lördag 14 juni 2014

Stoppa allt gnissel och gnäll

Härom dagen kom kamrat Olsson förbi när jag stod utanför mitt jobb, i full färd med att låsa min gamla Skeppshult cykel. Jag vet inte vad som blivit fel med min hoj, den har börjat att gnissla, deklamerade kamrat Olsson högt och ljudligt.

Gnisslar den hela tiden undrade jag. Nej bara när jag slår av på gasen sa Olsson. Bra sa jag det är ett gott tecken. Antagligen är det din drivrem som gnisslar. Hurdå undrade Olsson? Med hjälp av friktion sa jag för att låta lite kryptisk och inte avslöja allt med detsamma. Om man kör Harley eller någon annan hoj som drivs med rem kan man råka ut för detta problem. Drivremmens kanter poleras upp av sidorna på Bälthjulet. När kanten blir riktigt blank kommer gnisslet som ett brev på posten. När så är fallet hjälper varken att spänna eller slacka på remmen. Den behöver en annan behandling då. Nu kan det givet vis vara så att remmen gnisslar ifall den är för hårt spänd men har du inte varit på och ändrat spänningen på remmen nyligen så är det inte det som är problemet.

Det man behöver göra är som det så fint heter en okulär besiktning, alltså titta på den. Enklast sättet är ifall man har en lite mc-lyft så slipper man ligga på golvet och kräla. Upp men hojen på lyften, titta på remkanten samtidigt som du roterar bakhjulet. Ser remmen blank ut tar du fram en bit smärgelduk som du håller mot remkanten samtidigt som du snurrar på bakhjulet. Håll på så tills du fått en matt yta på. Gör om proceduren på andra remkanten. Detta skall förhoppningsvis räcka för att stoppa "fågelsången" Ser remkanten väldigt torr och fnasig kan du prova att smörja kanten med stearin. Ta ett ljus håll mot remmens sida och snurra på bakhjulet, ett fint gammalt harleyåkartrick. Du skall inte använda remspray som du kan köpa på macken. Det är ett klister som skall användas till gnisslande kilremmar och inte till tandremmar. Skulle inte slip eller stearin tricken hjälpa så kan orsaken vara att bakhjulet inte spårar eller att remmen är för hårt spänd.

Hur du kollar att hojen spårar skrev jag om i ett inlägg i september förra året klicka på länken så kommer du dit. Hur vet man om hojen spårar Det finns ytterligare ett inlägg från januari 2013 om justering av remmen den länken hittar du här. Håll koll på remmen.

Ha en trevlig dag och njut av det vackra vädret.

torsdag 12 juni 2014

Ja men hallå! hur dum i huvudet får man vara.

Dagens ämnet har jag skrivit om förr men jag tyckte att det fanns anledning  att repetera. Det verkar som om det knappast finns någon hejd på galenskaperna när det gäller att saluföra saker på blocket.

Igår upptäckte jag en annons där annonsören verkligen inte hade tänkt efter före. Jag hoppas att det var så det var. Jag hoppas att det inte var någon elak typ som försökte sälja till någon stackare som inte förstod bättre. Det hade varit ovanligt utstuderat och gement. Det som var till salu var två gamla hjälmar.
Såhär löd annonstexten
700:-
2st begagnade integralhjälm av märket Nolan och Grex
Finns lättare stöt skador och lite repor men det är definitivt inget som påverkar användningen av dom.
Mer info om hjälmarna finns på bilderna

700 för båda eller 400st

Finns att hämtas i XXXX XXXXX


Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Köp aldrig en begagnad hjälm. Inte ens om den är utan som i detta fallet "lättare stötskador" Det är lite som att köpa begagnade utslitna bromsbelägg. Vem skulle göra det? Det spelar ingen roll om en begagnad hjälm ser ut som vore den ny, En begagnad hjälm är en förbrukad hjälm, du kan aldrig veta vad den varit med om det kan finnas sprickor och skavanker som inte syns utanpå. För några år sedan var jag på en "klubbkväll" hon en av de lokala mc-handlarna. Han som tog hand om oss stod och studsade en polycarbonat (plast) hjälm i betonggolvet. Sedan visade han upp den för oss och det syntes inte ett märke, samtidigt som han ställde frågan. Skulle du vilja använda denna hjälmen när du är ute i trafiken? Just i det ögonblicket insåg jag att det inte går att lita på hur en hjälm ser ut man måste veta om vad den varit med om för att man skall våga lite på den. Hjälmen är den viktigaste delen i din skyddsutrustning. Var inte dumsnål och tro att du är smart som sparar någon tusenlapp. Denna besparing kan bli en mycket dyrköpt erfarenhet.

Gasa lugnt var rädd om dig och komihåg ditt mantra "Köp aldrig en begagnad hjälm" 
Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm" Köp aldrig en begagnad hjälm"

Först över 200

Jag vet att jag har skrivit om det förut men för ett tag sedan kom jag åkande längs sydkusten.  Jag hade passerat Smygehuk och for vidare öster ut. Några kilometer senare kom jag till en nästan magisk plats i Sveriges mc-historia.

En plats som blivit både lycka för somliga och misslyckande för somliga. Den lyckligt lottade Hette Ernst Henne och den som inte uppnådde de han drömt om var Folke Mannerstedt. Det jag talar om är Beddingeloppet. Ett rakbanelopp där man körde den så kallade flygande kilometern. Detta skedde på en raksträcka rätt igenom byn Beddingestrand. Idag är det en slät och fin asfaltväg som tyvärr är 50 skyltad så några nya hastighetsrekord lär här inte bli.

Tävlingarna som hölls här mellan 1929 och 1931 har kanske inte i sig satt några djupare spår men ett av åren hände här något historiskt och för den tiden något nästa ofattbart. I slutet av 20 talet och början av 30 talet fanns det ingen slät asfalt här utan det som idag benämns med väg 9 var en smal gropig grusväg. Tävlingsarrangören hade antagligen gjort sitt yttersta för att släta till och preparera vägen så mycket som möjligt. jag tror ändå inte att de på något vis går att jämföra med dagens raceingbanor. Folke Mannerstedt Hade tillsammans med ledningen för Husqvarna bestämt att det var på just Beddingeloppet det fanns bäst förutsättningar för att sätta det historiska hastighetsrekord som så många suktade efter.

Det var till och med så att Husqvarna konstruerade en helt ny motorcykel för ändamålet. En unik maskin på många sätt. Konstruktionen var helt unik. Husqvarna lät bygga en rakbanemaskin med litet bakhjul som kördes knästående för att minska luftmotståndet och för att få bättre fäste. Ekipaget försågs med en Mannerstedtkonstruerad 350 motor. Tanken var att man nu äntligen skulle krossa drömgränsen 200 km/h på Svensk mark. Nu lyckades man inte utan fick se sig snöpligt slagna av den tyska Fartkungen Ernst Henne som tävlade på en fabriksvässad BMW som försetts med kompressormatning. Hennes flygande kilometer resulterade i en hastighet på 202.25 km/h.

Det blev således en Tysk istället för Husqvarnas fabriksteam som slog rekordet. Ernst Henne fortsatte sin karriär och var stor idol i tyskland där han satte flera ytterligare fartrekord. När man kommer åkande längs väg 9 och närmar sig Beddingestrand så drar det lite extra i högerhanden och visst skulle man vilja vrida till på gasrulle för att få kunna känna hur det kändes för Ernst Henne och de andra förarna.

Fast nu för tiden är det ju asfalt på vägen, så det är kanske lika bra att det är 50 skyltat. Åka  200 på slät asfalt med modern motorcykel är inte riktigt samma utmaning. Beddingemaskinen finns utställd på Husqvarnas Fabriksmuseum. Ha en trevlig torsdag och Gasa Lugnt!

tisdag 10 juni 2014

Snart dags för "Ride to work day"

Den tredje måndagen i Juni är det "Ride to work day" så har det varit sedan 1992. Iden kläcktes av en Amerikansk mc-tidning och arrangemanget har vuxit och blivit världsomspännande.

Varför skall man då köra motorcykel till jobbet på måndag den 16/6? Det finns flera anledningar och de flesta är av trafikpolitisk och infrastrukturpolitisk karaktär. Det kanske inte lät så kul men skall vi ha en chans att påverka våra makthavare så måste vi tala deras språk.

"Ride to work day" är först och främst ett sätt att visa att vi finns. Om landets motorcyklister skulle göra slag i saken och ta sin hoj till jobbet på måndag skulle det betyda att det samtidigt fanns en bit över 300 000 motorcyklar ute på våra väga. Övriga trafikanter skulle absolut märka detta och kanske skulle detta i en förlängning leda till att de inser att de faktiskt delar vägen och trafikmiljön med oss. Vi skulle också slå ett slag för motorcykeln som miljöfordon eftersom det skulle förbrukas mindre bensin denna dag. En motorcykel drar i snitt 30% mindre bränsle än en normalstor bil.

Vi skulle också visa att motorcykel är bland de smidigaste fordonen för att ta sig fram på i en tät trafikmiljö. Vi skulle också visa att det behövs fler mc-parkeringar. Om det plötsligt stod en mc-i varje bilruta skulle bilisterna bli lite kinkiga och tycka att nu får det fan vara nog. Sedan skulle de ringa upp gatukontoret eller parkeringsbolaget och undra varför i helvete det inte finns några mc-parkeringar. Motorcyklarna tar ju våra bilplatser. Slutligen den kanske viktigaste anledningen att köra motorcykel till jobbet. Det är ju så himla kul att köra motorcykel.

När du sedan kommer till jobbet och kliver in i skinnstället så kommer dina arbetskamrater att bli imponerade och tycka att du har ett extra kul och spännande liv. Detta kan i sin tur kanske få en och annan av dina kollegor att ta steget och skaffa sig mc-kort. Det går att hitta ännu fler anledningar till varför man skall ta hojen till jobbet på måndag men detta får räcka för idag. Ha en alldeles underbar onsdag . Skall du ut och åka hoj så kör inte fortare än vad din skyddsängel kan flyga.

måndag 9 juni 2014

Ligg inte för nära!

En av det viktigaste bitarna i pusslet för att bli en säker och duktig motorcyklist är att hålla rätt avstånd till framförvarande fordon. Nu pratar jag inte om hur man kör på racerbanor det handlar om vardagstrafik på allmän väg.

Att hålla rätt avstånd är något som det slarvas med bland motorcyklister så väl som övriga trafikanter. För oss som kör hoj är det ju tyvärr ännu mer riskabelt än för den som sitter i en personbil eller en lastbil. Den senaste tiden har det hänt två allvarliga olyckor där motorcyklar krokat i varandra varav en med dödlig utgång. För ett tag sedan utanför åstorp där den ena föraren avled direkt och den andra blev allvarligt skadad.

I helgen var det tre tyskar som varit på en veteran-mc träff som strax utanför Jönköping krokade i varandra när det skulle bromsa. Alla tre fick föras till sjukhus. Olyckan utanför Jönköping hade antagligen kunnat undvikas helt ifall de varit mer noga med att hålla avstånd. Förutom att hålla rätt avstånd. kan det också vara bra att försöka ha koll på vart man kan väja ifall problem skulle uppstå vid en inbromsning. Att skanna av möjligheter att väja är en viktig del i säkerhetstänket, då kan man slippa mycket obehagliga överraskningar.

Vad är då rätt avstånd? Det är helt klart en relevant fråga. I körskolan fick du antagligen lära dig något som kallas tresekundersregeln. Den håller fortfarande och det finns ingen anledning att revidera denna om ingen skulle komma på en helt ny revolutionerande metod. Tresekundersregeln går ut på att du skall ligga minst trer sekunder bakom framförvarande fordon. Det fina i kråksången är att följer man detta blir avståndet längre ju fortare man kör och på det viset ökar säkerhetsmarginalen.

Kolla in när framförvarande fordon när detta passerar till exempel en stolpe. Räkna sedan en elefant, två elefant, tre elefant.  Passerar du stolpen innan du hunnit säga tre elefant så ligger du för nära och bör öka avståndet. Var sjutton kom då elefanterna ifrån? att säga "en elefant" tar en sekund konstigare än så är det inte. Ha en trevlig dag och håll avstånden.

Vad är rätt hastighet?

Igår när jag var ute och körde en runda i Skåne och kom åkande på en liten slingrig "ko-stig" som var 70 skyltad kom jag att fundera kring det där med fart och vad som är rätt hastighet.

I undersökningar kring motorcyklister och deras beteende i trafiken har det framkommit att hastigheten sällan det som avgör ifall ens beteende är trafiksäkert eller inte. I alla fall om man frågar motorcyklisterna själva. Om du som motorcyklist ibland väljer att gasa på lite mer så innebär ju det inte per automatik att du uppträder trafikfarligt så fort du passerar vägens hastighetsbegränsning. Tolka nu inte detta som att jag tycker att det är fritt fram att tokgasa och köra som en vettvilling.

Jag tycker att man skall sträva efter att hålla hastighetsbegränsningarna, men även jag förfaller ibland till att ge lite mer gas och åka fortare än vad som står på skyltarna. Det gäller dock att som man brukar säga "köra med insidan" och tänka efter före. På vissa ställen kan det vara precis tvärt om där skulle man uppträda trafikfarligt om man höll den hastighet som står på skyltarna. Jag skulle kunna visa på flera Skånska småvägar där det vare sig är lämpligt eller näst intill omöjligt att hålla 70 som det står på skylten i alla fall på mitt touringlokomotiv. Det gäller med andra ord att anpassa farten efter rådande förutsättningar.

Att hålla hastighetsbegränsningen är inte det samma som att hålla rätt fart. Tyvärr är denna teori inte användbar i en diskussion med trafikpolisen där är det alltid hastigheten på skylten som gäller. Att hålla rätt fart är också att ta hänsyn till väder, väglag, trafikmängd, viltvarningar, och mycket mycket mer. Nu kommer värmen och det kan medföra en och annan risk som vi ibland glömmer bort. Jag såg igår när jag stannade till på ett ställe för att bli av ett flygfä som letat sig in i hjälmen. När jag ställde ner hojen på stödet såg jag att oljegruset blödde skrapade man på ytan så lossnade de översta lagret och ett svart klet blev synligt. Då kan det bli halt. Ta det försiktigt även om du har bra värme i däcken och borde ha bättre fäste än vanligt.

Nu är det redan måndag igen och vi har en ny orörd arbetsvecka framför oss. Gasa lugnt och komihåg rätt hastighet är aldrig att ligga på gränsen för vad som är möjligt i alla fall utanför motorbanan.

söndag 8 juni 2014

Ja men vad sysslar du med när du är ute och åker?

En fråga man ibland får gärna ihop med påståendet. För du är väl inte bara ute och åker. Att vara ute och köra motorcykel är inte bara att vara ute och åka i alla fall för mig. Som jag skrivit i programförklaringen till den här bloggen. Man tänker så bra när man åker motorcykel.

Dessa tankar är inte alltid av slumpartad natur det händer också att de intryck man får längs vägen startar tankar och funderingar. Ibland brukar jag säga att jag sysslar med kulturgeografi, historisk forskning och studier i arkitektur. Det går knappast att undvika sedan kan det så klart ske med större eller mindre medvetenhet. Ofta väljer man som motorcyklist vägar som är krokiga och går genom kuperad terräng.

Det är aldrig en slump att vägarna går som de gör och en sak är säkert ingen har dragit dessa vägar med tanke på att de skall vara roliga att köra motorcykel på. Dessa gamla vägar som förbundit olika småbyar har kommit på ett högst medvetet sätt även om det kan vara svårt att tro det när man far fram längs en slingrande småväg. Det som spelat roll för hur vägen hamnat där den är beror på framförallt två viktiga faktorer. Egendomsgränser och naturens beskaffenhet. Det är mycket sällan man dragit vägar rakt igenom någons åkermark. Ofta följer de gränserna mellan olika bönders egendomar. Berg sjöar och våtmarker har man oftast dragit vägarna runt.

Så har det varit av tradition och tur är det nog att vi har kvar dessa gamla vägar. Dagens nybyggnation som skall utöka vårt vägnät får oftast en helt annan utformning. Här köper stat och kommun upp mark så att vägarna kan dras så rakt som möjligt här tas det ingen hänsyn till gränser och egendomar. Följden blir vägar som kanske inte blir de roligaste för oss som åker motorcykel. Tur att vi har en stor del av det gamla vägnätet intakt. En fördel för oss som kör motorcykel är dessutom att många bilister väljer de nya raka fina vägarna.

När du kommer åkande längs småvägarna så upptäcker du kanske att du kör genom en till synes helt omotiverad 90 graders böj. I den kurvan är det stor sannolikhet att det legat en gård. Kör du sedan vidare så kanske du passerar en gård med gödselstacken ut åt vägen. Varför har man valt att ha dyngan utåt vägen? Idag skulle man antagligen inte bygga så med på 17 och 1800 talet ville man gärna visa att man hade gott om djur det gjorde man genom att visa upp gödselstacken för de som passerade. Det var fit att ha mycket skit att visa upp då såg folk att man var rik och hade råd att hålla en stor djurbesättning.

Kör man sedan vidare kommer det att dyka upp hus av olika slag som alla är typiska för sin tid. I Skåne där jag bor är det givet vis korsvirkeshusen som är den gamla traditionella kulturbyggnaden medan det norr om hallandsåsen är timmerhus. En nyare kulturbyggnad som för en tynande tillvaro är eternit-husen. Ingen vill längre ha dessa asbestarmerade cementplattor som beklädnad på sina hus. Passa på att titta så länge det finns möjlighet snart är de ett minne blott. Ibland när man är ute och kör kan man hitta byggnader som verkar att ha hamnat på helt fler plats. Igår när jag körde genom Beddingestrand passerade jag ett stort nybygge ett knuttimrat stort hus i två plan som hade passat i en fjällanläggning i Sälen eller Åre men kändes helt fel vid sydkusten.

Det är sådant jag ibland funderar över. Öppna ögonen och registrera vad du ser nästa gång du är ute och åker så skall du se att det finns mycket att upptäcka och tankevärda saker att uppleva. Ha en trevlig söndag Gasa Lugnt