagger som skiljer sig från Victorys tidigare "art deco futuristiska" touring lokomotiv.

Nu har man istället tittat på rådande byggtrender och skapat en maskin som ser ut som något man skulle kunna hitta i hojmagasinet Bagger. Hårda väskor Batwing-kåpa spoiler och ett smalt 21 tums framhjul gör att man tydligt ser att man tittat på rådande byggtrender.

Jag gissar att en sänkningssats och en utrejakd gaffelkrona är de eftermarknadsprodukter som kommer att bli populärast att köpa bland de kunder som kommer att köpa en Victory Magnum. Victorys tidigare hojar har inte riktigt fallit mig på läppen men har jag ändrat mig.

Jag är helt övertygad om att Victory Magnum kommer att bli en succé och ett uppsving för Polaris En helrätt satsning det tror i alla fall jag. Ha en trevlig fredag!

onsdag 27 augusti 2014

Vad är det som skiljer motorcyklister från övriga trafikanter

Även om antalet hjul är den mest märkbara skillnaden så är det inte det som är den viktigaste. Det finns något helt annat som särskiljer motorcyklisterna från landets övriga trafikanter. Något som faktiskt gör motorcyklisterna unika som trafikantgrupp.

Denna skillnad börjar att visa sig i statistiken. I undersökning efter undersökning visar det sig att motorcyklisterna ofta kvalar in på första plats när det gäller att efterleva trafikregler och att hålla hastigheter. Detta trots att motorcyklister inte kan bötfällas för hastighetsöverträdelser vid fartkameror. Tittar vi på olycksstatistiken så har vi sett en halvering de senaste 20 åren trots att antalet registrerade motorcyklar fördubblats.

Vad är det då som gör att hojåkarkollektivet för det mesta intar tätpositionen? Svaret är egentligen både enkelt och självklart. Det som skiljer motorcyklister från övriga trafikantgrupper är utbildning och fortbildning. Först och främst har vi under många år haft en körkortsutbildning där riskmedvetenhet har varit ett av ledorden.

Vidare har man utbildat förarna på att kunna hantera motorcyklarna i alla situationer, detta i större utsträckning än vad som sker i utbildningen av bilförare. Inget fel i det eftersom man som motorcyklist är betydligt mer oskyddad än bilisten. Inte nog med denna skillnad det är efter att man som motorcyklist fått sitt körkort som vi börjar att skilja oss från bilisterna. Till skillnad från övriga trafikanter är motorcyklisterna den enda trafikantgrupp som fortbildar och förkovrar sig i större utsträckning.

Mycket av detta är faktiskt SMC:s förtjänst. Deras utbildningar som ges på många platser i landet har fått stort genomslag och blivit en bidragande orsak till den förbättrade statistiken, det är jag helt övertygad om. Nyligen publicerade SMC en artikel på sin hemsida under rubriken "Vi motorcyklister är föredömen" Länken hittar du här! där kan du klicka dig vidare till SMC:s utbildningssidor för att kolla vad det finns för möjligheter i ditt distrikt.

Ingen är för gammal för att lära sig något nytt och alla kan förbättra något. Ju duktigare du blir på att hantera din motorcykel ju roligare blir det att köra. Det finns drygt 800 instruktörer som bara väntar på att få dela med sig av sin kunskap.

Ha en underbar dag vi hörs i morgon!

Snart är det dags att visa hur man vill ha det.

Det handlar givet vis om det stundande riksdagsvalet. Är det så att inte har bestämt dig ännu eller ifall det är så att kanske tycker att det inte är lönt att rösta så skall jag ge dig lite hjälp på traven.

Valrörelsen är i full gång och över allt, på affischer, i tidningar och tv, i sociala medier sprider landets politiska partier sina budskap för att locka oss att rösta på just dem. På olika sätt och med att ofta lova "guld och gröna skogar" försöker de övertyga oss. På olika ställen kan man hitta utsagor från partierna som vänder sig till specifika intressegrupper som tillexempel motorcyklister. SMC ställde ett antal frågor till ett antal politiker som är insatta i trafikpolitik. Dessa frågor kan du läsa här. SMC riksdagsvalet 2014

Så långt är allt bra men det räcker inte med detta, det kanske inte är så att den som har de för motorcyklisterna fördelaktigaste svaren är det parti som också skall ha din röst. Det gäller att tänka större. Fundera över vad som är viktigt för dig, för att din vardag skall fungera och för att du och dina medmänniskor skall få ett så drägligt och värdigt liv som möjligt. Fundera över vad du tycker är rimligt, gå inte på enkla populistiskt politiska "quick fix" där man spelar ut de svagaste grupperna i samhället mot varandra.

Var lite nyfiken tolka inte alla politiska budskap du hör i radio, från arbetskamrater, vänner eller ser på TV för sanningar. Det sprids så mycket rykten och sägs så mycket som påstås vara sanningar som egentligen är rena lögner eller påståenden ryckta ur sitt sammanhang. Ägna dig en stund åt att läsa på, så du vet vad du röstar på eller konstaterar vad du inte skall rösta på. Alla politiska partiers partiprogram finns att läsa på internet. Förmodligen kommer du inte att hitta något parti som har ett partiprogram som du håller med om fullt ut.

Visst kan vi ha så kallade hjärtefrågor, saker vi tycker är extra viktigt men du skall inte låta dig förledas enbart av detta. Du måste också fundera över vem eller vilka du tror är mest lämpade att stå vid rodret och lotsa skutan Sverige igenom konjunkturer och orolig världsekonomi. Att styra landet Sverige handlar inte bara om att lova saker som väljarna tycker verkar bra. Det handlar om att ta samhällsansvar samt att förvalta och utveckla våra gemensamma tillgångar väl. Givet vis skall du rösta på den du anser är mest lämpad att ta detta ansvar. Tro inte på den som påstår att det finns enkla lösningar, politik och samhällsbygge är inte enkelt.

Sverige är en av världens mest välfungerande demokratier, med en öppenhet och en möjlighet till insyn i statlig och kommunal verksamhet som nästan inte finns i något annat land. Vi har en demokratisk tradition vi skall vara stolta över, vi har yttrandefrihet och mötesfrihet inskrivet i vår grundlag. Vi har ett fungerande valsystem. Sverige är ett land med låg korruption. Vi har en i jämförelse väl fungerande stadsapparat. Ett fungerande socialförsäkringssystem även om det har sina brister. Vi har ett rättsväsende och en polismakt utan korruption. Allt detta har våra förfäder varit med och byggt upp de senaste 100 åren. Vi har ett land att vara stolta över och som vi skall värna. Rasera inte detta med att lägga din röst i fel urna.

Inför valet har jag egentligen bara en uppmaning. Gå och rösta! Det är din demokratiska skyldighet. Ligg inte hemma på sofflocket, då uppfyller du inte dina demokratiska skyldigheter. Att rösta är inte en demokratisk rättighet det är en skyldighet. Demokrati bygger på deltagande, det är först när du deltar du har rätt att åberopa dina rättigheter. Som jag skrev tidigare kanske hittar du inte något parti du sympatiserar med fullt ut, men rösta på det parti som du tror har störst möjlighet att förvalta och utveckla vårt fantastiska land. Att inte rösta är som att lägga en röst på de partier du inte vill skall vinna valet. Skulle det nu vara så att du tycker att du absolut inte kan bestämma dig, gå då i alla fall till vallokalen och lämna en blankröst. Då har du i alla fall uppfyllt dina demokratiska skyldigheter även om jag tycker att du bör rösta på de parti du tror är mest lämpade att styra vårt land även om du inte håller med om allt de skriver i sitt partiprogram.

Tips: Ta hojen till vallokalen så kan du också passa på att visa att vi motorcyklister är aktiva tänkande människor som uppfyller våra  demokratiska åtaganden.

Gasa Lugnt

tisdag 26 augusti 2014

Nu är det dags att handla utrustning

Såhär på sensommaren kan man göra rejäla fynd på mc-prylar. Framförallt när det gäller personlig utrustning hjälmar, jackor, stövlar handskar mm. Det är nu den stora köpfesten hos handlarna börjar.


Nu börjar reorna komma igång hos landets MC-handlare. Det är nu de vill tömma sina lager och göra plats för 2015 års nyheter. Är du inte ute efter det senaste eller nyaste finns det alla möjligheter att göra rejäla fynd. Det går att hitta utrustning där man sänkt priset med 70% om man har tur. Oavsett så är det fyndläge nu. Hur fungerar det där med REA priser, har du funderat över det någon gång?

Man kan ju tycka att priserna borde vara lägre över lag istället för att ha REA på höstkanten. Det är sällan REA-varor säljs med förlust och såhär funkar det vanligtvis. Handlaren köper in ett lager av produkten X sätter ett pris där man räknar på en vis förtjänst per sålt exemplar. När kanske halva lagret är sålt har handlaren kommit till den brytpunkt där han täckt sina kostnader. Efter detta är varje sålt exemplar av produkten X ren förtjänst ( momsen borträknad ). I det läget kan handlare sätta vilket pris han och ändå tjäna pengar även om priset skulle vara lägre än inköpspriset. Det är därför du såhär års kan hitta hjälmar eller något annat med 70% rabatt vilket i början av säsongen varit en ren förlustaffär.

Det är nu du skall slå till och fynda. Samtidigt så gynnar du din lokala handlare och bättrar på dennes kassaflöde. Handlaren blir glad och kan fortsätta driva sin butik. Du blir glad för att du gjort ett fynd. Det blev en win/win situation som man brukar säga. Ut och fynda i butik eller i nödfall surfa in på en nätbutik och skaffa dig lite nya fräscha åkkläder inför nästa säsong samtidigt som du hjälper till att hålla rulljansen hos handlaren igång.


Men du komihåg en sak. Handla inte hjälmar på postorder du skall prova hjälmarna du köper. Det spelar ingen roll hur snygg den är om den sitter som en potta på skallen. Ha en trevlig dag och lycka till med fyndandet.

måndag 25 augusti 2014

Så glad man blir av positiv respons

Igår skrev jag lite om bromsar och dess utveckling. Det var ingen teknisk djupdykning utan snarare en liten reflektion kring hur det varit och hur det är idag. Jag gillar att få kommentarer på det jag skriver och oftast är de positiva kommentarer jag får. Ibland ramlar det in ett och annat riktigt guldkorn.

Igår fick jag denna kommentar till bloggen på Facebook och jag tyckte det var så trevlig läsning att jag inte ville undanhålla mina läsare  detta. Detta är en replik på det jag skrev om bromsar.


Inte motorerna heller du, dessa markerade revir genom olje söl överallt där man ställde dessa. Motorerna var i de närmaste bom-slut redan efter 3000-4000/mil.
Jag har jobbat som bil och mc-mekaniker sen tidigt 70-tal, oljorna har blivit bättre vilket h
ar resulterat i att motorerna håller betydligt längre.

Såg en -94 goldwing här i Umeå som har gått 53000/Mil. (FEMTIO TRE TUSEN MIL) detta utan motorrenovering. Ordet är otroligt. 

T.o.m Triumph har fått ordning på sina hojar, givetvis tack vare Japanerna. 
HD har fått hjälp därifrån sen -84 och konstruktionen av EVO-MOTORN. Och nu håller t.o.m hd,n. Som dessutom är tät.
Så visst har de gått framåt med utveckling, bromsar kommer från Tokiko, Nissin och Brembo. Framgafflarna från Japanska Howa. 

Tacka japan  för all progress i hoj-världen, utan dom hade vi varit kvar på 70-tals elände med våra hojar .



Tack för denna input Mauno. Ett lysande sätt att beskriva MC utveckligne de senaste 40 åren. Kul när det är någon som tar tag i det jag skriver och utvecklar det. Det är mycket uppskattat. Ha en trevlig vecka äntligen är det måndag och vi har en helt ny och spännande vecka framför oss. Gasa Lugnt.

söndag 24 augusti 2014

Allt var inte bättre förr särskilt inte bromsarna


Vilken tur dagens motorcyklar har blivit försedda med bromsar som är anpassade till effekttuttaget. Hade inte utvecklingen av bromsar hängt med utvecklingen av motorerna hade dagens motorcyklar varit en fullständig jävla katastrof när det kommer till trafiksäkerhet. Utvecklingen när det gäller bromsar och bromssystem har gått framåt i samma takt som mc-motorerna har blivit starkare och motorcyklarnas chassi blivit starkare.

Jag har en gammal Husqvarna mod 24 AKA ”svartkvarna” av 1946 års modell som jag har fått av min brorsa. Den har kanske aldrig varit betraktad som en racer men den var ändå en maskin med hyggliga prestanda för sin tid. 118cc och 3.5hk kanske inte är några värsting prestanda men tur är väl det med så dåliga bromsar. 

En Triumph Bonneville från sent 60-tal hade 34hk och en toppfart på kanske 140kn/h med lite medvind och nedförsbacke. Tur var väl det med så dåliga bromsar.  Gemensamt för de flesta gammelhojar är mekaniska trumbromsar. Ingen lyckad konstruktion om man vill ha stopp på en mc snabbt. Trumbromsar fungerade så att en vajer från bromshandtaget eller ett stag från bromspedalen påverkar en bromsarm som i sin tur pressar bromsbanden mot bromstrumman. Idag är de flesta motorcyklar utrustade med hydrauliska bromsar   med bromsskivor vilka är mycket effektivare än trumbromsar. På senare år har dessutom ABS bromsar blivit vanligare. Detta är antagligen det mest revolutionerande som hänt på bromssidan. 

Med ABS kan de flesta lära sig att bromsa både hårt och snabbt. Betänker man att de flesta försäkringsbolag ger rabatter på premien för motorcyklar som är utrustade med ABS så kan man kanske förstå hur mycket mer lätthanterliga dessa är i jämförelse med konventionella skivbromsar. Vad är skillnaden då kanske någon undrar? Med ABS kan du inte låsa dina hjul. Det finns en givare på varje hjul som känner av om det inte rullar. Skulle ett v hjulen låsa sig släpper styrenheten av på bromskraften så att du får tillbaka väggrepet. Men vanliga bromsa kan man inte bromsa effektivt med dem? Absolut kan man det men det kräver träning, mycket mer träning än att bromsa med ej hoj utrustad med ABS. Mycket har hänt på bromssidan och tur är väl det då effekt uttaget i dagens motorcyklar är betydligt större än förr.


Lär dig att använda dina bromsar så effektivt som möjligt då ökar du dina chanser att få många härliga mil i sadeln. Än finns det många vägar som är oåkta och än finns det många platser att besöka.