onsdag 30 oktober 2013

Mer vinterförvaringstips

Igår skrev jag om hur du skyddar din hojs yttre under vinterförvaringen. Idag kommer ett annat litet fiffigt tips.

När det på vårkanten är dags att rulla ut din ögonsten och det är dags att trycka på startknappen då vill man ju vara ganska säker på att den går igång. Helst bara genom att choka och trycka på startknappen. Allt för att slippa hålla på och försöka med startgas eller i värst fall behöva börja säsongen med att göra en felsökning både på tändning och bränslesystemet. Vad kan hända och vad skall man göra? Undrar du kanske nu. Först och främst skall du göra som jag skrev i går. Fyll upp tanken med bensin. Skall din hoj stå länge är det bra att hälla i bensinkonservering.

Varför skall man göra det? Bensin utan konserveringsvätska som står länge får lägre oktantal. Det betyder att bensinens energiinnehåll minskar samtidigt som den inte blir lika lättantändlig. Redan här märker du att med gammal bensin med lågt oktantal blir hojen mer svårstartad. Bensinkonserveringen hjälper också till att smörja ditt bränslesystem och hålla munstyckena i förgasaren rena. Blir bensinen gammal och dålig kan det till och med bli så illa att hojen inte startar alls. Ibland kan det hjälpa med startgas men inte alltid.  Ett bra tips är att när våren kommer och det är dags för uppstart och hojen verkar kinkig och svårstartad.

Töm ur bensinen ur din tank och häll den i bilen och slå sedan färsk bensin i motorcykeln, det brukar den gilla. Nästa tips för att undvika startproblem inför våruppstarten är att se till att tömma förgasaren innan du ställer undan hojen på vinterförvaring. Oj nu lät det svårt eller jobbigt tänker du kanske? Nej det är superenkelt du behöver inte hålla på och fundera över vilket av alla skruvar på din förgasare som är flottörens dräneringsskruv. Såhär gör du istället. Starta hojen och stäng bensinkranen och låt motorn gå tills den stannar, färdigt.

Jätteenkelt det kan vem som helst klara. Nu är förgasaren tillräckligt tom för att det inte skall bli avlagringar i flottörhuset som sedan riskerar att fastna i förgasarens munstycken. eller i spridarna om du han en hoj med inspruting. Nu har du fått ytterligare några små tips som kommer att göra uppstarten enklare och trevligare nästa säsong. Når våren och värmen kommer då vill man ju inte hålla på och skruva på förgasaren då vill man ju ut och åka.

Ha en trevlig onsdag nu har snart halva arbetsveckan gått.

1 kommentar:

  1. många, och mycke bra tips.....
    kan tillföra ett litet....
    fyll tanken, starta hojen var 14:e dag, kör en runda.....avsluta me o svänga inom
    macken o fyll tanken på nytt.....skulle de mot förmodan va snö/is en längre tid,
    då får man nöja sej me o öppna garage-porten o varmköra me öppen dörr.....
    (sist, men ente minst, ja bor i skåne o där e körsäsongen ngt. längre än i norr)
    //albin

    SvaraRadera