onsdag 20 maj 2015

Ja men se till att få hojen ur garaget.

Idag damp senaste numret av MC-Folket ner i brevlådan. Som vanligt trevlig och läsvärd. MC-Folket i sig är en god anledning att lösa medlemskap i SMC. Den håller minst lika hög klass som de flesta andra hojtidningar. På sidan 12 fanns en notis som fick mig att hajja till. Den handlade om MC-statistik.

Vi som brukar läsa min blogg vet att jag är svag för siffror och uträkningar när det gäller motorcyklism och hojåkarlivet i allmänhet. Det jag reagerade på var inte antalet registrerade motorcyklar eller hur fördelningen av motorcykelägandet är mellan män, kvinnor och företag. Det som fick mig att reagera var uppgiften om hur lite Svenska hojar rullar varje säsong. Den genomsnittliga körsträcka för Svenskregistrerade motorcyklar är blygsamma 184 mil.

Förra säsongen hade jag kört mindre än vanligt, mätaren visade 650 mil och det tyckte jag kändes lite en "normalsäsong" brukar hjulen har rullat ytterligare 400  mil. Jag brukar landa strax över 100. Nu har jag förvisso tre registrerade hojar men det innebär ju ändå att mina maskiner går dubbelt så långt som den genomsnittliga körsträcka även om det är min Road King som står för merparten av milen.

Om mina tre hojar rullar dubbla sträckan mot genomsnittet innebär ju det att det finns motorcyklar som rullar betydligt mindre än de uträknade 184 milen. Visst jag är helt på det klara med att det kan vara svårt att få till det där med tid men även om man bara åker kortare kvällsturer så blir det snabbt mil på mätaren om man har möjlighet att ge sig ut någon eller ett par kvällar i veckan.

Ta hojen till jobbet ibland så blir det ytterligare några mil. Vi måste ju på något sätt se till att finnas och synas i trafiken om bilisterna skall lära sig att upptäcka oss. Handen på hjärtat håll med om att ifall man kör mindre än 200 mil per säsong är man inte mycket till motorcyklist den korta sträckan är knappast tillräcklig för att ens hålla körtekniken på en dräglig nivå.

Se nu till att få några mer mil på mätaren denna säsongen det kommer både du och din motorcykel att må bra av.

Gasa Lugnt

tisdag 19 maj 2015

Att vilja men inte kunna

Idag när jag satt och käkade lunch med en av mina chefer sa han plötsligt. Varför har inte dygnet fler timmar 36 sådär vore lagom. Samtalet gled in på att hinna med. Då slog det mig att just hinna med har varit en bristvara den här säsongen.

Jag älskar att åka motorcykel och jag tycker mycket om mina hojar. Ambitionen att ta mig ut att köra finns men  lika ofta som tanken kommer upp raseras den av måsten. Ibland är det inte lätt att få till det även om viljan är där. Man kan så klart ha hojåkning som prio ett men det skulle antagligen inte bli så populärt vare sig på jobbet eller i hemmet. Om man som jag dessutom har både hus och sommarstuga att ta hand om så ter det sig periodvis tyvärr så att underhåll och fixand får komma före motorcykelåkande.

Endast en längre tur har det hunnit bli denna säsongen en lördag för några veckor sedan blev det en Sydskåne runt tur som gav 30 nya mil på mätaren. Förutom detta har det blivit någon ynklig kvällstur och några turer till jobbet. Samtidigt som jag är nöjd över att ha tvättat trädäck och målat altanen i stan och lagt nya golv i sommarstugan så ger det tyvärr inte samma tillfredsställelse som att ge sig ut och köra motorcykel.


Dessbättre blir kvällarna ljusare fler saker hemma och i stugan blir fixade så snart blir det kanske tid över. Den tiden skall vigas åt hojåkning. Än finns det många vägar som är oåkta och än finns det många platser att besöka.

Gasa Lugnt

måndag 18 maj 2015

Hojåkare är inte bättre än andra trafikanter

I förra veckan skrev jag en artikel om att jag tyckte att bilister skulle låta bli att pilla på sina smartphones samtidigt som som kör bil. Antalet läsare blev många och responsen blev stor. Jag fick både kommentarer på bloggen men också flera mail både från motorcyklister och bilister.

Tydligen var min åsikt om att låta telefonen vara när man kör bil en nagel i ögat på på många bilister. Jag fick flera mail från arga bilister som tyckte att jag inte var tillräckligt nyanserad i min text. De menade att jag favoriserade motorcyklister och att jag var naiv i mitt förhållningssätt. De talade om för mig att det minsann finns motorcyklister som beter sig minst lika illa som de bilister som uppdaterar facebook och skickar mail samtidigt som de kör. Jag kan bara hålla med. givetvis är jag fullt medveten om att det även finns motorcyklister som inte uppför sig i trafiken och som också har det vi brukar kalla för extrembeteende.

Ni som brukar följa min blogg vet ju att jag även kritiserat motorcyklister som inte kört med insidan. Trafikmiljö handlar inte om bilister "verses" motorcyklister. Trafikmiljö handlar om samarbete och att vi tillsammans skapar säkerhet och trygghet. Kanske kan det vara så att när jag refererat till de undersökningar som visat att motorcyklister i allmänhet sköter sig bättre i trafiken än flera andra trafikantgrupper retar det andra trafikanter och i detta fallet främst bilister.

Det är det ju inte så att bara för att motorcyklisten i medeltal uppför sig bra i trafiken så rättfärdigar det inte på något vis extrembeteende. Jag tycker lika illa om de motorcykelförare som åker på bakhjulet i 180 förbi fartkameror eller kör om på insidan eller gör andra idiotmanövrar som jag tycker illa om bilister som prejar motorcyklister och lastbilschaufförer som vinglar fram på vägen bara för att de kollar på film på datorn samtidigt som dom kör. Listan kan göras längre det finns mycket att störa sig om det är det man vill göra. En sak är säkert dåligt beteende är dåligt beteende oavsett vilket fordon du framför.

I min värd så handlar det således inte om vilket fordon man sitter i när man beter sig illa i trafiken. Det är inte så att jag tycker att det är mer OK för en motorcyklist att uppträda illa. Trafikmiljö och trafiksäkerhet i synnerhet bygger på samarbete. Jag anser att vi i störta möjliga mån måste samarbeta och visa hänsyn till våra medtrafikanter oavsett vilket fordon han eller hon kör. Ur hojåkarperspektiv borde detta synsätt vara självklart eftersom vi tillhör en relativt oskyddad trafikantgrupp.

Skall vi som hojåkare kunna ställa krav på andra trafikantgrupper måste vi givetvis föregå med gott exempel. Det gäller att ha sopat rent framför vår egen dörr innan vi börjar att gnälla på våra medtrafikanter. Till sist ens eget dåliga beteende i trafiken rättfärdigas aldrig av att det finns andra trafikanter som bär sig illa åt. Det handlar som vanligt om att vi måste ta ansvar för våra egna handlingar och tänka själv. Det är aldrig OK att medvetet utsätta våra medtrafikanter för onödig fara.

Kör med insidan och Gasa Lugnt.