fredag 3 juli 2015

När värmen kommer stänger många av hjärnan

Årets första värmebölja är här, att den dessutom infaller med mångas semestrar gör att ovanligt många tar ovanligt många risker. Jag har många gånger ställt mig frågan varför det är så många motorcyklister som är så oerhört rädda för att bli lite svettiga?

Jag förstår allt det där med frihetslängtan, fartvinden mot kroppen och så vidare. Jag vet också att var och en väljer själv om man som motorcyklist vill skydda sig eller inte. Du gör ditt eget val, men detta val kan bli en dyrköpt erfarenhet. Personligen så tycker jag inte om att slå mig och att få djupa skrubbsår över hela kroppen eller få händerna förvandlade till köttfärs är inget som tilltalar mig. I min värld är det inte värt att utsätta sig för denna risk bara för att slippa bli svettig på kroppen eller lite varm om händerna.

Allt för ofta tycker jag mig möta motorcyklister som kommer körandes utan handskar iklädda kortbyxor och linne. Ja men jag skall ju bara köra till affären, stranden etc, är utsagor man ofta får höra. Så kan det ju vara men tyvärr är det inte till någon hjälp om olyckan skulle vara framme. Jag har kamrater som trilla på garageuppfarten och skadat sig allvarligt så olyckan kan hända även om man bara skall till affären. Att gå omkull i "mopedfart" är tillräckligt för att få rejäla skrubbsår och även riskera att bränna sig svårt på motor avgasrör eller ljuddämpare.

Jag vet att jag tidigare då jag skrivit om detta blivit föremål för diskussioner på flera mc-forum där man målat upp hur feg och dum i huvudet jag är och att jag på grund av min inställning till användandet av mc-kläder när man åker hoj antagligen är helt oförmögen att njuta av mc-åkning. Vill man använda dessa argument för att rättfärdiga sitt eget dåliga omdöme så bjuder jag på det. Jag tänker inte åka på hojtur i T-tröja och badshorts i alla fall.

Vill man nu kunna känna lite vinddrag genom kläderna så finns det ju sätt att lösa det. Köp ett par kevlarjeans. det finns både huvtröjor och flanellskjortor som är kevlarförstärkta. Köp ett par tunna sommarhandskar så åker du svalt om händerna utan att tumma allt för mycket på säkerheten.

Tänk efter före. Är det värt att ta risken?

  • Är det verkligen omöjligt att just du skulle råka ut för en olycka? 
  • Gillar du att få dina skrubbsår skurade med gröna sidan på en scotchsvamp av en sjuksköterska på akuten? 
  • Gillar du att ligga på en brits i flera timmar när en sköterska gräver i dina skrubbsår med en pincett för att plocka bort sten asfalt och tygrester som bränt in och fastnat i dina sår?
  • Längtar du efter att få slippa att åka motorcykel under några veckor för att dina skrubbsår skall läka?
  • Tycker du om sårinfektioner och såromläggningsbesök hos distriktssköterskan?
  • Är punkterna ovan värda att genomlida för att slippa bli lite svettig?
  • Vill du missa ersättning från försäkringsbolaget eftersom du brutit mot de villkor du godkänt?
Om du svarat jag på punkterna ovan så är det fritt fram att dra på sig shortsen hoppa i foppatofflorna och ge sig ut och gasa. Om inte använd dina hojkläder se till stanna och drick med jämna mellanrum. Skulle det vara så att det luktar ost om kroppen när du kommer hem så ta en dusch och häng åkkläderna på vädring.

I morgon skall det bli uppåt 30 grader varmt och jag skall köra 60 mil. Jag kommer inte att åka i badbyxor och jag kommer inte att köra utan handskar. Jag kommer däremot att fylla på med vatten med jämna mellanrum. Det skall bli en härlig tur även om det kommer att bli varmt.
En varm högsommardag i Eksjö 2014
Tyckte du att bilderna var otäcka? Det är inget emot de bilder du kan få se om du bildgooglar på " road rash" Där kan du få se saker som verkligen inte gör sig på bild och som man absolut inte vill ha på näthinnan.

Gasa Lugnt och använd insidan!

torsdag 2 juli 2015

Bästa åkvädret på länge

Igår efter jobbet var det dags att gå ut i garaget för att pyssla om hojarna lite inför semestern. Det var dags för oljebyte både på min och hustruns hoj. Jag brukar se till att ha ny olja i motorerna när det är dags för långtur. Det kanske är lite "overkill" men tre liter olja är ingen större investering och det känns tryggt och bra att veta att hojen får fin smörjning när den skall få rulla fram i sommarvärmen.

Innan oljebyte skall man varmköra för att varm olja lättare rinner ut ur motorn och bättre tar med sig sot och annat skräp än när oljan är kall och trögflytande. Sagt och gjort det var bara att dra på sig hojkläderna och rulla ut hustruns Softail Springer ur garaget och ge sig ut och gasa för att få lite värme i din gamla EVO snurran. Tillbaka så var det fram med oljepannan och ut med dräneringspluggen. sedan passade jag på att varmköra Roadkingen medan oljan droppade från Hustruns motor.

Just när det gäller Harley som har separat oljetank och på Softailen sitter den dessutom ganska högt då behöver motorn har gått en stund för att man skall ha så mycket olja som möjligt i oljetanken när man tömmer den. Pluggen sattes tillbaka och jag började fylla med 20w-50 mineralolja. Först två liter sedan startades motorn upp för att få upp oljetryck och spola runt den nya olja. Nu sjunker nivån i oljetanken och jag kunde fylla på ytterligare en liter. Samma procedur upprepades med Roadkingen.

När man nu som jag är glad amatör och hobbymekaniker är man alltid lite nojig även om det gäller en så enkel sak som ett oljebyte. Efteråt var man ju "tvungen" att provköra för att kolla så att allt var som det skulle. Eftersom långresa hägrar gjorde jag en extra noggrann genomgång av hojarna. Kollade lampor, lufttryck i däcken, styr, sving och hjullager. Slutligen tryckte jag också i lite luft luftdämparna på Roadkingen. Sedan var det dags för provkörning och lite som jag tyckte det "lön för mödan" På med hojkläderna igen och först ut med Roadkingen. Det hade varit en varm och skön kväll. Solen hade börjat gå ner och på himmelen hängde månen stor och blåvit.

Det var en sådan där typisk sommarkväll som det kan bli efter en varm dag då det ännu inte blivit varmt i marken. En sådan där kväll när den varma sommarluften kyls av till daggpunkten och den blir mättad med fukt. En sådan där dag då moderjord blir världens bästa laddluftkylare. Det är en alldeles speciell känsla att komma ut och åka en sådan kväll. Man upplever att motorn går optimalt och det känns som om man plötsligt fått en handfull hästkrafter till att använda.

Att i den ljumma kvällssolen känna hur man får ner extra kraft i bakhjulet när man brummar fram i solnedgången är nästan magiskt. Bättre än så blir det knappast. För mig är detta en inte så vanlig upplevelse men den är dess då mer välkommen när den dyker upp. Igår var en sådan kväll och det var nog tur att jag hade integralhjälm med mörkt visir så att de jag mötte inte såg mitt fåniga leende och tur var det väl att jag hade öron i vägen annars hade nog mungiporna gått ihop i nacken så att huvudet ramlat av.

Det blev en tur med hustruns Softail också och den var precis lika trevlig. Det blev två korta men ändå minnesvärda turer. En kväll som jag kommer att komma ihåg. Det behöver inte vara långturer eller körningar på nya spännande vägar för att det skall bli en stor upplevelse. En provtur efter lyckat mekande på några småvägar i närheten av hemmet kan vara lika stor och minnesvärd upplevelse. Just en sådan kväll var det igår.

Gasa Lugnt

onsdag 1 juli 2015

Gör din hojsemester till en framgångssaga

Igår handlade det om lite lädervård och hur man friskar upp gamla stela skinnkläder. Idag går vi vidare i förberedelserna inför hojsemestern. Förra året satte jag ihop en lista med ett antal kontrollpunkter inför långresan. Om du förutom den vanliga "säkerhetskontrollen" som du fick lära dig på körskolan använder dig av min lista så har du goda förutsättningar för att få en bra och lyckad mc-semester.


Kontrollpunkter inför långresa.


  • Däck och mönsterdjup. Kontrollera att dina däck har tillräckligt med mönsterdjup kvar. Ett däck som börjar närma sig slutet slits mycket snabbt och det är inte vare sig kul eller tillrådigt att tillbringa halva semestern körandes på corden ( trådarna däcken är armerade med )
  • Lufttryck. Detta är en sak vi ofta missar att kontrollera. Med fel lufttryck blir hojen instabil och däcken slits både fortare och felaktigt. Skall du ha mycket packning och kanske även skjutsa någon så behövs antagligen lite extra tryck i däcket. Konsultera din instruktionsbok.
  • Luftassisterade dämpare. Har du det, kontrollera trycket i dessa. Rätt värde hittar du i instruktionsboken. Med rätt tryck känns hojen stadigare. Har du inte luftdämpare så kanske du behöver justera fjäderförspänningen speciellt om du skall ha mycket packning och skjuts. Konsultera din instruktionsbok. Haknycke för att justera förspänningen brukar finnas med i verktygsrullen som tillhör hojen.
  • Fälgar och ekrar. kolla så att du inte har sprickor i dina fälgar. Du kan knacka på dem med en plasthammare då skall du höra ett "klingande ljud. Har du ekerfälgar kontrollera att alla ekrar är spända. Dra åt vi behov dock inte så mycket att du gör fälgen skev.
  • Oljenivå och status. Kolla oljenivån och titta på hur den ser ut. Ser den svart ut och verkar vattnig i koncistencen byt. Ny olja kostar bara några hundralappar och gör motorcykeln glad. Ser oljan OK ut men nivån är låg fyll på. Se dock till att du inte överfyller då kommer motorn att börja kasta ut olja via vevhusventilationen.
  • Drivning Kontrollera drivbälten eller Kedjan. Har du kardan kan du möjligen kontrollera oljenivån i kardanklumpen men där är det sällan några problem. Kontrollera spänningen på belt eller kedja. När du sitter på din motorcykel skall din kompis kunna vrida beltremmen 90 grade om man tar tag i mitten på undersidan. Spänn inte belten för hårt det är ett av de vanligaste misstagen Harleyåkare gör. Har du kedja kontrollera slitage och spänning. Ta tag om kedjan längst bak på drevet. kan du dra ut så mycket att du kan peta in en blyertspänna mellan drevet och kedjan är den utsliten och skall bytas. Är den ok justera spänningen om det behövs och smörj med kedjespray.
  • Bromsledningar och bromsvätska. Kolla bromsvätskernivån och att denna inte är grumlig. Är den det så byt. Kontrollera bromsledningarna att de är hela och inte har några sprickor. kontrollera så att inte bromshandtag eller bromspedal sjunker vid fullt bromstryck. Gör den det har du fel på bromscylindern.
  • Bromsbelägg. Kontrollera att du har gott om belägg kvar. Det brukar finnas "slitagevarnare" i fom av frästa spår så länge du kan se dessa spår är beläggen OK. Är beläggen slitna så byt till nya.
  • Kopplingsvajer och kopplingsspel. Kontrollerar att du har ett lagom spel i kopplingshandraget spelet skall vara 2-3mm om inte justera med någon av justerskruvarna på vajern. Känn att vajern går mjukt och fint. Behöver du smörja använd kedjespray inte 5.56, WD40 eller liknande det tvättar bort fettet i vajern.
  • Lampor. Kolla att dina lampor fungerar. Det kan vara bra att ha med sig några reservlampor och säkringar när man kör.


Nu är det bara att be en stilla bön till vädergudarna så att vi slipper ösregn. Mc-åkning  i blötan är inte alls lika trevligt som när solen skiner. Då gäller det att anpassa farten och slå av på takten så att du klarar dig ifrån vattenplaning. Vattenplaning är ingen erfarenhet att skryta med den kan man gärna klara sig undan. Skulle du mot förmodan råka ut för detta och tappa greppet så dra in kopplingen och styr rakt framåt tills hastigheten minskat så mycket att du får tillbaka greppet. Är solen framme så får du hålla lite extra koll på asfalten. Blir det så varmt att den börjar att blöda kan det bli lika halt som vore det ishalka. Titta in på Trafikverkets hemsida där har man dessbättre insett faran och börjat att lägga ut varningar för "sommarhalka" 

Gasa Lugnt!

tisdag 30 juni 2015

Det kostar att ligga på latsidan

Snart är det dags. På lördag börjar min och hustruns årliga hojsemester. I och för sig inte så fantastiskt som det kanske låter. Det blir ingen sträckkörning genom Tyskland med Franska Rivieran som slutmål. Det kommer mest att bli Småland, Östergötland, Södermanland och Uppland. 

Kanske inte de meds exotiska resmålen man kan tänka sig men där finns ännu massor med vägar som är oåkta och många platser att passera och besöka. Ibland när jag talar med andra hojåkare så får jag uppfattningen att MC-semestra i Sverige är lite underskattat. Jag tycker att MC-semester i Sverige har många fördelat. Dels finns här gott om småvägar som inte är särskilt trafikerade. Landskapet har stor variation med mycket både kurviga och kuperade vägar. Det är sådant man uppskattar som motorcyklist.

Nu var det inte detta jag skulle orera om utan det jag nämnde i rubriken. Det kostar som sagt att ligga på latsidan. Det upptäckte jag igår när jag gjorde en okulär besiktning av mina och hustruns skinnkläder. Åker man på hojsemester på sommaren så gillar jag att ha skinkläder. Man är väl skinnknutte? Har du någon gång hört talas om Allvädersknutte eller rent utav Gortexknutte? Inte så allvarligt menat jag vet att allvädersställen är både praktiska och bra. Kanske är det så att jag precis som vid mitt val av motorcykel att jag skall betraktas som värdekonservativ eller som någon uttryckte det "jävla ruin-romantiker"

När jag tittade över våra kläder konstaterade jag att underhållet inte varit det bästa. Kläderna hade inte fått den så välbehövliga smörjelsen efter förra säsongens regnväder. Stelt och prassligt var kanske det mest lämpade epitetet att sätta på dessa plagg. Det var bara att skrida till verket för visst vill man röra sig lite smidigt och inte vill man att det skall låta som om någon håller på att skrynkla ihop tidningspapper när man går från bensinpumpenn in på macken för att betala bensinen och köpa en korv att stoppa i halsen.

För att fixa till gamla torra skinnkläder finns en rad olika produkter för att lösa detta problem. Var man köper dem har underordnad betydelse. Jag tror knappast att lädervårdsprodukterna man köper må MC-butiken är bättre än de du kan köpa i häst-shopen hos skomakaren på Biltema eller till och med hos din lokala livsmedelshandlare. Petroliumprodukter skall undvikas vid läderåterfettning. Helst skall medlet innehålla lanolin. Lanolin är ett fett som utvinns ur ull och är således en helt ren naturprodukt. Sådant gillar lädret. Bivax är bra för att ge en avslutande skyddande hinna. Ka nske behöver man inte vara så petnoga gamla beprövade produkter som minkolja eller fiskarsmorning fungerar också bra.

Är det riktigt torrt och hårt kan man börja med att tvätta med lädertvål och en fuktig svamp eller trasa. Då öppnar man upp porerna i skinnet så att lädrete kan suga åt sig av fettet. Smörj sedan med läderolja och låt plagget torka. Torka bort eventuellt överflöd. Använd slutligen  ett läderfett eller läderbalsam för att göra skinnet motståndskraftigt mot fukt. Är du extra noggrann så lägg på extra mycket fett på alla sömmar och värm med en hårtork så suger tråden plagget är sydd med åt sig av fettet och stygnen efter symaskinen blir täta.

Jag vet att det inte blir lika bra som ett allvädersställ men ett fint litet sommarregn klarar man. Kommer det en åskskur får man däremot stanna till och dra på sig regnstället. Det är såna smällar man får ta ifall man envisas med att åka i skinnkläder istället för att köra i moderna funktionsmaterial. Coolhetsfaktorn har således också ett pris.

Gasa Lugnt!