lördag 19 april 2014

Ha en härlig hojåkarpåsk!

Långfredagen har vi lidit oss igenom och vi har kommit ut på den ljusa sidan igen. Vi står inför en helg vi kan fira med vänner och familj. Vårvädret verkar ha kommit så det finns alla möjligheter för att ta en och annan hojtur.

Motorcyklarna har börjat att rulla på vägarna igen. Igår var det många av mina hojkamrater som körde årets första rally. Motorcykelklubben Lille Mats MC brukar arrangera både vårens första och sista rally i Sydsverige. Trenden håller i sig och man var först ut i år också. Av bilderna jag sett på nätet verkade rallyt vara välbesökt även om vädret som någon påstod var "lite kyligt" Själv var jag på påsklunch hos goda vänner.

Från deras uteplats kunde man höra hur motorcyklarna drog förbi på riksväg 102 en bit bort. De var V-twin maskiner och radfyror i en aldrig sinande ström. Eftersom det bjöds på en och annan snaps till sillen så var hojåkning för egen del inte att tänka på. Det får bli en senare fråga i helgen. Idag blir det påsklunch hemma med familjen. Håller det fina vårvädret i sig planerar jag en tur till sydkusten på påskdagen. Då skall jag passa på att köra till Kåseberga och äta något gott på Ahls rökeri och titta efter ifall lärkorna har kommit.

Även en notorisk bloggare som jag behöver ibland lite paus. Därför kommer jag inte att posta några nya inlägg förrän på tisdag när vi är tillbaka i den vanliga lunken igen. Med detta så vill jag bara passa på att önska er alla en Riktigt Glad Påsk. Njut av ledigheten och påskmaten. Njut av umgänge och det fina vårvädret. Skall du ge dig ut och köra så ta det lugnt med påsksnapsarna dagen innan.

Är du inte i form så låt hojen stå. Skall du ut och köra motorcykel räcker det inte med att vara såpass nykter att man blåser grönt i alkometern man skall vara hyggligt utvilad och i form också. Ta det försiktigt och gasa lugnt. vi ses på tisdag.

fredag 18 april 2014

Att välja hoj med öppet sinne

Håll med om att det är lite märkligt att behöva försvara sitt val av motorcykel. Det spelar ingen roll vad man åker du kommer ändå förr eller senare bli ifrågasatt om varför du valt att köra just den hojen du har. Det spelar ingen roll vad du åker det är ett fenomen jag tror alla råkar ut för.

Detta sker trots att valet av motorcykel alltid är din ensak. Det finns så många olika saker som spelar in när det är dags att ta de första stapplande stegen som motorcyklist eller om man plötsligt får för sig att man vill byta till något annat. Idealet vore givet vis ifall man hade en stor tjock plånbok och ett generöst tilltaget garage så man kunde ha en drös olika motorcyklar.

En offroad, en sporthoj, en touringmaskin, en äventyrshoj och en custom sedan kunde man välja motorcykel efter väder ändamål och humör. Nu är det ju inte verkligheten ser ut för de flesta av oss vanliga dödliga. Valet av motorcykel blir ofta en kompromiss där flera olika parametrar skall vägas in innan vi slår till och köper den motorcykeln som vi tror uppfyller flest av våra förväntningar. Sedan är det ju det där med trender.
MZ är kanske inte det självklara hojvalet men gillar man blårök och TV-lampan så är valet klockrent

Vi kan inte undgå att påverkas av vad som står i mc-pressen, skrivs på internet eller de hojar som kompisarna åker på. Jag är säker på att varje motorcyklist kan räkna upp en rad anledningar till varför de kör just den hojen de gör. Detta borde innebära att vi alla insåg att valet är personligt och att var och en har rätt att välja själv.
Farsans sista hoj en CBR 1000f

När jag blir ifrågasatt eller drabbad av förutfattade meningar när det gäller mitt hojval kan jag bli både sur och obstinat. Tidigare när jag åkte Yamaha Wildstar fick jag ofta höra.
- Skulle du inte vilja ha en H-D istället?
- Nej jag vill inte ha någon jävla H-D blev svaret. Saken var den att jag älskade min Wildstar och hade just då inga tankar på att byta den mot något annat. Sen blev det en H-D i alla fall men inte på grund av andra människors tjat eller ifrågasättande. Jag gillar min Road King och min Sportster lika mycket som jag gillade min Wildstar.

Bara för den sakens skull innebär det inte att jag garanterat kommer att välja en annan H-D när lusten att skaffa något nytt blir för stor. Oavsett vilken hoj du väljer att köpa så skall det kännas rätt när du sitter på den. Den skall kännas bekväm och du skall känna att du "sitter i den" och inte på den som man brukar säga. Sitter du bra så är jag säker på att ni kommer att få många sköna mil tillsammans. Ja men men kan ju flytta forpinna byta styre och montera pullback risers kanske någon säger.

Visst kan man de men är inte grundpositionen någorlunda rätt prova en annan hoj. Vad du sedan väljer är helt och hållet upp till dig så länge du är bekväm med vad du kör. Strunta i andras konstiga påståenden om att du kanske borde åka något annat eller att, skulle du inte vilja ha en ..... istället. Var stolt över din egen hoj och kör den med glädje. Kom ihåg att njuta av dina hojturer det är det viktigaste av allt ihop, vad som står på tanken är av underordnad betydelse.

torsdag 17 april 2014

Äntligen är hon hemma igen

I går morse sken solen från klarblå himmel och det var nästan vindstilla. Att det inte blåser är mycket ovanligt i mitt hörn av Sverige. Morgonen bådade gott inför vad som komma skulle.

Klockan 15.00 stämplade jag ut från jobbet och satte mig på trampcykeln och tog mig hem till Limhamn. Tillsammans med min frus morbror satte vi oss i min V70 och körde ut ur Malmö. Ut på väg 11, vid Djurslöv besannades det jag skrev om här om dagen. Länstrafikgruppen var på plats med radarn i högsta hugg och det var många bilar som blev invinkade.

Eftersom jag har för vana att i möjligaste mån försöka hålla hastighetsbegränsningarna när jag kör bil klarade jag mig förbi kontrollen. Färden gick vidare förbi Staffanstorp och Dalby genom Veberöd och fram till Sjöbo. Här svängde vi av på väg 13. Målet var Vollsjö och motorcykelaffären LMD som ligger mitt på torget. Äntligen skulle jag få hämta min H-D Road King som hade fått ny drivrem. I förrgår eftermiddag hade jag fått ett SMS om att den skulle vara klar för avhämtning dagen efter.

Det fina vädret hade hållit i sig och det skulle bli en trevlig tur hem. Jag är väldigt glad att kunna lämna mina hojar till LMD när jag behöver hjälp med att få fixat de saker jag inte har tid eller verktyg till att kunna ordna själv. Bemötandet är alltid av toppklass och priserna är plånboksvänliga. Nytvättad och avtorkade rullades min gamla H-D ut från verkstaden och jag klev in i butiken för att göra mig oskyldig.

Väl i butiken såg jag att det låg en sadel till En Road King Classic. Sälj den till Olsson han letar efter en sådan sa jag till Micke som nyss klivit in genom dörren. Det är Micke som äger och driver LMD. Kolla om han ska ha den sa han och jag drog fram telefonen. Olsson svarade men det lät brusigt. Det visade sig att han var ute och körde motorcykel. Han var nöjd med priset och affären gjordes upp via telefon.
Micke Palm grundare och ägare av LMD. Mer än 25 års erfarenhet i branschen, kan allt om motorcyklar.
Min idol och mekaniska Guru!

Jag lastade ut sadeln i bilen och hoppade i hojkläderna. Jag kände mig upprymd likt en gosse på julafton när det var dags att trycka på startknappen. Den stora V-motorn hostade igång och jag rullade ut från torget och styrde mot Malmö och Limhamn. Även om det inte var lika vindstilla som i morse var det ändå skönt att köra. Det var inte bara jag som gett mig ut, det var ovanligt många motorcyklar ute. Kanske var det tur att jag hade en hjälm med svart visir. Jag slapp att visa upp mitt fånga leende jag antagligen hade hela vägen hem.
Såhär löjlig såg jag ut under hjälmen klart att man åker med  heltäckande hjälm med mörkt visir

Det blev en härlig tur och jag är glad att ha favorithojen hemma igen. Nu håller vi tummarna för att finvädret håller i sig så att det kan bli en och annan hojtur i påsk. Gasa Lugnt

tisdag 15 april 2014

Vilken är världens bästa motorcykel

Det är en fråga som jag tror att de flesta som går i hojköpartankar ställt sig. Svaret på frågan är ju oftast en subjektiv bedömning eller kanske rent av en semantisk utsaga.  ( semantik studien av relationen mellan ord och begrepp )

Vad jag menar är att vad som är världens bästa motorcykel är upp till var och en att bedöma, Här finns inga rätt eller fel. Jag är ganska övertygad om att många av er som läser min blogg är väldigt nöjda över ert eget val av motorcykel. Själv har jag alltid tyckt om de hojar jag haft även om alla kanske inte upplevts som just världens bästa så har jag tyckt om vad jag åkt.

Åter till ämnet. Om man nu skulle försöka utse en väldens bästa motorcykel alla kategorier så hamnar jag i tanken på någon äventyrsmaskin eller multhoj.  Ducati Multistrada skulle ligga bra till eftersom den funkar som touringmaskin, man kan hålla nästan jämna steg med en sportmaskin och den är inte främmande för att braka fram på grusväg. Tittar vi sedan till design så finns det hojar där linjerna tilltalar mig mer även om Italienarna alltid varit duktiga på design.

Kvalitetsmässigt är kanske inte italienarna på topp här får dom nog se sig slagna av Japanerna. Att försöka vaska vra en "Väldens bästa motorcykel" är således inte någon lätt match. För ett par år sedan såg jag ett program på Discovery channel där man försökte räta ut alla frågetecken i detta ämne. Ett gäng motorcyklister och motorjournalister försökte tillsammans kora världens genom tiderna bästa motorcykel. Man tittade på allt ifrån MV Agusta via Honda Gold Wing och Harley Davidson ner till minsta scooter. Till vinnare utsågs världens mest tillverkade motorcykel nämligen Honda Cub.

Vaför det kan man kanske undra? Valet kändes inte vid en första anblick så självklart. Det testpanelen konstaterade var att Hondan tack vare sin enkla konstruktion och höga kvalité var näst intill omöjlig att ha ihjäl. Motorcykeln är dessutom väldigt lätt att hantera. Den kan lasta i princip hur mycket som helst och den är extremt bränslesnål. Titta på detta videoklippet så tror jag du efter att ha sett det är benägen att hålla med. Honda Super Cub
Även om Honda Cub räknas som världens bästa hoj så är jag ändå tveksam till att det skulle bli en sådan när jag tröttnat på min H-D Road King. Fast vem vet man kanske hamnar i skoterträsket till slut i alla fall. En av anledningarna skulle ju kunna vara lastförmågan.






måndag 14 april 2014

Var försiktig när du drar gasrullen i helgen

I år räknar man med att många motorcyklister skall begå hojpremiär under påskhelgen. Alla vet också att de stora premiärhelgerna också är den del av året då flest mc-olyckor äger rum. Singelolyckorna är i klar majoritet.

SMC, Polisen, Trafikverket och Transportstyrelsen har tillsammans detta helt klart för sig. Orsakerna till den dåliga olycksstatistiken är också till stora delar klarlagd. De flesta som låtit hojen stå ett par månader är så klart lite ringrostiga när det är dags för premiärturen. Körtekniken är lite sämre än vad den var i slutet av förra säsongen.

Det är en viktig insikt, den tanken skall få dig att ta det lite extra försiktigt under de första turerna för året. Nästa anledning till ökad olycksrisk är bristande underhåll. Handen på hjärtat, kontrollerade du bromsar hjul, sving och styrlager och framför allt lufttrycket i däcken innan du gav dig ut på vårens första tur? Tittade du på dina däck? Är mönsterdjupet tillräckligt och är dina däck tillräckligt färska. Gamla däck blir hårda och hala.
denna bild har jag stulit från Hennings insomnade tidning MC Nytt

En ytterligare faktor när det gäller däck och vårturer är temperaturen. Dina mc-däck är oftast gjorda för att ha optimalt fäste en sommardag då temperaturen är över 20 strecket. En sval vårdag är det svårt att få upp temperaturen i däcken så fästet blir bra. Tänk på att du har sämre väggrepp. Nästa farsot för oss motorcyklister är rester från vinterns halkbekämpning i kombination med tjälskott.  Den där kurvan på favoritvägen där du gillar att lägga ner hårt och ge lite extra gas ut ur böjen kan med rullgrus ha förvandlats till något som greppmässigt liknar en isbana. Då är risken om du inte tar det lugnt att det blir marksyning på premiär turen.

En trist början på en lång säsong. Det samma gäller tjälskador. Det kan bli rejäla potthål som kan bidra till att du tappar kontrollen över hojen. Allt detta borde vara självklarheter för varje motorcyklist, men tyvärr är det inte så vilket en del stackare får erfara varje säsongspremiär. Från flera källor har jag fått indikationer på att Polisen under påskhelgen kommer att skärpa trafik och hastighetsövervakningen på 70 och 90 vägar i Syd och Mellansverige.

Detta då man vet att en ökad närvaro av länstrafikgrupperna sänker hastigheterna och minskar antalet olyckor. Om du skall ut och köra i helgen så ta det försiktigt. Ser du poliser ute i trafiken med sina radarpistoler så bli inte arg och förbannad. De gör bara sitt jobb och framför allt så hjälper de till att minska antalet olyckor bland premiärsugna motorcyklister.

Innan jag skulle publicera upptäckte jag att Henning Svedberg hade skrivit om samma sak på Braap.se. Han hade också postat ett par länkar med ytterligare information. Vill du läsa mer klicka på länken här. Extra Polisspaning efter mc i april

Gasa lugnt!

söndag 13 april 2014

Igår och i förrgår verkar det varit många som plockat ut hojarna

Det verkar som om vi haft årets första stora åkhelg. Från många håll har jag fått indikationer på att hojar plockats ut ur garagen och fått lägga några mil på trippmätaren.

Både igår och idag har det varit vår i luften även om det varit lite blåsigt, i alla fall i Sydsverige. Jag har sett att många av mina facebookvänner har varit ute och luftat sina ögonstenar. Skåningarna har i och för sig varit igång ett tag men nu har man fått glada meddelanden från motorcyklister som begått premiär för i år. Det börjar dyka upp bilder både från traditionella mc-fik och andra vattenhål.
Min kamrat Gunnar från Väster Haninge var på Rosenhill för att fika och kolla in hojar 

Det är alltid något speciellt med årets första tur. Man känner sig lite som en kalv på grönbete. Lite ovant och osäkert i början innan åkkänslan infinner sig och man börjar att slappna av. Efter hand som turen fortgår känner man hur det där välbekanta leendet sprider sig i ansiktet, hur mungiporna närmar sig öronsnibbarna. Man känner hur leklusten vaknat till liv och man får bekräftelse på hur mycket man saknat att köra motorcykel.
Har man känsliga fingrar finns det handskar med inbyggd elvärme

Att man sedan blir lite kall om fingrar och tår är sådana smällar man får ta. Man kan alltid passa på att stanna till vid fiket och värma sig med en kopp kaffe innan man gränslar sadeln och åker vidare. Tittar vi på väderleksrapporten så ser det ljust ut inför påskhelgen Det ser ut som om det blir åkväder långt upp i landet.

Förhoppningsvis får jag tillbaka min Road King från verkstan så att jag kan få lägga några mil på hennes mätare under påskhelgen. Det är visserligen inget fel på att åka Sportster men min blå Road King saknas mig. För egen del blev det inget mc-åka igår. Jag och hustrun tog en bussresa till Tyskland för att fylla på förråden med sådant som inte lämpar sig så bra i trafiken. I Danmark mellan Köpenhamn och Rødby var det ganska många hojar ute och körde så säsongen verkar ha kommit igång i vårt grannland också. I Påsk då skall det förhoppningsvis bli åka av för vår del så det är nog bäst att vi behåller korkarna på, på det som inhandlades igår. Ha en trevlig påskvecka. Gasa lugnt.