fredag 1 november 2013

Vinterförvaring IV

Idag är det fredag och då passar det väl med olja eller öl som tysken säger. Att byta eller inte byta det är frågan.

Om man frågar en mekaniker så säger han med största sannolikhet byt. Och visst kan man göra det men när det skall göras? Härom tvistar de lärde. Åker man så långt under säsong att man börjar närma sig dags för service är det inget snack om saken byt olja. Nu är det ju så att väldigt få motorcyklister faktiskt åker så långt.

I snitt körs en svensk motorcykel 300 mil/år Vet man det så kan man ju snabbt räkna ut att många hojar säkerligen körs mindre än 100 mil varje säsong. I de fallen är antagligen inte oljebytena livsviktiga. Men varför säger man då att man skall byta olja på hösten. Min goda vän och mekaniska guru Micke sa till min fru en gång hon undrade varför? När du skall gå och lägga dig vill du då dra på dig ett par skitiga underbyxor? Hur menar du sa Lotta som motfråga. Har du olja som gått ett tag och blivit svart och smutsig så innehåller den en massa gamla avlagringar slaggprodukter och metallspån som sjuker till botten i sumpen eller oljetanken och lägger sig som ett klet på botten.

Detta kladd kan vara svårt att spola ur när våren kommer och det är dags för ny olja. Där har Micke en poäng. Läser man i manualen för Harley Davidson så står det på några av servisintervallerna att oljetanken skall demonteras och sköljas ur med fotogen. Detta för att bli av med klägget som sjunker till botten och fastnar om hojen står still med gammal olja. Sen finns det givet vis en annan aspekt. Ett mynt har ju som man säger alltid två sidor. Det handlar om var du vinterförvarar din ögonsten. Står den i varm eller kallgarage? Förvarar du i kallgarage menar en del att du skall vänta med oljebytet till våren. Anledningen heter kondens. Står hojen kallt kan det bildas kondens i cylindrar oljekanaler sump och oljetank.

Vatten och olja är sällan en bra kombination. I olja som blivit fuktskadad bildas ett grågrönt skum och vattnet försämrar oljans smörjande egenskaper. Jag känner folk som häller i billig olja till vinterförvaringen och sedan byter på våren i alla fall. Det är ju också ett sätt att lösa problemet på. Gör du jobbet själv så kostar ett oljebyte inte så många kronor. 4liter olja och ett oljefilter kan du oftast handla för en femhundring i alla fall om du inte tycker att det är livsviktigt att det står ett särskilt namn på oljeflaskan. Men mer om olja och oljekvalitet tar vi en annan dag. Hur du sedan väljer att göra med din hoj är upp till dig. Jag slutar som jag började. Att byta eller inte byta, det är frågan?

Idag är det fredag och dags för ett uppfriskande bad i Öresund. Ha en trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Då jag har en känsla av att kommande vintersäsonger lär bli meksäsonger så kommer nog med största säkerhet se till att både motoroljan är bytt till hösten, läxan är förövrigt lärd just beträffande maraudern så svingen lär plockas ned och nållagrena smörjas.
    Funderar på om man inte ska gänga i en smörjnippel i kammaren mellan svinglagrena kanske...

    Om du inte tagit upp det tidigare så kanske du kan ta upp just hur man går tillväga för att smörja kopplingswire m.m ?
    Har ett vagt minne av att jag läst det här nån gån men osäker =/

    Ha en kanonhelg!

    SvaraRadera
  2. Hej Anders den 28 mars skrev jag om att smörja vajrar kolla länken!
    http://magnusjson.blogspot.se/2013/03/nar-smorde-du-dina-vajrar-vajrar-senast.html

    Ha en trevlig helg
    //magnus

    SvaraRadera