söndag 17 november 2013

Nu är det läge att fynda

Går du i hojköpartankar så är det ny du skall passa på. Landets MC firmor står med överfulla lager samtidigt som blocket är fyllt av mc annonser.

Det finns massor med hojar till salu och har du tänkt att köpa utan inbyte så finns möjlighet att göra riktiga fynd. Såhär års är omsättningen hos mc-firmorna låg vilket ger dig som köpare en fördel.

Samma sak gäller vid privatköp. Nu har du möjlighet att pressa priserna ytterligare. Vill säljaren ha ett snabbt avslut så fins det goda möjligheter att pruta ner priset. Idag skall jag försöka tipsa om hur du skall gå till väga för att göra ett verkligt fynd.

  1. Var kritisk.Köp inte först bästa hoj du hittar av den modell du söker. Det är stor chans att du hittar drömhojen billigare mer välvårdad, med mer utrustning till ett bättre pris.
  2. Titta på helhetsintrycket. Ser hojen ut att vara välvårdad och välskött. Är serviceboken ifylld. Finns det annan dokumentation eller servicehistorik.
  3. Kolla däcken. Är däcken slitna pruta minst vad en omgång däck skulle kosta. En nyomgång däck kostar någon stans mellan 2 och 6 tusen monterat och klart på hojen,
  4. Extrautrustning gör sällan att hojen betingar ett högre andrahandsvärde. Gå inte på snacket om att den är extrautrustad för si och så många tusen. Försäljningsvärdet blir sällan högre för det. Skulle hojen ha en massa utrustning du inte vill ha kan du alltid skruva av den och sälja när du väl köpt den.
  5. Provkör. Köp aldrig en hoj privat utan att provköra. Hos en handlare som lämnar garantier är det kanske inte lika viktigt. Köper du privat skall du absolut provköra.  Var noga med att prova alla växlar under belastning ( se till att testa varje växel under stort varvtalsregister ) Skulle någon växel hoppa ur är det dags att gå till nästa objekt eller pruta lika mycket som e växellådsrenovering kostar.
  6. Titta efter läckage kolla motorn. Cylinderfot, avgasklammor, topplock, ventilkåpor, stötdämpare och framgaffel. Läckage kan bli ganska kostsamt särskilt om det innebär att man måste riva hela motorn för att byta packningar.
  7. Har hojen kedja gör en noggrann undersökning av drivpaketet. Kolla så att inte drev och kedja glappar. En kedja kollar du genom att först titta så att den är sträckt. Sedan kollar du kedjans genom att ta tag vid bakdervet "klockan tre". Dra kedjan rakt ut. Blir det ett glapp vid bakdravet som är så stort att du kan sticka in en blyertspenna är kedjan och dreven utslitna. Nu är det läge för att pruta. Ett nytt drivpaket kostar mellan 3 och 5 tusen plus arbete att byta.
  8. Lager. Kolla styrlager hjullager och svinglager så att här inte är glapp eller tt de kärvar. Styrlager kan du kolla när du provkör genom att lägga högerhanden mot styrlagret samtidigt som du bromsar. Känner du vibrationer i fingrarna som håller mot lagret är styrlagret slut.
  9. Bromsarna. Börja med att kontrollera bromsvätskan. Är den grumlig kan det tyda på att man misskött bromssystemet. Provbromsa när du provkör. Känner du vibrationer i bromshandtaget eller i bromspedalen så finns det risk för skeva bromsskivor. Pruta i så fall en ny bromsskiva kostar mellan 500 och 2000kr till detta kommer kostnad för nya bromsbelägg samt kostnader för arbetet.
  10. Elektroniken. Kolla att alla lampor fungerar. Kontrollera varningslamporna och kontrollera belysningen i hastighetsmätare och varvräknare. Kontrollera att hastighetsmätare och vägmätare fungerar.
  11. Är du osäker på vad du skall titta på ta med en kompis du liter på. Känner du att du inte har ful kolla kan det vara bra att ha med en kompis du litar på. Du skall aldrig tro på en säljare oavsett om du handlar privat eller hos en firma.


Till slut. Var kritisk så har du alla möjligheter att göra en bra affär. det är fyndläger och det är köparens marknad. Konkurrensen om kunderna är stenhård och många mc-firmor slåss med näbbar och klor för att överleva.

Ta det kallt så har du alla möjligheter att göra en bra affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar