fredag 8 maj 2015

Har du skaffat ny hoj?

Har du bytt motorcykel eller på väg att göra det den här säsongen. Då är du inte ensam förra säsongen var det ungefär 65 000 motorcyklar som bytte ägare. Denna säsongen räknar landets handlare med en ökning då både nyförsäljning och begagnatmarknaden fått luft under vingarna.

Det är roligt att byta motorcykel och visst är det en alldeles speciell upplevelse att få gränsla en ny motorcykel oavsett om den är fabriksny eller begagnad. Jag vill inte på något vis förta glädjen av hojbytet men som vanligt har medaljen alltid en baksida. Enligt färsk statistik från Försäkringsbolaget Svedea innebär hojbyte alltid en ökad skaderisk. Försäkringsbolaget påstår att om du ägt din motorcykel mindre än ett år så är skaderisken dubbelt så stor som om du ägt din motorcykel i två eller flera år.

Hur kan nu Svedea komma till denna slutsats? Försäkringsbolagen för noggrann statistik över sina försäkringstagare så de har säkert torrt på fötterna. För försäkringsbolagen handlar det ju om att minimera sina egna risker och låta varje grupp av försäkringstagare bära sina egna kostnader.

Dessbättre så nöjer sig inte Svedea med att konstatera fakta utan kommer också med råd till den som nyss bytt hoj eller går i hojbytartankar. Olle Molin som är produktchef på Svedea meddelar till tidningen Allt om MC att hojbyte alltid innebär en risk. Nya ägare drabbas i större utsträckning av skador vilket beror på att man inte hunnit att bekanta sig med hojens köregenskaper. Det kan ta tid att vänja sig vid den nya motorcykelns körställning, bromsegenskaper och viktfördelning så det gäller att köra försiktigt från första metern.

Olle Molin lämnar också tre små råd att tänka på när man skall ge sig ut på en ny motorcykel


  • Om din MC har nya däck kan du rugga upp dem med sandpapper
  • Kör försiktigt i kurvorna tills du lärt dig hur mc:n reagerar
  • Tänk på att bromsarna kan ta på ett annat sätt än vad du är van vid
Tre enkla men bra tips. Idén om att sanpappra däcken var helt ny för mig men jag vet att nya däck kan vara mycket hala innan man nött fort den yttersta hinnan på dem. Tanken med slippapper är kanske inte så dum trots allt. Det gäller även att oavsett ifall däcken är nya eller inte att se till att man fått lite värme i dem innan man börjar hårdgasa och göra kraftiga nerlägg.

Gasa Lugnt och håll tungan rätt i mun.

torsdag 7 maj 2015

Motorcykelns dag

Gårdagens blogg som handlade om att fästa blicken rätt för att utvecklas som motorcyklist fick stor spridning och många besök. Tusen tack till er som läst och delat. Många läsare gör ju att man blir lite extra sporrad att skriva mer. Idag handlar det on något helt annat som ni kanske märke redan i rubriken. På lördagen den 9:e maj är det nämligen Motorcykelns dag. Denna dag innebär att de flesta mc-handlarna runt om i landet håller extra öppet och anordnar diverse jippon och event.

Motorcykelns dag är ett arrangemang som påkallats av MC-RF Motorcykelbranchens riksförbund Kolla upp vad som händer hos din lokala handlare. Chansen är stor att det är något på gång i helgen. Hos landets MC-handlare laddas det upp med extrapriser, kaffe, varmkorv, demohojar, fyndvaror, ränterabatter med mera. På många ställen finns även MC-klubbar på plats för att hjälpa till och dessutom presentera sin egen verksamhet. Hos en del handlare arrangeras det även rallyn eller andra typer av mc-turer.

Passa på att kolla upp vad som händer hos din lokala mc-handlare. Det finns alla möjligheter att få träffa likasinnade, provköra hojar och kanske göra en bra affär och äntligen skaffa den där hojen du länge gått och drömt om.

Var det länge sedan du bytte hjälm? om svaret är jag så finns det alla möjligheter fynda i helgen. Tänk efter när skedde det senast? Man brukar säga att livslängden på en polycarbonat ( plast ) hjälm är tre år och för en glasfiberhjälm ungefär fem år. När det gäller din gamla hjälm så gör en hjälteinsats. Släng den i soporna, sälj den inte på blocket till någon inte bryr sig.
Den bästa medicinen för en förbrukad hjälm

Lite mer info kring motorcykelns dag hittar du här!

Gasa lugnt och "Support your local MC-Handlare"

onsdag 6 maj 2015

Använd ögonen så kör du bättre

Igår skrev jag om de nya manöverproverna vid uppkörningen. De hojåkare som har motorcykeln som arbetsredskap har givetvis tagit det där med manövrering till en helt annan nivå. Dagens videoklipp är ifrån en tävling för amerikanska mc-poliser. Här har vi förare som verkligen kan hantera sina motorcyklar

Har du sett någon av instruktionsfilmerna Ride like a Pro? Gerry "Motorman" Palladino som står bakom dessa filmer är till vardags utbildare för Amerikanska mc-poliser. Han brukar säga att:
- The sound from the floorboards should be like music to your ears. Denna tes befäster man i dagens filmklipp Titta på youtubeklippet och lägg märke till hur noga samtliga förare är med var de fäster blicken. Det är grunden till att kunna manövrera sin motorcykel på ett skickligt sätt. Titta också på hur mycket nerlägg de har i svängarna trots att det inte går så fort. Med rätt teknik kan man lägga ner så fotplattor eller forpinnat tar i och detta utan att man står på näsan.



Jag brukar hävda att motorcykelåkning är 80% blick och 20% teknik. Fäster du inte blicken på rätt ställe blir fungerar inte åkningen. Tittar rätt så blir körningen enklare och stabilare. Ingen är fullärd alla motorcyklister kan givetvis alltid utvecklas och förbättra sig. När det gäller motorcykelåkning är det som med allt annat skall man bli bättre så måste man öva. Fortbildning är aldrig fel och det är dessbättre Svenska motorcyklister ganska bra på.

Jag vill ändå passa på att slå ett slag för SMC School som anordnar flera olika utbildningar för alla typer av hojåkare och på alla nivåer Länken hittar du här http://www.svmc.se/school/. Det spelar ingen roll ifall du är nybörjare eller kört hoj i 50 år, det finns alltid något nytt att lära sig. Som hojåkare blir man aldrig fullärd. Till sist vill jag bara visa att även Svenska mc-poliser kan köra hoj. Kolla in denna stilstudie jag hittade på Bikes Facebooksida som fått bildtexten: 


Den svenska MC-Polisen kan sin sak! Kanske dags för dem att få reflexfärgade knäpuckar som standardutrustning? 

Gasa Lugnt och glöm inte bort att titta dit du ska!

tisdag 5 maj 2015

Nytt körkortsprov skapar debatt i sociala medier

Knappt hade Transportstyrelsen hunnit lägga fram det nya förslaget kring ny lågfartsdel i körprovet för än det började att kraxas från alla möjliga håll. Flera av de som valt att måla fan på väggen har tydligen haft svårt att tänka efter före.

Åtskilliga självutnämnda ”förstårsigpåare” talade genast om förfall och att denna i deras tycke anpassning till kvinnor skulle äventyra de nybakade motorcyklisternas säkerhet. Jag håller inte med, jag tycker inte att de förändringar som gjorts primärt är en anpassning till just kvinnor utan det handlar till stora delar om att ge alla oavsett kroppslängd samma möjlighet att klara körprovet.

Visst skall man kunna krypköra och visst skall man kunna hantera sin motorcykel i lågfart. Det är viktig kunskap i komplexa trafiksituationer. Är du kortare till växten vilket de flesta kvinnor och även en och annan man är, kan det vara betydligt svårare att vända med fullt styrutslag på en stor motorcykel. Behöver du luta dig långt fram för att kunna ge fullt styrutslag får du tyngdpunkten på ett helt annat ställe än vad den har som har tillräckligt långa armar för att kunna sitta mer upprätt får. Här skapar olika kroppslängd således helt olika fysikaliska  förutsättningar för att kunna utföra en vändning med fullt styrutslag.

Det handlar således inte om att bli mer släpphänt i bedömningen vid körproven för att fler kvinnor skall kunna bli godkända vid körproven. Det handlar om att ge alla som prövar rättvis och lika bedömning oavsett fysiska förutsättningar. Som det varit under en lång räcka av år så har största delen och fokus under körkortsutbildningen legat på manöverprov. Jag har länge ställt mig frågande till ifall detta fokus är det som i slutändan ger oss bäst resultat ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Förhoppningsvis kommer körskolorna från och med nu se till att fokus i utbildningen kommer att ligga på körning i trafik. Det är ju trots allt i trafiken vi vistas och det är i trafiken eventuella olyckor i allmänhet sker. Jag vänder mig inte emot att man skall ha full kontroll på sin hoj givetvis skall den kunna hanteras på ett fullgott och trafiksäkert sätt. Man får dock inte glömma bort att olika hojar ger helt olika förutsättningar. Som van motorcyklist anpassar man teknik och manövrering beroende på vilken hoj man har mellan benen. Sittandes på en Supermotard är det inga problem att vända runt med fullt styrutslag om jag däremot sitter på en Långgaffelchopper med apehanger hade jag nog valt att köra runt kvarteret istället.


Vi skall vara glada över att Transportstyrelsen faktiskt lyssnat på den kritik som framförts av SMC, MC-lärare och inspektörer och verkligen ansträngt sig för att vi skall få en  väl fungerande körkortsutbildning som ger oss duktiga och säkra motorcyklister oavsett fysiska förutsättningar. För visst är det roligt om vi blir fler som åker hoj på våra fantastiska mc-vägar. Om den som finns bakom visiret är en kortväxt farbror, långbenta kvinna, en muskelknuttar eller en kurvig tant är av underordnad betydelse alla sorters människor är välkomna bland landets motorcyklister. Eller hur?

måndag 4 maj 2015

Det är inte alltid lätt att välja

Jag är en smula ambivalent skulle man kunna uttrycka sig om man vill tala fin Svenska. I klartext betyder det att jag är en velig jävel som inte kan bestämma sig. Jag har ett tag gått i hojbytartankar men inte riktigt kommit till skott. Om det nu är så att jag verkligen skall byta hoj eller om det är så att jag skall behålla den och istället ge den lite mer personligt stuk.

Förutom min Road King som jag planerar att behålla ett tag till så har jag en HD 1200 Sportster från 98. Stundtals har jag varit sugen på att avyttra den och istället skaffa mig en mindre "lekmotorcykel" En Super Motard hoj som typ en Yamaha XT660X, BMW G 650 X eller liknande.
Yamaha XT 660 X

En hoj som är kul på slingriga småvägar och som även funkar fint för en tur på en och annan grusväg. Jag är inte ute efter en värsting-motard det är för mycket meck och för korta serviceintervaller för min del. Jag skulle i detta fallet nöja mig med en "lagomhoj"
BMW G 650 X

Å andra sidan så hade det varit kul att stuka till Sportstern för att ge den lite mer personlig prägel. I så fall hade jag tänkt att den skulle byggas om i Scrambler eller Street Tracker stil. En icke allt för vare sig svår eller kostsam operation.
Min 1200 Sportster som den ser ut idag
Såhär ser sportstern ut idag. Behåller jag den är tanken att den till en början skall få miniblinkers ett cross-styre med fågelpinne, bli befriad från framskärmen, gummibälgar på gaffelbenen och mndre backspeglar . Det som talar till 1200 Sportsterns fördel är att den har skönt bottendrag och är förhållandevis potent redan i orginalutförande. Det är som sagt inte alltid lätt att välja och jag har min själ inte blivit klokare av detta inlägg heller. Vad tycker ni skall jag behålla Sportstern och bygga om den eller låta den gå till förmån för en Motard hoj?

söndag 3 maj 2015

Årets första långtur gav mersmak

Igår var det äntligen dag. Vid 11 snåret rullade jag ut från garaget. Första stoppet blev på Shell macken en kilometer hemifrån. Mitt backdäck har nämligen börjat att läcka så det var läge att kolla lufttrycket innan jag gav mig ut för att beskåda den skånska landsbygden.

Jag styrde kosan kortast möjliga väg bort från Limhamn och ut på landet. Jag kom snabbt in i en skön lunk och ett lagom tempo. denna säsongen tycker jag att det gått ovanligt snabbt att hitta tillbaka till åkformen. Blick och körteknik sitter som den ska. I vanliga fall brukar jag ha lite svårt att lyfta blicken och titta långt fram när det är ny säsong men i år verkar detta fungerat helt av sig själv. Tydligen är det så att det faktiskt är möjligt att lära gamla hundar att sitta.

Jag åkte småvägar ut mot Östra Grevie och sedan vidare mot Villie  rapsfälten har redan börjat att blomma och höstvetet är redan två decimeter högt. Solen sken från klarblå himmel och fasanhönorna på åkrarna var flitigt uppvaktade av dito tuppar. Jag styrde vidare ut på söderslätt som är den enda delen av Skåne skåne som är platt. Den som myntade uttrycket att Skåne är platt som en panka har antagligen aldrig sett något annan än just söderslätt. Detta område kallas också "söder om landsvägen" Besjungen av Edvard Persson i "Jag har bott vid en Landsväg" Det är väg 101 sången handlar om den går mellan Malmö och Mossby strand där väg 9 för dig vidare till Ystad.

Det var detta jag filosoferade kring när jag körde längs väg 9 och passerade Smyge huk Sveriges sydligaste udde. En bit efter Smyge kom jag fram till Beddingestrand och Beddingerakan. Där finns det motorcykelhistoria. Det var nämligen på Beddingerakan det kördes motorcykel fortare än 200km/h för första gången i Sverige Året var 1931 och föraren var tysken Ernst Henne som körde en kompressormatad BMW. Idag höll jag själv ungefär 60 det fick räcka.
Ernst Henne i full karriär. 202,4 km/h blev hastigheten på flygande kilometern i Beddingestrand 1931 

I Ystad stannade jag för att fylla på Bensin innan jag körde vidare genom sandskogen mot Glemmingebro för att så småningom komma till Simrishamn. Nu hade jag lagt lite mer än 10 mil på mätaren så nu var det dags för ett stopp. Jag stannade till på hamnplanen och i kiosken höpte jag en högrevsburgare med pomes frites. Gott och vällagat. Mätt och belåten styrde jag vidare upp mot Lilla Vik och Kivik.  När jag passerat Kivik svängde jag av mot Ravlunda och körde mot Christinehof slott. Efter att ha passerat Vollsjö och svängt ut på väg 13 mot Sjöbo svängde jag av på väg 104.

Vid Harlösa svängde jag av mot Veberöd och körde över Revinge hed. vid Dörröd svängde jag av mot Häckeberga. Nu började jag märka att det faktiskt är försäsong. Jag började få ont i kopplingshanden och jag började få lite träsmak i ändan. I vanliga fall är en HD Road King en mycket bra långfärdsmaskin men det hjälper föga för en ovan stjärt. Efter Häckeberga körde jag mot Torup för att sedan ta mig hem till Limhamn.

När jag stallade in den gamla turkos Road Kingen så hade jag lagt 27 mil på mätare. Lätt ledbrutenhet till trots så var det ändå med ett stort leende jag vred om nyckel till garagedörren och linkade in för att plocka av mig skinnkläderna. Det blev 27 sköna mil, sådana mil som faktiskt gav mer energi än vad den tog. Det är så skönt att hojsäsongen är igång det är välgörande för själen. Det är som någon sa. " det är inte så jävla konstigt att man aldrig ser motorcyklar parkerade utanför lasarettets psykmottagning  det är en självklarhet"

Gasa Lugnt

Min är mycket större än din!

Så kan det kanske vara men när det gäller motorcyklar är det precis som när det gäller vissa andra saker inte alltid storleken som räknas. Det är hur man använder den som är det väsentliga. 

Cubic is King ser man ibland och när man tittar på reklam för nya hojar verkat det ha gått inflation i motorstorlek. På 60-talet var en 650cc en stor hoj. Norton Triumph och BSA spottade ut 650:s på löpande band. Skulle man ha en tung motorcykel var det en "sex,femti" man skulle ha. Sedan i slutet av sextiotalet kom Honda med sin CB 750 Four och dödade den Engelska MC-industrin. Något år senare introducerade Kawasaki sin 900 Z1 och sedan var kubiktävlingen igång 1978 försökte Honda ta tillbaka tronen med hjälp av en sexcylindrig maskin på hela 1047cc som fick namnet CBX.

Sådär har det rullat på och en Harley Davidson  Sportster på 883cc anses idag som en liten hoj. Harley Davidson har givetvis gått i samma fälla som alla andra. En gammal Järn-Sportster på 750cc ansågs vara en stor hoj när den introducerades. Shovelhead motorn på 1200cc som kom 1966 ansågs vara gigantisk 1978 ökade cylindervolymen till 1340cc denna cylindervolym hängde med fram till 1999 då Twincam motorn com. Idag anses en Twincam på 1440cc vara en liten motor.

Sådär har det hållit på och det verkar som om det är en utveckling som är svår att stoppa. Kanske är det ändå så att det är BossHoss som satt gränsen för det möjliga med sin 6200cc V8 MC som levererar 445hk. Frågan är då, blir det roligare att köra ju större hojen är? Jag tror inte det. Istället tror jag att det handlar om att anpassa sin körstil till vad man åker på. Jag är helt övertygad att jag skulle hunna ha lika kul på en 250cc enduro hoj som på en Kawasaki VN2000. Vad det handlar om är var och hur man väljer att köra. Som jag brukar säga det viktigaste är inte vad du åker på utan att du åker. MC-valet är ditt eget ingen annans. Åk på den typ av hoj du gillar för tillfället. Är det inte kul så byt. Då håller vi dessutom igång MC-handeln i Sverige.

Tänk på att köra på den typ av hoj som du gillar och som passar din, körstil, dina behov och din ekonomi. Jag lovar jag skall vinka till dig när vi möts på vägen oavsett vad det står på din tank och oavsett vilken cylindervolym din hoj har. Det bryr jag mig inte om över huvud taget. Det viktigaste är att du gillar din egen hoj, vad andra tycker är av helt underordnad betydelse. Det är precis som Meghan Trainor sjunger. It's all about that bass.

Gasa Lugnt