lördag 10 augusti 2013

Preliminär statistik för dödsolyckor 2013

Igår publicerade SMC en preliminär sammanställning av årets dödsolyckor på motorcykel. Även om antalet som med säkerhet kommer att bli större än 2012 så finns det positiva tendenser.

Statistik är inte enkelt särskilt inte när urvalet och parametrarna är både få och små. Hittills har det i år enligt trafikverket omkommit 27 personer som kört motorcykel. 27 av landets ca 300 000 motorcyklister utgör en mycket liten del. Ifall jag räknat rätt är 27 av 300 000 0,09promille. Detta är egentligen så få att det är svårt att försöka tolka ut några säkerställda tendenser.

När det gäller såhär få inblandade är det svårt att veta ifall det verkligen skett någon reell förändring eller eller ifall förändringen endast är slumpartad. Tittar man på statistiken SMC sammanställt kan man glädjande nog se att antalet dödsolyckor där förarna kör supersporthoj har minskat. Bra att det skett en förändring här. Kritiken har många gånger varit både hård och orättvis mot de som valt att köra supersporthoj men nu verkar det ske en förändring. Extrembeteendet i trafiken verkar att minska bland sporthojpiloterna.
BKK hos SMC (broms och kurv kurs)

Kanske är det så att arbetet med att implementera säkerhetstänk faktiskt börjat att ge resultat även i denna grupp. Kanske är SMC:s broms och kurvkurser där man få lära sig att hantera hojen på bana en bidragande orsak. Jag vill gärna både hoppas och tro att så är fallet. Även om årets dödstal redan överskridit 2012 års siffror så är ändå dödsolyckorna mycket få. Det är inte så farligt att köra motorcykel som många tycks tro. Därmed inte sagt att man inte behöver att ta det försiktigt.

Vill du läsa SMC:s artikel klicka här

Ta det försiktigt på vägarna i helgen och betrakta var bilist likt älgen.
Ha den bästa lördagen på länge.

fredag 9 augusti 2013

Bonneville en Triumph som satt avtryck i historien

Få motorcyklar är så omskrivna eller har satt ett sådant avtryck i historien som Triumph Bonneville. En mytomspunnen maskin som dominerade hela 60-talet.

1959 såg den första Triumph Bonneville dagens ljus, och den blev snabbt en populär motorcykel. Namnet fick den från tävlingen Bonneville speedweek som är en tävling på Bonneville salt flats ( en saltöken ) i Utha i USA. En plats där man satt åtskilliga hastighets rekord.

Triumphs storsäljare fick snabbt rykte om sig att vara något extra ordinärt i förhållande till andra samtida hojar. Bonneville hade en 650cc paralelltwin fram till 1970 då motorvolymen  ökades till 750 cc Bonneville fortsattes att tillverkas fram till och med  1983.

I samma veva som tilverkningen lades ner introducerade Kawasaki sin 650W som på många sätt var en Bonneville kopia.

När Triumph insåg att Kawasakis kopia gick att sälja startade man upp tillverkningen igen och 1985 såg nästa generations Bonneville dagens ljus. Tillverkningen blev dessvärre ganska kortvarig och man lade ner tillverkningen 1988. Det skulle dröja ända fram till 2001 innan tillverkningen av Bonneville togs upp igen.

När jag sluter ögonen och tänker motorcykel är det en Boneville som målas upp i hjärnan. Den har på något vis blivit en tidlös design som har kommit att representera sinnebilden av motorcykel. Detta trots motgångar och usel kritik. Lukas elsystem var väl knappast ett lyft för  Triumph. Många Bonneville har byggts om med Joe Hunt magnettändning då man ansåg att Lukas systemet inte fungerade tillräckligt bra. Ibland möter man en och annan gammaltraja och varje gång blir jag lika glad. Glad över att det finns en och annan entusiast som valt att spara ett stycke engelsk mc-historia till eftervärlden. Glad över att i verkligheten få det som i min sinnevärld representerar tanken motorcykel.

Ha en förtjusande fredag och välj dina tillfällen då du vrider lite hårdare på gasrullen.


torsdag 8 augusti 2013

Idioten som blev internetidol

Ghost Rider har funnits i hojåkarnas medvetenhet nästa så länge som youtube har existerat. En galenpanna som antagligen gjort mer skada än nöje.

De flesta filmklippen är gjorda i Stockholm. i ett av de mest kända klippen kör den svartklädda föraren mellan Stockholm och Uppsala på mindre än 15 minuter. Med en medelhastighet på 273km/h. Detta mitt i vanliga trafiken. Zigzag  mellan bilarna stundtals på bakhjulet och med minsta möjliga marginal.
Bild lånad från Streetracers online

Omkörningar på heldragen linje. Omkörningar på insidan om bilar och ett otal andra trafikförseelser som han gör sig skyldig till. Att föraren eller någon av förarna, för det vet man inte säkert har omkommit är ett under. Ett lika stort under är att ingen anan kommit till skada. Det borde vara en självklar slutsats för varje motorcyklist som ser något av filmklippen. Jag har svårt att imponeras av dårskap. Jag har inget emot att folk kör fort men då tycker jag att det skal ske på bana under ordnade former. Att göra det mitt i rusningstrafiken i Stockholm kan inte betraktas på något anat sätt än som vansinne. I flera av filmklippen gäckas dessutom polisen som då tar upp jakten och blir frånåkta. Heder åt polisen som inte riskerar sig själv eller andras säkerhet genom att följa med i vansinnesåkningarna.  Hojarna saknar givet vis nummerplåt och frågan är om de över huvud taget är inregistrerade skattade och försäkrade.
Bilden lånad från Sportbikeworld

Det jag har svårt att förstå är hur denna eller dessa förare har blivit idol och ikon bland många av sporthojsåkarna. Jag förstår inte heller hur dessa filmer kan säljas på mc-mässor och andra tillställningar, det är i mitt tycke ovärdigt och skamligt. Jag begriper inte heller hur han kunnat bli ett youtube-fenomen med mer än 1 miljon visningar på vissa klipp. Jag tänker inte länka till några klipp för jag tycker inte att man skall titta på honom. I alla fall inte för att låta sig imponeras. Det jag funderar över är hur många unga motorcyklister har han inspirerat att försöka göra lika dant och hur många olyckor och eventuella dödsolyckor är Ghost Rider i grund och botten orsak till bara genom att vara inspirationskälla åt unga hojåkare som tror att dom är odödliga? Är du en ansvarsfull hojåkare och medmänniska klicka inte på hans Youtubelänkar och köp inte filmerna. Jag vet att jag låter som en gammal gnällig gubbe men det får jag bjuda på i så fall. För övrigt gillar jag att se stuntåkare eller racerförare som kan hantera sin motorcykel men inte mitt i trafiken.

Kör med insida och behåll båda hjulen i marken, i alla fall så länge du befinner dig i trafiken med andra trafikanter..

onsdag 7 augusti 2013

Trafikverkets tankar kring säkerhet för motorcyklister

Det viktigaste för att öka motorcykeltrafikens säkerhet är åtgärder som förebygger olyckor. Även i lagliga hastigheter blir konsekvenserna för motorcyklister stora vid en olycka skriver Trafikverket på sin hemsida.




Trafikverket har ett antal prioriteringsområden eller insatsområden som den anser vara viktiga för att öka motorcyklisternas säkerhet.

De insatsområden som prioriteras är:
  • öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen
  • öka andelen motorcyklar med ABS-bromsar
  • ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet
  • säkrare vägar och gator
  • minska extremt beteende på motorcykel
Detta låter ju bra och jag håller till stora delar med i Trafikverkets påståenden. Enligt deras hemsida så menar man att öka antalet motorcyklar med ABS bromsar samt att få fler motorcyklister att hålla hastighetsbegränsningarna är det viktigaste åtgärderna för att öka motorcyklisternas säkerhet. Så långt är jag med. Kan vi få bort extrembeteende i kombination med att motorcyklarna blir lättare att hantera kan säkert olyckorna minska. 

När det gäller säkrare vägar och gator tycker jag att vajerräcken är det största hotet mot motorcyklisterna när det gäller den fysiska vägmiljön. Det bästa vore att byta ut dessa mot betongräcken eller att klä in vajerräckena med plåt. 

Slutligen när det gäller punkten "ökat fokus på synbarhet och uppmärksamhet" är jag inte så säker på att det just är på motorcyklisterna man skall lägga fokus. Jag tror att vi måste utbilda bilisterna. Så länge inte bilisterna tittar efter oss så kommer dom inte heller att upptäcka oss. Ifall bilföraren inte tittar efter motorcyklar kommer han eller hon inte att se några motorcyklar även om vi har aldrig så mycket varselvästar reflexer och neonfärger på oss. Om man som bilist tittar efter motorcyklar ser man dem även om hojåkarna är klädda i svart. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. Det bästa vi kan göra för att förbättra motorcyklisternas säkerhet är att utbilda bilisterna. Givet vis skall vi lägga krut på att implementera säkerhetstänk och aktsamhet hos motorcyklisterna men skall vi nå den så kallade nollvisionen måste även bilisterna vara med och samverka.

Länk till Trafikverket

Ha en bra onsdag och tro inte att bilisterna ser dig bara för att du har en varselväst. Du måste alltid förvänta dig det värsta av dina medtrafikanter. Se dig själv som osedd så ökar du dina chanser at slippa närkontakt med bilarna.

Bilar är hårda och hojåkare är mjuka.

tisdag 6 augusti 2013

När solen lyser försvinner vettet

Solen verkar ha en magisk inverkan på vissa motorcyklister. Den verkar vara nästan lika stark som månens inflytande på varulvar.

När solen skiner blir man varm det kan vi alla vara överens om. Att ha skinkläder på sig i värmen gör att man svettas och känner sig obekväm. Det kan jag hålla med om under förutsättning att man står still. När man får fartvind på kroppen känns det inte längre så varmt. Visst blir man lite svettig och visst blir man varm om händerna, men hur tänker man när man tror att det är bättre att klä av sig för att slippa svettas istället för att skydda sig mot eventuella mc-olyckor.

Får jag välja mellan svett eller svårläkta skitiga skrubbsår så är jag hellre svettig. Jag begriper inte hur en del motorcyklister tänker när man tycker att man skall svalka sig på bekostnad av säkerhet. Jag misstänker att det vore få hojåkare som skulle köra utan hjälm även ifall vi inte hade någon hjälmlag. Däremot slänger man gladeligen handskar, skinbrallor, jackor och stövlar till förmån för badtofflor linnen och kortbyxor.

Allt för att hålla sig fräsch och slippa svettas. Hur kommer det sig att fåfängan vuxit sig så stark i hojåkarkollektivet att en svettfri kropp blivit viktigare än den egna säkerheten.

Vill man inte åka i skinnkläder mitt i högsommarvärmen finns det ju faktiskt alternativ. Ett par kevlarjeans, en kevlarförstärkt hoodie och ett par tunna sommarhandskar är ett bra alternativ som antagligen ger ett lika bra skydd som ett skinställ.

Låt nu inte solen få dig att bli så dum i huvudet att du äventyrar din egen säkerhet. Tänk efter före och använd skyddsutrustning när du kör hoj om du inte är väldigt sugen att se ut som någon på bilderna ovan. Läs det finstilta i dina försäkringsvillkor om du inte blir övertygad av det jag skriver.

Ha en underbar tisdag och kör med insidan

måndag 5 augusti 2013

Skivbromsar en självklar hejdare

Idag är skivbromsen standard på de flesta hojar,men så har det inte alltid varit. När Honda CB 750 lanserades var många skeptiska mot denna nymodighet. Dess historia är däremot äldre ändå.

Året 1955 visade Maserati upp en 250cc sportmaskin utrustad med mekanisk skivbroms. bromsbeläggen klämdes mekaniskt mot skivan med hjälp av en vajer, samma princip som man idag använder på mountainbikes och en del hybrid cyklar. Maserati lyckades aldrig att slå sig in på mc-marknaden och blev bara en parantes i mc-historien. Det enda historiska avtryck de lämnade var att vara först med just skivbroms. Utvecklingen tog fart hos "hur otroligt det än kan låta" hos scooter tillverkarna. Först ut var Amerikanska  American Midget Motors Autocycle Company som 1961 hade skivbroms som tillval på sina scootrar.

Den första att massproducera en hoj med skivbroms var Italienska Lamberetta. Denna satt på framhjulet och var precis som Maseratikonstruktionen mekanisk och reglerades med vajer från ett handtag på styret. Capagnolo som tillverkade cykeldelar utvecklade och förbättrade skivbromsen och deras variant lanserades på MV Agusta:s 600 i början av 60-talet.

Denna skivbroms hamnade också på Benelli:s 250 Grand Prix racer. Det forsattes att experimenteras i hos många tillverkare och så småningom konkurrerades de mekaniska skivbromsarna ut av de hydrauliska. Brembo och Lockheed var marknadsledande och gick i täten för utvecklingen. Det skulle dock dröja innan tekniken blev standard och som jag skrev i början mottogs skivbromsar med skepticism då de lanserades på marknaden för standardhojar. Idag har så gott som alla nya motorcyklar skivbromsar och det är väl knappast någon som ifrågasätter dess existens.

Fler och fler motorcyklar blir också utrustade med låsningsfria bromsar. BMW har legat i täten när det gäller utvecklingen av ABS för motorcyklar men det är en annan historia. De flesta motorcyklar har idag mycket bra bromsar, hur de hanteras är ju sedan upp till dig som sitter på hojen.

Gasa lugnt och tänk på att hantera bromsarna är viktigare än att kuna vrida snabbt på gasrullen

söndag 4 augusti 2013

Fyllekörningarna på motorcykel fortsätter att öka

Äntligen har detta fenomen börjat att få lite uppmärksamhet i media. Det många av oss som kör motorcykel redan vet, börjar nu också att gå upp för landets journalister. Nu återstår frågan, när skall Trafikverket och Transportstyrelsen vakna?

Polisen säger sig ha haft en ökad satsning på övervakning av motorcykeltrafik. Polisen säger också att detta är en svår uppgift och att man sällan tar upp jakten på de som kör extremt fort då detta många gånger kan handla om mer än den dubbla tillåtna hastigheten. Bedömningen man gör är att en polisjakt i de farterna skulle bli för farligt både för de inblandade så väl som för allmänheten.

Den tanken och det resonemanget köper jag. Det vi står inför är således att arbeta med en attitydförändring. Vi måste få "dom dumma" att inse att man inte skall köra motorcykel utan mc-kort och att man inte skall ge sig ut i trafiken ifall man druckit alkohol eller tänt på. Det som för de flesta "riktiga" motorcyklister är en självklarhet.
Bild lånad från folkbladet.nu

Igår publicerade Sörmlands nyheter en artikel från TT med rubriken "Hittills mörk motorcykelsäsong" Här beskriver man det jag skrivit om flera gånger tidigare. Artikeln refererar till transportstyrelsens statistik som visar på en stadig ökning av antalet singelolyckor med körkortslösa förare. Antalet omkomna i mc olyckor som saknar mc-kort har ökat från 17% år 2005 till 25% 2012 och siffran beräknas bli 35% för 2013. Man räknar också med att 1 av 4 som omkommer på motorcykel är påverkade av alkohol eller andra droger.
Bild lånad av NTF

Hittills i år har 25 mc-förare omkommit.  Då har 9 av dessa omkomna saknat mc-kort. 6 stycken har varit påverkade av alkohol eller andra droger. Gissningsvis så är antalet påverkade överrepresenterade bland de som saknar körkort. Dessa omdömeslösa människor bidrar inte bara med att bidra med sorg, förtvivlan och saknad hos sina nära och kära. Dessa dumdristiga "motorcyklist wannabees" försämrar vår statistik, hjälper till att skapa en bild av motorcykelåkning som farligt. Bidrar till ökade försäkringspremier, hårdare krav på mc-utbildning. Dom hjälper också till med att måla upp en samhällsbild av motorcyklister som gasglada vildhjärnor med dödslängtan.
Bild lånad av Expressen

Författaren Mark Twain sa en gång att det finns lögn, vanlig lögn och så finns det statistik. Så är det kanske men jag vill ändå leka lite med siffrorna. Ifall vi räknar bort de körkortslösa från statistiken så blir det 16 omkomna kvar, Är vi lite "generösa" kan vi anta att det i alla fall var et par av de som var påverkade av alkohol eller narkotika som hade mc-kort då dom omkom. Gissar vi på 2 personer så är dödstalet nere på 14 omkomna motorcyklister körkortslösa och berusade undantaget. I Sverige har vi idag ca 400 000 motorcyklar registrerade på ca 300 000 motorcyklister. 14 av 300 000 är om jag räknat rätt 0,4 promille Vilket gör motorcykelåkning till en trots allt relativt riskfri hobby, i alla fall om man har mc-kort saknar extrembeteende och är något sånär riskmedveten.

Ha en fantastisk Söndag. Skall du ut och åka? Kör med insidan och som mina Amerikanska mc-vänner brukar säga. "Don't ride faster then your guardian angel can fly"