lördag 30 november 2013

Verktyg för vardagsmekanikern

Även om man inte servar sin hoj själv eller är så benägen att skruva är det ändå bra att ha lite verktyg isfall osturen skulle vara framme. Vad man som glad amatör behöver ha i sin verktygslåda skall jag försöka reda ut idag.

En hylsnyckelsats av hygglig kvalité är nummer 1 tycker jag. Man behöver inte köpa det dyraste som finns skulle du dra sönder någon hylsa kan man ersätta denna med en Bacco eller Kamaza så kommer den att hålla. En tändstifthylsa som passar stiften i din hoj är också bra att ha. Ofta är det ett begränsat antal hylsor man använder ofta.

Förlängare skall du också se till att ha så att du jobbar med spärrskaftet långt ifrån motorcykeln. Då slipper du göra repor eller bucklor ifall du skulle slinta. Nästa grej är en blocknyckelsats. Bra där det är svårt att komma åt med en hylsa och bra för mothåll på en bult eller mutter som du spänner med spärrskaftet.  En skiftnyckel kan också vara bra att ha men den skall vara av hök kvalité här funkar det inte med en billig från stormarknaden. Här skall det vara kvalitétsgrejer anars glappar dom och du riskerar att runddra bultar och muttrar. En bra polygrip är ett bra och användbart verktyg som ofta kan komma till pass.

Skruvmejslar bådde spår och kryss i olika storlekar. Köp inte den billigaste skruvmejselsatsen du hittar billiga mejslar är i allmänhet för mjuka och går fort sönder eller gör att du slinter. Insex och Torx nycklar är ett måste när du skruvar hoj. Dessa blir vanligare och vanligare. En låsbar svetstång är ett bra komplement. Men om man inte skall svetsa vad skall man då med en sådan till kanske du undrar. Svetstången är din tredje hand och den kan hjälpa dig att hålla fast saker så att du får båda händerna fria att jobba med.

Slutligen en multimeter för att leta elfel eller mäta batterispänning, kolla om glödlampor är hela mm. Har du dessa verktyg så klarar du det mesta när det gäller vardagsmek. Nu behöver du bara en verktygslåda att stoppa ner dom i eller en verktygstavla att hänga upp dom på så är du redo för alla eventualiteter.

Kom ihåg allt går att laga, det omöjliga tar bara lite längre tid.

Ha en trevlig lördag. I morgon börjar det nya kyrkoåret för dom som är lagda på de hållet. Ride On!

fredag 29 november 2013

Ska det vara en ny nummerskylt i vår?

Äntligen har transportstyrelsen insett att det var dags för nya registreringsskyltar. Nu hanar man äntligen ändrat reglementet och nya skyltar är på gång.

Sedan skattemärket försvann har vi haft ett förhatligt tomrum på skylten som inte varit till någon nytta. Den skulle bara lämnas tom och det var inte tillåtet att ha något annat än en gammal skattelapp. Satte du dit någon annan dekal till exempel svenska flaggan eller en motorcykellogga kunde du få böter för detta. Klistrade man dit en lapp som hånade polisen eller myndigheter var antagligen risken för böter ännu större.

Många lät tillverka egna skyltar i mindre format. Många har besiktigat med dessa och då de gått igenom trott att de var lagliga.

Så var tyvärr inte fallet utan Farbror Blå skrev gladeligen ut böter till de som hade för liten skylt. Att man inte sa något på bilprovningen har med att göra att skylten inte har något med trafiksäkerhet att göra.

En liten skylt tillsammans med ramnumret ger lika bra identifikation av fordonet som en orginalskylt. Nu kommer äntligen en mindre MC skylt den kommer att vara 17 x 15 cm. Alla nya skyltar utom de för saluvagnar diplomatbilar och trängfordon kommer att ha EU symbol och ett Sverige S.

Vill du ha en ny mindre skylt till våren kan du beställa det hos transportstyelsen. En ny regskylt kostar 90kr Rusa nu inte iväg och beställ ny skylt det första du gör. Kvarnarna hos transportstyrelsen maler långsamt.

Det kommer ännu att dröja ett tag då man fortfarande håller på och förhandlar om vem som skall tillverka dem. Håll koll på transportstyrelsens hemsida så fort dom har upphandlat klart är det dags att skrida till verket.

Här kan du läsa mer om vad som gäller för de nya regskyltarna
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/
Här är länken till sidan där du kan beställa ny registreringsskylt
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Registreringsskylt-och-bevis/

Ha en trevlig fredag. Nu är det helg igen och i övermorgon är det dags att öppna första luckan i adventskalendern.

torsdag 28 november 2013

De flesta hojåkarna mår efter omständigheterna väl.

Tittade igår på Veckans Brott där man diskuterade Thomas Qvick aka Sture Bergvall och hans så kallade terapi och vad den fått för konsekvenser.

När man ser hur alla dessa terapeuter och psykologer kastar sig över Thomas Qvist likt hungriga vargar och får honom med hjälp av "terapi" att erkänna flera mord och dessutom bli dömd för dessa. Då blir man glad över att man inte behövt anlita en sådan eller utnyttja deras tjänster. Jag läste någonstans att "man ser aldrig motorcyklar på parkeringen utanför psykologmottagningen"

Jag har en känsla av att detta påstående är sant. Jag är helt övertygad att det jag skrivit i min programförklaring "man tänker så bra när man kör motorcykel" faktiskt stämmer. Åtskilliga gånger har jag löst mina vardagsproblem under en hojtur. Många gånger har det hänt att jag kommit hem från jobbet och känt mig stressad och slutkörd med problem som har tyckts näst intill oövervinnerliga. Efter en runda på hojen har problemen bleknat och man kanske har hittat en lösning.

Jag brukar påstå att upplevelsen av att köra motorcykel är nästan meditativt. När man gränslar hojen och trycker på startknappen så händer något i kroppen. Det fokus som krävs för att köra gör att man blir ett med hojen och vägen. Fokus ligger på vägen och medtrafikanterna. Det gör att man släpper taget om de tankar som snurrar i huvudet och släpper dom fria.

Det är då lösningarna kommer och det är då vi kan lägga saker och ting bakom oss. Kanske är det just därför man aldrig ser några motorcyklar utanför psyket. Jag är helt övertygad. Motorcyklister mår bättre än övriga trafikanter. En trafikant som mår bra är också en säker trafikant.

Ha en trevlig torsdag. Med risk för att bli tjatig Ärtsoppa hade suttit fint idag gärna med pannkakor till efterrätt.

onsdag 27 november 2013

Nya mobillagen blir uddlös.

I undersökning efter undersökning kommer man fram till att de som som sms:ar eller telefonerar utan handsfree är en lika stor trafikfara som de so kör berusade.

I en nygjord undersökning har man kommit fram till att var tredje ung förare sms:ar eller mobilsurfar samtidigt som han eller hon kör. Detta är en alarmerande utveckling särskilt för oss som kör motorcykel. Att ägna sig åt att skriva textmeddelande till sina kompisar eller surfa på internet samtidigt som man skall försöka vara uppmärksam på sina medtrafikanter är en omöjlig uppgift. Denna ökade fara för oss som åker på två hjul löser vi inte med högre krav och ökad riskmedvetenhet och säkerhetstänk hos motorcyklisterna. Det är bilisterna som behöver förbättra sin riskmedvetenhet.

Det kan inte vara motorcyklisternas uppgift att ta ansvar för bilisternas handlande. Någon stans har man kanske insett detta och instiftat en halvdan lag om användande av kommunikationsutrustning i trafiken. Tyvärr har man inte löpt linan ut och förbjudit alla form av kommunikation som inte innefattar handsfree. I lagtexten står det att man får använda kommunikationsutrustning om den inte inverkar menligt på framförandet av fordonet. Då kan man fundera över vad "menligt" är och hur det skall tolkas. I en artikel i Skånska Dagbaladet försökte Lars Willhelmsson som är kammaråklagare i Malmö att utveckla detta men medgav att den nya lagstiftningen var svårtolkad. Vad som skall till för en eventuellt fällande dom verkar vara att bilisten förorsakar en olycka eller kör mycket vingligt. Personligen är jag besviken över att man inte kunde stifta en lag om förbud om mobiltelefonanvändning vid bilkörning såvida man inte använder handsfree.
Idag finns det billiga välfungerande handsfree-lösningar

Det har man ju lyckats med i en rad andra länder så varför skulle det inte gå i Sverige? Ibland när man kommer åkande på hojen och man ser bilister som beter sig som idioter har de ofta en mobiltelefon tryckt mor örat. I de läget skulle man vilja ha det som en av mina amerikanska vänner önskade. Ett par Nike cellphone stomper boots. Tills förbudet och specialskorna från Nike kommer får vi förlita oss till riskmedvetenhet.

Vill du läsa artikeln i Skånska Dagbladet klicka här

Lägligt delade min kompis Ronny detta youtube klipp på sin facebooksida. Det handlar om vad som kan hända när man sms:ar samtidigt som man kör bil.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gQB5Bl_2GKI

Ha en trevlig Onsdag Nu har halva veckan gått. Skall du ut och köra bil. Låt då bli att mobilsurfa, uppdatera facebook eller skicka sms.

tisdag 26 november 2013

Mer saker till önskelistan

Idag handlar det om en sak som borde finnas i varje hojåkares garage. En manick som kan vara dig behjälplig på många vis. Jag brukar skämtsamt säga att just detta är min bästa garagekompis.

Det jag talar om är en kompressor. Tryckluft är användbart till mycket. allt från att pumpa däck, blåsa rent, blåsa torrt, lossa handtag och gummin på fotpinnar samt till att driva en uppsjö av verktyg och sprutor. Vad skall man då ha för en kompressor?

Som vanlig hobbymek klarar man sig i allmänhet med en 2hk:s med en lufttank på 20-25 liter med ett drifttryck upp till 8bar. Det räcker till för att pumpa däck och köra lite mindre verktyg som till exempel bromsluftare polermaskiner och mindre mutterdragare. Har du tänkt att använda kompressorn för att köra mutterdragare när det är dags att byta till vinterdäck på bilen behöver du en större maskin. En 2 hästars kompressor kostar från ca 1000kr och uppåt.
Färgspruta, oljespruta, luftpåfyllare, luftblåsare och tryckslang ca 200kr

Ofta kan du köpa en grundsats med verktyg för några hundralappar. Luftpåfyllare och blåsmunstycke och är en bra början sedan kan man komplettera efter hand med vad man tycker sig behöva. En bromsluftare och en 3/8 mutterdragare/ spärrskaft kan vara användbart även en liten polermaskin kan vara bra att ha. Skaffar du dig en kompressor så är jag ganska säker på att du kommer att finna den användbar.

Ha en trevlig tisdag. Tiden rusar fram i morgon är det onsdag och då har halva veckan gått.

måndag 25 november 2013

Dags att börja skriva önskelista

Nu när det bara är en månad kvar till Jul är det hög tid att börja skriva önskelista. Som hojåkare har du antagligen varit snäll vilket inbringar många goodwillpoäng hos jultomten.

Idag skall jag tipsa om två ovärdeliga saker som dessutom är en perfekt kombination. Den ena är dessutom tämligen värdelös ifall man inte har tillgång till den andra. Låter det kryptiskt? Snart kommer du att fatta hur det hänger ihop. Om man som jag gillar att själv hålla koll på sin hoj och sköta underhåll och småreparationer själv då är en reparationshandbok ett ovärdeligt hjälpmedel. En reparationshandbok kan man köpa hos Bokus eller någon annan internetbokhandel.

Din lokala MC-handlare kan säkert också beställa hem en bok åt dig. En reparationshandbok kostar någon stans mellan 200 och 300kr En väl investerad summa ifall man vill ha lite koll på hur ens hoj är uppbyggd och fungerar. I dessa böcker hittar du förutom reparationshandledningar även servicescheman elschema, tekniska specifikationer och åtdragningsmoment.

Åtdragningsmoment vad är då det? Det är en beskrivning av hur hårt man skall spänna olika bultar och muttrar på din hoj. Hur vet man hur hårt man dragit åt något undrar du kanske. Frågar man en van mekaniker så svarar han kanske att det känner man. Som glad amatör gör man inte det och felet man gör är oftast att man drar för hårt men gängpaj som resultat ifall man har otur. För att slippa dessa nesligheter så skall man skaffa sig en momentnyckel. Det är denna som är tips nummer 2.

På en momentnyckel ställer du in hur hårt du skall spänna muttern eller bulten sedan är det baraatt montera på rätt hylsa och dra tills momentnyckeln klickar till. Momentnycklar finns från 200kr och uppåt. De billigaste är antagligen inte de bästa men man måste inte köpa en digitalmomentnyckel för 2000kr. Lägger man sig i prisklassen mellan 500 och 1000kr får man en nyckel som funkar bra för en glad amatör som mig. Det var dagens tips. kom ihåg att man kan ha en reparationshandbok utan att äga en momentnyckel men en momentnyckel är tämligen värdelös utan reparationshandboken.

Ha en trevlig måndag nu har vi en helt ny arbetsvecka framför oss fylld med spännande upplevelser.

söndag 24 november 2013

Återväxten fortsätter att sjunka

Efter att årets sista förarprov gjordes för några veckor sedan har Transportstyrelsen släpt körkortsstatistiken för 2013.

Det är med blandade känslor man läser statistiken från transportstyrelsen. Antalet personer som avlägger förarprov för motorcykel fortsätter att minska. I jämförelse med 2012 har antalet körprov minskat med 20% Tittar vi bakåt så är årets siffror katastrofala. 2004 var det 12 548 personer som godkändes för A-körkort medan det i år var 7 715 stycken. Detta innebär att på 10 år har antalet nya mc-korts innehavare minskat med 40%.

Det finns antagligen många anledningar till att antalet nya motorcyklister minskar. Tyvärr tror jag inte att lösningen går att finna i ett minskat intresse för motorcyklar och hojkultur. Kostnadsaspekten är givetvis en viktig faktor det är dyrt att ta hojkort. frågan är då ifall det finns en trafikpolitisk orsak till detta. Är det så att man från riksdag och regering tror att färre nyutbildade hojåkare förbättrar olycksstatistiken. Kan det vara så att tron på att högre utbildningskrav minskar antalet mc-olyckor? Tveksamt.

Statistiskt sett är landets hojåkare de mest riskmedvetna trafikanterna. Motorcyklisterna är också den trafikantgrupp som är bäst på att följa stopplikt och andra trafikregler. Tittar vi när det gäller hastighetsövervakning så är inte motorcyklisterna överrepresenterade. Det som stör mig är att det verkar som om Riksdag och Regering tillsammans med Transportstyrelen och Trafikverket tror att det bästa sättet att minska antalet MC-olyckor är att försvåra möjligheten till mc-kort. Givet vis skall man ha höga krav när det gäller utbildningen men man behöver inte göra det onödigt svårt. Tittar vi på olycksstatistik för mc så visar det sig att när det gäller singelolyckor så saknar de flesta som omkommer på motorcykel körkort. En stor grupp av de som omkommer är dessutom berusade.

Då undrar jag varför det är de som vill utbilda sig ta sitt ansvar och skaffa ett körkort som skall betala  priset för de idioter som kör hoj berusade utan körkort. Det spelar väl för sjutton ingen roll hur höga krav vi ställer på nya körkortsaspiranter när de som är ute och tokgasar på fyllan saknar mc-kort. Tittar vi sedan på statistiken för olyckor mellan mc och bil så är det nästan alltid bilisten som är vållande. Det får mig också att bli skeptisk till trafikverkets  och transportstyrelsens förhållningssätt. Varför är det så att det är motorcyklisterna som skall ta ansvar för bilisternas dålig uppmärksamhet?

Nu är det dags att vakna! Se till att utbilda bilisterna så att de tittar efter motorcyklister. Riskmedvetenheten är flera gånger större hos hojåkarna än hos bilisterna. Hjälp till med att skapa riskmedvetenhet hos landets bilister som stämmer överens med med den riskmedvetenhet som finns hos mc-kollektivet. Det skulle vara ett stort steg mot den så kallade "nollvisionen"

För dig som vill veta mer.
http://www.trafikverket.se/Pressrum/Forarprovsstatistik/Forarprovsstatistik/

SMC:s statistik över nya körkortsinnehavare

Ha en underbar söndag i morgon startar en ny arbetsvecka. undrar vad den kommer att ha att erbjuda?