lördag 7 december 2013

Man är lite av en dubbelnatur

Visst är det lite märkligt det där med att vara hojåkare, motorcyklist, biker eller vad man nu vill kalla det. 

Å ena sida vill vi att omgivningen skall visa oss respekt och ha förståelse för vår situation och vad vi som motorcyklister får uppleva i trafikmiljön. Samtidigt som vi vill vara ödmjuka medtrafikanter vill vi också vara rebeller. Frihetstörstande tuffingar som gränslar hojen och kör mot solnedgången likt en cowboy i en gammal västernfilm. Dessa två bilder eller förhållningssätt är på kollisionskurs. Kanske är det just det som gör hojåkarlivet så komplext. Detta är både en balansgång och en svår kombination, frågan är om den ens är möjlig.

Möjlig är den kanske men frågan är ifall de attribut vi har förmedlar det intrycket. Nu talar jag först och främst om mig själv och de människor som kör customhoj och försöker vara en del av bikerkulturen. Givet vis vill jag bli behandlad som alla andra människor. Jag vill vara medmänniska, medtrafikant och jag vill vara en respektfull människa och en god samhällsmedborgare. Å andra sidan vill jag också vara den frihetsälskande rebellen som kör mot solnegången utan något egentligt mål. Rebellen blir jag genom att ta på mig en väst full med diverse märken och dekaler som tydligt signalerar att jag är en tuffing som kanske är lite farlig och som inte är som alla andra. Någon stans är det 1%:arna som satt ribban och blivit förebilden för hur en customåkare skall vara. Jag tillhör definitivt de övriga 99%:en men ändå drar jag på mig en väst med frontpatch, roadname, tillhörighet och så vidare. De människor som har någon insyn i bikerkulturen fattar men frågan är ifall övriga samhällsmedborgare gör det. Västen har gett mig många trevliga bekantskaper och den har öppnat många dörrar. Samtididigt har den antagligen stängt några dörrar och hjälpt till att väcka lika många fördommar. Träffar jag andra hojåkare är det uppenbart att jag tillhör de 99%:en men hos "icke hojåkarna" är det antagligen inte lika självklart. Stannar jag till på en bensinmack eller en vägkrog händer det ibland att folk ryggar undan eftersom de tror att jag är något jag inte är.

Visst kan det kännas lite tufft när vanligt folk tar ett steg åt sidan och visst kan det kännas lite tufft när man ser folks lite ängsliga blickar. Samtidigt är det inte så man vill bli behandlad. På senare år har jag blivit mycket känsligare för detta och jag har numer två västar. En med och en utan märken. Vilken jag använder är helt beroende på i vilken miljö jag skall vistas. Detta grundar sig någon stans i att jag vill visa att jag inte är så farlig som "Svensson" verkar tro. Jag kämpar vidare och hoppas att folk en dag skall se mig för den jag är och inte dömma mig efter hur jag ser ut. Kanske är det dags att sy på en dekal med 99% på västen fast det kräver ju att folk skall kunna sin historia och känna till vad som verkligen hände i Hollsiter 1947.

Ha en underbar Lördag dagen youtubekalenderklipp är den ultimata bikerlåten Born to be vild med Steppenwolf http://www.youtube.com/watch?v=5UWRypqz5-o

fredag 6 december 2013

Har du koll å vad som händer nästa år?

På vårkanten varje år tillsammans med medlemskortet så kommer SMC boken. Det är alltid kul att sätta sig ner och bläddra i den när den dyker upp. För min del är det då som planeringen av hojsäsongen sätter igång på allvar

I SMC boken hittar du massor med mc-träffar rallyn och andra event. Du hittar information om SMC:s avrostningar och kurser och massa andra matnyttiga tips för dig som är hojåkare.

Jag tror att det inte finns någon annan publikation som ens kommer i närheten när det gäller att ge en så samlad bild som möjligt av vad som kommer att hända i hojsverige under kommande säsong. Nu har du dessutom möjlighet att förbättra SMC boken ytterligare. Den 15/12 är det deadline så har du något att bidra med så är det hög tid att kontakta redaktionen.

Ordna din klubb ett rally eller en kvällsträff eller arrangerar ni något annat som du tror borde vara med i SMC boken så skicka in det. Kontaktuppgifter och allt du behöver veta hittar du på SMC:s hemsida på länken nedan.

http://www.svmc.se/smcboken/

Dela med dig av det du vet så hjälper du till att göra MC-Sverige till ett ännu bättre. I dagens youtubekalenderklipp kan du se att det går att uppvisningsåka och göra stunts med en Harley Davison. Dom kanske inte är så tunga och slöa som folk i allmänhet tror http://www.youtube.com/watch?v=Z8R7-OmUcR4

Nu är det redan fredag igen denna veckan gick fort. Gasa lugnt vi hörs i morgon.

torsdag 5 december 2013

Om en vecka är det dags igen.

Om man som jag bor i det sydvästra hörnet av Sverige så finns det ett återkommande evenemang som för många är avslutningen på hojsäsongen.

Det jag talar om är SKMC:s årligen återkommande arrangemang Luciakortegen. Detta evenemang går alltid av stapeln den 12/12 med start klockan 19.00. Givet vis är detta arrangemang lite väderberoende och vid ett par tillfällen har det fått ställas in på grund av vädret. Med tanke på datum så skulle man ju kunna tro att det inte var så många som trotsar väder och kyla för att delta. Givet vis varierar deltagarantalet men vissa år har det varit bort åt 500 motorcyklar som deltagit.
Bild lånad av SKMC

Många klär ut sig själva och pyntar sina hojar och det delas ut pris till "Best in Show" Starten går från Stortorget i Malmö sedan ringlar sig kortegen genom stan upp till SKMC:s klubbhus på Pildamsvägen. Väl framme hos SKMC kan man handla sig en kopp välbehövlig varm glögg, äta en lussekatt eller en grillad korv.
Bild lånad av SKMC

Stämningen brukar vara på topp och det är alltid massor med människor längs kortegevägen. Bor du i närheten och aldrig har varit med så är det dags nu. Det är ett mycket trevligt arrangemang som jag ogärna missar. Ni som följer mig vet att jag har brott på drivremmen på min Road King så det får bli Sportster denna gång men det går precis lika bra med den. Nu håller vi tummarna för att snön skall hålla sig borta så att det blir en lika trevlig och välbesökt Lucia Koretege som vanligt.

Mer info hittar du hos SKMC på deras hemsida

Här är ett videoklipp från 2009 då starten skedde vid Stapelbäddsparken i Västra hamnen
http://www.youtube.com/watch?v=j8hGG0tcogE

Dagens youtubekalenderklipp är något helt annat. Här kommer lucka nummer 5 Här kan du se ett gammalt klipp från Trafikmagasinet om den finske stuntföraren Arto Nyqvist som på 80-talet gjorde häpnadsväckande stunt på en Kawasaki Z 1300. http://www.youtube.com/watch?v=uIEgwwZpL-o

Ha en trevlig torsdag, snart kommer älgen ner förlåt helgen skall det vara. Ride On!



onsdag 4 december 2013

Köra hoj på vintern funkar det?

Absolut gör de det och man behöver nödvändigt vis inte ha en gammal arméhusqvarna med skidor. Det handlar egentligen mest om att vara vaksam och planera sin körning.

De flesta av oss ställer in hojen för säsongen långt innan termometern kryper ner under nollan. Alla gör inte detta utan tycker att är man hojåkare kör man hela säsongen. Det står givet vis var och en fritt att välja, jag lägger inga värderingar i ifall men ställer in eller fortsätter att köra. Men visst kittlar tanken och visst blir man sugen att åka även tiden då hojen har gått i vinterdvala.

Om man nu skulle få för sig att åka vad skall man då tänka på? Först och främst att klä sig ordentligt. Klä dig i flera tunna lager och klä dig vindtätt. Ryggskyddet skall du ha näst närmast kroppen. Klämmer du ihop dina tröjor blir du kall. Varma kängor eller stövlar och ett par rejäla vinterhandskar som är både fodrade och vindtäta. Vaxa visiret på hjälmen både på in och utsidan så håller du det lättare imfritt.
Bilden lånad av Radio P4 Värmland

Väl ute på vägen gäller det att vara försiktig och noga planera sim körning. Är man väl förberedd behöver vinteråkning inte vara mer riskabelt än att köra på sommaren. Det handlar om att ha större marginaler och god handlingsberedskap. Att få ett plötsligt framhjulssläpp är inte någon rolig överraskning och det är inte heller lätt att häva. En viktig sak att tänka på är att gummblandningen i dina däck i normala fall inte är gjorda för vinterkörning vilket gör att de blir hårdare när det blir kallt och du får sämre väggrepp även om asfalten skulle vara torr.

Vid vinterkörning är det mycket viktigt att ha uppsikt bakåt. Du behöver en rejäl sträcka bakom dig till nästa fordon för att ha marginal att bromsa försiktigt. Känner du att du har bilar för nära är det bara att gå åt sidan och släppa förbi dom. Det gäller också att vara extra uppmärksam på var det kan vara frosthalka. På broar, på skuggsidan av backkrön, i svackor och vägpartier som ligger i skuggan. Men om det är snö, kan man köra då? Det går men man måste vara försiktig. Det kan finnas hala fläckar så man skall vara försiktig med att lägga ner hojen för mycket och man skall vara mycket försiktig när man bromsar. Off road däck funkar givet vis bättre än landsvägsdäck men bäst funkar dubbdäck. När det gäller hojar och dubbdäck skall man vara mycket uppmärksam på att olika lufttryck förändrar bromsegenskaperna radikalt. Prova dig fram till vad som funkar bäst för just din hoj.

Gör det i lugn och ro så att du inte blir överraskad vid förts bästa rödljus. Innan du ger dig ut i allt för kallt väder fundera över vad du har för olja i hojen. Har du en 20-50W olja kanske du skall gå ner till en 10-40W olja annars finns risk att du inte får ordentligt oljetryck i motorn om oljan blir för seg. Åker du vätskekyld hoj så kan en pappskiva framför kylaren vara ett bra sätt att få upp motorn i rätt arbetstemperatur.
Blir det riktigt kallt är det kanske läge att virka ett värmande fodral till din älsklingshoj

Ta dig en funderare kanske är det dags att utmana kung Bore och ta en vintertur. I dagens youtube kalenderklipp ser vi en intervju med några danska Jawa entusiaster som gärna tar en vintertur. http://www.youtube.com/watch?v=vK1gwWmsa0A

Ha en trevlig onsdag nu har snart halva arbetsveckan gått. Gasa lugnt.

tisdag 3 december 2013

Idag granskar vi en byggtrend

Det är ingen skillnad på hojbyggare och andra människor. Hojbyggare är minst lika trendkänsliga som alla andra. Stilar och byggsätt kommer och går och smaken ändras med tiden.

Det som man tyckt supertufft för 20 år sedan känns idag mycket mossigt och föråldrat. Det kanske är just därför vi sällan ser några gamla byggen. När hojen känns omodern händer det nog ganska ofta att ägaren sätter vinkelslipen i ramen och ger sin ögonsten ett modernare stuk. Den enda byggstil som har stått sig genom alla byggtrender är Bobbern även om det fins trender även här.
Exile Bikes levererar allt från kit-bikes till färdiga bobbers

En byggstil som varit mycket populär i USA under några år men nu även börjat att dyka upp här är Baggern. Vad är då e Bagger? En Bagger är en customiserad touringhoj. De vanligaste objekten är Harley Davidson Road King, Road Glide och Electra Glide. 
Med nya fälgar och förlängda väskor har man förvandlat denna Road King till en Bagger

Givetvis finns det olika stilar och trender här men det gemensamma brukar vara sänkt bakfjädring förlängda hårda väskor och "utrakead" framgaffel. Ofta förser man hojen med ett stort smalt framhjul och ett högt styre. 
Omstukad Electra Glide

Precis som med alla andra customhojar så satsar man ofta på en orginell customlack för att ge hojen en personligare look. Baggers har man byggt på andra sidan Atlanten i ganska många år men nu börjar dom dyka upp även här. 
Här har vi en extremt tillstukad Road Glide. Snyggt? Inte i min smak men döm själv

Det finns flera Amerikanska hojtidningar som tar sikte på denna trend. Den största och mest lästa heter givet vis Bagger.

Dagens länk i youtubekalendern Kan du se en Amerikansk MC-Polis hantera en HD Road King som om det vore en Kawasaki 125:a. Här kan man snacka om föredömlig körteknik. 

Ha en trevlig tisdag nu är vi ytterligare en dag närmre jul. Ride On!


söndag 1 december 2013

Honda gör power cruiser av sitt touringlokolotiv.

Förra året släppte honda en baggervariant av sin långfärdskung Goldwing. Nu nu cutomiserar man guldvingen ytterligare ett snäpp och släpper en helt ny power cruiser. 

Har har man precis som med baggern använt Goldwings grundkonstruktion. Man har skalat bort det mesta av ”karossen” och ersatt dessa med nya plastdetaljer och på så sätt skapat en hoj i helt ny stil med med den stora boxer 6:an som som drivlina. Vikten på ekipaget blir smidiga 341kg och effektuttaget blir 116 hk. Den stora sexan har vridmoment i masssor vilket borgar för att den kommer att vara snabbt iväg efter varje rödljus. 

Personligen tilltalas jag inte av designen men smaken är som sagt olika och denna muskelmaskin kommer säkert att både köpas och beundras. I mina ögon är nya F6C eller Valkyrie som den kommer att heta på andra sidan atlanten allt för kompakt.  Kolla in bildspelet på länken nedan.


Stilen skulle vilja beskriva som retro futuristisk hur det nu går ihop? Jag tycker att designerna har försökt att göra något modernt samtidigt som man sneglat på art deco från 30-40-talet. Det finns i mitt tycke linjer i designen som påminner om de strömlinjeformade ångloken från den tiden. Kanske är jag färgad av att guldvinge-piloterna ibland kallas lokförare. Titta på länken och skapa dig en egen uppfattning vem vet kanske är det en Valkyrie som blir din nästa hoj. Jag tror nämligen att den kommer att kallas så även här. Så var det med förra varianten av F6C det var ingen som kallade den det. Flat six custom gick inte hem det heller, alla kallade den för Valkyrie

Klicka på länken så kommer lucka 2 i hojåkarens youtubekalender idag blir det Freestyle MX i världsklass Travis Pastrana gör en dubbel backflipp vid X-Games 2006



Ha en bra dag, det är måndag igen och vi sätter kurs mot en ny helg.

SMC varför då?

De frågan kan man givet vis ställa sig och jag har full förståelse för att man kan vara skeptisk till både den ena och andra intresseorganisationen. Men när det gäller SMC tycker jag att det är på ett annat vis.

Tänk efter själv. Som motorcyklist tillhör du den mest utsatta trafikantgruppen. Vi vistas i princip oskyddade tillsammans med en massa bilister. Vi far fram på vägarna i samma tempo som bilar långtradare och lastbilar. Vem värnar dina intressen och arbetar för att skapa en bättre trafikmiljö för oss hojåkare. Vem uppvaktar politiker och tjänstemän för att öka deras förståelse för vår situation. Trafikverket och transportstyrelsen? Näppeligen SMC är svaret.

Det finns ingen annan organisation i Sverige som har den heletsynen på motorcyklismen som SMC har. Det unika med SMC som organisation är att de arbetar åt båda hållen. Dels arbetar man mot politiker och tjänstemän för att skapa en bättre trafikmiljö och dels arbetar man med att utbilda landets hojåkare i körteknik och säkerhetsmedvetande. Man samarbetar med systerorganisationer runt om i Europa. Man ger även ut tidningen MC-folket. Det finns som sagt massor med fördelar och anledningar att vara med i SMC. Är du inte redan medlem surfa i alla fall in på deras hemsida och ge dem en chans. Jag är ganska säker på att du kan hitta flera saker som intresserar just dig. Dessutom kostar det bara 375 kr/år.

Sveriges MotorCyklister

Idag är det första advent. Nu är detta i och för sig en blogg och inte en adventskalender men jag tänkte ändå försöka mig på att dela med mig av ett litet youtube klipp varje dag fram till jul.
Nu öppnar vi första luckan. Vi börjar med en svensk klassiker. William Arnes motorcirkus. Klicka på länken http://www.youtube.com/watch?v=GZT8WLUG19I

Ha en trevlig första advent!


http://www.youtube.com/watch?v=GZT8WLUG19I