lördag 5 oktober 2013

Åkväder på gång

Aftonbladet och flera väderlekstjänster basunerar ut att det skall komma för årstiden varmt väder. Visst låter det underbart och visst blir man sugen på att ut och köra hoj.

Tittar man på väderkartan så ser det bra ut i nästan hela landet. I alla fall ur hojåkarperspektiv. På någon plats skulle det finnas möjlighet för temperaturer ända upp till 18 grader. Visst är det underbart när man kan få en extra hösttur.

Den svala fuktmättade luften gör att hojen går extra bra och är man bara rätt klädd blir åkupplevelsen lika bra som vanligt. Jag vill ändå rikta ett varningens ord. även om luften inte är så kall är det kallt på marken. Du får inte upp temperaturen på däcken på samma vis som en sommardag.

Däcken är anpassade till sommarvägar. Det gör att gummiblandningen inte blir lika mjuk i kall väderlek och du får sämre väggrepp. Det gäller alltså att ta det lite försiktigt. För utom att däcken greppar sämre kan löv som faller på vägen i fuktan bli halt som såpa.

Låt inte detta avskräcka dig från att ge dig ut. Ta en hösttur det kan vara nog så trevligt tänk bara på att du inte kan köra på samma sätt som en varm sommardag. Det stämmer som man lär ut på körskolan. Anpassa farten efter väderlek. Ha en trevlig lördag.

fredag 4 oktober 2013

Det där med MC klubbar

Idag tänkte jag försöka reda ut begreppen då det hela är lite rörigt. Det finns många skillnader som kanske inte är så självklara för alla som åker hoj.

Här i Sverige har vi begreppet motorcykelklubb. Det kallar vi generellt sett alla olika sammanslutningar  som har med hojåkare att göra oavsett om det är en ryggmärkes klubb. En märkesklubb eller ett förening för folk med gemensamt motorcykelintresse. I USA gör man i allmänhet skillnad på MC-clubs och Riding-clubs. på svenska ungefär MC klubbar och MC föreningar.
Även om SOA bara är en klubb i en TV serie så är ryggmärket rätt för en MC klubb

En MC klubb bär i allmänhet ett tredelat ryggmärke på västen  och ett fyrkantigt märke med MC medan MC föreningen har någon annan typ av klubbmärke vilket nödvändigt vis inte behöver sitta på en väst.
En av det största amerikanska föreningarna som nu har avdelningar i Sverige

En annan viktig skillnad är att MC-klubbarna ofta är ganska små. ofta är man bara en handfull personer och sällan fler än 20. Medlem i en MC klubb blir man genom att bli invald av de befintliga medlemmarna. Hos de flesta klubbar måste man vara provmedlem ett tag innan man kan bli inröstad. Hos en MC-förening kan vem som helst  som uppfyller stadgar och grundkrav bli medlem genom att betala in medlemsavgiften.

För att vara en MC-klubb skall man förutom att ha sitt ryggmärke också ha en klubblokal. Detta för att kunna ta emot och umgås med andra MC-klubbar. De flesta MC-klubbar har ett stort nätverk av vänklubbar som man umgås med. En MC- förening kan givet vis också ha en klubblokal men det är inte nödvändigt.
En av Sveriges största MC-föreningar

De flesta MC-klubbar har en gång i tiden kommit till genom att ett gäng kompisar skaffat en lokal för att kunna meka med sina hojar. Sedan har relationen fördjupats och man har startat en MC-klubb. Man kan givet vis fördjupa sig i detta ytterligare men idag nöjer jag mig med att skrapa på ytan. Glöm inte att lyssna på dagens länk. Fredrik Lindström busringer till Sofia Hogs som är en legendarisk MC-klubb i stockholm

Visst blir man lite imponerad av killen som svarar på Sofia Hogs. Han håller masken och uppträder respektfullt genom hela samtalet. Ha en underbar fredag jag håller tummarna för att det skall bli lite åkväder i helgen än är inte säsongen slut.

torsdag 3 oktober 2013

Smc skriver pressmeddelande om vajerräcken

Det norska förbudet mot vajeräcken är ett föredöme i trafiksäkerhet skriver SMC i ett pressmeddelande.

SMC är snabba att haka på trenden efter att det norska beslutet kom. Som jag skrev här om dagen beslutade. Norska mydigheter beslutade här om dagen att det sju år gamla förbudet mot vajerräcken skulle kvarstå trots att Norska Vägvesendet ville häv beslutet. Det är bara att gratulera NMCU ( Norsk Motorcykel Union ) och de norska motorcyklisterna att de även i framtiden slipper detta djävulstyg.
Bild NMCU

SMC föreslår nu Svenska myndigheter att även de skall se till alla trafikanters bästa och förbjuda vajerräcken eftersom de utgör en fara för landets motorcyklister. SMC skriver i sitt pressmeddelande att det finns andra typer av räcken som är bra för alla fordonsslag inte bara för personbilar. Jag undrar hur läge det skall behöva fortgå innan våra folkvalda öppnar ögonen och inser fakta. Man får innerligt hoppas att de politiker som sysslar med trafiksäkerhetsfrågor vaknar till och tittar hur man gjort i Norge. Det hr under många år talats så fint om den så kallade "nollvisionen". Nu är det dags att visa att man menar allvar och att denna vision även gäller motorcyklister. Som hojåkare är jag trött på att höra de dumma argumentet att vajerräcken räddar liv. Denna utsaga gäller inte ur motorcyklistens synvinkel.

Läser man rapporter från Trafikverket och Transportstyrelsen träffar man ibland på påståendet att teorin som beskriver vajerräcken ur motorcyklistens synvinkel som "osthyvel" eller "äggdelare" inte stämmer. Motorcyklister som krockar med vajerräcken går sällan i mer än två bitar. Jag är inte intresserad att som motorcyklist gå i två bitar vid en olycka bara för att vara med och bidra till en nollvision för bilisterna. Nollvisionen skall gälla alla trafikanter även vi som far fram på två hjul. Nu håller vi tummarna för att SMC skall kunna förmå våra politiker att ta första steget mot ökad trafiksäkerhet för alla.

På denna länk kan du läsa SMC:s pressmeddelande i sin helhet.

Ha en underbar torsdag. Idag rekommenderas ärtsoppa till middag. Det kan vara gott med något värmande i höstkylan.

onsdag 2 oktober 2013

Det går knackigt för hojtidningarna

I augusti kastade MC-Nytt in handduken en epok som varade i 54 år har gått i graven. Visserligen var det ett tag sedan jag prenumererade på MC-Nytt men det kändes ändå vemodigt när jag fick höra att det inte skulle bli något augustinummer  2013.

MC-nytt hade hängt med sedan 1959 och funnits i mitt hem hela min uppväxt. På 60 och 70 talet var den helt dominerande.

När Allt om MC dök upp i kioskerna betraktades den med viss skepsis. Idag är det den som lever vidare. tänk så fel vi hade.

Det borde egentligen finnas rum för fler MC-tidningar kan man tycka. Vi är ju faktiskt fler än 300 000 hojåkare i landet.
Årgång 1963 i fin samlingspärm

Kanske är det så att det var MC-Nytts bredd som också blev dess fall. Precis som Allt om Mc skrev man om allt från speedway till roadracing och från cutom via offroad till sporthojar.
Såhär såg det ut 1972

Tittar vi på övriga Svenska MC-Tidningar så är de andra mer specialinriktade. Race-puttarna läser Bike och hojbyggarna MCM.

Harleynördarna läser Big Twin veteran fantasterna Classic bike medan västfolket läser Scanbike. utöver detta så har vi ju en mängd klubbtidningar med SMC:s MC-Folket i spetsen. Många av märkesklubbarna håller sig med egen tidning.

En annan stor konkurrent till MC tidningarna är givet vis internet. Det är ju så att alla nyheter som kommer i mc-tidningarna om nya modeller provkörningar teknisk information mm går att hitta på nätet och ofta händer det att det som skulle vara en nyhet i MC-Tidningen läste vi på nätet för flera veckor sedan. Som MC-Tidning är det inte lätt att försöka konkurrera med nätet. Skall tidningarna överleva är det nog viktigt att som flera av tidningarna ovan försöka satsa på en kanske mindre men tydligare målgrupp. Försök att hjälpa till att hålla MC-tidningarna igång det är en viktig del av den Svenska hojkulturen och kan inte ersättas av surfande på nätet, även om jag är oerhört glad och tacksam för att just du läser min blogg.

Idag är det Onsdag och halva veckan har gått. Snart kommer helgen.

tisdag 1 oktober 2013

Är detta framtidshojen?

BMW gör en flirt med miljövännerna och försöker slå sig in med en tvåhjuling bland miljöfordonen. Frågan är om detta är en stilla flirt eller ifall det är framtidens tvåhjuling som sett dagens ljus.

Till nästa säsong kommer den BMW C Evolution Hojen är färdigtestad och klar för produktion. Elhojen är en scooter och formspråket är modernt kantigt i BMW stil. På BMW Motorrad Sverige är man inte säker på ifall denna scooter kommer att säljas på den Svenska marknaden.

Scootern är försedd med en vätskekyld elmotor och har en räckvidd på ca 10 mil. Den blir fulladdad på ett 16 ampere 230 volt uttag på 3 timmar. Motorn har ett nominellt effektuttag på 11kw och maxeffekten är 35kw vilket räcker till för att ta scootern från 0-100 på 6,2 sekunder. Topphastigheten är begränsad till 120km/h. Bromskraftåtervinning är standard och förlänger körsträckan med 10 till 20%. Hojen har givet vis utrustats med ABS bromsar och har även en finess som kallas TCA. Torque Control Assist. Detta system känner av ifall bakhjulet spinner och då minskar effekten automatiskt så mycket att bakhjulet får fäste igen.

Vikten på ekipaget är hela 265kg så den kvalar antagligen in som världens tyngsta scooter. Jag har inte sett något pris på hojen men misstänker med utgångspunkt från vad elbilarna kostar att den lär hamna i samma prissegment som en CVO Harley sådär en 300 000. Sedan är det ju det där med batterier. Livlsängden på laddbara batterier är ju begränsad och det vore ju intressant att veta vad ett nytt batteripack kostar. Personligen hade jag inte köpt en BMW C Evolution även om jag hade haft pengarna.

Dom stålarna hade jag lagt på en Indian istället.

Här kan du kolla lite glada tyskar som provkör C Evolution
Ha en fantastisk tisdag. Vill du vara lite traditionell så är det fisk till middag som gäller

måndag 30 september 2013

Choppern blev en V-Max

Jag kollar gärna film där det finns med motorcyklar och brukar köpa å mig en och annan dvd eller blueray när jag springer på någon. Igår när jag var inne i Malmö var jag på en film och CD outlet och fyndade.

I en back med blueray filmer hittade jag Ghost Rider 2, Spirit of Vengeance som är uppföljare till Ghost Rider filmen från 2007. Det var kanske inte så att den första Ghost Rider filmen var det bästa jag sett men det var trots allt en stunds enklare underhållning.
Johnny Blaze

Nicolas Cage spelar huvudrollen som Johnny Blaze alias Ghost Rider. I första filmen då Johnny Blaze säljer sin själ till jävulen och blir Ghost Rider blir han utrustad med en långaffelchopper.
Förvandlad till Ghost Rider

Ett ganska tufft bygge som väl passar in med Nicolas Cages rollfigur som brinnande missförstådd hämnare och superhjälte. Ghost Rider har precis som Spindelmannen, Gröna lyktan Wolverine m,fl sitt ursprung i seriernas värld sprungna från serieförlaget Marvel.
Teknade versionen givet vis kör han en chopper

Jag kan väl tycka att man här precis som i Spiderman filmerna lyckats skapa filmer som på många sätt förmedlar känslan från seriernas värld. Som sagt jag stoppade in Ghost Rider 2 i blueray spelaren och hade väl egentligen inga större förväntningar. Visst funkar storyn och det finns en hel del tuffa "special effects". Nicolas Cages släpiga sydstats dialekt passar bra till rollfiguren. Kommer ni ihåg Christoffer Lambert han som spelade odödlig i Highlander filmerna på 90 talet? Han skymtar förbi i en biroll givet vis trakterande ett svärd. Nu till det som inte känns ok. Ghost Riders brinnande chopper från första filmen har blivit utbytt mot en brinnande Yamaha V-max.
Ghost Riders japan racer

Jag har visserligen inget emot vare sig V-max eller andra japanska motorcyklar men jag tyckte det var en filmestetiskt nerköp att byta ut choppern. Det man undrar över är hur mycket Yamaha har fått pynta för att lyckas med den produktplaceringen. Är man en brinnande odödlig superhjälte så klart man ska åka långgaffelchopper och inte japansk standard rödljusracer.
Brinnande V-max mellan benen på Ghost Rider

Låt dig nu inte skrämmas av mitt gnäll. Gillar man action i seriestil är filmen helt ok eller som jag skrev tidigare i alla fall en stunds enklare underhållning.

Håll i hatten nu är det redan måndag igen tiden går fort när man har roligt. Njut av en ny helt ograverad vecka

söndag 29 september 2013

Norrmännen är inte så dumma som ryktet gör gällande.

Visst har man både hört och berättat en och annan Norge historia i sina dar men nu är det slut med det. Det har nämligen visat sig att Norska regeringsledamöter och Norska statstjänstemän är kapabla att fatta långt klokare beslut än vad våra folkvalda lyckas göra.

Idag handlar det om vajerräcken. Ni som följer min blogg vet att detta varit på tapeten tidigare. Nu har det dessbättre tagit en vändning som förhoppningsvis kan läcka över lite från vårt broderland så att våra politiker och tjänstemän på Trafikverket och transportstyrelsen kan ta ett lika klokt beslut.

Redan 2006 infördes det förbud mot vajerräcken längs de Norska vägarna. Förbudet infördes just med tanke på motorcyklisternas säkerhet. Under senare år har Statens Vegvesen  som motsvarar vår Transportstyrelse arbetat för att man skall häva detta förbud. När Statens Vegvesen började slå på stora trumman kavlade NMCU ( Norsk motorcykel union motsvarande SMC ) upp armarna och gick till motattack.

Man hade samlat fakta och vässat argumenten bland annat med hjälp av SMC. NMCU:s främsta argument har varit att vajerräcken är mycket farligare för motorcyklister än alla andra typer av vägräcken. Med hjälp av statistik har  NMCU visat att vajerräcken inte ger några vara sig ekonomiska, praktiska eller trafiksäkerhetsmässiga  vinster. Samferdseldepartementet Norges motsvarighet till  vårt f,d kommunikationsdepartement meddelar i ett pressmeddelande att beslutet mot förbud mot vajerräcken kvarstår.

Departementets beslut grundar sig på motorcyklisternas otrygghet och att motorcyklisterna redan är en utsatt grupp. Man konstaterade också att vajerräcken hade onödigt höga underhållskostander i för hållande till andra typer av vägräcken. Nu undrar man bara när våra politiker med hjälp av alla kloka tjänstemän på Transportstyrelsen, Trafikverket och Näringsdepartementet skall ta ett lika klokt beslut.

Jag vet att SMC jobbar med frågan och bedriver lobbyverksamhet för att få till stånd en förändring här. Jag hoppas beslutet kommer snart annars blir det snart fritt fram för Norrmännen att berätta historier om dumma Svenskar.

Dagen länkar för dig som vill läsa mer
Samferdseldelpartementets pressmeddelande
NMCU

Ha en skön söndag. Det ser ut att bli åkväder i alla fall i södra Sverige.