lördag 26 oktober 2013

Ta mc-kort? inte värre än vanligt

Det gäller bara att ta steget. plötsligt känner man att det är dags. Nu finns det ingen återvändo utan nu får det bära eller brista.

Att ta mc-körkort är ingen lätt sak. Det kräver både tålamod och koncentration. Stort fokus läggs på att lära sig att hantera motorcykeln i alla situationer som kan uppkomma. Det som skiljer sig mot bilkörkort är att man måste lära sig hur oskyddad man är gent emot andra trafikanter.  Statistik visar att har man  det vi kallar riskmedvetenhet så är det inte så farligt att köra motorcykel som många påstår.

Funderar man lite över vad man håller på med och koncentrerat arbetar men körtekniken går det lättare att lära sik kontrollera motorcykeln. Går du på körskola så får du räkna med att mycket jobb läggs på hur du skall manövrera och hantera din motorcykel. Här är grunden till att bli en säker motorcyklist. Nyligen kom det nya regler både vad gäller körkortsklasser och provfordon. Personligen är jag tveksam till de ny reglerna där man ändrat åldern för A-behörighet Det vill säga tung motorcykel med obegränsat effektuttag.

Nu mer får man ta detta först vid 24 års ålder. En ur statistiskt synvinkel uddlöst beslut då snittålderna för de som ta klass A körkort är 27 år. Det har även kommit nya regler när det gäller provfordon. Dessbättre har man drivit igenom övergångsregler vad gäller provfordon De provfordon som uppfyller tidigare direktiv är godkända till och med 2018. Detta är bra för de som skall ta mc-kort.

Hade landets trafikskolor plötsligt behövt skaffa nya provfordon hade kostnaderna för att ta mc-kort ökat ytterligare. Det är dyrt att skaffa mc-kort redan som det är. Är du sugen på att skaffa hojkort så låt dig inte avskräckas av kostnaderna. När du väl har lappen i handen är det värt varenda krona.

Vill du veta mer om körkort och körkortsregler kan du titta på dessa länkar

SMC Krav på provfordon

Körkortsportalen Motorcykel

Ha en trevlig lördag. Glöm inte bort att njuta. snart är det måndag igen.

fredag 25 oktober 2013

Internet krympte världen

Har man ett särintresse är internet fantastiskt. Om man nu som jag och kanske du också gillar motorcyklar och livet runt omkring, har internet öppnat fantastiska möjligheter.

Det spelar ingen roll om du gillar att smiska grusväg på en äventyrshoj, åka bana med en R1:a köra Dragbike, hålla på med Freestyle MX, bygga choppers mm. Snabbt och enkelt kan man hitta likasinnade på nätet. Över allt i cyber-rymden dräller det av forum där det diskuteras motorcyklar på olika vis. Sveriges största är antagligen sporthoj.com, dom har funnits länge och har många medlemmar. Ett av de snabbast växande är antagligen harleyforum.se för dig som gillar HD.

Flera märkesklubar har egna forum på sina hemsidor. SMC har ett som är välbesökt. Tittar vi sedan lite utanför ankdammen vi kallar Sverige blir utbudet enormt. för 10 år sedan började jag skriva på några olika amerikanska hojforum och har på de viset skaffat mig ett stort kontaktnät och många goda vänner på andra sidan Atlanten. Jag och min mycket goda vän och hojkamrat Albin som är min föregångare och mentor på de Amerikanska forumen har diskuterat detta många gånger. Hur skulle man gjort för 25 år sedan. Inte sjutton kunde man ha skickat ett oadresserat brev till USA där man uppmanade det Amerikanska postverket att lämna brevet till någon som gillade motorcyklar och livet som hojåkare.

Det var utan tvekan Internet som gav oss denna möjlighet. Snabbheten att få fram information över långa sträckor är häpnadsväckande. För några år sedan körde jag sönder drivremmen på min Yamaha Wildstar som jag hade då. Jag kollade med Yamaha Center i Helsingborg som ville ha 6000kr för en orginalrem. Kamrat Albin slängde över en fråga till en av sina vänner som drev en Yamaha firma i Texarkana. Då sjönk priset på orginalremmen plötsligt till 3500kr inklusive frakt tull och moms. På ett Roadstar forum ( Yamaha Wildstar heter så i USA ) kom jag i kontakt med en kille Michigan som berättade att Yamaha hade samma mått på drivremmarna som Harley Davidson.

Det var bara att räkna tänderna och mäta bredden så skulle man kunna hitta en Harley rem som passade. Med detta tips kontaktade jag min gamla kompis och mekaniska guru Micke som då drev HD verkstad på MC-Huset i Malmö idag driver han LMD Cycles i Vollsjö. Han ordnade fram en Gates rem som passade till en kostnad av 2000kr. Tack vare internet och tack vare några Amerikanska kontakter sparade jag 4000kr trots att remmen slutligen inhandlades i Sverige. Så kan det gå när man slänger ut lite tentakler i cyberrymden. Surfa lugnt.

Ha en underbar fredag. Vinterbadsäsongen har nu kommit igång så själv skall jag gå och ta mig veckans 5:e bad.

torsdag 24 oktober 2013

Motorcyklister ligger på topp igen

När det gäller undersökningar som handlar om uppträdande i trafiken och hur väl olika trafikantgrupper följer trafikregler hamnar nästa alltid i topp. Så även i den senaste.

Undersökningen har genomförts av Motormännen. Den bygger på mer än 4000 observationer i 15 kommuner. Det man ville utröna var hur väl landets olika trafikantgrupper följer stopplikten vid stoppskylt. Om man först tittar på privattrafikanter och jämför dem med yrkestrafikanter så var skillnaden inte så stor men till yrkestrafikanternas fördel. 33% av privattrafikanterna och 31% av yrkestrafikanterna stannade inte vid stopplikt. I min värld är det lite skrämmande att var tredje fordon i snitt struntar i stopplikten. Sämst på att stanna vid stopplikt var Taxibilar  47% nästan hälften av alla taxichaufförer struntade i stoppplikten och körde rätt ut över heldragen linje.
Kanske inte såhär man vill få stop på sin mc

Detta får mig att tänka på en gammal historia om en man som åkte taxi i Stockholm. Vi första rödjuset gasade han på och åkte rakt ut utan att se sig för. Vid nästa lika så. Då chauffören kom till den tredje ljuskorsningen var det grönt och chauffören tvärnitade. Varför stannar du nu undrade passageraren det är ju grönt. Chauffören vände på huvudet och sa. Det är väl självklart det kan ju komma en taxi.

När det gäller privatbilisterna 33% och bland motorcyklisterna var det 22%. En tredjedel bättre än privatbilisterna men 22% är ändå alldeles för många. I undersökningen påstår man att skillnaden beror på högre riskmedvetenhet hos landets motorcyklister. Så är det kanske men jag tycker ändå att siffran är för hög.
Dessa bilder kommer från en mc-olycka med dödlig utgång då en buss inte stannade vid stoppskylten

Jag uppmanar till en allmän skärpning hos alla trafikanter. Jag är nämligen ganska säker på att vi skulle förbättra olycksstatistiken ytterligare ifall alla trafikanter blev bättre på att stanna vid stopplikt. Bäst bland yrkesförarna var bussförarna där 19% struntade i stopplikt.
Egentligen är det skandal att nästan var tredje trafikant struntar i stopptecken. Nästa gång du kommer till en stoppskylt så glöm inte att använda bromsen. Stanna och se dig för det kan vara skillnaden mellan liv och död. Du kan också spara en hel del pengar. Bötesbeloppet för att man brutit mot stopplikten är 2500kr.

Undersökningen i sin helhet kan du läsa på SMC:s hemsida

Ha en underbar dag. Idag är det kanske dags för ärtsoppa igen det är ju ändå torsdag.

onsdag 23 oktober 2013

En Svensk klassiker

Sedan 1968 har Svenska armén använt Husqvarna motorcyklar. Men nu börjar den epoken närma sig slutet.

Först ut var en 250 som i princip var en grönmålad enduro hoj med lite längre sadel och passagerarfotpinnar.
Jag är inte säker men jag misstänker att några finns kvar i FMCK:s verksamhet. 1977 introducerades 250A som till skillnad från sin föregångare var utrustad med automatlåda. Många var skeptiska till detta men det visade sig att automatlådan fungerade mycket bättre än vad olyckskorparna kraxat om 1980 kom en uppgraderad version  258A också den med 4 växlad automatlåda och slirkoppling
Försvaret köpte in 3000 stycken 258A alla tillverkade 1979-1980 Av dessa 3000 maskiner har ca 1000 skrotats eller sålt medan 2000 maskiner har förts över till FMCK. 258:an var känd för sina goda terrängegenskaper särskilt vintertid med stödskidorna påkopplade. Den ansågs också vara mycket lättmekad. Motorn var en 250cc tvåtaktare på 15kw tjänstevikten var 130 kg och på slät väg gjorde den 110km/h. Idag är antalet motorcyklar i armen inte så stort och mc-ordonansen är så gott som avvecklad. De maskiner armén har idag är MC 409 som tillverkas av Österrikiska KTM. Den lär vara bättre på landsväg men i terrängen står den sig slätt i jämförelse med med Husqvarna 258 A
Man kanske skulle skaffa sig en det verkar ju ganska kul att kunna fara runt i snön och sladda med skidorna.

Idag är det onsdag och strax har halva arbetsveckan gått.

tisdag 22 oktober 2013

Sugen på att bygga något nytt?

Går du i byggtankar eller fungerar du på att bygga om din hoj? Det skulle ju kunna vara ett trevligt vinterpyssel. Men hur vet man vad och hur man skall göra.

Visst man kan gå ut i garaget och starta vinkelslipen och sätta igång att kapa men då finns risken att man stöter på patrull när det är dags för besiktning. Lite enkelt kan man dela customiserade hojar i 3 kategorier. En liten ombyggnad som inte påverkar möjligheten att besiktiga som orginal. Nästa steg är det vi kalla ombyggt fordon. Det är precis som det låter. Dessa byggen kan innefatta ändring av hjulbas gaffelförsprång och liknande.

Sista gruppen är för de som vill bygga från scratch av antingen egen konstruktion eller bygge från befintliga ramar och delar. Skall man dra igång och bygga så gäller det att hitta rätt bland alla paragrafer och regler annars kommer man förr eller senare att stöta på patrull. Dessbättre så finns det hjälp att få och det kan man få av SFRO. Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation är en organisation som finns till för just dig som har ambitionen att bygga nytt eller bygga om. Genom att samarbeta med SFRO så skall din om eller nybyggda hoj gå igenom utan problem när det är dags för registreringsbesiktning. Börja med att besöka SFRO:s hemsida. Länken hittar du här.

SFRO Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation

När du läst och tittat runt där en stund så kommer du att hittat massor med matnyttig information. Nästa steg blir att skaffa sig ett exemplar av SFRO:s nya bygghandbok

Här hittar du nästan all information du behöver veta. Fundera noga innan du startar ditt bygge. Planera noga och jämför dina tankar och idéer med vad som står i bygghandboken. Innan du startar så kontakta någon av SFRO:s besiktningsmän och diskutera igenom ditt projekt så slipper du förhoppningsvis att få bakläxa när det är dags för SFRO besiktning. Det är bra att ha en dialog med en besiktningsman genom hela bygget. Dessa är ofta mycket rutinerade hojbyggare och har bra koll på vad som funkar. Det finns som sagt ingen anledning att uppfinna hjulet en gång till. Lär dig av andras misstag och lyssna på de som kan och vet så kommer du också att kunna rulla ut ditt om eller amatörbyggda fordon från bilprovningens registreringsbesiktning med ett rent papper.

Ha en helt underbar tisdag i morgon har halva veckan gått.

måndag 21 oktober 2013

MC-Tester är ingen nyhet

Testat motorcyklar har journalister gjort sedan motorcyklarna kom i serieproduktion. Tester har alltid gjorts för att kunna recensera och förbereda eventuella köpare med så mycket fakta och information som möjligt.

När man läser dagens mc-tester har detta ofta skett på uppmaning av tillverkaren eller importören. Här bjuder man in ett antal mc journalister att under uppsluppna former få provköra nya modeller.
Ofta sker provkörningarna både på lansväg och bana och det finns möjlighet att prova hur hojen uppför sig i allehanda situationer. Idag görs de flesta mc-tester på liknande sätt. Annat var det förr. Då var det journalister som verkligen gav sig hän för att utröna hur hojen fungerade i de mest udda situationer.
 Här ser vi en Engelsk Journalist som gör ett avancerat balanstest av en Brough Superior av den  då nyutkomna 1928 års modell. Notera  journalistens Tintin look. Tweedkeps, ylleknickers och knästrumpor i mohair ull som matchar de bruna lågskorna. Frågan är vilken mc-journalist som skulle göra ett lika djuplodande test idag. Är du nu intresserad av att testa hur välbalanserad din egen hoj är så rekommenderar jag inte keps och knickers om du skall upp och stå på sadeln.

Njut av måndagen en ny ograverad vecka står för dörren.

söndag 20 oktober 2013

Allt var inte bättre förr

När det gäller motorcyklar och en del andra prylar kan jag ofta stoppas in i facket värdekonservativ. Det gäller dessbättre inte allt utan när det gäller en hel del saker kan jag faktiskt uppskatta att utvecklingen går framåt.

Nu såhär när höstkylan börjar att smyga på oss gäller det ju att klä sig så man inte fryser. Fryser man blir man en mycket sämre motorcyklist. Man tappar fokus och hojturen blir inte den angenäma upplevelse den brukar vara. Idag finns det en uppsjö av mc-kläder anpassade för kall väderlek. Allt ifrån allvädersställ med extrafoder i till strumpor och vantar med värmeslingor.

De fanns inte för utan då fick man ta till egna patentlösningar. Jag mins en historia borsan berättat. I början av 70-talet åkte han som de flesta andra Triumph Boneville. Under en period hade han bara motorcykel och inte någon bil. En snöfri men kall vinterdag skulle han åka de tre milen bort till mc-klubbens kåk för att vara med på fest.

För att han inte skulle frysa sönder helt och hållet så stoppade han tidningspapper i kläderna. Först på framsidan av benen mellan långkalsongerna jeansen. Ja du läste rätt på den tiden var det sällan någon som åkte i skinnbyxor i alla fall inte om man skulle vara ungdomsrebell.

Även ärmar och bröst och mage i skinnjackan förstärktes med tidningar det var dags att kicka igång Trajan. Med sig hade han en påse mellanöl. När han kom fram till klubbhuset visade det sig att ölen hade frusit. Burkarna öppnades med konservöppnare och ställdes i ölglas för att långsamt övergå till flytande form.

Så kunde det gå till för sådär en 40 år sedan idag är jag glad att det finns bättre sätt att hålla värmen än att stoppa kläderna fulla med Hallands Nyheter eller någon annan morgontidning.

Ha en trevlig söndag