lördag 22 mars 2014

Aj Aj Aj en olycka händer så lätt

En gammal kamrat till mig som var medlem i FMCK och tog sitt hojkort via dem kom plötsligt en dag hoppande på kryckor.


- Va fan har hänt med dig undrade jag.
- Jag  skulle kicka igång en Jawa sa Erik sanningsenligt
- Vad då kicka? Du har ju hela benet i paket sa jag.

- Ja fick bakslag på kicken sa Erik. Till saken hör att Erik förvisso var en till växten ganska liten kille. Jawamotorerna i de gamla arméhojarna var kända för att kunna smälla tillbaka rätt rejält om man inte passade sig när man skulle kicka igång dem. Men att kicken skulle kunna slå av ett ben lät i mina öron ganska otroligt.
- Hur gick det till undrade jag. Inte kan väl kicken ha slagit av ditt ben?
- Ja nej inte själva kicken direkt replikerade Erik där han stod balanserandes på sina kryckor. När jag hoppade till på kicken slog den tillbaka så att jag tappade balansen och fick Jawan över mig. Jag hann inte dra undan benet utan jag kom i kläm sa Erik.

- Hur länge skall du gå med benet i gips undrade jag.
- Sex veckor sa Erik lite trumpet, nu blir det inget hojkort förrän till hösten jag som precis har köpt en motorcykel.
- Har du köpt hoj sa jag vad blev det?
- En Honda CB 125. Vi ses sa Erik och hoppade iväg på sina kryckor. Jag stod kvar en stund förundrad över vad jag nyss hade hört. Detta var en av de konstigaste mc-olyckor jag hört talas om. Bryta benet när hojen står still snacka om maximal otur. Benet läkte ihop och Erik fick så småningom sitt mc-kort.

Om han fortfarande kör hoj har jag ingen aning om då det var 30 år sedan vi sågs. Jag tänker ändå på honom i bland och denna maximala otur han hade. Hur stor är sannolikheten att en sådan olycka som han råkade ut för skall kunna ske? Snacka om att ha otur. Ska du ut och kicka igång någon gammal trotjänare så ta det försiktigt men vet ju aldrig. risken finns även om den kanske får betraktas som minimal.

torsdag 20 mars 2014

Äntligen som Gert Åke Fylking sa till Horace Engdahl

I brist på belt får man åka Sportster skrev jag för ett tag sedan. Igår var jag glad för att kunna åka Sportster! Äntligen var det dags för årets hojpremiär. 2014 års hojsäsong förlorade således oskulden på vårdagjämningen.

Jag kom hem hyggligt tidigt efter en riktigt jävlig dag på jobbet. En sådan där dag då man överväger att sluta med mat och kaffe för att istället uteslutande leva på Losec och Novalukol. Stresshormonerna for runt i kroppen och man kände hur muskler i nacke och rygg var spända som fiolsträngar. I natt kommer jag att gnissla tänder tänkte jag på väg hem på "trampcykeln". Men så kom en annan tanke. Solen sken från klarblå himmel temperaturen var hygglig även om det var lite blåsigt. Jag skall fan i mig rulla ut en motorcykel och köra en runda det brukar alltid vara både uppiggande och avslappnande. Hellre en hojtur än psykoterapi tänkte jag. Sagt och gjort så fort jag kom hem var det ut i garaget för att koppla loss batteriladdaren och återmontera sadeln.
Idag fick Sportstern komma ut och lufta sig

Redan nu kände jag att humöret blev lite bättre, jag visste ju vad som komma skulle.  På med tändningen ut med choken, så drog jag ett par gånger på gasrullen innan jag tryckte på startknappen. Sportstern hostade igång efter att den fått tugga på startmotorn en stund. I med ettan och så körde jag upp på gatan. In i huset och på med hojkäderna. Yes! Dom satt lösare än i höstas. Fram med hjälm och hanskar och ut till hojen som stod och väntade. Uppstartad och med nyinställda backspeglar peta jag i ettan och for iväg.
Strax dags att ge sig iväg.

Först till Macken för att kolla trycket i däcken. När detta var avklarat åkte jag söder ut. Jag körde upp mot utsiktsplatsen till Öresundsbron. Jag passade på att göra några inbromsningar. Först i låg fart men sedan ett par från 70 och 90. Det gick snabbt att hitta bromskänslan igen. Jag fortsatte längs havet en bit och för varje meter kände jag hur kroppen slappnade av och hur stressklumpen i magen sakta men säkert löstes upp. De en terapeut antagligen skulle behöva flera sessioner för att lösa upp fixade en hojtur efter 10 minuter i sadeln. Efter hand som jag körde kunde jag känna hur jag i huvudet kunde släppa allt det där jobbiga jag hade med mig från arbetsdagen. Det dåliga förbyttes mot positiva och kreativa tankar. Det är verkligen som jag skriver i min programförklaring till bloggen. Man tänker så bra närman kör motorcykel.
Vem behöver terapeut när man har motorcykel!

När den rätta åkkänslan började att infinna sig kom hornen i pannan och jag förföll nästan till att börja tokgasa. Jag kände mig lite som kossorna uppför sig då man bevittnar ett  kosläpp. Sportstern inbjuder förvisso till mer aktiv körning än min Road King men idag blev jag nästan löjlig. Det kändes ovanligt skönt att lägga ner hårt i kurvorna och ge rejält med gas i utgången. Det blev en tur på 8 mil, kanske inget att skryta med, med dessa få futtig mil gjorde underverk med mitt humör och jag kände mig tillfreds med livet när jag rullade in hemma på min gata i stan. Jag kände att hojåkning hade fattats mig. Man kanske borde skaffa en gammal offroadhoj för vinterbruk när denna säsongen går mot sitt slut, men det får bli en senare fråga,

onsdag 19 mars 2014

Få tillbaka glansen på matta plastytor

Om du nu håller på att putsa på din älsklingshoj inför vårpremiären och tycker att du börjar få just glans på lack och krom, kanske du stör dig på att plast och vinyldetaljer ser matta och fula ut.

Det finns hjälp. Går du till hojbutiken eller en biltillbehörsaffär finns det antagligen en uppsjö av olika medel för att återställa glansen på plast och vinyl. det finns både med och utan färgpigment. Dessa upplever jag ibland kladdiga, svårjobbade och resultatet blir sällan vad man förväntar sig.

Är man inte nöjd med de amatörprodukter som erbjuds får man ta reda på hur proffsen gör. Jag frågade en bilrekonditionerare jag känner om bland annat arbetat på Jaguarverkstad.

- Hur skall man göra för att få tillbaka glansen på plast och vinyldelar? Vad skall man använda för medel
- Medel? undrade han jag använder inga medel till olackerad plast och vinyl.
- Hur gör du då? undrade jag påstridig som man är när man vill veta något.
- Ser det riktigt jävligt ut får man våtslipa men ofta kan man nöja sig med att använda olivolja sa Mohammed som han heter.
- Olivolja sa jag lite frågande?
- Olivolja du hörde rätt sa han, det funkar bäst av allting. Lägg på det med trassel och låt det sitta på en stund sedan polerar du med en microfiberduk.
- Tusen tack sa jag, nu skall jag hem och prova.
- Tänk på en sak bara sa Mohammed.
-Vadå sa jag?
- Ta inte olivolja på sadeln, däcken, fotpinarna eller handtagen det kan bli halt.
- Tack för tipset sa jag och tog vägen om Ica innan jag åkte till garaget för att provputsa.

Det visade sig att det fungerade bättre än väntat. Vajrar och bromsslangar fick tillbaka sin svärta precis som gummibälgarna på framgaffeln. Jag testade också att polera upp ett par matta baklyktor på en Volvo 855 med lyckat resultat.

Dagens tips är således att den bästa vinyl och plast putsen köper du i mataffären. Ofta är lösningen på ett problem enklare än man tror.

tisdag 18 mars 2014

Värmlänningar startar ny hojträff

Ett nytt MC-event har sett dagens ljus. Nu kommer det något nytt som vänder sig till alla hojåkare oavsett vad du åker. Jag tycker att det är kul att någon kör igång ett event som visar på bredden inom hela hojåkarkollektivet.

"It's not the ride that makes the biker" "Det är inte motorcykeln som gör dig till hojåkare" har jag skrivit på min blogg ett antal gånger. Jag menar att det står varje motorcyklist fritt att välja vad han eller hon vill köra. Jag lägger sällan några värderingar i folks val av motorcyklar valen är individuella och det finns antagligen lika många orsaker till individuella hojval som det finns motorcyklister. I mina ögon är inget val fel, det viktigaste är att man gillar det man åker på.

Hojträffar och utställningar för alla slags hojåkare har fört en tynande tillvaro sedan Swedish Bike Meet fick lägga ner. Nu är det dess bättre ett antal människor i Sunne i värmland som har tagit tag i detta och drar igång en som de kallar, "Motorcykelfestival" eller "RIDE Open Air Motorcycle Festival" om man skall vara petnoga.

Festivalen kommer att gå av stapeln I Sunne i Värmland den 30 och 31 Maj. Ambitionsnivån är hög och man erbjuder utställningar, mat, musik, tävlingar, modeshow, swapmeet mm. Jag tror att RIDE har alla förutsättningar att kunna bli bra. Det behövs fler tillställningar som vänder sig till alla slags hojåkare.

Man har också lagt sig vinn om att erbjuda olika sorters boende. Allt från camping, stugor, vandrarhem och hotell.  Här kan du hitta länkar till hemsida deras facebooksida, twitter och instagram.. Där kan du själv hålla dig uppdaterad om vad som händer och kanske till och med besluta dig för att åka dit. Info om olika slags boende hittar du på hemsidan.

Hemsida RIDE Open Air Motorcycle Festival

RIDE på facebook

RIDE på Twitter

På Instagram kan du följa dem på #ridemcfestival
Samtliga bilder är lånade från RIDE:s Instagramkonto #ridemcfestival

Jag ser med spänning fram mot detta event det skall bli spännande att se hur det går jag tror det finns alla möjligheter att detta blir en återkommande tillställning. Förutsättningarna är riktigt bra nu håller vi tummarna för att den kommande festivalen skall ha vädergudarna på sin sida också.

Kommer du ihåg hur man bromsar?

Såhär när det är dags att åter gränsla järnhästen och ge sig ut på vägarna är det inte säkert att  allt känns lika bekvämt och självklart som i höstas när du ställde in hojen. Man blir ringrostig som man brukar säga.

Igår skrev jag om vikten av att sätta blicken på rätt ställe för att körningen skall bli så stabil och säker som möjligt. Tyvärr räcker det ju inte med att gasa och se glad ut, det handlar också om att kunna reglera farten och få stopp på hojen.
- Ja men jag har ju ABS bromsar kanske du tänker. Låt inte ABS systemet invagga dig i falsk säkerhet. Det går precis lika bra att bromsa omkull en hoj med ABS. Skillnaden mellan låsningsfritt och konventionella bromsar är att inte kan låsa hjulen med ABS. Om du tappar väggreppet däremot går det precis lika bra att kana med vilken hoj som helst oavsett bromssystem. ABS lämnar således inga garantier på att lyckas hålla hojen på rätt köl även om det ger vissa fördelar jämfört med vanliga bromsar.
Sådan här fin 125:a får man bromsa med på Kinna Trafikskola

Även om man nu kör med låsningsfritt så tycker jag ändå att du skall se till att lära dig att bromsa på samma sätt som med en konventionell hoj. Det samma gäller även om du har en hoj med så kallade "kopplade bromsar" som automatiskt fördelar bromsverkan mellan fram och bakhjul. En del hojåkare slarvar oerhört med sitt bromsande. Någon använder bara handbroms medan en annan bara använder fotbroms. Detta grundar sig oftast i okunskap och rädsla för att bromsa omkull. Jag vill med bestämdhet hävda att alla motorcyklister blir bättre av att öva bromsteknik. Det är också ett sätt att öka riskmedvetenheten och vara förberedd när något oförutsett händer.
Tjusig inbromsning på bild lånad från saliga tidningen MC-Nytt

Nu till själva bromsandet. Precis som när man kör handlar det även här om att titta på rätt ställe. Fixera blicken på en punkt långt framför motorcykel. Titta inte ner i asfalten precis framför då ökar du risken att hamna just där och det vill man ju inte. Du skall fördela bromsverkan mellan framhjulet ca 30% bak och 70% fram. Varför det kan man kanske undra? När du bromsar motarbetar du tyngdkraften som drar hojen framåt. När du bromsat vill hojen "niga" lite det märker du genom att framgaffeln trycks ihop. Tyngden på bakhjulet minskar och då är det lättare att detta tappar greppet. Därför denna fördelning i bromskraft.
Aftonbladets trafikredaktion propagerar för ABS

När du bromsar, sträck på ryggen och armarna, kläm knäna mot tanken, lås armbågarna, fixera blicken och bromsa. Bromshandtaget skall klämmas åt med ett mjukt men ändå fast grepp och det samma gäller trycket på bromspedalen. Det tar lite tid och övande innan man hittar den rätta känslan, men att öva betalar sig ifall något oväntat skulle inträffa när du är ute i trafiken. När du övar eller "avrostar" dig om man så vill börja inte med att tvärbromsa från motorvägsfart. Börja med att öva inbromsning från 40 eller 50 och öka sedan hastigheten efter hand som du känner dig trygg. Vet man med sig att man är duktigt på att bromsa effektivt blir hojåkningen roligare och man kan bli mer aktiv i sin körning. Övning ger färdighet och gör dig till en säkrare motorcyklist, eller som provinsialläkaren sa.
- En god avföring är den bästa huvudkudden.

söndag 16 mars 2014

Virtuell avrostning.

Avrostning är viktigt. Det finns ingen motorcyklist som är lika bra efter vintervilan som han hon var i slutet av förra säsongen. Det krävs en stunds både tänkande och övande innan man är tillbaka i gammal god form.

Jag brukar alltid uppmana folk jag känner att delta i någon form av avrostning. Avrostningar brukar anordnas av SMC men också av en del märkesklubbar men även en del andra hojklubbar. SMC boken brukar vara ett bra ställe att kolla upp var och när det arrangeras avrostningar. Detta brukar vara trevliga, uppsluppna och trivsamma tillställningar där man förutom att komma i god hojåkarform så är det dessutom ett lysande tillfälle att träffa sina hojpolare efter vinteruppehållet.
Avrostnng med SMC

Nu kommer det antagligen att dröja ytterligare ett tag innan avrostningarna kommer igång och du kommer säkert att ge dig ut på vägarna flera gånger innan du finner en avrostning att delta i. Förutom förmaningen att vara försiktig, akta sig för rullgrus så finns det några saker att tänka på för att snabbare komma tillbaka i gammal god form. för att öka säkerheten. Som bilförare är man sällan lika aktiv i sitt sätt att köra och med fyra hjul i backen så är blicken inte riktigt lika viktig vare sig för balansen eller kursstabiliteten som när man kör motorcykel. Har man som motorcyklist enbart kört bil under ett antal månader blir man lätt bli slarvig med vart man fäster blicken.
Avrostning med SMC

När jag diskuterar hojåkning med folk som inte själva kör brukar jag påstå att konsten att köra motorcykel består av 80% blick och 20% manövrering. Detta är viktigt att ha i åtanke när det åter är dags att gränsla hojen och ge sig ut i vårsolen. Försök minnas hur du gjorde i hösta, hur och var du fäste blicken. Ju längre fram du fäster blicken ju stadigare blir din färd. Detta låter ju enkelt men tyvärr är inte verklighetens hojvägar alltid raksträckor. I ärlighetens namn kanske man skall tillstå att vi snarare söker oss till kurvig och kupérad terräng istället för raksträckor. Då blir det genast problem med det där att fästa blicken långt fram. Istället för att faktiskt kunna fästa blicken blir det en mental grej.
Avrostning med SMC

Man brukar säga att man skall "titta genom kurvan". Man föreställer sig en punkt efter kurva. dit till den punkten man skall komma. Blicken fäster du på denna "mentala" punkt. Hojåkning fungerar nämligen så att dit man tittar är dit man styr hojen. Var noga med att fundera över hur du gör och vart du skall titta så kommer känslan snabbt tillbaka. Ha inte för bråttom med att köra fort och göra kraftiga nedlägg i kurvorna. Ta det lugnt och försök att hitta åkkänslan igen, gör inget förhastat och gasa lugnt. I morgon kommer det att handla om bromsteknik.

Helgen den 26 och 27 April håller SMC avrostning på flygfältet i Ljungbyhed. Mer info hottar du på länken här.

SMC Avrostning