måndag 30 september 2013

Choppern blev en V-Max

Jag kollar gärna film där det finns med motorcyklar och brukar köpa å mig en och annan dvd eller blueray när jag springer på någon. Igår när jag var inne i Malmö var jag på en film och CD outlet och fyndade.

I en back med blueray filmer hittade jag Ghost Rider 2, Spirit of Vengeance som är uppföljare till Ghost Rider filmen från 2007. Det var kanske inte så att den första Ghost Rider filmen var det bästa jag sett men det var trots allt en stunds enklare underhållning.
Johnny Blaze

Nicolas Cage spelar huvudrollen som Johnny Blaze alias Ghost Rider. I första filmen då Johnny Blaze säljer sin själ till jävulen och blir Ghost Rider blir han utrustad med en långaffelchopper.
Förvandlad till Ghost Rider

Ett ganska tufft bygge som väl passar in med Nicolas Cages rollfigur som brinnande missförstådd hämnare och superhjälte. Ghost Rider har precis som Spindelmannen, Gröna lyktan Wolverine m,fl sitt ursprung i seriernas värld sprungna från serieförlaget Marvel.
Teknade versionen givet vis kör han en chopper

Jag kan väl tycka att man här precis som i Spiderman filmerna lyckats skapa filmer som på många sätt förmedlar känslan från seriernas värld. Som sagt jag stoppade in Ghost Rider 2 i blueray spelaren och hade väl egentligen inga större förväntningar. Visst funkar storyn och det finns en hel del tuffa "special effects". Nicolas Cages släpiga sydstats dialekt passar bra till rollfiguren. Kommer ni ihåg Christoffer Lambert han som spelade odödlig i Highlander filmerna på 90 talet? Han skymtar förbi i en biroll givet vis trakterande ett svärd. Nu till det som inte känns ok. Ghost Riders brinnande chopper från första filmen har blivit utbytt mot en brinnande Yamaha V-max.
Ghost Riders japan racer

Jag har visserligen inget emot vare sig V-max eller andra japanska motorcyklar men jag tyckte det var en filmestetiskt nerköp att byta ut choppern. Det man undrar över är hur mycket Yamaha har fått pynta för att lyckas med den produktplaceringen. Är man en brinnande odödlig superhjälte så klart man ska åka långgaffelchopper och inte japansk standard rödljusracer.
Brinnande V-max mellan benen på Ghost Rider

Låt dig nu inte skrämmas av mitt gnäll. Gillar man action i seriestil är filmen helt ok eller som jag skrev tidigare i alla fall en stunds enklare underhållning.

Håll i hatten nu är det redan måndag igen tiden går fort när man har roligt. Njut av en ny helt ograverad vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar