fredag 17 januari 2014

Är motorcyklister gasgladare än andra trafikanter?

It's not the fart thats kill it's the smell! Det sa en kille som försökte förklara faran med att köra motorcykel för sin Amerikanska svåger. Riktigt så enkelt är det nog inte utan det finns många faktorer som påverkar vårt uppträdande i trafiken.

Det verkar snarare som om en del av landets hojåkare lever efter den gamla olympiska devisen # Citius, Altius, Fortius. Fortare, Högre. Starkare. Fast även detta är en sanning med modifikation det finns olika typer av motorcyklister. Alla tycker inte att den optimala körupplevelsen är att så ofta som möjligt ha gasrullen i botten. Nu vill jag inte på något vis framställa mig själv som "Bror Duktig" även jag gillar att vrida lite extra på gasrullen ibland. Det hände oftare förr än nu för tiden.

Jag vet inte ifall jag blivit fegare eller mer riskmedveten. Det är möjligt att det är samma sak, men skillnad är det. Bland mina Amerikanska hojåkarvänner hör man ofta uttryck som : I seldome ride over speed limit och Don't ride faster then your guardian angel can fly. Dessa två påståenden är en bra deffinition av riskmedvetenhet. Följ dessa två påståenden och bli en bättre och säkrare motorcyklist. Under 2013 genomförde SMC en undersökning om motorcyklisternas syn på hastighet. Genomgående för i princip alla som svarade på enkäten var att sänkt hastighet var den viktigaste åtgärden för att att öka säkerheten för motorcyklisterna.

Tittar vi på vilka skyddsåtgärder som ansågs viktigast var det hjälmar och bra mc-kläder som låg högst på listan. Bottennoteringar fick mitträcken polisövervakning och sänkt hastighet. Även om många motorcyklister gillar att gasa så tror jag ändå att hojåkarkollektivet är bättre på att anpassa sin hastighet till rådande omständigheter än övriga trafikantgrupper. I undersökningen visade det sig att en majoritet av landets motorcyklister vin något eller flera tillfällen kört mer än 30 km/h fortare än rådande hastighetsbegränsning. Den vägtyp där hojåkarna ansåg det vara svårast att hålla hastigheten var på 70 vägarna.

Detta beror kanske på att man som motorcyklist oftast kör på dessa småvägar på kvällar och helger när trafikbelastningen är lägre. Förvisso ingen ursäkt men kanske en förklaring. Över lag kunde man i SMC:s undersökning konstatera att motorcyklister i allmänhet var duktiga på att anpassa farten vid farliga situationer då man anar fara. Tyvärr besannades alla mina fördomar i undersökningen. Det visade sig nämligen att de som var sämst på att hålla hastigheterna var de som körde Super Sport hoj. Bäst på att hålla hastigheten var de som kör customhoj. Blev du förvånad? Inte jag.

Et litet råd från en feg stackare som dunkar fram på en turkos Harley Davidson. Det handlar inte om att vrida fullt på gasen för att få fartupplevelse. Det handlar om att välja rätt väg.

torsdag 16 januari 2014

Bilister orsaken till de flesta mc-olyckorna

2011 gjorde försäkringsbolaget IF en undersökning dör man tittade på ca 1000 olyckor med bil och mc inblandade. De man tittade närmre på var de olyckor som skett mellan 2008 och 2010.

Det IF konstaterade i sin undersökning är detsamma som jag hävdat i flera blogginlägg tidiage. Det är sällan motorcyklisten som är vållande till olyckan. Av de tusen olyckorna så var det endast i 39 av dessa som man ansåg motorcyklisten vara vållande. Således kan vi konstatera att det i ca 95% av olyckorna är bilisten som är vållande.

En av huvudorsakerna påstås vara att bilisterna i de flesta fall har för dålig uppsikt bakåt och byter fil utan att se sig för eller använda blinkers. Jag tror även att olyckor vid utfart där bilisten inte uppmärksammat motorcykeln eller bedömt den som en moped och kört ut också är ett ganska vanligt senario. Visst kanske är det så att en och annan motorcyklist har åkt för fort men det kan inte vara den största orsaken till att bilisterna inte uppmärksammar motorcyklarna i tid. Jag misstänker starkt att den vanligaste kommentaren från en bilist som krockat med en motorcykel är "Jag såg honom inte".

Det stämmer säkert men frågan man måste ställa här är, tittade bilisten efter? Antagligen inte. Som motorcyklist är man inte osynlig om man väljer att titta efter. Vi som själva kör motorcykel ser hojar över allt och vi kan till och med hinna se avd det var för hoj vi mötte eller blev omkörda av. Vi använder halvljus och många av oss har dessutom extraljus så visst syns vi men det förutsätter så klart att man måste titta efter. Jag blir lika arg och upprörd varje gång någon trafiksäkerhetsivrare tillika antimotorcyklist försöker skuldbelägga landets motorcyklister med att det skulle vara deras fel att bilisterna inte ser oss.

När man ur trafiksäkerhetssynpunkt yrar om varselväst blir jag alltid lika trött. Jag anser att den enda funktionen en varselväst har är att den invaggar oss motorcyklister i en falsk trygghet. På med västen så tror vi att vi syns så tar vi större risker. På de flesta motorcyklar ökar en varselväst synbarheten bara marginellt. Tänk dig en hoj med frontkåpa och topbox då är västen bara synlig från sidan. Jag skrev någon gång tidigare att det hade inte ens spelat någon roll ifall man infört en lag att alla motorcyklister skulle ha en orange saftblandare uppe på hjälmen. Till och med en så drastisk åtgärd gör oss inte mer synliga ifall man inte tittar efter. Det vi som motorcyklister kan göra är att vara noga med vårt eget säkerhetstänk och vår egen riskmedvetenhet. Använd alltid halvljus eller kanske till och med helljuset en solig sommardag ( jo jag vet att man inte får det ) har du extraljus slå på dom. Se också till att placera dig på vägen så att du syns och tar plats så har vi optimerat möjligheterna att bli upptäckta. Sedan är det faktiskt upp till bilisterna att öppna ögonen och titta efter.

Tittar man efter motorcyklar kan man också se dem. Tittar du inte kanske du istället kan ha turen att höra oss. Loude Pipes Save Life

Lämna gärna en kommentar!

Vinterpyssel innan säsongen kommer igång.

Såhär när man ändå inte kan vara ute och köra är et flera saker man kan pyssla med som kan vara bra att ha fixat innan det är dags för första vårturen.

Att ta hand om sina skinnkläder kan ju vara idé att göra i alla fall om de inte som vanligt krympt under ju och nyårshelgerna så att man måste handla nytt mer ännu fler X i inför den kommande mc-säsongen. Skall man behålla samma utstyrsel man hade under förra året så är det inte fel att ge dem lite extra omsorg. Jag kommer att dela med mig av lite tips framöver. Idag handlar det om en sak jag egentligen inte hade funderat över tidigare men där vi hittade en lösning. En av mina trogna läsare skickade en fråga till mig.

Har du någon aning om hur man får bort kontaktlim från skinnkläder? Kanske är det så att du limmat dit något märke som du av någon anledning vill ha bort. Du kanske har köpt en BMW och tycker att det är opassande att köra omkring med gamla Harleyloggan  på jackan eller du har kanske bytt klubb och inte längre vill åka omkring med Star Riders märket du hade innan.

Anledningarna kan vara många och river du försiktigt bort det så finna det ändå gamla limrester kvar och det resultatet blir sällan snyggt. Innan jag svarade Leif som läsaren heter funderade jag en stund. Så kom jag att tänka på att skomakarna använder aceton för rengöring innan de limmar sulor som släppt. Eftersom en av farsans bästa kompisar var skomakare visste jag också att man använde aceton för att göra rent läder innan färgar in det på nytt.

Jag svarade Leif att jag trodde att aceton skulle fungera  men var inte helt säker. Däremot så tyckte jag att det kunde vara värt ett försök då det inte skulle förstöra lädret. Jag bad honom tala om hur det gick. Efter ett par dagar fick jag ett meddelande på facebook. Svaret var positivt, det hade fungerat, limresterna var borta. Acetonen hade dock tagit med sig lite av färgen. Så länge skinnkläderna är svarta eller bruna är det lättfixat. För att färga in igen använder man vanlig skokräm.

Stryk ut ett tunt lager och låt den torka innan du polerar ut den med en trasa. Så var limmet borta och jackan eller västen återställd. Ett sista tips bara det skall inte vara aceton med olja i som din fru / flickvän använder när hon skall ta bort nagellack utan vanlig kemiskt ren aceton. Sådan hittar du i mataffären men läs på etiketten så du inte får fel. Finns också på biltema fast i 1 liters flaskor fast så många märken kanske du inte skall ta bort ;-)

Tack Leif för att du ställde frågan och tack för att du berättade hur det gick

tisdag 14 januari 2014

Har du startat planeringen av hojsommaren?

Nu börjar eventen att dyka upp och kanske börjar det bli dags att planera in i alla fall några träffar eller resmål. Behöver man boka plats på färjor campingar och hotell i samband med populära evenemang gäller det att vara ute i god tid.

Ett bra hjälpmedel i planeringen brukar vara SMC boken som dyker upp i samband med att du betalar medlemsavgiften. SMC  boken brukar trilla in i lådan februari. Men det går givet vis att börja att plnera redan nu. För en del motorcyklister finns det träffar eller platser som är måsten. Hos många av mina Harley kamrater är Super Rallyt just ett sådant måste.

Det turnerar runt i Europas alla hörn och har flera gånger varit i Sverige. Senast var det på Ljungbyhed i Skåne. 2014 kommer Super Rallyt att hållas i Tallin i Estland. I år är det också 40-års jubileum vilket bådar för att evenemanget skall bli något alldeles extra.Är man inte så hardcore att man skall rulla på hjulen hela vägen kan man ta färja från Stockholm annars får man ju runda bottenviken och köra genom helan Finland och sedan via St Petersburg ta sig till Estland. Då får man så klart några hundra mil på mätaren för den som tycker att långtouring är viktigt. Tar man båte behöver det inte bli så mycket åka i alla fall i Estland, fast det avgör man ju så klart själv. Super Rallyts basecamp lär ligga 650 meter från färjeterminalen. Blir du nyfiken och vill veta mer är det bara att surfa in på Super Rallyts hemsida som du hittar på länken nedan.

Super Rally 2014

På sidan kan man också hitta ett trevligt bildspel av samlade bilder från tidigare superrallyn. Man behöver inte vara harleynörd för att titta, det är en trevlig samling träffbilder oavsett vad man åker.

Super Rallyn genom åren bildspel

Själv har jag inte bestämt mig en men vem vet kanske blir det en tur till tallin i juni. Ha det kalas och gasa lugnt

måndag 13 januari 2014

Hojåkning är bara hälften så farligt

Tittar vi på statistik mc-olyckorna för 2013 så är de fler än vad de borde vara. Olyckor betyder ofta mer krav på hårdare körkortsutbildning, bättre riskmedvetenhet och dyrare försäkringspremier.

Den Amerikanska författaren Mark Twain myntade någon gång de bevingade orden. Det finns tre sorters lögn. Vanlig lögn. Förbannad lögn och statistik. Detta talesätt håller fortfarande särskilt när man tittar på statistik vad gäller mc-olyckor. SMC har under flera år arbetat för att man skall differentiera olycksstatistiken så att den blir rättvisande. Detta för att motorcyklisterna inte skall lastas mer än nödvändigt för det som händer i trafiken.
Bilden lånad från Expressen

Det SMC vill göra är att lyfta ut de personer som omkommer på motorcykel men saknar mc-körkort framför lånad eller stulen motorcykel och dessutom ofta är påverkade av alkohol eller droger. Tittar vi på olycksstatistiken för de senaste åren så utgör dessa omdömeslösa vettvillingar minst 40% av de som omkommer på motorcykel.
Bilden lånad från Harleyforum.se

Kunde vi få bort dessa galningar från våra vägar skulle vi nästan halvera antalet mc-olyckor med dödlig utgång och visst vore det ett rejält kliv mot nollvisionen. I en artikel på SMC:s hemsida kan du läsa mer on detta. Här kan du göra en djupdykning i statistiken och faktiskt konstatera att Hojåkning inte är så farligt som folk i allmänhet tror. Särskilt inte när du har en god trafikutbildning och ett hört säkerhetstänkande.

SMC:s artikel Olovlig körning ett stort problem 

söndag 12 januari 2014

Varför håller trafikverket för öronen?

Det senaste åren lämnar mycket övrigt att önska då det gäller den svenska trafikmiljön. Tåg spårar ur, ledningar faller ner,  Man lägger asfalt hal som is och man struntar i alla varningar.

Man får vad man betalar för brukar man säga. Kanske är det så att Trafikverkets agerande är ett resultat av just detta. Någon stans på vägen har det blivit ett systemfel. Kanske är det så enkelt att infrastruktur är näst intill omöjlig att driva i bolagsform. Som det fungerar idag när trafikverket med flera statliga institutioner skall bära sina egna kostnader drabbar det oss skattebetalare som delat med sig av våra surt förvärvade slantar för att vi skall ha ett bra och fungerande land att leva i.

Utarmningen av statliga verk och myndigheter har nu gått så långt att den har börjat inkräkta på vanliga medborgares säkerhet och trygghet. Dagligen kan vi läsa i media om allt i från tågurspårningar och trafikolyckor till att svårt sjuka inte får den vård dom behöver. Då funderar man över vad sjutton det är som har hänt. Jag som är uppväxt under 60 och 70 talet när det fortfarande fanns en framtidstro och en tro på den gemensamma förvaltningen av vår statliga egendom känner inte igen mig. Det mesta av vår gemensamma egendom haltar fram. Lokaltrafik som lagts ut på entreprenad till den som vill ha minst betalt. De trafikerar städerna med halvdana turlistor med undermåliga bussar.

Tågen kommer försent och det är inte SJ som trafikerar alla sträckor. Vägverket finns inte längre, en bolagiserad spillra som kallas Svevia försöker med knappa resurser att underhålla vårt vägnät men saknar resurser för till och med en så enkel sak som snöröjning.

När det gäller vägar och trafiksäkerhet sitter Trafikverket i toppen och håller för öronen samtidigt som man gapar om nollvision. För mig är detta en omöjlig ekvation och jag har mycket svårt att se att lösningen skulle vara sänkta skatter och fler privata lösningar med vinstsyfte som drivmedel. Det som mina förfäder var med och byggde upp håller vi nu på att montera ner och den nedmonteringen sker i en rasande takt. Det vi håller på med nu är ett ekonomiskt vågspel som äventyrar både din och min säkerhet. 2014 är ett valår, glöm inte bort det. Det är nu vi har reell möjlighet att skapa förändring och se om vårt gemensamma hus.

Ta dig en noggrann funderare innan du stoppar i valsedeln i kuvertet för givetvis skall du gå och rösta det är en demokratisk skylldighet. Ta reda på vad de politiska parti du är intresserad av kan göra för dig och för att du som motorcyklist, bilist, tågresenär, cyklist och fotgängare, mm skall kunna ta dig fram i trafiken så säkert som möjligt. En tjock plånbok kanske inte är det som ger dig störst fördelar i vår trafikmiljö. I september i år hoppas jag att alla ni trafikanter röstat klokt så att vi får en regering som tar hand om och säkrar vår gemensamma trafikmiljö. DÅ kan vi med största sannolikhet ta ett steg närmre den fina nollvisionen.

Hojåkare är inte så i farten som man kanske skulle kunna tro

Under 2013 genomförde SMC tillsammans med VTI ( Statens väg och transportforsknings institut ) en undersökning för att utröna landets motorcyklisters inställning till hastighet.

I undersökningen framkom att landets motorcyklister generellt har ett högt säkerhetstänkande och en god riskmedvetenhet. Det som ger smolk i glädjebägaren och ger oss ett skamfilat rykte är alla dessa som kraschar och saknar körkort och ofta är berusade. Hade vi lyft ur dessa "ickemotorcyklister" Hade vårt rykte kanske inte varit så skamfilat. Den höga riskmedvetenheten och det faktum att motorcyklister inte kör så fort som folk i allmänhet tror gör oss till landets mest medvetna och minst risktagande trafikanter.

Egentligen är det nog ett ganska naturligt resultat. Efrtersom man som motorcyklist tillhör gruppen minst skyddade i vår trafikmiljö borde det per automatik medföra större riskmedvetenhet. Tittar vi på SMC och VTI:s enkätundersökning kan vi förvisso konstatera att en majotitet av de som deltog i undersökningen minst vid något tillfälle kört 30 km/h fortare än rådande hastighetsbegränsning. Vidare kan man konstatera att de som var bäst på att hålla hastigheterna är de förare som kör customhoj och de som är sämst på att hålla hastigheterna är de som kör super sport hoj.

Ett i mina ögon föga förvånande resultat. Däreemot är jag tämligen övertygad om att motorcyklisterna i större utsträckning än landets bilister väljer sina tillfällen när det är lämpligt att vrida lite extra på gasrullen. I undersökningen kan man utläsa att det finns ett ökat säkerhetstänk och riskmedvetenhet i de situationer som är extra farligare. Korsningar där det finns bilar oavsett om bilen har väjningsplikt eller inte upplevdes som extra farliga. De flesta uppgav att man minst någon gång upplevt en situation med bilar inbladade som känts extra farlig eller hotfull. Genomgående för alla dessa situationer var att motorcyklisterna upplevde att den egna hastigheten inte hade någon betydelse.

Då kommer vi åter till det jag skrivit åtskilliga gånger på bloggen. Skall vi öka säkerheten för landets motorcyklister är det i första hand bilisterna som skall ha utbildning. Så länge bilisterna inte tittar efter motorcyklar kommer de inte heller att se några motorcyklar. Tittar bilisterna efter så syns vi. Inga varselvästar eller neonfärger kan få bilisterna att upptäcka oss så länge de inte tittar efter. Den enda funktion varselvästen har är att invagga oss hojåkare i en falsk trygghet.

Läs mer hos SMC här

Läs undersökningen i sin helhet