lördag 21 september 2013

Idag blir det åkväder

När jag i går kväll kom hem satte jag mig vid datorn och surfade runt till några olika vädersajeter. Samtliga hade kommit fram till samma resultat. Halvklart och 15+.

Kanske är det så att jag är lyckligt lottad som bor i södra delen av Sverige. Att ha ungefär lika långt till Haparanda som till Rom har sina fördelar. I alla fall när det gäller längden på åksäsongen. Idag kommer det att bli åka av och jag skall försöka komma med bevis i form av bilder från turen. Visst vi är i slutet av september men det finns ändå många åkdagar kvar. Gårdagens Aftonbladet basunerade ut att "I helgen kommer indiansommaren" Vad sjutton är då Indiansommar? Det är samma sak som det vi brukar kalla "Brittsommar" Någon hävdat att "Brittsommar endast kan infalla kring den 7/10 då detta är "Britt" dagen.

Begreppet "Indiansommar" lär komma av att de nordamerikanska Indianerna gav sig ut på buffeljakt varmare höstdagar. Så visst är det så att "indiansommar" kanske är ett lite vidare begrepp för varma höstdagar än vad Brittsommar är. Nu är det kanske inte så lätt att ge sig ut på buffeljakt. Det närmsta jag kommit något som liknar en buffel är vicenterna på Skånes djurpark i Höör. Mitt i allt detta är det inte lätt att veta vad som är sant det finns säkert teorier som påstår något helt annat. I vilket fall som helst så ser jag fram emot en helg med fint åkväder. Jag frågade Hustrun vart hon ville köra i morgon. Är det lönt att jag säger något svarade hon inte helt utan sarkasm i rösten. Du kör ju ändå dit du vill klargjorde hon. Det fick mig att tänka över min situation som hojåkare. Kanske är det dags att luta sig tillbaka, låta hustrun köra först och axla manteln som Road Captain. Skönt tänkte jag, bara att ha en tillbakalutad inställning  och köra med. Inte behöva ta beslutet om vägval, att svänga höger eller vänster. Oavsett utgång så kommer du att kunna läsa om turen i morgon. Ha en underbar Lördag.

Språk och kunskap är makt. Håller makten i sig kommer en  Åkrapport i morgon. Gasa lugnt.

fredag 20 september 2013

Fler sätt att hålla värmen

Tyvärr är ju whisky och mc-åkning en oerhört dålig kombination så de sättet att värma upp sig går svårt bort när det är dags att sätta sig på motorcykeln. När jag skrivit gårdagens inlägg så slog det mig plötsligt.

Om inte berget kommer till Muhammed får Muhammed komma till berget. Ifall man nu inte har något som värmer utifrån och in (läs värmehandtag) så borde det finnas något som värmer inifrån och ut. Efter lite googlande hittade jag vad jag sökte.

Både innerhandskar och strumpor med elslingor som kopplas till 12 volt. Grejerna var kanske inte jättebilliga men att slippa frysa kan kanske vara värt en slant.

Både handskar och strumpor går att koppla till hojens batteri via en termostat så att du kan reglera värmen. Det har ju funnits slalompjäxor med eluppvärmning i massor med år så jag fattar inte varför denna produkt inte fått något större genomslag. Hade det blivit större omsättning på grejorna hade antagligen fler tillverkare kommit till och priserna hade blivit mer överkomliga. Vill du ta dig en titt så surfa in på länken nedan

värmekläder.se 

Tycker man att detta är för dyrt finns ytterligare ett sätt att hålla händerna varma. Hippohands (flodhästhänder) låter inte så tufft och ser inte så tufft ut men det fungerar.
Dessa monterar du över dina handtagoch ditt kopplings och bromsgrepp. Sedan sticker du in dina hadskbeklädda händer och du är skyddad från fartvinden. Ganska fiffigt faktiskt.
Säkert varm och skönt. Utseendet tilltalar mig däremot inte. Fult som stryk är det men slipper man att frysa så spelar det kanske inte så stor roll.

Ha en underbar fredag. Nu är det snart helg och på Lördag ser det ut att bli åkväder. I Skåne har man lovat 18grader varmt. Det håller vi tummarna för.

torsdag 19 september 2013

Lite extra värme i händerna

Händerna är kanske de kroppsdelar som är mest utsatta under en kall hösttur. Varmare handskar är en väg att gå. Skulle inte det räcka till finns det ytterligare hjälp att få.

Svaret på de kalla händernas bön heter värmehandtag. Det finns ett ganska stort utbud de billigaste kostar bara några hundralappar. Så länge man inte störs av svarta gummihandtag så är det inga problem att hitta ett par som värmer. Har man nu köpt dyra fina handtag i krom från Küryakyn eller någon annan bling bling tillverkare kanske man inte vill byta bort dem mot svarta gummidito trots att man slipper frysa om händerna.
Praktiskt men fult ;-)

Men var inte orolig det finns lösningar för den som vill ha snygghandtagen kvar. Man kan nämligen köpa värmehandtag i form av tunna elelement man skall placera mellan handtaget och styret. Har man nu de där dyra fina kromhandtagen så kan det vara svårt att få in folieelementet mellan handtaget och styret.

Här går det bäst med gummi eller foam handtag som expanderar till skillnad från metall.  Men oroa dig inte det finns en lösning.. Man monterar folieelementet i styret. Visst det blir lite "klyddande" men vad gör man inte för att det skall se snyggt ut. Såhär gör du. Demontera dina handtag. Det går lättare om man kan blåsa i lite tryckluft mellan styret och handtaget. När detta är gjort är det dags att borra hål i styret så att du kan få ut kablarna. stick in en ståltråd i hålet så att den kommer ut i styrändan. Denna tråd skall du använda för att dra ut kablarna med. nu behöver du två 15cm långa bitar av elrör. Skär en längsgående skåra i dessa så att de går att klämma ihop dem. elrören skall hålla folieelementen på plats fäst kablarna i ståltråden så att du kan dra ut dem genom hålet.

Linda folieelementet runt plaströret och för in hela paketet i styrändan. se till att dra lite i kabeln där den kommer ut ur hålet. Detta för att den inte skall komma i kläm så det blir kortslutning. Nu kan du montera handtagen igen. Använd hårspray när du skall trycka på handtagen. Ett fint gammalt trick. Det glider när det är vått och limmar när det torkar. Placera strömbrytaren till värmehandtagen på lämpligt ställe. Tar du ström till handtaget direkt från batteriet? se då till att montera en säkring på kabeln till plus polen. Titta i manualen till värmehandtagen vilket ampertal du skall ha på säkringen. Tänk också på att montera säkringshållaren så nära batteriet som möjligt så slipper du att elda upp din motorcykel om kabeln skulle kortslutas och bli förvarm. Lycka till eller som elektrikern sa "Friskt kopplat hälften brunnet"

Ha en underbar torsdag snart står helgen för dörren

onsdag 18 september 2013

Det är insidan som räknas

Ah duu hur faan ser du ut? Ett gammalt fint k-märkt gammalt malmöitiskt uttryck tillika en låt av Nisse Hellberg och Wilmer X. Jag tänker inte i första hand på ditt yttre utan på vad du har på dig under hojkläderna.

Nu är det börjar bli lite kallare så tar man på sig lite extra kläder för att slippa frysa på hojturen. Det är antagligen en självklarhet för de flesta. Me vad ska du ta på dig? Det verkar inte lika självklart för alla. De flesta av oss drar på en extra tröja och kanske ett par långkallingar eller ett par joggingbrallor under hojkläderna. Sedan åker vi en tur och när vi kommer hem konstaterar vi att "Fy fan så kallt det var".
Det är ju inte såhär man vill känna sig efter en hojtur.

Att du blev kall berodde minst lika mycket på vad du hade på dig som på väderleken. Med rätt utrustning behöver man inte frysa. Åker man till fjällen på skidsemester så är man noga med hur man klär sig. detta verkar vi glömma bort när det är dags att köra motorcykel. Men hur skall man klä sig? Principen är enkel, lager på lager. Ju kallare dess då fler lager. Sedan skall man använda så kallade funktions material. Kläder som inte suger upp svett utan transporterar bort svetten från kroppen. Har du bomull närmast kroppen blir den iskall så fort den blir fuktig och då värmer den inte alls.
Superunderställ lägg märke till det vindtäta fantomenkalsongerna. Garanterat osexiga men funktionella.

Ett så kallat superunderställ transporterar bort fukten och lämnar ett torrt luftlager närmast kroppen som värms upp av din egen kroppstemperatur. Blir det ännu kallar kan du lägga till ett lager fleece kläder. Den lite tunnare varianten de vi kallar microfleece. Skulle det sedan bli "svinkallt" kan man ta ytterligare ett lager med fleece.
Alldeles vanliga fleece kläder. 

Det finns även varianter med vindstopper om man har ytterplagg som inte är helt vindtäta. Klär man sig på detta sätt kan man hålla värmen utan att vara så påbyltad att man känner sig som en Michelin gubbe. Har du löst ryggskydd med njurbälte så sätt detta mellan understället och fleecetröjan så du får ett luftlager runt njurbältet också annars kan du bli kall på ryggen.. Med rätt kläder slipper man att frysa och det blir betydligt roligare att åka hoj. Till och med mc-handlarna har börjat att fatta det där med riktiga underställ. Kör till din närmsta handlar och kolla in utbudet. Gör en investering och förläng säsongen ett par veckor till.

Ha en trevlig onsdag snart är det helg igen

tisdag 17 september 2013

Snart är det dags att ta det lite försiktigare

Hösten närmar sig med "stormsteg" i går morse stod regnet som spön i backen. Hojåkning var kanske inte det första man tänkte på när man tittade ut från sovrumsfönstret.

Det är vädret till trots inte dags att hänga läpp ännu. Det kommer att finnas möjlighet till många fina åkdagar innan det är dags att ställa in hojen på vintervila. Det finns dock en del saker man behöver tänka på när det är dags för höstturerna. Det finns flera saker som gör ditt väggrepp sämre än under sommarsäsongen. Det första är den sjunkande temperaturen. När det bli kallt ute blir däcken inte lika varma. Ett kallt däck är ett hårt däck och ett hårt däck får sämre väggrepp. Nästa fara är jord och halm.

Just nu håller bönderna på och höstplöjer. Det innebär att dom drar med sig jord och halm upp på vägarna när dom kör mellan sina åkrar. Jord och halm kan bli mycket glatt både i vått och torrt tillstånd, så här gäller det att se upp. Du kan inte veta hur det ser ut bakom nästa kurva eller bakom nästa backkrön. Här gäller det att vara förberedd. Nästa farshot på höstturerna är löv. När träden börjar att tappa löv och dessa singlar ner och lägger sig på asfalten kan det bli nästan lika halt som en isfläck särskilt om det är blött.

Ta nu inte detta som en förevändning att låta hojen stå, hösten kan vara en mycket vacker tid för hojåkning. Se istället till av slå av lite på gasen och var lite förberedd så är det inga problem. Visst blir det kallare men man kan ta på sig mer kläder. Om man i Norra Sverige kan köra snöskoter när det är -25 så borde väl vi kunna köra hoj i +5. Än finns det många vägar att åka och platser att besöka.

Ha en underbar tisdag

måndag 16 september 2013

Med rätt justerad koppling mår vänsterhanden och växellådan bra.

Såhär efter nästan en hel åksäsong kan det vara bra att ge kopplingen lite extra uppmärksamhet. Att justera en koppling är inte jättesvårt. Det är knappast frågan om raketforskning.

Känns kopplingen tung eller ifall du upplever att du har ett stort spel i kopplingen är det kanske dags att ta sig en titt. Denna beskrivning gäller Harley men det fungerar på liknande vis på alla hojar som inte har hydralkoppling.

Börja med att leta upp kopplingsvajerns justerskruv. På Harley finns denna gömd bakom en gummibälg på kopplingsvajern vanligtvis vid ett av de främre ramrören.
Nu skall du lossa så mycket som går så att du inte har någon spänning på vajern. Kopplingshandtaget skall nu vara löst och sladdrigt.
Nu är det dags att skruva loss derby-locket eller kopplingskåpan om man så vill. Den sitter antingen med insex eller torx. Var noga med att använda rätt verktyg, helst en hylsa. Sitter skruvarna hårt kan du sätta hylsan i en förlängare och ge den sedan några smällar med en plasthammare. Koppla på spärrhandtaget och dra loss. Använd alltid förlängare så att du jobbar en bit ifrån hojen så slipper du göra repor eller bucklor ifall du skulle slinta.

Såhär ser det ut bakom kåpan. För att justera kopplingen behöver du en insexnyckel och en blocknyckel. Det är skruven i mitten som är justerskruven.

Lossa låsmutter genom att hålla emot med insexnyckel. Skruva ut muttern några varn så att du har lite justermån. Nu skall du skruva in justerskruven eller tryckpinnen ( pushrod på engelska ) så att den bottnar. När du skruvat in den så långt det gick skruvar du tillbaks den ett kvarts var. Sedan håller du den i det läget med insexnyckeln samtidigt som du drar åt låsmuttern.

Innan du justerar själva kopplingsvajern så kan du passa på att smörja vajern när den ändå är loss. Då behöver du en vajersmörjare. Har du ingen finns det för några tior på Biltema. eller hos din lokala mc handlare. Använd kedjespray till vajersmörjning. Du skall inte använda 5/56 WD40 eller liknande då dessa oljeprodukter sköljer ur fettet ur vajerhöljet. När vajern är smord så är det dags att ge sig på vajerjusteringen. (skruven du lossade först) spänn åt den så mycket att du får ett spel på ett par mm när du drar i kopplingsvajern uppe vid kopplingshantaget. Kläm åt kopplingen några gånger kock kolla spelet en gång till. Efterjustera om så behövs. Torka rent packningen till derby-kåpan med en trasa. montera packningen och kåpan. skruva dit skruvarna och dra fast dem korsvis precis som när du monterar ett hjul på en bil. Nu är jobbet klart. Ta en försiktig provtur och kolla så att allt fungerar som det ska. Kolla också att det inte läcker transolja från derby-kåpan. När du sedan är klar är det bra att gå in och slå upp en kopp kaffe luta sig tillbaka och känna sig nöjd över att man sparat minst en tusenlapp.

Njut av måndagen och den nya veckan, man kan aldrig veta vad den gömmer men säker något spännande.




söndag 15 september 2013

Så skall det låta

Loud pipes save life! Är ett påstående man sett på en och annan mc-väst. Det kanske inte behöver dåna men visst är det trevligt med lite motordunk. När jag var hos bilprovningen hade jag monterat orginalpiporna. Nu var det dags att återställa  ordningen.

Åker man stor V-twin är det inget kul om den låter mindre än en moped. Med Harleys orginal ljuddämpare låter min roadking ungefär som gräsklipparen jag har på landet. Den har en 3,5 hästars Briggs & Stratton motor. Det är kanske inte direkt sinnebilden av hur en Harley skall låta. Dessbättre finns det bot. I mitt fall stavas det Screaming Eagle. Det är namnet på Harleys trimdelar eller "prefomance parts" Ett par sådana "slipon" ljuddämpare har jag. Från början hade de "godkänd" volym men efter många mil på vägarna har dom börjat att låta lite mer än vad bilprovningen tycker är nödvändigt. Därav bytet inför besiktningen. Jobbet är lätt att göra och tar ca 10 minuter.
 Man får börja med att ta bort Packväskorna. På min hoj sitter dom monterade med två snabbfästen. Bara att vrida ett halvt var så är dom loss.
Nu lossar du klammern som fäster ljuddämpare i grenröret. Se till alla klammern är helt lös.
Nu är det dags att lossa bakre fästet. Använd alltid förlängare till spärrskaftet där det går. Då minskar du risken för att repa eller förstöra något om du skulle slinta.
Ser flänsen på ljuddämparen ihopklämd ut kan du spänna isär den med en skruvmejsel så går det lättare att få på den på grenröret.
innan du monterar så smörj flänsen både in och utvändigt. jag brukar använda antingen kopparpasta eller bromsfett. Gör man det så är det lätt att demontera om två år när det är dags för besiktning igen. Det finns montagepasta för avgassystem men den härdar utav värmen för att täta mellan grenrör och ljuddämparen. Det är viktigare i en bil än på en mc, använder du montagepasta blir demonteringen svårare.
Trä på klammern innan du skjuter ljuddämparen på plats.
Bakre fästet monteras med bult och fyrkantsmutter eftersom mutterna skall låsa själv mot fästet. man kommer inte åt att hålla en mutter med någon nyckel
För att hålla fyrkantsmuttern på plats kan man lyfta den med en skruvmejsel. Nu går det lätt att montera bulten. När den tagit i gängorna igen så är det bara att spänna fast den med spärrkaftet du hade när du demonterade.
När du spänt fast det bakre fästet är det nu dags att spänna klammern så fäster ljuddämparen  grenröret. Tänk på att klammern skall sitta ute på ljuddämparens monteringsfläns så den kan klämma fast ljuddämparen mot grenröret. Nu återstår bara att torka bort fingeravtryck och annat kladd från kromet. Sedan återstår bara att montera tillbaka packväskorna på hojen innan det är dags att slå på tändingen trycka på startknappen och lyssna på skönsången.