lördag 27 april 2013

Varför måste jag hela tiden försvara mitt val?

Vi är alla olika har olika bakgrund och olika erfarenheter. Även om mycket är genetiskt betingat är vi till stora delar formade av arv och miljö. Denna insikt borde för de flesta inom hojåkarkollektivet leda till ökad förståelse för individens val. Vi pratar ofta vitt och brett om frihet och frihetskänsla. Ändå föder valet av hoj på något vis fördomar, förutfattade meningar och trångsynthet. Ibland går det så långt att vissa av oss inte ens kan lyfta på handen och morsa på någon som åker hoj av annan typ eller hoj eller märke.


Detta tycker jag är märkligt då vi egentligen är ute i samma ärende, att njuta av vägen och upplevelsen. Jag är uppväxt i en familj där det åkts olika typer av maskiner. Vetranhojar, sportmaskiner, enduro, landsvägshojar och sporttourers. Ändå måste man på något vis hela tiden försvara sitt val av MC. Det är ju trots allt så att vi väljer hoj utifrån plånbok intresse och utseende. Tycke smak och känsla är personliga val.

När jag åkte Japscusrom fick jag ofta höra. Skulle du inte vilja ha en Harley. Då blev jag ofta sur och svarade NEJ! För så var det verkligen.  När jag åkte Yamaha Dragstar som sedan byttes till en Yamaha Wildstar så älskade jag dom hojarna och tyckte om var enda meter jag åkte med dem. Ända var jag hela tiden tvungen att försvara mitt val. När min fru köpte sin Harley softail springer ökade tjatet ytterligare och när jag slutligen köpte min Road King hörde kraxande röster som sa. va va det jag sa. Egentligen skiter jag fullständigt i att det står Harley Davidson på tanken. De betyder ingen ting. Det enda som är viktigt är att det är en hoj jag trivs på.

Jag hade 6000 mil tillsammans med min Wildstar och jag ångrar inte en millimeter av den vägsträckan. När jag nu åker Harley så blir andra hojåkare förvånade när jag berömmer deras maskiner. På något sätt förväntas det att jag skall se ner på de som väljer att köra något annat. Jag känner bara, ta bort dom fördommarna! Var stolt över att du tillhör hojåkarkollektivet och var stolt över ditt val och din motorcyket. Slutligen tillbaka till det som mina Amerikanska hojpolare brukar säga. It's not the ride that's make the biker.

Ha en underbar lördag Idag skall jag åka SKMC:s Nils Holgersson rally en rapport från detta kommer i söndagsbloggen.

fredag 26 april 2013

Praktisk filosofi för hojåkare

Visst är det så att man ibland funderar över att man skulle vilja ha lite mer pulver i motorn. Visst skulle det kännas bra att ha den där lilla extra kraften som gör att hojen svarar lite bättre när man vrider på gasrullen. Det finns massor med olika saker man kan göra för att ge motorn lite mera kraft. Det vanligaste är nog att monterar öppnare ljuddämpare och luftfilter. Har man väl börjat tror jag att det är lätt att man vill gå vidare. Bättre kamaxlar, portade toppar, borrade cylindrar, högkompressionskolvar, flatslide förgasare, byte av tändbox etc etc. Allt detta för att klämma ur några extra hästkrafter ur motorn.
Turbokit till Harley

En hästkraft vad är då det? Ett mått på kraft eller effekt det är vi säkert överens om. Men hur är definitionen? Rent tekniskt säger man att en hästkraft är det samma som 75 kilopondmeter per sekund. Med det menas att 1 hästkraft är den kraft som går åt att vid jordens yta lyfta 75 kg 1 meter rakt upp i luften på 1 sekund. Det innebär med andra ord att det finns två vägar att gå när det gäller att få din hoj att gå snabbare. Antingen så ökar du motorns effekt eller så minskar du ekipagets vikt. Det betyder att du kan nå samma resultat genom att plocka bort onödiga saker från din hoj och själv banta några kilon som att lägga pengar på att trimma motorn. Skall man då filosofera vidare kan man ju enkelt konstatera att plocka bort saker från motorcykeln tillsammans med bantning är den mest kostnadseffektiva metoden att få sin motorcykel att gå snabbare. Bantar man får man dessutom matpengar över som man kan lägga på bensin så att man kan åka både oftare och längre.
William Banting

Med detta inlägg ville jag alltså slå ett slag för den ultimata lågbudget trimmningen uppfunnen av den Engelska begravningsentreprenören William Banting. Nu är det upp till dig att välja. Chips, öl och nya kamaxlar eller vitkål och mer bensinpengar i plånboken.

Ha en underbar fredag

William Banting

torsdag 25 april 2013

Sydsvenska Dagbladet överträffar sig själv

Jag är inge stor konsument av dagstidningarnas sportsidor. Oftast bläddrar jag bara fort förbi. Varför undrar du kanske. Svaret är enkelt jag har aldrig varit intresserad av fotboll, som såhär års är det som upptar nästan alla sportsidorna. Det analyseras och vänds ut och in på alla lag från div 5 och uppåt. Detta varvas med artiklar om internationell fotboll med Zlatan i spetsen. Jag har förvisso inget emot honom, hans karriär är onekligen en framgångssaga. I går morse var det något som inte var som det bruka när jag snabbt  bläddrade igenom  sportsidorna. Något fångade min uppmärksamhet Det var en blid på något jag kände igen som man mycket sällan ser på Sydsvenskans sportsidor. Speedway. En artikel om MK Tändstiftets allsvenska lag FNC Gnistorna och deras målsättning inför kommande säsong. Kors i taket tänkte jag äntligen något som intresserar och engagerar en gammal MC-nörd som jag.
Mathias Törnblom FNC Gnistorna

Med glädje läste jag dessa spalter. Då upptäckte jag en artikel till. Mer speedwaynyheter Gnistornas lovande Juniorförare Mathias Törnblom hade blivit uttagen som reservförare till Göteborgs Grand Prix som ingår i VM-serien. Det blir om han får åka första gången en förare från MK tändstiftet får åka Speedway VM. Kul att detta uppmärksammades. Har klubben tur kan det kanske hjälpa till att få ännu större publik till hemmamatcherna på Malmö Motorstadion. Förra säsongen hade klubben ett publiksnitt på 1100 personer. Du som bor i närheten gå och se ett par matcher och hjälp till att heja fram en av Sveriges äldsta motorklubbar till en plats i Elitserien.

Tack för det Sydsvenskan sådana sportnyheterr vill jag gärna se mer av

FNC Gnistorna i Sydsvenskan

Mathias Törnblom i Sydsvenskan

onsdag 24 april 2013

En god tanke som aldrig blev något

Det är många udda saker som kommit från Varberg. Inte bara denna hojåkande bloggare utan en hel mängd andra konstiga och ovanliga ting. När jag var liten var Monark fabriken staden hjärta. Jag tror att nästan alla om dom inte jobbade där själva, hade i alla fall en släkting som gjorde det.
Blue Arrow blev populär tack vare sitt tuffa scrambler stuk

Monark hade sedan slutet av 20 talet varit en av Sveriges ledande MC tillverkare. Det blev visserligen aldrig några större hojar än 600cc men många hojar tillverkades och kvalitet ansågs vara god. Monark tillverkade aldrig några egna motorer med undantag av en 172cc maskin som användes 1929 - 1930. Monark använde under årens lopp en mängd olika drivkällor. Blackburn, ILO, BSA, JB, Husqvarna, Albin, CZ, Jawa, Sasch Morini för att nämna några. Monark var tillsammans med Husqvarna och NV en viktig del av den Svenska MC boomen efter kriget så Svenska MC fabriker spottade ur sig massor med lättviktare. Intresset för motorcykelåkandet tog fart igen och köparna ville ha lite potentare maskiner. 1954 introducerade Monark sin Blue Arrow. Den hade en tvåcylindrig 4 växlad tvåtaktare på 250cc. Den gav ifrån sig hela 15hk och hade en toppfart på 100km/h. Som jämförelse kan nämnas att en Rödqvarna från Husqvarna från samma tid hade en effekt på 3,5hk. Vid denna tiden började man tala om säkerhet och det började också körkortsutbildningar värda namnet. Visst var det så att man per automatik fick MC behörighet när man tog bilkörkort men det gick att ta endast  MC kort. Detta nyvaknade säkerhetsintresse tog Monark vara på och introducerade en körskoleversion av Blue Arrow som hade dubbelkomando.
Förutom dubbelkommando även utrustad med störtbåge

MC-läraren skulle åka bakpå och från passargerarsitsen kunde han reglera koppling växel och fotbroms. Denna uppfinning blev nog inte den succé Monarkfabriken förväntat sig utan föll antagligen ganska snabbt i glömska och förvandlades till ett stycke Svensk industrihistoria


tisdag 23 april 2013

Har du kollat dina bromsklossar?

Håll koll på dina bromsbelägg. Det är din bästa livförsäkring som hojåkare. Att byta bromsklossar är dessutom ett ganska enkelt jobb som de flesta som inte har fem tummar på handen klarar.




Bromsoken ser lite olika ut på olika hojar men principen är den samma. Börja med att lossa bromsoket. Det brukar sitta bultat i gaffeln med två bultar som antingen har sexkant, insex eller torx skallar. När du lossat oket lirkar du loss det från bromsskivan.

Tryck in en träkil eller skruvmejsel mellan de gamla beläggen för att pressa tillbaka bromskolvarna. Nu lossar du klossarna. Dom kan sitta med sprintar bultar eller clips. plocka sedan ut de gamla klossarna. Gör rent bromsoket med bromsrengöring och torka rent med en trasa. Nu skall du pressa tillbaka kolvarna igen. Det finns ett specialverktyg till detta ifall man inte vill använda en polygrip och riskera att få fula märken på oken.

Nu smörjer du baksidan på de nya beläggen antingen med silikonfett, kopparpasta eller aluminiumpasta. Du skall inte använda kopparpasta ifall dina ok är av aluminium. Koppar och aluminium trivs inte bra ihop. Smörjningen av beläggens baksida är till för att du skall undvika gnissel när du bromsar.

Gnisslet kommer sig oftast av att klossarna vibrerar och dessa vibrationer minskas med hjälp av smörjningen på baksidan av beläggen. Återmontera de nya beläggen och fäst dem med styrpinnarna clipsen eller bultarna som du demonterade. Återmontera oket genom att skuta på oket på bromsskivan igen. Skruva fast oket på gaffeln med bultarna igen. Slutligen pumpar du upp tryck i bromsledningen med bromshandtaget. Nu har du nya fina belägg och kan åka problemfritt i många mil.

Är du osäker på hur du skall göra skaffa en verkstadshandbok. Haynes eller Clymer är dom vanligaste och finns att köpa på de flesta internetbokhandlar och kostar ca 250kr. Glöm inte bort att kolla på youtube där finns massor med filmklipp som visar hur man gör på olika hojar.

Lycka till med skruvandet!

måndag 22 april 2013

Nu är det mycket på gång

I går blev första ordentliga hojturen för säsongen. Lite blåsigt förvisso men termometern visade mer än 10+ så det var helt ok åkväde,r även om det var lite svalt i fartvinden. Vi kom iväg framåt lunchtid. Vi hade inget egentligt mål utan tanken var bara att åka lite fina småvägar. Vi tog oss på snirkliga vägar till Svedala och sedan vidare förbi Börringe. Vid Flygmuseet svängde vi av mot Häckeberga.

Normalt sett är sträckan härifrån och fram till Häckeberga slott antagligen en av Sveriges trevligaste MC vägar. Kurvig och kuperad samtidigt som landskapet skiftar mellan öppna fält och bokskog. Tyvärr hade vintern gått hårt åt oljegruset med sprickor och potthål som följd. Det var många motorcyklar ute på vägarna idag och glädjande nog tog alla det förvånansvärt lugnt. Det är gott att veta att Sveriges motorcyklister är ansvarsfulla trafikanter som har vett att ta det försiktigt efter vintervilan då vägarna ännu inte är avsopade och lagade. Vid Häckeberga slott stannade vi till och det var där jag såg det. Ett vårtecken lika säkert som motorcyklister. I en sluttning åt sydväst hade dom börjat att slå ut. Vitsipporna.

Om ett tag kommer marken i bokskogarna att vara klädda i vitt. Detta var den lilla första sippan som tittade fram och berättade att hojsäsongen är på gång. Det blev ett fikastop också. Vi stannade till vid Torups slott där vig inmundigade vars en kopp kaffe och skumraket.
Efter kaffet bar det av mot Malmö och Limhamn. Väl hemma igen stannade trippmätaren på 11 mil. En helt OK sträcka för en "liten" söndagstur. Det kommer fler helger, varmare väder och längre turer.

söndag 21 april 2013

Snart börjar det.

Snart är det dags då börjar speedway säsongen  Speedway kan de va något? De undrar du säkert. Absolut säger jag. Jag är inte någon motorsport nörd som sitter klistrad vid tv:n för att se alla varven i Formula 1 eller Moto GP loppen. Däremot gillar jag Speedway.


Snabba lopp ett heat tar ca 1 minut. Folkligt och festligt med god stämning på läktaren. Det är stor skillnad att se Speedway på plats mot att se det på TV. Oftast går jag och tittar på MK tändstiftets lag Gnistorna som har Malmö motorstadion som hemmaarena. Dom har efter många års harvande i gärdsgårds serien äntligen klättrat i seriesystemet och åker nu i Allsvenskan och har siktet inställt på att kunna ta en plats i Elitserien.


Har du en speedwaybana i närheten tycker jag absolut att du skall ge sporten en chans. För egen del blir årets premiär den 16 maj då Gnistorna åker sin första hemma match mot Griparna från Nyköping. Det skall bli spännande att se, på pappret verkar gnistorna ha fått ihop ett bra lag. Lite extra spännande med tanke på att flera av förarna har ett förflutet i Griparna.

FNC Gnistornas hemsida

Nu är det snart dags för frukost och sedan blir det en hojtur på några Skånska småvägar. Solen skiner från klarblå himmel vilket bådar gott för en dag i sadeln. Ska du ut ock köra så ta det försiktigt det finns gott om rullgrus potthål och bilister där ute.

Njut av söndagen och Gasa lugnt