torsdag 20 november 2014

Vintersäsongen ger oss tid att drömma

Det är nu när hojen stallats in det är dags att börja fundera över reser resmål och äventyr nästa säsong. Det är nu det roliga börjar. En analys av den gångna säsongen är en bra start inför planeringen av nästa.

Än finns det många vägar att åka och platser att besöka. Det behöver inte alltid vara långturer till avlägsna platser för att hojåkning skall bli spännande och trevligt. Den stora åkupplevelsen kan infinna sig runt husknuten. För folk som inte kör själva brukar jag beskriv mc-åkning som meditstivt. Ett sätt att ladda batterierna och samla kraft.

Om detta kraftsamlande sker på långtur eller hemmavid är av underordnad betydelse. Åter till planerandet. För många är just förberedelserna och planeringen av kommande hojturer lika viktiga som hojturen i sig. Det kan ge nästan lika mycket tillfredställelse som turen i sig. Känslan när man likt Sikkan i Jönsonligan kan säga.
- Jag har en plan tajmad och klar in i minsta detalj. Då vet man att nästa säsong inte är så avlägsen som man först kan tro.

Den finns där på andra sidan vintern och vi är snart där. Nu finns det dessutom möjlighet att vinna en drömresa på hoj till ett värde av 75 000kr Det är tidningen Allt om MC som utlyst denna. Tidningen söker Sveriges största hojnörd eller "Sveriges mest intresserade person" Du som verkligen brinner för ditt mc intresse som de själva så fint uttrycker det.

Mer information om tävligen hittar du här.  http://www.alltommc.se/news.php?id=2960 Det är bara att börja spåna och lägga ut texten. Kanske blir det just du som kammar hem 75 000kr till nästa säsongs drömresa. Lycka till.

Ha en trevlig helg och Gasa Lugnt

måndag 17 november 2014

Försäljningsstatistiken har vänt

Landets MC-handlare har under en längre tid fört en tynande tillvaro. Flera även gamla anrika firmor som till exempel MC-Huset i Malmö har fått kasta in handduken då nyförsäljningen störtdykt.

Nu kan vi dessbättre börja se ljust i tunneln. Ett antal nya firmor har etablerats på flera platser i landet. Samtidigt har vi sett hur många MC-handlare på gott och ont breddat sin verksamhet för att säkra upp sin existens. Det kan vara till exempel försäljning och service av båtar och båtmotorer, snöskotrar, husvagnar och husbilar.

Sätten är många och tur är det för oss som gillar motorcyklarna att handlarna breddar sin verksamhet för att kunna hålla kvar MC-försäljningen. Nu ser det dessbättre ut som om handlarna fått vind i seglen. I hela Europa har nyförsäljningen ökat, mest i Spanien där den ökat med nästan 20% Nu ser förvisso mc-parken lite annorlunda ut i Sydeuropa. Fler mindre hojar och scootrar som i större utsträckning används som bruksfordon.

Resultatet för Sverige ser ljust ut. Här ökade försäljningen med 7,6% fler hojar än vad som såldes under förra året. Det är en försäljningsökning som ligger 1,5% över snittet för Europa. Det går åt rätt håll och dessbättre ser det ut som om vi inte lämnat handlarna i sticket. Handen på hjärtat håll med om att det är trevligare med en lokal handlare än att behöva göra alla sina inköp på nätet, för visst är det lite speciellt med att klämma och känna lite på grejerna innan man slår till och investerar.

söndag 16 november 2014

Är det inte farligt att köra en sån där motorcykel?

Den som aldrig suttit på en hoj tror oftast det. Antagligen finns det massor med saker man kan göra som är betydligt farligare, ändå är den oinvigde svår att övertyga.

När man talar med vänner, kollegor, släktingar, mm som aldrig suttit på en motorcykel så möter man oftast massor med fördomar. Fördomar om hur det är att vara motorcyklist / biker och fördomar om faran att köra motorcykel. Det är inte så farligt som "svensson" oftast tror man behöver bara titta på statistiken för att se att så inte är fallet. Det vet alla vi som kör motorcykel. Vi vet också att mediabilden av motorcyklister och MC-åkning rimmar dåligt med verkligheten. Vad är det för bild som media målar upp av oss som far fram på två hjul?

Det skrivs feta rubriker om MC-döden och MC-kriminalitet. I media framställs vi ofta som ett gäng hulliganer med dödslängtan som gärna bankar skiten ur folk som tycker annorlunda. Dessa människor finns kanske men de är knappast representativa för MC-kollektivet. Motorcyklister i allmänhet är väldigt måna om sin egen säkerhet och kan oftast beskrivas som människor som sällan tar mer risker än vad som behövs. Vi vet att vi är en oskyddad trafikantgrupp och vi beter oss därefter. I massor med undersökningar visar det sig att motorcyklisterna i allmänhet är laglydiga trafikanter med ett gott uppförande i trafiken.

Vi följer trafikreglerna i större utsträckning än andra trafikanter och vi tar mindre risker. Detta är ett resultat av medvetenhet om vår egen utsatthet. Tittar vi på olycksstatistiken för de senaste 20 åren kan vi se att antalet olyckor har halverats samtidigt om antalet registrerade motorcyklar fördubblats. Vill vi leka med statistik och siffror betyder det statistiskt sett att motorcykelolyckorna egentligen minskat med 75%. En glädjekalkyl och påhittade siffror kan tyckas men det finns bra förklaringar till denna utveckling. Motorcyklisterna är den enda trafikantgruppen som faktiskt fortbildar sig.

Ta dig en funderare nu när vi är "off season" på vårkanten när det är dag att rulla ut hojen så passa på att anmäla dig till avrostning. Du kan sedan få fler kurser där du kan lära dig att bli ännu bättre på att hantera din motorcykel, surfa in på SMC och kolla vad som erbjuds i din region. Då kan vi hjälpas åt att sänka olyckstalen ytterligare. På så vis hjälps vi åt att visa att motorcykelåkning inte är så jävla farligt som folk i allmänhet tror. Gasa Lugnt!