lördag 23 november 2013

Norge är ett föregångsland

När det gäller trafiksäkerhet för motorcyklister så har Norge visat sig vara ett föregångsland.

NMCU ( Norsk Motorcykel Union ) Norges motsvarighet till SMC har under senare år varit mycket framgångsrika i sitt arbete med trafiksäkerhet för motorcyklister. I norge är vajerräcken förbjudna sedan många år och detta förbud är taget med tanke på motorcyklisternas säkerhet. Nu har man tagit ytterligare ett steg i rätt riktning. Efter lyckosamt bedriven lobbyverksamhet av NMCU Har norska staten beslutat att som ett utvärderingsprojekt bygga en "Nollvisionsväg" för motorcyklister.
Mitt i smällkalla vintern arbetar man för att MC vägarna skall vara klara till nästa säsong

Dena projektväg skall användas för att utvärdera hur man på bästa sätt kan utveckla och förbättra säkerheten för landets motorcyklister. Bland annat kommer underglidningsskydd att monteras på vägräckena. Det skall bli spännande att följa utvecklingen i Norge. Jag hoppas innerligt att denna vägforskning skall väcka Transportstyrelsen och Trafikverket ur sin Törnrosa sömn så att de medvetet börjar arbeta för att öka säkerheten för Sveriges motorcyklister och inte som nu likt strutsar sticka huvudet i sanden och låtsas att vajerräcken är det bästa sättet att nå den så kallade "nollvisionen"

http://nmcu.org/nordland-forbereder-neste-mc-sesong

fredag 22 november 2013

En god kamrat har nått toppen

Min goda vän, kamrat och mekaniska guru Micke har nu nått översta steget på ålderstrappan. Med andra ord även pojkspolingar fyller 50. Nu har även han kommit till det stadie i livet då det börjar gå utför. Dessbättre går det alltid lättare i nedförsbacke.

Jag lärde känna Micke för mer än 30 år sedan. I början av 80-talet spelade vi i samma band. På den tiden var det musik och att spela i band som var vårt gemensamma och viktigaste intresse. Våra vägar skildes under några år då Micke bodde i England. Det var där hans MC-intresse vaknade till på allvar. När han sedan flyttade tillbaka till Sverige visade det sig att vi förutom Musiken hade Hojåkning som gemensamt intresse även om Micke betraktade mig med viss skepticism eftersom jag på den tiden körde Yamaha.

För Micke har alltid HD varit nummer ett. Under de år han hållit på att skruva dessa skammelmaskiner från Milwaukee  har han tillägnat sig de mesta fantastiska kunskaper. Det som inte Micke vet om Harley Davidson är inte värt att veta. Jag misstänker att denna man har läst reparationshandböcker som kvällslektyr de senaste 25 åren. Sin nuvarande firma LMD startade han 1997. Förutom att driva den har han drivit Custom verkstan på MC-Huset under de åren de sålde Harley Davidson.

Där blev han sedan Head-huntad av Fordonstekniska linjen på Agnesfridsgymnasiet där han arbetar som mentor och fordonslärare. Har du möjlighet att besöka hans butik och verkstad så gör gärna det. Det är alltid lika trevligt att komma dit. Är du på jakt efter gamla orginaldelar HD eller något till ditt custombygge så finns det stor chans att du hittar dem hos Micke.

Skulle han inte ha det du söker så vet han garanterat var du kan hitta det du letar efter. Har du tekniska problem med din hoj så är Micke rätt person att fråga. Ur led är tiden skrev William Shakespeare nu har det visat sig att även de som är yngre än en själv till slut fyller 50. Var inte rädd Micke allt går lättare i nedförsbacken. Lycka till med fortsättningen.

Nyfiken på LMD Cycles i Vollsjö? Surfa in på firman facebooksida för mer information. 

Redan fredag denna vecka gick fort. Nut av helgen så länge den varar.

torsdag 21 november 2013

Viltolyckorna fortsätter att öka

Enligt SMC rapporteras det årligen ca 40 000 viltolyckor med älg, hjortar, rådjur, vildsvin och rovdjur ( björn varg och järv ) till polisen. Antalet viltolyckor fortsätter att öka.

Länge har man misstänkt att det dessutom finns ett stort mörkertal. Man räknar med att viltolyckorna varje år kostar samhället mellan 3 och 4 miljarder kronor. Under de två senaste åren har tre motorcyklister omkommit i kollision med älgar och två stycken i samband med kollision med rådjur.

VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) Har tillsammans med Älgskadefondsföreningen, Bilprovningen och trafikverket tillsammans givit Grimsö forskningsstation vid SLU ( Sveriges Lantbruks Universitet ) i uppdrag att utreda hur man bäst minskar viltolyckorna. För att kunna få en bild av mörkertalet. Har man gjort en enkät som man hoppas att så många trafikanter som möjligt fyller i. Alla är välkomna att svara på enkäten oavsett om man varit med om någon viltolycka eller inte. SLU vill gärna ha svar från motorcyklister och andra oskyddade trafikantgrupper

Vill du veta mer om projektet kan du klicka på länken här. http://www.viltochtrafik.se/bakgrund/

Vill du svara på enkäten så klicka på länken här http://www.viltochtrafik.se/

Som motorcyklist ser jag den växande vildsvinsstammen som det största problemet En krock med ett vildsvin är antagligen mycket farligare än att kollidera med ett rådjur då ett fullvuxet vildsvin kan väga upp till 5 gånger så mycket som ett rådjur.

Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg att det är inte för inte som ett betonghinder kallas för sugga. Tyvärr är det nog så att riskmedvetenhet och försiktighet endast har marginell betydelse när det gäller att minska viltolyckorna. Viltstängsel och en god viltvård så att man håller viltstammen på en lagom nivå är nog bäst för oss trafikanter. Vem vet kanske är det dags att kombinera hojåkandet med att skaffa jägarexamen. Det  är precis som någon lustigkurre sa. Jag tycker mycket om djur särskilt på tallrik.

Ha en trevlig torsdag, nu är det snart helg igen.

onsdag 20 november 2013

Det kommer mera

När jag startade denna blogg tänkte jag att kanske skulle den "närmast sörjande" pliktskyldigast gå in och läsa. Jag hade aldrig anat att det skulle ta sådan fart som det faktiskt gjort.

Nu har jag skrivit en bit över 300 inlägg och antalet besök jag haft på bloggen börjar närma sig 70 000. Tänk att så många människor varit nyfikna på vad jag har att berätta om motorcyklar och allt som hör till. Jag har fått många trevliga kommentarer och trevlig uppmuntran det är sådant som gör att man fortsätter att skriva.

Det enda negativa jag fått var efter att jag hade skrivit ett inlägg om riskmedvetenhet och skyddsutrustning. Detta ledde till att det startades en tråd På forumet Sporthoj.com Där man kastade skit på mig genom att påstå att jag var en sjukligt feg person som antagligen inte ens uppskattade att köra motorcykel. Jag brydde mig aldrig om att bemöta kritiken då jag ansåg att de som orkade lägga tid på att gnälla över någon som skrev om riskmedvetenhets och att använda bra mc-kläder först och främst drog ner byxorna på sig själva.

Jag tänker inte ta år mig av deras kritik eller låta dem lägga sordin på stämningen. Jag skriver på jag kommer att fortsätta på den inslagna vägen. Jag skall försöka fortsätta att blanda allehanda ting som har motorcyklar och hojåkning att göra. Kommentera gärna det jag skriver. Era kommentarer ger mig ofta nya uppslag och idéer samtidigt som jag får lite feedback på det jag skriver. Det finns olika sätt att följa min blogg.

Antingen surfar man rakt in på Blogger på länken http://magnusjson.blogspot.se/

Man kan också följa mig på twitter där heter jag JsonSweden https://twitter.com/

Använder du Facebook så kan du få mina blogginlägg direkt i ditt nyhetsflöde genom att gå in och gilla min Facebooksida I Huvudet på Hojåkaren


Jag tar tacksamt emot tips och önskemål på vad du vill läsa på bloggen dessa önskemål postar du enklast på min Facebooksida. Använd länken ovan för att komma dit. Var inte rädda för att komma med frågor eller förslag ju mer input jag får från er ju lättare blir det för mig att skapa den blogg ni vill läsa. Givet vis är det alltid OK att dela min blogg via facebook på twitter eller vad ni nu använder. Ju fler läsare jag får dess då gladare blir jag. Igår skickade jag in till en tävling där man kunde vinna entrébiljetter till MC mässan På 2 Hjul i Göterborg 2014 det är bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa så blir det på sikt ännu mer att skriva om.

Ha en trevlig onsdag. Nu har halva veckan redan gått det är inte klokt vad tiden går fort.

tisdag 19 november 2013

Produktplacering ger marknadsföringen en skjuts

Som jag skrivit tidigare introducerar Harley Davidson två helt nya mindre hojar. Harley Davidson Street 500 och 750. Harley Davidson skaffar draghjälp I Hollywood för att få fart på försäljningen.

Serieförlaget Marvel med serier som Spindelmannen, Hulken, Volverin, Gröna Lyktan med flera är nu för tiden nästan en självklarhet när det kommer till nyproducerad Amerikans actionfilm. Nu kommer den andra filmen om superhjälten Captain America. Filmen har fått titeln The winter soldier.

I denna film åker Captain America givet vis Harley Davidson och hojen han kör är en Street 750. Jag tror knappast att det är en slump att det blev just en Street 750. Jag misstänker att detta är en mycket medveten produktplacering från Harley Davidsons sida.

Jag är inte den som brukar imponeras av reklam och produktplaceringar men håll med om att låta Captain America vara den första som kör Harley Davidson Street 750 på film är genialiskt. Vem skulle kunna marknadsföra denna hoj bättre än just Captain America.

Här kan du se trailern till filmen. I en liten sekvens mot slutet kan du se Captain America komma farande på sin Harley Davidson Street.

Captain America The winter soldier Trailer

måndag 18 november 2013

Tur som blev tur i oturen.

Igår visade termometern 10+ och jag och hustrun bestämde oss för att köra en runda i det vackra novembervädret. Det blev en härlig tur i vackert väder vilket kändes skönt med tanke på strulet.

När vi fått på oss hojkläderna och det var dags att rulla upp hojarna från garaget var Road Kingen kinkig. När jag larmat av och tryckte på startknappen så slog solenoiden ut startdrevet men där var det stopp Strömmen i batteriet var för dålig för att den skulle orka dra runt motorn. Larmet hade käkat upp kraften i batteriet. så kan det gå om man slarvar med att koppla på laddaren när man har en larmad hoj som står ett tag.

Det var bara att plocka fram laddaren och koppla på den och sedan gå in och hämta  nycklarna till Sportstern. Tur att man har en reservhoj annars hade det kanske inte blivit någon tur. Det blev en tur runt Malmö på lite fina småvägar. Vägarna var torra och fina, fria från löv och jordkokor. Det var härligt att få känna lite fartvind och det var roligt att köra Sportster. Man kör den helt klart på ett annat sätt än som man gör när man åker Road King.  På Sportstern blir körningen mer aktiv. Att ha tillgång till två hojar gör att har förmånen till olika upplevelser eller att man väljer hoj efter humör. Jag rullade hem med ett stort leende på läpparna. Det var härligt att äntligen få komma ut en runda.

Väl hemkommen var det dags att starta upp Road Kingen. Jag plockade av laddaren, larmar av, slår på tändningen och trycker på startknappen. Twin cam motorn hostar igång och beter sig som sitt vanliga jag. Jag kopplar och lägger i växel. Jag hör hur det smäller till och funderar inte direkt på det. Växellådorna på Harley är klonkiga innan oljan i växellådan blivit varm. Jag släpper försiktigt ut kopplingen för att köra upp ur garaget. Inget händer. Kopplingen känns helt normal men det finns inget dragläge och när den väl är ute finns det inget som driver. Jag kopplar och lägger hojen i friläge och undersöker kopplingsvajern. Jag tittar på växelpedalen och växelföraren men kan inte se några fel. Kopplar och lägger den i växel igen men utan resultat. Hjärnan går på högvarv och jag försöker febrilt att komma på vad som hänt. Jag slår av motorn och kliver av och går bakom hojen och mina onda aningar besannas. På garagegolvet under hojen ligger drivbälten. Remmen har gått rakt av. Jag visste att det suttit en sten i den men den stenen plockade jag bortför tre år sedan.


Nu orkade inte remmen längre utan den hade gått rakt av på de ställe där stenen suttit. Remmen i sig är inte vansinnigt dyr att byta den är däremot ett ganska stort jobb. Att byta drivrem på en Road King innebär att man måste riva ner hela transen för att kunna demontera kopplingskorgen och innertranskåpan för att frilägga främre bälthjulet. Nu har man fått vinterpyssel. Det blir till att kontakta kamrat Micke på LMD i Vollsjö för konsultation.

En sak är klart det blir inget Road King åka för än till våren. Men jag behöver inte hänga läpp jag har ju Sportstern och skulle behovet att köra Big-Twin bli för stort så kan jag ju alltid be frun om lov att ta en tur på hennes Softtail Springer. I vilket fall som helst var det kanske tur i oturen att Road Kingen inte startade hade den gjort det hade jag antagligen fått åka bärgningsbil istället för motorcykel största delen av rundan.

Ha en trevlig måndag. Nu har vi en helt ny ograverad vecka framför oss.

söndag 17 november 2013

Nu är det läge att fynda

Går du i hojköpartankar så är det ny du skall passa på. Landets MC firmor står med överfulla lager samtidigt som blocket är fyllt av mc annonser.

Det finns massor med hojar till salu och har du tänkt att köpa utan inbyte så finns möjlighet att göra riktiga fynd. Såhär års är omsättningen hos mc-firmorna låg vilket ger dig som köpare en fördel.

Samma sak gäller vid privatköp. Nu har du möjlighet att pressa priserna ytterligare. Vill säljaren ha ett snabbt avslut så fins det goda möjligheter att pruta ner priset. Idag skall jag försöka tipsa om hur du skall gå till väga för att göra ett verkligt fynd.

  1. Var kritisk.Köp inte först bästa hoj du hittar av den modell du söker. Det är stor chans att du hittar drömhojen billigare mer välvårdad, med mer utrustning till ett bättre pris.
  2. Titta på helhetsintrycket. Ser hojen ut att vara välvårdad och välskött. Är serviceboken ifylld. Finns det annan dokumentation eller servicehistorik.
  3. Kolla däcken. Är däcken slitna pruta minst vad en omgång däck skulle kosta. En nyomgång däck kostar någon stans mellan 2 och 6 tusen monterat och klart på hojen,
  4. Extrautrustning gör sällan att hojen betingar ett högre andrahandsvärde. Gå inte på snacket om att den är extrautrustad för si och så många tusen. Försäljningsvärdet blir sällan högre för det. Skulle hojen ha en massa utrustning du inte vill ha kan du alltid skruva av den och sälja när du väl köpt den.
  5. Provkör. Köp aldrig en hoj privat utan att provköra. Hos en handlare som lämnar garantier är det kanske inte lika viktigt. Köper du privat skall du absolut provköra.  Var noga med att prova alla växlar under belastning ( se till att testa varje växel under stort varvtalsregister ) Skulle någon växel hoppa ur är det dags att gå till nästa objekt eller pruta lika mycket som e växellådsrenovering kostar.
  6. Titta efter läckage kolla motorn. Cylinderfot, avgasklammor, topplock, ventilkåpor, stötdämpare och framgaffel. Läckage kan bli ganska kostsamt särskilt om det innebär att man måste riva hela motorn för att byta packningar.
  7. Har hojen kedja gör en noggrann undersökning av drivpaketet. Kolla så att inte drev och kedja glappar. En kedja kollar du genom att först titta så att den är sträckt. Sedan kollar du kedjans genom att ta tag vid bakdervet "klockan tre". Dra kedjan rakt ut. Blir det ett glapp vid bakdravet som är så stort att du kan sticka in en blyertspenna är kedjan och dreven utslitna. Nu är det läge för att pruta. Ett nytt drivpaket kostar mellan 3 och 5 tusen plus arbete att byta.
  8. Lager. Kolla styrlager hjullager och svinglager så att här inte är glapp eller tt de kärvar. Styrlager kan du kolla när du provkör genom att lägga högerhanden mot styrlagret samtidigt som du bromsar. Känner du vibrationer i fingrarna som håller mot lagret är styrlagret slut.
  9. Bromsarna. Börja med att kontrollera bromsvätskan. Är den grumlig kan det tyda på att man misskött bromssystemet. Provbromsa när du provkör. Känner du vibrationer i bromshandtaget eller i bromspedalen så finns det risk för skeva bromsskivor. Pruta i så fall en ny bromsskiva kostar mellan 500 och 2000kr till detta kommer kostnad för nya bromsbelägg samt kostnader för arbetet.
  10. Elektroniken. Kolla att alla lampor fungerar. Kontrollera varningslamporna och kontrollera belysningen i hastighetsmätare och varvräknare. Kontrollera att hastighetsmätare och vägmätare fungerar.
  11. Är du osäker på vad du skall titta på ta med en kompis du liter på. Känner du att du inte har ful kolla kan det vara bra att ha med en kompis du litar på. Du skall aldrig tro på en säljare oavsett om du handlar privat eller hos en firma.


Till slut. Var kritisk så har du alla möjligheter att göra en bra affär. det är fyndläger och det är köparens marknad. Konkurrensen om kunderna är stenhård och många mc-firmor slåss med näbbar och klor för att överleva.

Ta det kallt så har du alla möjligheter att göra en bra affär.