lördag 17 maj 2014

Varför är trafikmoralen högre hos motorcyklister än bilister?

I förrgår skrev jag ett inlägg med titeln "Dummare kan ingen vara" det blev ett inlägg som fick många läsare och även genererade en hel del kommentarer både på Facebook och på bloggen. Grundbulten i hela blogginlägget var trafikmoral eller rättare sagt avsaknaden av just detta hos en del av våra medtrafikanter.

Jag har många gånger funderat över vad det är för mekanismer som gör att en del av våra medtrafikanter förvandlas till något som vi snarare får betrakta som mot-trafikanter. Vad är det som gör att några individer avsäger sig riskmedvetande och sin egen säkerhet för att kunna ta sig rätten att ta sig fram i trafiken på bekostnad av medtrafikanternas säkerhet?

Att välja att ta stora risker för egen del har jag inga invändningar emot så länge det är ett eget val och inte drabbar någon annan. När det sker i trafiken på bekostnad av andras säkerhet blir jag däremot heligt förbannad. Hur sjutton kan man vara så egoistisk att man äventyrar andras säkerhet för att själv få lite adrenalinrus? Jag förstår allt det där med fartens tjusning och att tänja på gränsen för ens egen förmåga.

Jag vet att det kittlar och kan vara spännande. Frågan man måste ställa sig är ifall den spänningen är så viktig att man utan moraliska skrupler kan äventyra sina medmänniskors liv och hälsa? Jag hoppas innerligt att svaret på den frågan är nej. Som motorcyklist finns det alla möjligheter att få den kicken utan att bära sig illa åt i trafiken. Man kan gå en kurs hos SMC där man kan få testa sina gränser och utveckla sin körteknik. Man kan skaffa en gammal cross-hoj och motionsåka hos den lokala motorklubben, Det samma gäller Roadracing eller SuperMotard. Möjligheterna är många för oss som kör motorcykel.

Som bilist är möjligheterna inte lika stora. Folkrace är förhållandevis billigt men annars handlar de flesta former av tävlingsåkande för bilar om ganska stora pengar. Kanske är detta anledningen att vi har en och annan bilist i landet som envisas med att leka Kenny Bräck eller Ronnie Pettersson i trafiken. Kan det vara så att man invaggas i någon slags falsk trygghet bara för att man sitter i en kaross med airbags, trepunktsbälten, whiplashskydd, nackstöd, deformationszoner och annan skyddsutrustning? Vi som sitter på motorcykel måste istället sätta vår egen säkerhet i fokus istället för att lita på säkerhetsutrustning. Kan detta vara anledningen? Antar vi att det är så, så skulle vi rent teoretiskt sett kunna förbättra trafikmoralen och minska olyckstalet hos landets bilister genom att försämra deras säkerhet.

Nu ställdes vi inför ett svårt dilemma. Det vore både moraliskt och trafikpolitiskt självmord att ha en sådan åsikt. Givetvis skall man utnyttja och använda all den säkerhet som finns tillgängligt. Jag blir däremot mer och mer övertygad om det jag skrivit flera gånger tidigare. Det bästa vi kan göra för att öka motorcyklisternas säkerhet är att utbilda bilisterna. Vi måste ställa lika höga krav på bilisterna som på de som tar körkort för motorcykel. Det är hög tid att förbättra riskutbildningarna på körskolorna för de som tar bilkörkort och låta riskutbildningen i högre grad handla om trafikmoral och vad som förväntas av mig som medtrafikant. Som motorcyklist vill vi ha medtrafikanter. Medtrafikanter som följer de trafikregler och lagar vi gemensamt beslutat om för att skapa en trafikmiljö som är trygg för alla trafikanter.

Egoism och trafikmiljö är lika svårt att blanda som vatten och olja. Idag verkar det bli åkväder så jag tror jag skall ge mig ut i trafikmiljön och akta mig lite för bilisterna. Gasa Lugnt!

fredag 16 maj 2014

Äntligen fick man känna doften av metanol i luften

Igår var det äntligen dags för premiär i Speedwayallsvenskan. Kan det vara något undrar kanske du som brukar gå och titta på matcher i Elitserien. För mig som bor i södra Skåne klappar hjärtat lite extra för Speedwayallsvenskan. 

Mina närmsta platser där man åker elitserien är Vetlanda och Målilla och det tar några timmar att ta sig dit. Således får jag hålla tillgodo med allsvenskan och det är faktiskt inte fy skam. Många av förarna som åker i Elitserien kör också i Allsvenskan Det finns också flera förare från Polska ligan som åker Allsvenskan.
Full fart i depån för att bli klar till matchstart

Det är duktiga förare och spännande matcher. Motorklubben Tändstiftet som Malmölaget Gnistorna tillhör är en anrik förening som i år firar 90 års jubileum. MK Tändstiftet har under många år fört en ganska tynande tillvaro och man har åkt i lägsta serien. För några år sedan började man klättra i seriesystemet och förra året lyckades Gnistorna ta sig till slutspel i Allsvenskan.
Fullt fokus och koncentration

I År är målsättningen att gå till final så att man kan vara med att slåss om plats i Elitserien. Jag håller tummarna för att det skall gå vägen. Det vore i så fall första gången vi har ett Skånskt Speedwaylag i högsta divisionen. Igår var det som sagt premiär och det var hemmamatch mot Hammarby som var det lag som förra året fick lämna Elitserien. På pappret var det jämna lag och så blev matchen också.
Gnistorna verkade i början ha kopplat ett grepp om Hammarby. Inför tionde heatet hade Hammarby knappat in och Gnistornas ledning var nu bara 6 poäng. Gapet var tillräckligt stort för att Hammarby skulle få toppa laget. Sagt och gjort Hammarby satte in sin stjärna Magnus "Zorro" Zetterström som i par med Rasmus Jensen tog Hammarbys första fem/etta.
Startern rättar in förarna framför tejpen

Nu flåsade Hammarby Gnistorna i nacken som nu endast hade två poängs försprång. Gnistorna lyckades hålla kvar ledningen och matchen slutade 47-43 till Gnistornas fördel. Det var en mycket spännande och bra match med flera fina heat med många omkörningar. Kämpaglöden var det inget fel på i något av lagen men det var Gnistorna som idag drog längsta strået. Publiksiffran var strax över 1 000 personer vilket gör Speedway till tredje största publiksporten efter Fotboll och Ishockey. Fast i en stad av Malmös storlek så borde publiksiffran egentligen vara den tredubbla.

Har du aldrig varit på Speedway så tycker jag absolut att du skall ge det en chans. Det är en bra publiksport, korta snabba heat och spännande action från början till slut. Ett heat tar cirka en minut. En Speedway motorcykel accelererar från 0-100 på två sekunder. Toppfarten är ca 140 och dom har inga bromsar. Då förstår man att det krävs mycket både träning och skicklighet för att hantera en Speedwaymotorcykel. Leta upp din närmsta Speedwaybana och gör ett besök nästa gång där är match. Jag garanterar att du inte kommer att bli besviken. Idag är det fredag och det verkar som om det skall bli åkväder i helgen. Jag hoppas att kunna få rulla en hel del mil på några små favoritvägar.

Helgens "quote" lyder. Any Road is a shortcut to somewhere. Tänk på det och ha en trevlig helg

onsdag 14 maj 2014

Dummare kan ingen vara!

För ett tag sedan kom jag åkan de på väg 11 och hade precis passerat Dalby. När jag kört ut ur rondellen ser jag i backspegeln hur en vit Volvo 850 närmar sig i hög fart. Bakom ratten sitter en grabb i 20 årsåldern iklädd en snapback keps med platt skärm och en hood tröja med kapuschongen uppdragen över kepsen.

Det jag idag kommer att skriva kan kanske tolkas som fördomsfullt men i så fall bjuder jag på det. Jag är varken fri från synd eller fördomar och är antagligen långt ifrån Guds bästa barn. Den unge mannen det handlar om idag tyckte sig dock finnas en liten bit närmre universums mitt än alla vi andra. Den unge mannen verkade tycka att han hade större rätt till vägen eftersom han hade dubbelt så många hjul som jag. Av förklarliga själ hade han inte förstått att det är hjärnceller som räknas.

Han verkade tillhöra den där sorten som har övertygat sig själv om sin egen odödlighet. Denna insikt verkade han kombinera med en mycket låg trafikmoral och en exceptionellt låg empatisk förmåga.  Precis när vägen hade övergått från traditionell lansväg till att bli väg med vajerräcken och växelvis körfält hade jag Volvon bara några meter bakom mig. Hastigheten var satt 100 och det var vad jag höll. Eftersom det var sen eftermiddag så hade jag mycket mötande trafik. Alla som jobbar i Malmö och Lund och bodde i Dalby Veberöd Sjöbo etc var på väg hem. Som motorcyklist ligger man som ni vet ogärna nära vajerräckena. Jag placerade mig mitt i körbanan för att ha största möjliga marginal till räckena som jag hade både på höger och vänster sida. Jag hör hur ynglingen i Volvon tutar.

Jag tittar i backspegeln och ser hur han viftar  åt höger samtidigt som han blinkar med helljuset. Idioten vill att jag skall flytta på mig så kan kan köra om. I he..vete heller tänker jag och ligger kvar mitt i körbanan. Då kör han ännu närmre. Jag vrider på gasrullen för att öka på avståndet men stollen hänger på och fortsätter att tuta och blinka. Någon kilometer senare var det vår tur att få dubbla körfält. Jag hör hur radfemman i Volvon rusar och jag ser den vita bilen fara förbi. När han åker om mig ser jag att han vevat ner  höger sidoruta och hävt sig över passagerarsätet för att kunna räcka fula fingret åt mig.

Idiot tänker jag och slår av på gasen. Den "odödlige" från Dalby kör in i höger körfält och ställer sig på bromsen. Jag blev tvungen att broms ganska hårt för att inte köra in i honom. Den kepsprydde lägger sig nu mitt mellan körfälten och håller 40. Jag tänkte att jag måste kolla så jag slår på blinkers för att göra en omkörning. Givet vis går han ut vänster körfält för att hindra mig, samtidigt som han visar sin högerhand och räcker finger. Jävla idiot och en massa andra betydligt fulare saker som inte gör sig i tryck for genom mitt huvud.

Dessbättre beslöt jag att slå av på gasen och inte bry mig om honom. Vid första avfarten still Staffanstorp åkte jag av. I mitt stilla sinne tänkte jag att det kanske var tur för honom att det var jag och inte någon mer hetlevrad typ med mindre självbevarelsedrift han jävlades med.

Akta dig för de som tycker sig ha mer rätt till vägen än vad du och jag har. Försök inte att ge igen det kan stå dig dyrt. En sådan idiot i form av "odödlig ung bilförare" Kan plötsligt göra en manöver som gör att du får skador för livet eller i värsta fall dör. Det är det inte värt. Visst tänker man tankar om att hämnas och visst hade det varit skönt att få ge Volvoslyngeln en fet smäll. Du ökar din egen säkerhet genom att hålla låg profil. En sak kan vi dock vara överens om. "Dummare kan ingen vara" Gasa Lugnt!

tisdag 13 maj 2014

Tjugo överlevnadstips i trafiken

Igår när jag lite planlöst surfade runt på nätet hittade jag en lista på överlevnadstips för motorcyklister på en Amerikansk sajt.

Jag tyckte tipsen var både tänkvärda och skrivna med glimten i ögat så jag bestämde mig för att översätta dem Håll till godo, här kommer listan.


  1. Låtsas att du är osynlig.
    För många bilister är du det.
  2. Förflytta dig aldrig i tron att dina medtrafikanter sett dig.
    Inte ens om tycker att du haft ögonkontakt med bilisten
  3. Var hänsynsfull.
    Försök inte att bestraffa de trafikanter du tycker gör fel genom att preja dem, räcka finger eller att på något sätt försöka hindra dem. Du kan själv råka illa ut.
  4. Använd mc-kläder.
    Även om du bara skall till korvkiosken som ligger fem minuter bort, i alla fall om du har för avsikt att äta något annat än trottoar. Sol och värme är aldrig en ursäkt för att köra mc i shorts och badtofflor
  5. Hoppas på det bästa men var beredd på det värsta.
    Räkna med att bilar kommer att svänga även om de inte slagit på blinkers. Räkna med att bilar som står vid påfart kommer att köra ut framför dig.
  6. Lämna prestigen hemma.
    De enda som verkligen bryr sig om du är snabbast är polisen och rättsväsendet.
  7. Var uppmärksam.
    Läs inte på reklamskyltar eller annat som försöker sno din uppmärksamhet. Det är vägen och dina medtrafikanter du skall fokusera på ingenting annat.
  8. Backspeglarna visar inte allt bakom hojen.
    Sväng aldrig eller byt fil utan att ha vridit på huvudet så att du har koll på vad som händer bredvid dig.
  9. Ha tålamod och ta det lugnt.
    Stressa inte när du kör motorcykel. Titta efter en extra gång och ta inga onödiga risker innan du svänger ut på en gata eller åker ut från motorvägsrampen.
  10. Akta dig för saker på vägen
    Potthål, skräp, oljefläckar, grävlingar, grenar, koskit och allt annat på vägen som kan skada dig och din motorcykel.
  11. Håll koll vid sidan av vägen.
    Framför allt efter vilt, harar, rådjur, vildsvin, älgar mm. Det finns inga djur man vill ha närkontakt med när man sitter på motorcykel.
  12. Ha extra koll vid trafikljusen.
    Tro inte att det alltid är fritt fram bara för att det är grönt ljus. Räkna istället med att någon idiot kommer att köra mot rött.
  13. Håll avståndet till framförvarande fordon.
    Använd dig av den så kallade tresekunders regeln som måttstock.
  14. Akta dig för gasglada unga män i bil.
    Många av dem tror att de är med i filmen "Too fast to furious" Se upp så du inte slutar som ett huvemblem på en Honda Civic.
  15. Kör inte över din egen förmåga.
    Singelolyckor kan skada och döda dig precis som vilken annan olycka.
  16. Se dig om
    Använd dina backspeglar, vrid på huvudet och rör på ögonen så ökar dina chanser att du kommer hela vägen hem.
  17. Tänk efter före.
    Gör inget förhastat utan planera din körning så minskar du risken att något dumt skall hända.
  18. Lyft blicken.
    Titta långt fram så blir din hojåkning stabilare samtidigt som du får mer tid att planera din körning.
  19. Stanna vid stop skylten.
    Sätt ner foten och se dig om innan du kör ut.
  20. Välj inte större motorcykel än du kan hantera.
    Se till att du har en motorcykel du sitter bra på. Att du når ner med fötterna i marken. Se till att ha ett styre som känns bekvämt, då blir mc-åkningen ännu roligare.
Det var 20 små tips som förhoppningsvis gör dig till både en säkrare och bättre motorcyklist. Att vara dumdristig eller ta onödiga risker gör inte hojåkningen roligare bara farligare.

Ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.

måndag 12 maj 2014

Lösningen på ett pinsamt problem eller om olyckan är framme

Det fins en sak som ingen hojåkare vill råka ut för och det är att lägga sin hoj. Det mest pinsamma är om det sker i krypfart. Att tappa hojen när man gör en garagevändning, krypkör runt ett hörn eller när man skall köra in i en parkeringsficka vore ett mardrömssenario.

Om det mot förmodan skulle inträffa, så blir det dessutom ännu mer pinsamt om du inte kan resa din motorcykel upp från liggande. Ja men ett stort touring lokomotiv eller customhoj en sådan är ju jätte tunga kanske du tänker.

Visst är det så men de är på intet sätt omöjliga att resa den varken för kvinnor eller män. Som så mycket annat handlar det i detta fallet om teknik. Med rätt teknik kan en liten tant resa en stor Harley Electra Glide som väger en bra bit över 300kg. Det gäller dock att vara noggrann och göra på rätt sätt, annars finns det risk för att man skadar sig. Du skall aldrig lyfta din motorcykel med ryggen. Du skall använda benen. Hur det går till kan du se i ett videoklipp längre ner. Innan du reser upp din hoj är det några saker du behöver kontrollera.

  1. Trafiksituationen. Ge dig inte ut i vägen för att resa din hoj ifall du riskerar att bli påkörd av någon av dina medtrafikanter. Det gäller vid alla former av olyckstillbud. Säkra platsen innan du skrider till verket.
  2. Stäng av motorn. Res aldrig en liggande hoj med motorn igång. Använd hojens nödstopp den sitter alltid på reglaget vid höger handtag
  3. Rinner det olja och bensin från din motorcykel lugna inte nerverna med en cigarett det kan få oönskade konsekvenser.
  4. Se till att hojen ligger i växel och att tändningen är avslagen ( om du inte behövde stanna motorn med nödstoppen ) Detta för att den inte skall börja att rulla när du får upp den på hjulen
Nu är du redo att börja resa hojen. Hur det går till kan du se i denna lilla instruktionsfilm av en gammal favorit, Jerry "Motorman" Palladino. Han har lång erfarenhet av att utbilda Amerikanska MC-poliser och han har gett ut flera instruktionsfilmer med namnet Ride Like a Pro.
Som du ser, man behöver varken vara stor eller stark för att klara av att resa en motorcykel. Det handlar om att ha rätt teknik. Vill du fördjupa dig ytterligare i denna ädla konst finns det fler klipp på Youtube som visar hur det går till. Jag hoppas att du slipper att göra detta någon gång men skulle oturen vara fram kan det vara bra att känna till hur man gör. Jag hörde någon som påstod att i Japan fick man inte köra större mc än att man kunde resa den upp från liggande. Hur sanningshalten är i detta påstående vet jag inte. En sak vet jag och det är att man behöver inte vara ett stort muskelberg för att resa en Honda Valkyria det räcker att vara en vanlig tant. Ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.


Äntligen lite fartvind mot kroppen

Till slut efter allt regnande och gråväder så blev det äntligen några mil på söndagseftermiddagen. Molntäcket hade spruckit upp och vägarna hade torkat. Nu var det dags att dra på sig hojkläderna och rulla ut Road Kingen ur garaget.

Det visade sig vara en såndär unik eftermiddag då luften är mättade av både fukt och syre. En såndär eftermiddag då luftblandningen är optimal för att hojen skall gå bättre än vad den brukar. Så fort jag tagit mig ut ur stan och kunde börja vrida lite på gasrullen kände jag hur den stora V-Twinen morrade lite extra piggt.

När bränsle/luft-blandningen är perfekt kan man uppleva att ett antal extra hästkrafter släps lösa. Hojen känns extra varvvillig och svarar ovanligt bra på gaspådrag och jobbar fint genom hela varvtalsregistret. En skön känsla som man kan passa på att utnyttja.  Det handlar inte om att köra som en galning utan att köra medvetet. Jobba med sin placering. Använda blicken och vara noggrann med sitt spårval. Det är då det är dags att koppla på leklusten och bara njuta.

Jag upptäckte snabbt att allt inte är så bra som det borde vara. Det finns alltid saker i ens åkning som går att utveckla. Jag skall villigt erkänna att jag fortfarande är lite ringrostig när det gäller körtekniken. Man har tappat en del sedan förra säsongen och inte ännu kommit tillbaka där man slutade även om jag känner att jag är på god väg. Det handlar inte bara om att vara medveten om vad och hur man skall göra. Det vi hojåkare skall sträva efter är att automatisera så mycket som möjligt av körtekniken. Den skall sitta i ryggmärgen som man brukar säga. Det är så många bitar som skall klaffa. Inbromsning med rätt bromsteknik, spårval och placering, nedlägg, motstyrning och gaspådrag. För att bli duktig behöver man träna.

När hojen går bra och vägarna är så gott som tomma så har man ett gyllene tillfälle att öva och utveckla allt detta. Man behöver inte tokgasa och köra för fort. Istället skall man leta upp den där lilla kurviga favoritvägen som ger fartupplevelse även vid gällande hatighetsbegränsning. Kom ihåg en sak bara, köra så fort du "kan" skall du göra på bana inte i trafiken. För att komma tillrätta med körtekniken måste man först och främst jobba med var man fäster sin blick. Tittar man rätt så är allt mycket lättare. Tittar du dit du ska köra så kommer du också dit. Är sikten skymd får man föreställa sig en punkt efter kurvan / krönet. Nästa steg är placering och spårval.

Med rätt placering och rätt spår slipper du att brottas med din cykel. Gör man rätt går det lätt. Det skall inte vara ansträngande att köra motorcykel. När jag rullade in på vår gata kände jag att jag tagit ett i alla fall litet steg mot att bli en bättre motorcyklist. Övning ger färdighet som man brukar säga. Idag står vi inför en ny helt ograverad vecka. Vi håller tummarna för att det skall bli åkväder i hela landet. Gasa Lugnt.

söndag 11 maj 2014

Plast skyddar dåligt

Det finns en sak jag stört mig på länge. Jag blir alltid lika trött när folk låter bli att tänka efter före. Vad är det som gör att en del tror att det bästa skyddet för trafikanter på två hjul är ett antal plastkåpor med fina klistermärken.

Det jag talar om är skotrar och deras chaufförer. Igår när jag for en runda bland Malmös köpcentra för att konsumera lite verktyg och andra "bra att ha" saker var det många skotrar som var ute i samma ärende. Allt från EU-mopeder till Suzuki Burgman 400. Dessa piloter hade förutom fordonen en rad gemensamma nämnare.

Av de skoterister jag mötte var det ingen som använde handskar. En hade heltäckande hjälm alla andra åkte med öppen. Klädseln varierade från Jeans och t-shirt till terylenbyxor och sportjacka i bomullscanvas. Ingen använde mc-kläder. Det jag undrar över är ifall dessa människor som far fram på sina skotrar tror att dom är odödliga eller i alla fall löper mindre risk att skada sig än de som kör motorcykel. Jag har förvisso inga belägg för mina påståenden men jag tror att ifall flertalet av dessa skoterister skulle bytt plastmaskinen mot en motorcykel så skulle de också använt den skyddsutrustning som finns tillgänglig.

Att använda mc-kläder verkar inte ingå i skoterkulturen. Kanske är det så att man tror att det skall vara som i mods-filmen Quadrophenia där man far fram på skoter i kostym och Korea duffel. Någon stans tycker jag att skoteristerna borde se om sitt eget hus. Tittar vi på försäkringspremierna för en EU-moped så är premien minst tre gånger så hög som för en Harley Davidson som kostar tio gånger så mycket i inköp.


Argument som jag kör bara i stan eller jag skall bara köra till affären håller inte. Slänga sig ner på asfalten i 50 km/h är förmodligen ingen trevlig upplevelse, i alla fall om du är klädd i t-shirt, jeans och saknar handskar. Knäkåporna i plast skyddar bara mot fartvinden inte mot skrubbsår. Gasa Lugnt