lördag 18 maj 2013

En väska blev ingången till ett spännande möte


Jag var på väg att hälsa på min dotter i Stockholm och hade klivit av tåget på Stockholm C. När jag köpt ett tredagarskort på SL center var det dags att ta gröna linjen ut till Hässelby strand. Då jag klev på tunnelbanan hamnade jag mitt emot en ganska storvuxen man.  Jag satte mig ner och såg att han synade min väska. Väskan för dagen var svart med en stor Harley Davidson logga.

På Svenska med tydlig Amerikansk brytning frågade han mig:
-kör du en så motorcykel?
-Ja, fast inte just nu, svarade jag pliktskyldigast.
-Man jag hade hellre suttit på hojen än att åkt T-bana, sa jag. Samtalet flöt vidare om väder och vind och om sommaren som var i antågande. Vi diskutera allt från miljöbilar och global uppvärmning till internationellt företagsklimat. Denna man verkade ovanligt påläst och klarsynt för att vara Amerikan vilket stjälpte alla mina fördommar över bord. Sedan berättade han att innan han kom till Sverige hade han jobbat som Licenssvertsare på ett verkstadsföretag i  Los Angeles. Där tillverkade man räls för  Berg och Dalbanor  och för lokaltåg i Las Vegas. Så berättade han att han på lediga stunder också tillverkat MC ramar åt Hells Angels.  Det var inte det roligaste jobbet jag haft men det gav lite extra klirr i kassan.

-Att man sedan vet att det i USA åker omkring 300 Hells Angels som kör på hojar där jag gjort ramarna känns ganska coolt, sa han och log.
 Sedan var vi framme i Hässelby Gård och han klev av. Jag åkte vidare mot Hässelby strand. Du undrar kanske om detta var sant? Ingen aning, men det var ett spännande möte och en trevlig pratstund. Och detta på grund av en väska som hade en Harley Davidson logga.

fredag 17 maj 2013

Konsten att köpa hoj

Att köpa motorcykel är inte så enkelt som man kan tro. Det är inte bara att gå in i MC butiken peka och betala. Visst kan man göra så men resultatet blir inte bra. Det första man skall fundera över är vilken typ av hoj man vill ha. Skall det vara en Offroad, enduro, supermotard, touring, custom, sport eller kanske rent av en chopper. Läs hojtidningar och surfa runt på internet. När du sedan hamnar i hojbutiken så ta god tid på dig gör inga förhastade affärer då är risken stor att du kommer att ångra dig.


Alternativen är många och smaken är som sagt olika. När man väl bestämt sig för vilken typ av hoj man vill ha tycker jag inte att man skall stirra sig blind på något särskilt märke eller modell. Det är nu vi kommer till det viktigaste. Skall ni få många lyckliga mil tillsammans och du även i fortsättningen skall gilla att åka hoj, måste du sitta bra. Det går att i viss mån justera med andra sadlar, framflyttade fotpinnar och styren.mm. Det måste ändå kännas ganska bekvämt redan i orginalutförande. Gör det inte det skall du välja en annan hoj. Provsitt många olika innan du bestämmer dig.

Passa på att provköra ett par hojar av andra typer. Du kanske kommer på att du skulle ha en äventyrshoj istället för en custom eller en streetfighter istället för en touring maskin. I min värld är det inte så viktigt vad du åker utan att åker. Du skall trivas och känna dig trygg i sadeln på din motorcykel. Då kommer du också att utveckla ditt motorcykelintresse och känna glädjen i att åka. På SMC hemsida finns många bra tips när det gäller att köpa hoj Den informationen hittar du HÄR.

Ha en underbar fredag. Det ser ut att kunna bli åkväder hela helgen

torsdag 16 maj 2013

Det snurrade till av avgaserna

1972 kom den första SAAB 99 Turbo och inledde turboeran. Snart skulle alla biltillverkare ha en turbomotor att erbjuda. Man ansåg att detta var framtiden när det gällde att effektivisera otto motorn. Det var nu man började att utveckla olika varianter av direktinsprutning eftersom turbo och förgasare är en svårjusterad kombination. Nu fanns det också en och annan hojåkare som hängde på detta koncept och försökte montera turbo på motorcykeln. En gammal kompis till mig var tidigt ute och försåg sin Honda CB 750 med ett turboaggregat. Det såg inte snyggt ut.
Il Tempo Gigante från Flåklypa Grand Prix

Hojen likande något från den Norska dockfilmen Flåklypa Grand Prix eller en maskin som hade kunnat passa in hos Nick Parks figurer Wallace och Groomit. Hojen gick däremot ganska hyggligt i alla fall med den tidens mått. Fördelen med avgassnurrorna var att man kunde höja effektuttaget ur mindre motorer. Det fanns många barnsjukdommar det vanligaste fenomenet att brottas med var överhettning. När biltillverkarna hållit på i 10 år och lyckats bota de flesta krämporna tog turbon steget ut i hojvärlden.
CX500Turbo

1982 introducerade Honda sin CX 500 turbo. Turbomotorn baserades på Hondas vanliga CX 500 motor som liknade en Moto Guzzi motor. Denna var vattenkyld och försågs med direktinsprutning som var elektroniskt programmerad vilket var mycket avancerat för sin tid. Många elfel rapporterades tyvärr så denna maskin var inte fri från barnsjukdommar. Turbon till trots var maskinen för liten och klen och redan 1983 ersattes den av den större CX 650 T. Det tillverkades 1777 stycken var av 1200 Gick på export till USA. Några stycken kom till Sverige. Honda CX Turbo blev inte det startskott för turbomotorcyklar som Honda hade hoppats på så tillverkningen lades ner 1984. Med detta blev turbo till motorcyklar en parentes i MC historien.
Yamaha Road Warrior som utrustats med turbo. Den blev knappast snyggare

Det finns en och annan som bygger turbo eller compressorladdade hojar men då handlar det oftast om dragbikes eller custombyggen. Mig veterligen seritillverkas inga TurboMC idag.

I min värld är det som man brukar säga cubic is King!

onsdag 15 maj 2013

Hur sakta går den?

Det är en fråga jag aldrig fått trots att den egentligen är mer relevant än hur fort den går. Hur sakta man kan åka är faktiskt en av de största skillnaderna mellan amatörer och rutinerade hojåkare. Det är inte köra fort som är svårt att lära sig. Att köra sakta är betydligt knepigare. Som jag skrivit flera gånger tidigare så består körtekniken av 80% blick. Detta gäller speciellt när man skall krypköra. Fäst blicken långt fram. Titta dit du ska. Titta inte på framhjulet eller bredvid hojen då kommer du förmodligen att ramla. Sedan gäller det att jobba med kopplingen och samtidigt hjälpa till att reglera hojen med "ryckig" gas. Man kan även använda fotbromsen för att reglera hastigheten.
Slowrace är vanligt på MC träffarna

Ifall man svänger när man krypkör och skall göra en så kallad garagevändning måste man jobba med både gas och koppling. Ifall hojen är på väg att fall inåt rättas den upp med att rycka i gasen. Är hojen på väg att falla utåt använd fotbromsen. Nu blev det mycket teori.Titta på detta lilla filmklipp det kanske är tydligare. Youtube klipp
Titta hur föraren rycker i gasen för att räta upp hojen när den är på väg att falla inåt i garagevändningen. Ut och öva att köra långsamt så blir du en bättre MC förare. Är du rädd att lägga hojen så börja att öva på en gräsmatta så sabbar du inte hojen ifall du skulle lägga den. Kom ihåg. Blicken långt fram och titta dit du ska.

Gasa lugnt

tisdag 14 maj 2013

Svenska Hojar håller hög standard

För någon månad sedan släppte Svensk bilprovning sin statistik över besiktigade fordon 2012. Resultatet var det man förväntade sig. När det gällde godkända besiktningar låg motorcyklarna givet vis i topp. Av 113650  besiktigade hojar underkändes endast 10%.
En kopp kaffe smakar fint medan man väntar på domen.


För personbilar var siffran betydligt dystrare där underkändes 31% av de besiktigade fordonen. Sämst gick det för de tunga lastbilarna där var det hela 44% som underkändes. Funderar man sedan lite djupare på dessa 10% motorcyklar som underkänts så fungerar antagligen svenska hojar ännu bättre än vad statistiken visar. Jag gissar att den största delen av underkända motorcyklarna blivit det på grund av för högt avgasljud. Nästa stora grupp är antagligen trasiga glödlampor.
Vid besiktningen gås ett stort antal kontrollpunkter igenom för att säkerställa att just din hoj är trafiksäker.

Resterande lilla klick av hojar som underkänns består då av enstaka maskiner som har slitna bromsbelägg, glapp i styrlager, glapp i svinglager eller hjullager. Trasigt bromsljus kan säkert också vara orsak till ombesiktning. Oavsett orsak och anledning kan vi konstatera att Sveriges motorcyklar är välskötta och vid god vigör. Fortsätt att ta väl hand om era pärlor så varar dom länge.

Som jag sagt tidigare säger jag igen. Hojåkarna är Sveriges mest ansvarsfull trafikanter. Kom ihåg det!

Kör snyggt!

måndag 13 maj 2013

Kör så du syns

I går eftermiddags körde jag från Nyköping till Limhamn. Tyvärr stod hojen parkerad hemma i garaget. Denna tur tillbringades bakom ratten på en V70. Det ger inte alls samma åkkänsla som att köra hoj det blir mer transport än upplevelse. Där satt jag med farthållaren påknäppt på 110 och tittade ut över E4:ans asfaltbelagda vägbana. Jag såg en hel del motorcyklar både i mitt eget och i det mötande körfältet. Detta har antagligen varit den första riktiga hojåkarhelger med lite långresor träffar och liknande. Det som slog mig var att många motorcyklister som åker i par placerar sig dumt. Det är som rubriken säger viktigt att köra så man syns. Åker man i par skall den som kör först ligga i ytterspår.


Gör man tvärt om så att den bakre hojen åker ytter eller vänsterspår så skymmer man lätt den främre hojen för bilförare som ligger bakom. Det är att ta en onödig risk. Tänk ifall bilisten plötsligt får för sig att köra om och bara tror att det är en hoj att passera. Då finns risken att han prejar den främre hojen när han skall in på sin egen körbana igen. Det är en onödig risk att ta. En sak till som jag upptäckte inte alltid fungerar är när motorcyklister i par gör en omkörning.

Där kan man också öka säkerheten ifall man gör på följande vis. Den första hojen slår på blinkers och den andra hojen gör lika dant. Nu byter hoj nummer ett körfält och nummer två hänger på. Nu till tricket. Båda hojarna gör omkörningen. När båda motorcyklarna är förbi går hoj nummer två in först och sedan nummer ett. Varför då undrar du kanske. Svaret är ganska enkelt. Hoj nummer två kan alltid skapa plats åt nummer ett genom att sänka farten Hoj nummer ett kan inte skapa plats åt hoj två ifall bilisten inte vill lämna en lucka. Åter till inledningen. Se till att placera dig och dina hojpolare så att ni syns i trafiken. Är man skymd finns det ingen varselväst i världen som fungerar.

Ha en underbar måndag och gasa lugnt.

Du som följer min blogg och gillar att läsa den. Ifall du går in på bloggens facebooksida och trycker på "Gilla" knappen så får du mina blogguppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook.

I Huvudet på Hojåkarens Facebooksida

söndag 12 maj 2013

Målet är ingenting resan är allt


Orden i rubriken diktade Robert Broberg någon gång på 80 talet. Mig veterligen är han inte motorcyklist men jag tycker ändå att det väl beskriver vad hojåkning går ut på. Idag är motorcykel sällan ett bruksfordon. MC poliser och några till undantaget. Visst händer det att man jobbpendlar på MC men det blir ändå i första hand ett nöjesfordon. Att det blivit så beror nog till stora delar på att det inte längre har några ekonomiska fördelar att ha MC istället för bil. Idag har de flesta råd att hålla sig med bil.Det har ju inte alltid varit så.

Efter Andra Världskriget när den Svenska industrin gick på högvarv och man fullkomligt spottade ur sig små billiga motorcyklar. Husqvarna, Monark, Örnen, Svalan, NV med flera var det annorlunda. Som exempel kan nämnas att Husqvarna tillverkade 70 000 svart och rödkvarnor och nästan alla såldes i Sverige. Dessa lättviktare blev den tidens bruksfordon. Det var på dessa man körde till jobbet. Man bytte trampcykeln mot en lättviktare och såg detta som en oerhörd standardförbättring. Lättviktaren blev på något vis en av hörnstenarna i det Svenska folkhemmet. Mot slutet av 50 talet när fler och fler hade råd att skaffa bil försvann lättviktarna mer och mer till förmån för Folkvagnar och liknande. Det var då motorcykelåkandet blev mer och mer nöjeskörning.

Vi vet idag att det inte är ofarligt att köra hoj. All tillgänglig statistik pekar dock på att vi motorcyklister är att den mest försiktiga och säkerhetsmedvetna trafikantgruppen. Mycket tror jag tack vare av att vi tar oss tid att njuta av själva åkningen. Att vi på något sätt blir en del av motorcykel och vägen. Det viktigaste på en MC tur är sällan målet det är vägen. Med andra ord precis som jag inledde. Målet är ingenting resan är allt.