fredag 28 mars 2014

Vattentätt på fötterna

Någon påstod att huvudsaken för att slippa frysa är varma fötter. Hur det är med den saken vet jag inte riktigt. Hur det än är så är det skönt att slippa vara blöt om fötterna när man åker hoj.

Den enklaste lösningen vore givet vis att köra i gummistövlar fast de har antagligen ingen högre skyddsfaktor. Många moderna mc-stövlar har inbyggda gortexmembran och det fungerar bra.

Men om favoritstövlarna saknar detta hightech maerial hur gör man då. Är man riktigt oldschool tar man en plastkasse på varje fot innan man tar på stövlarna. Då har vi fått ett vattentätt hölje mellan stövlarna och strumporna.

Annars kan man använda läderfett gärna med bivax. Se till att dina stövlar är riktigt torra när du smörjer in dem Dra på ett ganska rikligt lager.

Sätt ett extra tjokt lager på alla sömmar. Sedan tar du en hårtork och värmer på sömmarna. Då suger tråd åt sig av fettet och sväller, då blir sömmarna täta.

Värm sedan försiktigt på hela stöveln så att lädret suger åt sig av fettet. Låt stövlarna stå någon timma så att fettet torkar in. Nu är det bara att putsa fram glansen med en skoborste så har du stövlar som är blanka och fina samtidigt som de också klarar en hel del regn.

torsdag 27 mars 2014

Jag vill slå ett slag för SMC Boken

SMC-boken, en liten oumbärlig publikation för alla hojåkare. Det spelar ingen roll ifall du åker sporthoj, äventyrsmaskin, custom eller touringlokomotiv i SMC-boken finns det något för alla.

Det är när denna lilla bok dyker upp i brevlådan som planeringen av min hojsäsong börjar att ta fart på allvar. I kalendariet kan man hittar massor av rallyn träffar och andra mc-event. förutom detta hittar du massor med information kring SMC och deras arbete.

Här finns information om deras fonder, vilken juridisk hjälp du som medlem kan få och du hittar information om SMC kurser. Du kan också läsa om vilka regler som gäller för övningskörning med motorcykel. Du kan hitta tips och idéer om allt ifrån skyddskläder till hur man skjutsar ban på motorcykel. Du hittar information om HLR (hjärt och lungräddning) och första hjälpen. Du kan också hitta adresser och telefonnummer till massor med mc-handlare och verkstäder. Ovärdeligt ifall du skulle få strul på mc-semestern. Du kan också hitta telefonnummer och adresser till importörer och generalagenter.

Du kan läsa om vilka rabatter du som medlem kan få och mycket mycket mer. Jag skrev i förrgår att den gula hjälmdekalen var värd hela medlemsavgiften till SMC. Se då SMC-boken som ytterligare lök på laxen. En ovärderlig liten bibel. Först hamnar den på mitt nattygsbord och blir kvällslektyr. sedan hamnar den i packväskan så att den är med på alla turer som uppslagsbok för allehanda oförutsedda händelser. Nu har du som följer min blogg fått två bra argument för att gå med i SMC om du inte redan är det.

Till syvende och sist så är SMC den enda organisationen som kan föra din talan när det gäller mc-politiska frågor. Ju fler vi blir ju starkare blir vår röst. Skall vi ha rimliga villkor för mc-hobbyn måste vi se om vårt hus och till det huset är det SMC som är nyckeln.

Nu skulle man kanske kunna misstänka att jag på något vis var sponsrad eller i alla fall uppmanad att skriva detta. Jag vill på det allra bestämdaste hävda att så inte är fallet. Jag är en alldeles vanlig hojåkare och en alldeles vanlig medlem i SMC. Jag skriver inte detta utifrån någon egen vinning utan bara för att jag tror at vi tillsammans kan se till att göra villkoren för oss hojåkare så rättvisa och bra som möjligt.

onsdag 26 mars 2014

Var rädd om skallen, protes fungerar inte.

Jag har skrivit om det förr men det tål att upprepas igen. Det skall vara som ett mantra i varje hojåkares huvud och du skall tänka på det varje gån du funderar på att byta ut din hjälm.

Köp aldrig en begagnad hjälm! Köp aldrig en begagnad hjälm! Köp aldrig en begagnad hjälm! Det kan aldrig sägas eller upprepas tillräckligt många gånger. Trots kampanjer från handlare mm fortsätter ändå begagnatmarknaden att leva.

Kollade in snabbt på blocket och såg att det fanns strax över 1000 hjälmar till salu från privatpersoner. Det kan se hur fina ut som helst och säljaren kan på heder och samvete säga att hjälmen bara är provad tre timmar eller bara använd av en äldre dam på väg till kyrkan på finare söndagar.

Gå inte på det där! Du vet inte ifall säljaren talar sanning och det finns inga garantier. Du vet inte ifall den är tappad i garagegolvet ett antal gånger eller fått någon annan smäll. Det är dumt att upptäcka hur det är med den saken vid en kollision. Man kan bli onödigt överraskad åt det negativa hållet. En överraskning som om det vill sig riktigt illa kan innebära transport från platsen i en liksäck eller att du förvandlas till en "grönsak" som ligger i en sjukhussäng resten av livet.

Fundera en stund är den risken värd att ta för att spara någon tusenlapp? Det är bättre att du köper en billig hjälm hos en handlare än att du köper en begagnad hjälm på blocket, då vet du att du får vad du betalar för. En begagnad hjälm är som att spela rysk roulette chansen är hygglig att det går vägen men du kan aldrig vara säker.

Vilken typ av hjälm du väljer är en smaksak. Valet är fritt så länge du kommer ihåg en sak! Köp aldrig en begagnad hjälm! Köp aldrig en begagnad hjälm! Köp aldrig en begagnad hjälm!

tisdag 25 mars 2014

Smarta hojåkare har en gul dekal på hjälmen!

Idag damp senaste numret av MC-Folket ner i brevlådan. För er som inte vet det så är MC-Folket SMC:s medlemstidning. I detta utskick distribuerades även årets medlemskort, smc-boken och ett dekalark.

Nu var det inte vilka dekaler som helst utan dekaler som kan bli de viktigaste dekalerna du som motorcyklist någonsin klistrar någon stans. Tillsammans med dekalerna kommer också ett "medical card" där du skall skriva i namn, personuppgifter, kontaktuppgifter till närmaste anhörig samt uppgifter om eventuella sjukdomar medicinering och allergier.

Dekalen klistrar du på din hjälm och kortet skall du förvara under fodret i hjälmen. Vad skall det då vara bra för kanske du undrar? Skulle du krocka eller klota så att du är medvetslös när räddningstjänsten kommer till platsen finns det en tydlig markering om var de kan hitta livsavgörande information om dig. Dels så att rätt vård kan sättas in så snabbt som möjligt, utan risk för allergier eller andra komplikationer på grund av annan medicinering.


Statisktiskt sett har man räknat ut att detta skulle kunna hjälpa till att rädda minst 3 motorcyklister till livet varje säsong. Detta är i mina ögon ett mycket gott resultat. Jag tilltalas av idén och det är därför jag sprider den. Jag tycker att bara dekalen och kortet är värt hela medlemsavgiften till SMC. 375kr, som kanske om oturen är framme innebär skillnaden mellan liv och död. Det är billigt! Givet vis får du som medlem i SMC en massa andra förmåner. Tidningen MC-Folket, rabatter på allt ifrån däck till färjebiljetter, Juridisk rådgivning och någon som för din talan i MC-politiska frågor.

Det borde vara lika självklart för dig som för mig. När vi möts på vägarna eller på någon träff i sommar förväntar jag mig att få se den gula dekalen på din hjälm.

Ha De Kalasbra vi hörs!

måndag 24 mars 2014

12 mil en måndagseftermiddag ger mersmak

Kom hem tidigt från jobbet. Vid halv fyra rullade jag ut H-D sportstern ur garaget, gick in och drog på mig skinnkläderna innan jag gränslade motorcykeln och tryckte på startknappen. 

Efter att ha trassalt mig igenom Malmös rusningstrafik Körde jag på småvägar mot Staffanstorp och vidare mot Klågerup. Solen sken från nästan klarblå himmel och vägarna var fina. Nästan över allt var vägarna sopad så man kunde verkligen njuta av körningen istället för att oroa sig och leta efter rullgrus. Jag körde vidare mot Häckeberga. Det var nästan ingen trafik så det gick bra att vrida lite extra på gasrullen och bara njuta.
När jag väl kommer ut på fovoritvägarna känner jag hur mycket jag saknat hojåkningen. Jag känner också att jag är lite ringrostig vilket kanske inte är så konstigt. Att lyfta blicken och titta långt fram känns alltid lite onaturligt i början av säsongen. Efter hand som det börjar att fungera bättre med blicken känner man hur hojåkningen blir stabilare.
Efter hand som man hittar tillbaka till körtekniken känner man att man kan köra mer och mer avspänt. Det är när man känner att man kan slappna av i åkningen som det blir riktigt njutbart. Det är först då man känner att som man brukar säga "sitter i motorcykeln" istället för på. Någon annan försökte beskriva det som skillnaden mellan att "köra" eller att "åka" motorcykel.
Såhär på försäsongen gäller det dock att skynda långsamt. Det tar ett tag innan allt ramlat på plats igen och man blir lika säker och duktig förare som man var i slutet av förra säsongen. Det krävs några mil innan bromsteknik, kurvtagning och spårval fungerar som det ska. Det gäller att ha marginalerna på sin sida så att man spolierar hela säsongen bara för att "gasdjävulen" kommit på besök innan man blivit varm i kläderna.
Ut och njut kör dina favoritvägar men se till att ha stora marginaler tills du känner att du verkligen kan hantera din hoj igen. Det är dumt att bli överraskad och ha för små marginaler så man inte reder ut situationen. Det är som några av mina Amerikanska hojvänner brukar säga. Don't ride faster then your guardian angel can fly. Färden gick vidare ut på söderslätt innan jag tog mig via Svedala mot Börringe kloster vidare mot Sturup. Sedan den lilla slingriga vägen mot Genarp innan jag via Hyby och Torup så småningom rullad in i Malmö och vidare mot Limhamn. Jag ställde ner hojen i garaget med ett stort leende på läpparna. Något mer erfaren och något mindre ringrostig än två timmar tidigare. 12 mil stannade trippmätaren på inte så illa en måndagseftermiddag i slutet av Mars månad.

söndag 23 mars 2014

Nostalgi, folkfest och publikrekord

Om man som jag betraktar sig som retronörd eller som någon uttryckte det, ruinromantiker gjorde jag härom dagen ett fynd.

Jag surfade runt för att gotta mig i gammal mc-historia. Jag har ofta funderat över varför mc-sportens dragningskraft minskat. Saxtorps Grand Prix i början av 30 talet är antagligen ett av Sveriges mest välbesökta arrangemang genom tiderna. 130 000 personer  kom för att titta på TT loppen. Det finns förmodligen inget idag som skulle locka så stor publik. Inte ens om Sverige fick arrangera sommar OS.

Det var när jag skulle göra en djupdykning i detta som jag hittade en gammal dokumentärserie som visades på SVT i slutet av 80-talet Hjulens Hjältar. Som tur är har SVT släppt denna serie på Öppet Arkiv. Avsnitt 3 med underrubriken TT-sportens glansdagar handlar bland annat om Saxtorps Grand Prix

Avsnittet hittar du på denna länken. Hjulens Hjältar avsnitt 3


I detta avsnitt får man även se intervjuer med bland annat Folke Mannerstedt legendarisk konstruktör och innovatör på Husqvarnas tävlingsavdelning samt en längre intervju med Sven "Furtan" Andersson en av Sveriges genom tiderna största TT förare.
"Furtan" i fullt ställ med sitt karaktäristiska klöver på hjälmen
Gillar du avsnittet och tycker att motorhistoria är spännande så finns resterande avsnitt att hitta på SVT Öppet Arkiv. Ha en trevlig dag vi hörs!



Så fick man lite vind i ansiktet igen

Efter att frukosten var avklarad så hade jag tänkt att åka ut till Arlöv för att besöka Bikesupport som hade premiär med öppet hus. Jag tittade ut på vädret, termometern visade nästan nio grader.

Det får bli hoj bestämde jag och drog på mig skinnkläderna och rullade ut Sportstern från garaget. Solen lös från nästan klarblå himmel och det var inte speciellt blåsigt. Med andra ord en ganska bra dag för att köra motorcykel. Jag körde ner genom Limhamn till stranden sedan följde jag kusten längs Ribersborg och ut genom västra hamnen och vidare ut mot Arlöv.

På Bikesupport träffade jag några gamla bekanta som jag fick en pratstund med. Jag snackade också en stund med Jan som äger och driver företaget. Jag är en trevlig kille med gott rykte i branschen. jag tycker det är kul att han tagit steget och öppnat butik och inte bara säljer via internet. Lycka till Jan! Efter en kopp kaffe tackade jag för mig och körde in mot Malmö igen. Vid Sergels väg kom kamrat Olsson körande i sin blåa Audi. Jag stannade till och han drog ner rutan. Är du på väg hem eller har du lust att hänga med och köra en runda undrade han. Tid hade jag och jag är sällan särskilt svårövertalad när det handlar om att köra motorcykel. Jag skall bara parkera bilen jag kommer strax sa Olsson.

Medan jag satt där på hojen i solen och väntade kom en man med en Irländsk setter gående på trottoaren.
- Nu är det vår sa han.
- Visst är det underbart sa jag.
- Jag borde hem och starta upp min egen hoj sa hundmannen. Han berättade att han hade en gammal Yamaha SR500. Vi språkades vid en stund om allt möjligt som hade med motorcyklar och mc-åkning att göra. Det blev ett sådant där trevligt och spontant samtal som motorcyklar ibland kan vara ingången till. Han sa hej och började gå vidare längs Tessins väg.
- Lycka till med kickandet så att du får igång Yamahan sa jag.
- Jag skall göra mitt bästa sa han.

Sedan kom Olsson som varit uppe i lägenheten och satt på sig hojkläder. Igår blev det det en tur i stan i det fina vädret var det mycket lördagsflanörer ute.

Malmö är trots allt en vacker stad. Man glömmer gärna det när man bor här. Det är så lätt att bli hemmablind.