fredag 20 juni 2014

Glad Midsommar och låt hojen stå!

Midsommar är vår största icke kristna helgdag även om kyrkan försökt lägga beslag på den genom att påstå att vi firar midsommar till minne av Johannes Döparens födelse. 

Det kan man tro på om man vill. Midsommar som företeelse har betydligt äldre anor än så. Sommarsolståndet har varit en viktig del i de flesta kulturer. Oavsett så se till att ta tillfället i akt och fira med släkt eller vänner. Det är ett bra tillfälle att få umgås med de människor du tycker om. Om du nu tar en och annan snaps och någon öl till sillen så låt hojen stå. Du skall inte heller låna ut den till en berusad kompis som infyllan och villan får för sig att det borde vara spännande att prova att köra motorcykel. För det flesta av oss låter detta som ett helt otroligt senario. Tyvärr är det inte så otroligt som man skulle kunna tro, det händer tyvärr varje midsommar. 

Ha en helt underbar Midsommarafton. Njut av god mat och dryck och goda vänners lag. Dansa och sjung lek och var glad men låt hojen stå så hörs vi på andra sidan Midsommar.

onsdag 18 juni 2014

Ta det extra försiktigt i midsommartrafiken

Inför midsommar är det många som ger sig ut på vägarna för att ta sig till något midsommarfirande. Midsommar är en av de stora så kallade trafikhelgerna. Det är också en av de farligaste och mest olycksdrabbade.

Fordon av alla de slag kör kors och tvärs genom landet för att kunna fira den kanske största helgen vi har i Sverige. Helgen är kort och många skall långt. Trafiken är tät tempot högt och det bidrar både till ökad stress och massor med irritation. När det börjar koka i skallen på många av trafikanterna brister också omdömet. Det stressas på och man försöker köra in tid för att inte bli allt för sen till festligheterna. Det är då det börjar att bli farligt på riktigt.

Plötsligt får någon för sig att göra en idiotomkörning medan andra struntar i avstånd och hastighetsbegränsningar. I den täta trafiksituationen skapas ovanligt många faror. Midsommarhelgen är antagligen den helg på året då vi har flest förare ute i trafiken som är berusade. Många åker dessbättre fast i alkokontroller men mörkertalet är tyvärr nog ganska stort. Det är dessa omdömeslösa människor du skall försöka att akta dig för. Skall du ut och köra i midsommartrafiken är det viktigare än någonsin att du har en defensiv körstil. Håll avståndet till framförvarande fordon så ökar du dina säkerhetsmarginaler.

Förvänta dig alltid det värsta av dina medtrafikanter. Blir du trött? Stanna och vila en stund så blir du en bättre och säkrare mc-förare. Tänk att en defensiv körstil i midsommartrafiken är inte att vara feg. Det handlar om att skaffa sig marginaler gentemot de stollar du delar vägen med. När du sedan skall köra hem på lördag eller söndag, tänk på att många trafikanter är bakfulla. De kanske blåser grönt i en kontroll men för den sakens skulle är det ju inte säkert att tankeverksamhet och reaktionsförmågan är på topp.

Genom att vara försiktig kan du öka din egen säkerhet och dessutom bidra till att midsommarhelgen 2014 inte går till historien som en av de svartaste trafikhelgerna någonsin.

Låt dig nu inte avskräckas åk dit du ska och fira med släkt eller vänner  unna dig något gott i goda vännerslag men komihåg att låta hojen stå om du inte är nykter. När du rullar så kör med insidan som man brukar säga så kommer allt att gå bra. Ha en helt underbar midsommar. Det påstås att om man lägger sju flickor under huvudkudden på midsommarnatten så kommer man att drömma om den blomma man tycker är vackrast.

Gasa Lugnt!

tisdag 17 juni 2014

Prestigelöshet underlättar ibland

Under många år åkte jag ofta i grupp med en klubb jag var medlem i. Att köra motorcykel i grupp är kul men det kräver att alla har koll på läget för att det skall fungera så säkert som möjligt.

För ett tag sedan skrev jag om mc-körning i grupp och hur detta lämpligast går till och idag tänkte jag återkomma lite till de ämnet. Min erfarenhet sträcker sig inte bara till att köra i grupp. Jag har förutom deltagare varit både Road Captain och Tailgunner / Road sergeant ( den som åker sist. Unde alla dessa gruppturer jag deltagit i har det ofta varit en sak som fallerat. Om Detta har ibland berott på okunskap men oftast har det handlat om prestige.

För att uppnå säkrast möjliga organisation i gruppen skall det vara så att  de minst rutinerade eller ovana förarna skall åka längst fram bakom Road Captain medan de mest rutinerade förarna åker längst bak. Det jag har upptäck ät att i detta fallet spelar prestigen många ett spratt. Mindre rutinerade förare ser till att skaffa sig en plats långt bak av den enkla anledningen att de antagligen inte vill visa att de rookies när det gäller gruppkörning. Varför skall de orutinerade gruppåkarna inte åka långt bak kanske du undrar? Ju längre bak i gruppen man kör ju fortare går det. Ibland brukar man kalla det gummibandseffekten. Detta fenomen är näst intill oundvikligt även om det är en mycket rutinerad Road Captain som kör lugnt och jämnt.

När det går fort blir reaktionstiden kortare vilket gör att man i farliga lägen får mindre med tid på sig att reagera och agera. Det handlar om de övriga gruppdeltagarnas säkerhet konstigare än så är det inte. Handen på hjärtat tycker du att det är ok att äventyra dina klubbkamraters säkerhet för att du skall verka lite mer rutinerad. Den bästa lösningen är att låta Road Captain bestämma vem som skall köra var i kortegen och givet vis skall du som deltagare finna dig i detta. Gör du inte det så tycker jag att du skall starta din hoj köra där ifrån. Som soloåkare kan du ha hur mycket prestige du vill men vid gruppkörning skall du följa Road Captains uppmaning. Vid ett flertal tillfällen när jag varit Road Captain vid första stopp fått be förare att flytta fram i kortegen för att det inte fungerat. Vid något tillfälle har den som fått tillsägelsen blivit sur och åkte hem. Bättre det än att han äventyrat klubbkamraternas säkerhet.

Det är en härlig känsla att köra motorcykel i grupp och extra kul är det att ligga långt bak så man ser alla hojarna framför sig. Se till att få en inlärningsperiod så kommer du senare att få åka långt bak. Titta efter hur andra gör prata med dina klubbkamrater och var inte rädd för att fråga. Ställer du inga frågor får du heller inga svar. Lyssna på vad din Road Captain har att säga innan turen och är något oklart så fråga. Då kommer du snabbt att bli varm i kläderna och få en plats längre bak i kortegen om det är viktigt för dig. En sak bara, prestigen kan du lämna hemma.

Riskmedvetenhet lika populärt som provocerande

Gårdagens blogginlägg som handlade om frånvaron av handskar och mc-kläder hade många besökare och jag fick många kommentarer både på bloggen men även på facebook och via mail. De flesta var glada och uppmuntrande men jag har också fått en del sura kommentarer.

Det mest spännande i detta är att flera av de som känner sig träffande försöker rättfärdiga sitt eget val att köra utan skyddsutrustning genom att kasta skit på mig. Som vanligt blir jag kallad feg och det påstås att jag inte har förstått hur man njuter av mc-åkning. Då undrar jag hur dessa personer kan veta hur jag tänker. Jag tror inte att de ättlingar till det gamla danska trolleri och tankeläsarparet Erik och Gulli Truxa? Det måste handla om något annat då upplevelser är subjektiva och individuella för alla som kör motorcykel. Jag misstänker att de känner sig träffade och att det jag skrivit om säkerhet och riskmedvetenhet någon stans skapar ett visst mått av osäkerhet inför det egna valet.

De flesta av oss fungerar ju så att vi vill ha bekräftelse på att de val vi gör också är de rätta. När det då kommer någon ( i detta fallet jag ) och påstår det motsatta är det förmodligen naturligt att försöka rättfärdiga sitt eget val eller ståndpunkt genom att påstå att den som tycker något annat är den som har fel. Om det nu är så att det jag skriver om säkerhet och riskmedvetenhet upplevs som provocerande så får jag bjuda på det. Med tiden har jag blivit bättre på att ducka när skiten kommer farande. Jag blir inte längre provocerad av att kallas feg och trist. Är det så dessa personer tror att jag upplever mitt liv så bjuder jag på det. Kan jag genom att upplevas som provokatör så ett litet frö av säkerhetstänk hos den som blir upprörd så är jag nöjd. Förhoppningsvis kan det kanske bidra till att någon hojåkare blir lite mer rädd om sitt eget skinn.

Var och en gör sitt eget val och anser du att det inte finns någon anledning att vara rädd om dig själv så är det ditt eget beslut. Gör som du vill men rättfärdiga inte dina val genom att se ner på dem som använder den utrustning som finns för att göra hojåkningen säkrare. Att vara rädd om sig är inte det samma som att vara feg. Gör dit val men är det så att du känner dig provocerad av säkerhetsstänk och bilder på skrubbsår så kanske du skall ta dig en funderare om det egna valet är det rätta.

Jag tycker om att köra motorcykel och jag gillar att åka fort. jag tycker om att känna farvinden och jag kan tilltalas av adrenalinruset hojåkingen ibland ger. Jag tycker däremot inte om att ta onödiga risker. Därför är mitt val att åka med hjälm, handskar och riktiga mc-kläder. Det gör mig säkrare som motorcyklist och jag upplever att det är så att jag med rätt utrustning kan tänja på gränsen lite till. Som motorcyklist kan du kanske lita på din egen förmåga och det kan säkert bidra till en viss ökning av säkerheten men, kan du lita på dina medtrafikanter, vilt, underlag, vägunderhåll mm. Som sagt valet är ditt.

Gasa Lugnt!

måndag 16 juni 2014

Vad är det som händer när solen kommer fram?

Jag är inte den som brukar odla konspirationsteorier men något mystiskt är det. Jag vet att vi i den kalla norden är ett solälskande folk som gärna vill få lite UV strålning på våra blekfetakroppar när tillfälle ges. När det gäller motorcykelförare och solen verkar det som om den dessutom har en negativ inverkan.

Igår åkte jag och hustrun en tur på nästan 20 mil på skånska småvägar. Solen sken och det var varmt och skönt. Det var vad man skulle kunna säga fint åkväder. Även om det är varmt så tycker inte jag att mc-kläder sitter i vägen. När det rullar så kyler fartvinden tillräckligt mycket för att man inte skall "svettas ihjäl" Så tycker långt ifrån alla märkte jag igår. Under dagens tur var det tydligt att solen och värmen får många motorcykelförare att tappa förmågan att tänka efter före. Igår verkade det som om handsvett var en av de saker som de skånska motorcyklisterna var mest rädda för. Jag konstaterade att jag mötte minst en handsklös förare per mil.

Häromdagen skrev en av mina facebookvänner att ifall man kör omkull i 50km/h så kanar man i åtta sekunder på asfalten innan det stoppar. Som "amatörmotorcyklist" har man sällan tränat bort refexen att ta emot sig med händerna. Då kan man ju enkelt föreställa sig hur en händer skulle se ut efter att man kanat med dem mot asfalten i dessa åtta sekunder.

Nu är det inte endast handsvett de skånska motorcyklisterna verkar vara rädda för. Visst skulle man kunna säga att många av de som var ute och körde motorcykel idag hade ett kreativt tänkande när det gällde att utveckla olika kreationer. Dagens förstaplats vanns av en kille i Helsingborg som tokgasade på en gul Harley V-rod ikädd svart linne kakishorts och spygöna loafers. En stund senare blev jag omkörd av en gubbe på BMW som för dagen var utrustad med vinröd t-skjorta och sandfärgade dockers och på fötterna hade han träskor. Så fortsatte turen vi antingen mötte eller blev omkörda av de ena efter den andra som tydligen ansåg att en kropp utan svett var betydligt viktigare än den egna säkerheten. Det finns ett gammalt talesätt "när spriten går in går vettet ut". Detta skulle jag vilja ändra till "när värmen går in går vettet ut" Visst jag förstår det där med frihetskänsla, det fria valet att vara rebellisk och göra som man själv vill. Men jag begriper inte hur de vill äventyra sin egen säkerhet och hälsa bara för att slippa bli svettig eller varm.
Denna killen har klotat i 40 knyck iklädd t-shirt

För min del är det självklart att jag hellre är svett och åker omkull med mc-kläder på kroppen istället för att vara sval och torr och köra omkull i shorts och t-shirt. Sedan står det så klart var och en fritt att välja fast innan du väljer att åka hoj utan mc-kläder bör du läsa det finstilta i villkoren för din mc-försäkring. Det är ganska troligt att där står att försäkringsbolaget kräver att du använder skyddsutrustning. Tyvärr finns det försäkringsbolag som låter sina kunder slippa detta krav mot att man betalar högre försäkringspremie. Det är dumt tycker jag. Idag finns det ju kevlarjeans och Hoodies och andra tröjor med kevlarförstärkning om man inte vill åka med skin eller allvädersställ. Tycker du inte att dagens bilder är tillräckligt avskräckande så gör en bildsökning på google och skriv road rash i sökrutan.

Ha en trevlig dag och komihåg att det är "Ride to work day" idag så du tar väl hojen till jobbet?