lördag 2 november 2013

Vinterförvaring V. Motorolja

Jag sa igår att jag skulle berätta lite om olja och oljekvalitéer. Det finns många teorier  och många gör sig till uttolkare av den sanna läran när det gäller motorolja och vilken sort man skall använda eller rata.

Svaret på frågan är egentligen enklare än vad man tror. Välj en olja som uppfyller tillverkarens specifikationer. Få motorer har så snävt ställda oljespecar att det är svårt att hitta olja som passar. Oljor klassificeras antingen enligt API eller JASO. API står för American Petrolium Institut medan JASO står för Japanese Automotive Standard Oil. De flesta oljorna är klassade både enligt API och JASO.

Vilken oljespec som krävs för din hoj framgår av instruktionsboken om du inte kör Harley Davidson, men mer om Harleyolja senare.  De flesta motorcyklar har ganska lågt .ställda oljespecar. När jag åkte Yamaha Wildstar så uppfyllde Biltemas billigaste mc-olja - en mineralolja för under 60kr litern - specarna med råge.  Jag använde denna olja från och till. När jag sålde hojen hade den nästan 8000 mil på mätaren utan några som helst maskinära brister.

Men vad skall man välja? Mineral, delsyntet eller syntet? Här finns det olika skolor. Mitt råd är välj själv så länge oljan uppfyller oljans specar. Välj det du tycker verkar bra och kom ihåg att du kan alltid blanda mineraloljor med syntet och kan på så vis tillverka din egen delsyntet. Det spelar ingen roll vad det står på flaskorna men kom ihåg att oljan blir aldrig bättre än de specar den enklaste oljan du blandar i har. Det finns ingen motorcykel som rasat på grund av att den blivit körd med en olja som inte uppfyller tillverkarens specifikationer. Det florerar så många rykten om hojar som rasat eftersom man kört Biltemaolja, Castrol, Elf, eller något annat märke. Glöm detta. Det är bara sagor som inte innehåller någon sanning över huvud taget. Däremot finns det säkert en och annan hoj som rasat på grund av för lite olja eller att man struntat i att byta olja.

Men bilolja då? Det finns ju massor med API-klassade biloljor som uppfyller den oljeklass som tillverkaren av min hoj kräver. Har din hoj lameller som badar i samma olja som resten av motorn så skall du inte använda bilolja. Denna olja innehåller ofta friktionshämmande additiver som har till uppgift att minska friktionen mellan kolvringar och cylinderväggar. Denna friktionshämmande tillsats gör att kopplingen riskerar att börjar att slira ifall du häller den i en mc-motor. Har du en hoj där kopplingen plaskar runt i samma oljebad som resten av motorn, använd en mc-olja utan friktionstillsatser så slipper du problem. Oavsett vad du väljer så kommer din hoj att må bra så länge nya oljan uppfyller de specar som finns i instruktionsboken. Sedan kan man kanske titta utifrån motorkonstruktion ifall man skall ha syntet eller mineral. Generellt kan man säga att mineralolja ger ett högre oljetryck medan syntetolja har bättre kallstartegenskaper.

När det gäller Harley så har en Harleymotor (om det inte är en sportster eller V-rod) tre olika oljor. Motor, trans och växellåda. Harleymotorer skall i allmänhet även om det inte står i instruktionsboken ha en 20-50 olja. Det finns många olika fabrikat som uppfyller detta. Förutom Harleys egen olja finns det till exempel, Revtec, Penzoil, Motorfactory eller Biltema Classic. Oavsett vad du häller i motorn kommer inte din hoj att rasa så länge du häller i olja som är lika eller bättre gentemot hojtillverkarens önskemål. Det var lite om olja och hur man förhoppningsvis kan hitta rätt i den djungeln. I morgon handlar det om själva oljebytet som är lätt att fixa själv. Ha en trevlig Lördag.

fredag 1 november 2013

Vinterförvaring IV

Idag är det fredag och då passar det väl med olja eller öl som tysken säger. Att byta eller inte byta det är frågan.

Om man frågar en mekaniker så säger han med största sannolikhet byt. Och visst kan man göra det men när det skall göras? Härom tvistar de lärde. Åker man så långt under säsong att man börjar närma sig dags för service är det inget snack om saken byt olja. Nu är det ju så att väldigt få motorcyklister faktiskt åker så långt.

I snitt körs en svensk motorcykel 300 mil/år Vet man det så kan man ju snabbt räkna ut att många hojar säkerligen körs mindre än 100 mil varje säsong. I de fallen är antagligen inte oljebytena livsviktiga. Men varför säger man då att man skall byta olja på hösten. Min goda vän och mekaniska guru Micke sa till min fru en gång hon undrade varför? När du skall gå och lägga dig vill du då dra på dig ett par skitiga underbyxor? Hur menar du sa Lotta som motfråga. Har du olja som gått ett tag och blivit svart och smutsig så innehåller den en massa gamla avlagringar slaggprodukter och metallspån som sjuker till botten i sumpen eller oljetanken och lägger sig som ett klet på botten.

Detta kladd kan vara svårt att spola ur när våren kommer och det är dags för ny olja. Där har Micke en poäng. Läser man i manualen för Harley Davidson så står det på några av servisintervallerna att oljetanken skall demonteras och sköljas ur med fotogen. Detta för att bli av med klägget som sjunker till botten och fastnar om hojen står still med gammal olja. Sen finns det givet vis en annan aspekt. Ett mynt har ju som man säger alltid två sidor. Det handlar om var du vinterförvarar din ögonsten. Står den i varm eller kallgarage? Förvarar du i kallgarage menar en del att du skall vänta med oljebytet till våren. Anledningen heter kondens. Står hojen kallt kan det bildas kondens i cylindrar oljekanaler sump och oljetank.

Vatten och olja är sällan en bra kombination. I olja som blivit fuktskadad bildas ett grågrönt skum och vattnet försämrar oljans smörjande egenskaper. Jag känner folk som häller i billig olja till vinterförvaringen och sedan byter på våren i alla fall. Det är ju också ett sätt att lösa problemet på. Gör du jobbet själv så kostar ett oljebyte inte så många kronor. 4liter olja och ett oljefilter kan du oftast handla för en femhundring i alla fall om du inte tycker att det är livsviktigt att det står ett särskilt namn på oljeflaskan. Men mer om olja och oljekvalitet tar vi en annan dag. Hur du sedan väljer att göra med din hoj är upp till dig. Jag slutar som jag började. Att byta eller inte byta, det är frågan?

Idag är det fredag och dags för ett uppfriskande bad i Öresund. Ha en trevlig helg.

torsdag 31 oktober 2013

Vinterförvaring del III

Man skall smida medan järnet är varmt säger man så jag fortsätter på det inslagna spåret. Det finns ännu mer att fixa och dona med när det är dags att stalla in för säsongen.

Igår fick jag en bra kommentar av kamrat Albin Där han menade att ett bra sätt att hålla hojen i trim är att var 14 dag ta ut den på en liten runda och varmköra den. Det funkar jätte bra särskillt om man som jag och Albin har förmånen att bo i Skåne där säsongen är lång. Har man vinterförvaring enligt "Albin metoden" så klarar du dig antagligen utan batteriladdare också. Genom att få rulla var 14 dag får batteriet den motion och laddning det behöver.

Kanske måste jag ändå slänga in en brasklapp. Har du larm kanske du ska underhållsladda i alla fall. Det är inte säkert att varmkörningsturen orkar ladda batteriet fullt ut. En annan sak man kan passa på att kolla innan man ställer in hojen på vinterförvaring är hur det står till med luftfiltret. Man börjar med en okulärbesiktning som det så fint heter. På vanlig Svenska titta på luftfiltret. Börja med att pilla bort allt löst skräp som fastnat i filtervecken. Flugor, getingar, ekorrar och annat som kan ha kilat in sig i filtret.

Börja med att montera av luftfiltret, har du tillgång till tryckluft så blås rent. alltid inifrån och ut. Ifall du har ett vanligt engångsfilter så nöjer du dig med detta och återmonterar. Har du ett tvättbart filter typ KN eller Screaming Eagle så skall du också passa på att tvätta det. Handen på hjärtat hur noga är du med att hålla rent ditt luftfilter? Ett igensatt filter ger inte de där hästkrafterna extra som tanken var när du monterade ett öppnare filter. Fria andningsvägar så är hojen mer potent. Luftfilter oavsett sort sätts igen av sand, damm, flugor och annat skräp. Sedan händer det dessutom att hojen ibland kan kasta ut lite olja genom vevhusventilationen. Den olja som inte åker in genom förgasaren och förbränns i motorn. kletar igen luftfiltret och din hoj får astma.

Efter att ha blåst rent filtret går du in i köket och tappar upp vatten i diskhon. Har i diskmedel och lägger i filtret. Sedan sätter du på en kopp kaffe eller korkar upp en pilsner och väntar en stund. Töm ur vattnet ur diskhon. Har du ett skumgummifilter kan du försiktigt kram ur det. Ett styvt filter spolar du rent från diskmedel inifrån och ut. Ut i garaget och blås torrt med hjälp av tryckluft.

Sedan sprayar du filtret med luftfilterolja innan du återmonterar. Nu har du ett öppet och fint filter som gör att hojen kommer att andas fint på premiärturen i vår. Detta om luftfilter i morgon blir det oljesnack.

Ha en underbar torsdag. Kanske är det dags för ärtsoppa och pannkakor?

onsdag 30 oktober 2013

Mer vinterförvaringstips

Igår skrev jag om hur du skyddar din hojs yttre under vinterförvaringen. Idag kommer ett annat litet fiffigt tips.

När det på vårkanten är dags att rulla ut din ögonsten och det är dags att trycka på startknappen då vill man ju vara ganska säker på att den går igång. Helst bara genom att choka och trycka på startknappen. Allt för att slippa hålla på och försöka med startgas eller i värst fall behöva börja säsongen med att göra en felsökning både på tändning och bränslesystemet. Vad kan hända och vad skall man göra? Undrar du kanske nu. Först och främst skall du göra som jag skrev i går. Fyll upp tanken med bensin. Skall din hoj stå länge är det bra att hälla i bensinkonservering.

Varför skall man göra det? Bensin utan konserveringsvätska som står länge får lägre oktantal. Det betyder att bensinens energiinnehåll minskar samtidigt som den inte blir lika lättantändlig. Redan här märker du att med gammal bensin med lågt oktantal blir hojen mer svårstartad. Bensinkonserveringen hjälper också till att smörja ditt bränslesystem och hålla munstyckena i förgasaren rena. Blir bensinen gammal och dålig kan det till och med bli så illa att hojen inte startar alls. Ibland kan det hjälpa med startgas men inte alltid.  Ett bra tips är att när våren kommer och det är dags för uppstart och hojen verkar kinkig och svårstartad.

Töm ur bensinen ur din tank och häll den i bilen och slå sedan färsk bensin i motorcykeln, det brukar den gilla. Nästa tips för att undvika startproblem inför våruppstarten är att se till att tömma förgasaren innan du ställer undan hojen på vinterförvaring. Oj nu lät det svårt eller jobbigt tänker du kanske? Nej det är superenkelt du behöver inte hålla på och fundera över vilket av alla skruvar på din förgasare som är flottörens dräneringsskruv. Såhär gör du istället. Starta hojen och stäng bensinkranen och låt motorn gå tills den stannar, färdigt.

Jätteenkelt det kan vem som helst klara. Nu är förgasaren tillräckligt tom för att det inte skall bli avlagringar i flottörhuset som sedan riskerar att fastna i förgasarens munstycken. eller i spridarna om du han en hoj med inspruting. Nu har du fått ytterligare några små tips som kommer att göra uppstarten enklare och trevligare nästa säsong. Når våren och värmen kommer då vill man ju inte hålla på och skruva på förgasaren då vill man ju ut och åka.

Ha en trevlig onsdag nu har snart halva arbetsveckan gått.

tisdag 29 oktober 2013

Dags för vinterförvaring?

Nu är det många som börjar att ställa in hojarna för vintervila. idag tänkte jag dela med mig av några små tips för att hojen skall må bra över vintern

Service och den biten tänker jag inte prata om idag det spar vi till ett annat tillfälle. Batteriladdare har jag skrivit om tidigare och jag rekommenderar absolut att du skall ha en så kallad "smart" laddare som förutom att hålla laddningen på rätt nivå också motionerar ditt batteri så att det håller sig starkt och friskt länge.

När hojen skall ställas undan skal man börja att fundera över om den står i varm eller kallgarage. Skall den stå i kallgarage finns det några fler åtgärder man bör vidta. När hojen skall stå en längre tid är det bra ifall tanken är helt fylld med bensin. Då finns det ingen plats för att bilda kondens som kan få tanken att rosta på insidan. Rost i tanken kan medföra igensatta bränslekranar och de kan också täppa till bränslefilter och i värsta fall munstyckena i förgasaren. Kondens och fukt är hojens värsta fiende under vinterförvaringen. störst risk är det i ett kallgarage. Men man behöver inte oroa sig det finns hjälp att få.

Ett bra skydd är att skaffa sig en flaska multispray 5-56, WD40 eller liknande. Man tvättar rent sin hoj och sedan sprayar man multispray på alla metalldelar inklusive de lackerade.

Nu har hela hojen fått en fet skyddande hinna som står emot kondens och förhindrar rostangrepp. Multisprayhinnan är lätt att tvätta av till våren, det räcker med vanligt bilschampo. Har man som jag en hoj med ramrör under motorn kan det vara bra att lyfta hojen med en mc-lyft.

En sådan kan man köpa på Biltema eller Jula för ca en tusenlapp. Råkar man ha en palltruck som står och skräpar funkar det lika bra. Har man sporthoj finns det depåstöd att inhandla från några hundralappar styck och uppåt.

Detta kan du kombinera med ditt centralstöd om du har et sådant så får du båda hjulen i luften. När du gett hojen en omgång med multispray och pallat upp den så hjulen är i luften är det bra att koppla på batteriladdaren och invänta nästa säsong.

Ha en underbar tisdag. Idag rekommenderas kokt torsk med kokt potatis äggsås och gröna ärtor.

måndag 28 oktober 2013

Var hojåkarna tuffare förr?

Man vill ju gärna se sig som lite rebellisk tuffing när man gränslar Harleyn och trycker på startknappen. Hur tuff är man i jämförelse med dom som åkte hoj förr är en fråga man kanske borde ställa sig.

Ibland när man träffar på gamla gubbar som har ett förflutet i hojsvängen får man ibland höra de mest häpnadsväckande historier. Hur man åkte på sin gamla AJS 14 mil i -23grader för att hälsa på sin flickvän i Karlskrona eller liknande. Alla de där historierna brukar man ju ta med en nypa salt men det finns antagligen ett uns av sanning även om historierna ibland förbättrats något.
Visst var hojåkarna tuffare. Vem skulle idag frivilligt kör i gupp och hoppa med en 250kg tung stelbens Harley. På 50 talet fanns det däremot folk som vågade.
Viktigt att ha lätt sits och resa sig något när hojen tar mark annars tar antagligen både ryggrad och njurar rejält med stryk. Att behöva stanna vid nästa buske för att kissa blod är antagligen en mindre angenäm upplevelse

Vem tar idag ut sin Harley i skogen eller i en gammal grushåla för att testa dess terrängegenskaper?
Det krävs rejält med fart för att göra ett så högt hopp med en gammal stelbens panhead
Snö och vinter var inget som hindrade någon hojåkare från att köra en tur  inte ens i skogen
Både Harleys terräng och vinteregenskaper verkar vara underskattade av dagens hojåkare.
Var snön djup fick man lyfta på fötterna. Antagligen för att man inte hade några gortexmembran i stövlarna.
Lite rundbanelek på en frusen stubbåker var något man kunde roa sig med en solig vinterdag. En ovanlig syn idag är det inte så många som sticker ut med Harleyn på en frusen åker för att få sladda lite.
Nu för tiden skall det vara sol och varmt för att de flesta av oss skall våga att ge oss ut på en tur. Nästan ingen idag skulle ge sig ut och köra i vinterväglag så det där med att vara en hårding är nog inte något man är, i alla fall i jämförelse med hur det var förr i tiden

Ha en trevlig Måndag nu har vi en ny ograverad vecka framför oss.

söndag 27 oktober 2013

Ny hjälm i gammal stil

Om man som jag åker customhoj så kan man kanske känna att en modern hjälm inte riktigt ökar coolhetsfaktorn. Att försöka förena gammaldags hjälmar med modernt säkerhetstänk är inte alltid så lätt.

När man lite romantiserat pratar om hojåkning så vill man ju gärna känna lite "wind in the face" Ofta tänker jag att fan man skulle haft en öppen hjälm. visst skulle det vara tufft. Det ser rebelliskt ut samtidigt som man får uppleva fartvinden rakt i ansiktet.
Ett gammalt "vurpollon"ser kul ut men ger knappast något säkert skydd

En heltäckande hjälm har långt ifrån samma collhetsfaktor  som en öppen hjälm. Tittar vi däremot ur säkerhetsperspektiv finns det inget huvudskydd som slår integralhjälmen. Den öppna hjälmen är ofta ett sätt för oss nostalgiker att drömma om den tid som flytt. visst ser det tufft ut men något vidare skydd är det inte. käkrekonstruktion är antagligen inget vare sig enkelt eller trevligt ingrepp. Är man retronörd och gillar saker i gammal stil finns nu chansen att skaffa en nytillverkad modern hjälm i gammaldags stil. Amerikanska Bell Helmets lanserar nu en en hjälm i retrostil som de kallar Bullit.
Bell Bullit. Välvt visir precis som på sin föregångare Bell Star

Designmässigt bygger den på deras gamla klassiker  Bell Star som kom för 40 år sedan. Tyvärr är den i nu läget bara DOT godkänd och har ännu inte fått någon CE märkning så den är i nuläget bara godkänd för Amerikanska marknaden. Men vem vet förhoppningsvis kommer det en europaversion också.

Ha en trevlig söndag.