fredag 14 februari 2014

Konsten att välja hoj

It's not the ride that's make the biker brukar några av mina amerikanska hojvänner säga. Min hemsnickrade variant av detta talesätt är: Det spelar ingen roll vad du kör det viktigaste är att du kör.

Val av motorcykel är högst individuellt. Visst finns det trender och visst blir man påverkad av vad kompisarna tycker, vad man läser i media etc. Allmänhetens åsikt är ofta full av både fördomar och förutfattade meningar. När jag hade köpt min Yamaha Wildstar  började gnället. Skulle du inte vilja ha en Harley istället? Efter ett tag blev jag obstinat och sa jag skall fan inte köpa någon jävla Harley Davidson. Från första stund älskade jag min Wildstar. När jag satte mig på den kände jag att detta är min motorcykel, jag hade hittat hem.

Vi gjorde många turer tillsammans  och det han bli 8000 mil innan hon fick gå vidare till en annan förare. Jag tyckte om varenda meter vi åkte tillsammans och jag kände mig alltid hemtam när jag satte mig i sadeln och tryckte på startknappen. Sedan är det ju så att omväxling förnöjer i alla fall när det gäller motorcyklar. Jag började att fundera över vad jag skulle ha istället. Jag gillade att åka V-twin på grund av motorkaraktären och bottendraget. Yamaha:s 1900:a Midninght Star är inte min typ av hoj design mässigt. De stora Kawasaki customhojarna gick bort eftersom jag ville ha luftkylning. Jag sneglade lite på Victory men gillade inte riktigt designen på motorn.

Min fru hade nyligen köpt en Harley Davidson Softtail Springer och jag gillade motorkaraktären på den. Jag tyckte dock att den kändes liten när man kom från Wildstaren. Jag pratade med min kompis Micke på LMD som utan att tveka sa du skall ha en Road King. Allt annat kommer att kännas som en moped. Jag provkörde ett par stycken och från första stund var känslan nästan den samma som första gången jag provkörde en Wildstar. Det var som att komma hem. Det tog ett tag innan jag hittade rätt objekt men när det dök upp var det bara att slå till. Det valet har jag inte ångrat även om jag fick bita i det sura äpplet och ge gnällspikarna rätt som sa "Vad var det vi sa? Ändå fortsätter jag enträget att hävda att jag egentligen aldrig närt drömmen att köra just Harley Davidson.Det viktigaste är faktiskt att du gillar hojen du sitter på. Att den känns bekväm och att du upplever att du kan hantera den och att du har kul när du kör den. Vad som står på tanken är av underordnad betydelse.

Gillar du hojen du kör på så blir det roligare att åka motorcykel. I min värd är du inte mer eller mindre värd beroende på vad som står på tanken. Gillar du att köra MZ eller tycker att BMW är bästa hojen är det helt OK för mig. Var stolt över hojen du har och var stolt över att vara hojåkare. Det är jag!

torsdag 13 februari 2014

Gammal är äldst

Dagens blogg handlar egentligen om flera olika saker trots att den centrala delen är ett klipp från youtube.

Det finns ett gammalt talesätt som lyder "ont krut förgås inte så lätt" detta är egentligen en felöversättning från tyska där ordet "Unkraut" har blivit feltolkat Det har inte alls något med krut att göra utan betyder kort och gott ogräs. Ogräs förgås inte så lätt är alltså den korrekta betydelsen. Då kanske man kan undra vart jag vill komma med detta? Jag skall hålla dig på halstret en stund till. Eller nej förresten kolla på videon så skall jag kommentera den efteråt. Här kommer den. En Honda Fireblade räjsar mot en 25 år gammal Ratbike Harley. Föraren av ratbike choppern verkar dessutom vara en rätt skön snubbe även om jag inte begriper mycket av de han snackar om. Filmsekvensen är inspelad i Holland. Titta och njut.

Föraren på Firebladen var antagligen ingen Valentino Rossi men jag tycker ändå att det är ganska kul att se den gamla Harley shoveln rasta Firebladen tre gånger. Om man nu undrar hur fan en gammal Shovelhead på ca 70 hästar kan rasta en Fireblade på kanske 150 hästar. Det hela handlar om vridmoment. 

Tittar vi på effektkurvan så har den gamla Shoveln maxeffekt vid kanske 4000 varv medan Hondan behöver komma upp till kanske 10 000 varv för att ge full effekt. Från stillastående upp till kanske 80km/h blir hojarna ganska jämbördiga. Hade sträckan varit längre hade en gammal V-twin inte haft en chans. Oavsett så kan jag inte låta bli att charmas av den gamla Harley. Lyssna bara på ljudet när han kickar igång den, hur det skramlar om torrkopplingen och rasslar i ventilerna tills motorn får upp oljetrycket. Sådant låter som musik i mina öron.

Ha en trevlig dag vi hörs!

onsdag 12 februari 2014

Den där verkstan och butiken är ju riktigt hemtrevlig!

I Lördags körde jag ut till Vollsjö som är en by i Mitten av Skåne.  Vollsjö är känt för Vollsjö tofflor och att det var Fritiof Nilsson Piratens födelseort. Här ligger också Piraten museet. Det var dock inte detta dagens blogg handlar om utan något helt annat.

När man svängt av från väg 13 och så småningom kommer in i Vollsjö kommer man till Torget. Torget liknar väl den sortens torg eller öppna platser man kan finna i de flesta småsamhällen som vuxit till den digniteten att man anlagt ett torg. På torget ligger Hotell Svea. Här finner man bageri, Pizzeria, Bank och en ICA affär.

Det som gör torget i Vollsjö unikt är butiken i det sydvästra hörnet. Här ligger nämligen motorcykel affären LMD som driv av min gamla goda vän och kamrat Mikael Palm. På denna platsen har hans företag legat i lite mer än ett år. Tidigare huserade han i Vallarum och dess för innan i Lövestad. Därav firmanamnet LMD Lövestad Motorcykel Distribution.
Foto Evelina Malteson

När Micke flyttade verksamheten till Vollsjö var han mycket noga med att det skulle vara en motorcykelaffär och inte en MC-butik. Jag vet egentligen inte anledningen men jag kan hålla med om att motorcykelaffär klingar mer spännande än MC-butik. Tillsammans med butiken driver han också en verkstad. Micke är först och främst Harley skruvare men han servar och reparerar alla märken. Jag har mycket stort förtroende för Mickes kunnande och tvekar inte en sekund på att rekommendera honom.

I själva affären är det mycket spännande att komma in. Här hittar du förutom sedvanliga mc-prylar tröjor skjortor och diverse merchandise som muggar, tablettaskar, burkar, klockor emaljskyltar mm. Allt med hojanknytning. Sedan finns Alla de skatter Micke samlat på sig under åren. mängder av NOS (new old stock) prylar för dig som åker gammel-Harley. Här finns sadlar, tankar, gamla bubblebags mm. Är du på jakt efter gamla prylar och han inte har dem så vet han i alla fall var du kan få tag på dem. I Mickes Motorcykelaffär är dessutom kaffet alltid varmt så man kan alltid få en kopp om man tittar förbi.
Titta Kamrat Olsson har fått Apehanger på sin Road King. Nu slipper han köpa deoderant
Foto Evelina Malteson

Bakom butiken hittar man verkstaden. Jag gillar verkligen atmosfären här. Det är hemtrevligt, och över lokalen ligger en lätt doft av motorolja och andra smörjmedel. Det är här ute Micke servar reparerar bygger om eller bygger nytt. Förutom att vara en av Sveriges mest kompetenta Harley mekaniker har han utbildningar på Yamaha och Kawasaki och antagligen ett antal märken till. Nu till det fina i kråksången. LMD:s öppettider. LMD har nämligen öppet när hojåkarna är lediga. Vardagar 17-21 och Lördagar 10-14.
Foto Evelina Malteson

Bor du i Skåne eller ifall du har tänkt dig att semestra i Skåne i sommar så tycker jag absolut att du skall titta in på Motorcykelaffären LMD Den är fullständigt unik i sitt slag. Nu undrar du kanske varför jag skriver detta. Är det någon slags smygreklam och vad har jag för relation till Micke? Detta skriver jag av ren glädje och för att jag gillar att komma dit. Vad gäller Micke så brukar jag svara att han är min mekaniska Guru. Jag lämnar alltid honom med minst några nya kunskaper eller erfarenheter. Egentligen startade vår relation i ett gemensamt rockband för mer än 30 år sedan men det är en annan historia. Ha De!

LMD Vollsjö på Facebook

SMC behöver din hjälp

För en hel drös år sedan sålde SMC bakrutedekaler att ha på bilen. Texten löd "Jag kör hellre motorcykel" Nu efterlyser man nya idéer till nya dekaler.

En av mina hojkamrater fick en gång en tröja med utvecklad version av SMC:devis. Det var så att han hade tagit sin och hustruns hojar på trailer upp till en träff i Värmland. Efter denna tur fick han en T-shirt med texten: Jag kör hellre motorcykel på släp. Det var många som tyckte att den T-shirten var rolig fast det kanske inte gör sig lika bra som bakrutedekal till oss som vill visa att vi är motorcyklister även när vi är ute och åker bil.

Ta dig en funderare och försök komma på något fyndigt. För visst vore det lite extra kul att vara den som kommit på SMC:s nya slogan. Kommer du på någon bra idé kan du skriva den som kommentar här på bloggen eller så kan du besöka SMC:s facebook sida eller så kan du surfa in på SMC:s forum. Länkarna hittar du här.

SMC: Facebook

SMC:s forum på hemsidan

Om jag kommit på något? Jo jag hade ett par förslag. "Motorcyklister är mjuka bilar är hårda" "Tänk på motorcyklisterna. Se dig för" "Vägra AC kör MC" Jag funderar ett tag till kanske kommer jag på något mer. Som sagt ta en funderare du också säkert kommer du på något smartare och bättre än vad jag gör.

Förresten. Gillar du min blogg och tycker om att läsa det jag skriver gå gärna in på min Facebooksida och klicka på gilla knappen så får du alla mina uppdateringar direkt i ditt facebook flöde. Länken hittar du här. Kommentera gärna det jag skriver jag gillar både ris och ros. Sedan blir jag alltid glad ifall du delar min blogg. Ju flerläsare dess då roligare att skriva.

I Huvudet på Hojåkaren på Facebook

måndag 10 februari 2014

Konsten att tänka efter före

När spriten går in går vettet ut sa någon. Att denna gamla plattityd eller devis ofta stämmer skall jag försöka ge ett bevis på idag.

Ett gäng hojåkare från en mellansvensk småstad hade rest ner till High Chapparall för att bevista Swedish Bike Meet som på tiden det begav sig var Sveriges största Hojträff. Här möttes alla slags hojåkare allt ifrån hardcore bikers med västar och ryggmärken till frifräsare på sporthoj. Just blandningen på folk var en av de saker som gjorde just Swedish Bike Meet så spännande.

Efter en nätt liten tur på nästan 60 mil, vilket är ganska imponerande med tanke på att flera i klubben åkte stelbens-choppers, rullade det lilla gänget på 12 hojar in på klubb-campen. Tälten slogs upp och nu var det dags för party. Första kvällen på en en tredagarsträff brukar alltid bli den mest lössläpta. Givet vis var det ingen skillnad denna gång. De 12 klubbkamraterna festade friskt och både öl och whiskey flödade. Jag lägger inga moraliska aspekter i detta, det är upp till var och en och det var ju ändå ingen som skulle köra hoj nästa dag. Dag två tog alla det lite lugnare utom en, Ettan. Han kallades så efter som han större delen av sin vakna tid hade en pris snus av de märket under läppen. Ettan hävdade dessutom att ifall det inte var just Ljunglöfs Ettan i dosan så var det inte ens lönt att snusa, därav hans roadname. Dom andra killarna i klubben var på honom och bad honom att ta det lugnare. För helvete Ettan vi skall åka hemåt redan vid halv åtta i morgon bitti. De e ingen fara sa Ettan jag har inte druckit så mycket jag kommer att må fint i morgon.

Klubbkamraternas tjat bet inte på Ettan utan han festade vidare. När de andra gick tillbaka till campen för att sova fortsatte Ettan festandet. På småtimmarna hade han kommit "hemraglande" Vid halv sju var det väckning för frukost och rivning av tälten innan det skulle köra sina 60 mil tillbaka hem. När det ruskat liv i Ettan visade det sig att han var rejält bakfull, eller snarare fortfarande packad. När det var dags för lineup gick Palle som var roadcaptain runt med en alkometer så alla fick blåsa. Alla blåste grönt utom Ettan som fortfarande visade sig vara rejält onykter. Vi tänker inte vänta på dig tills du är nykter och vi tänker inte låta dig fylleköra tillsammans med oss sa Palle. Ja men fan ni kan väl vänta bad Ettan. I helvete heller sa Palle vi sa till dig så många gånger igår, vi sa att du skulle ta det lugnt och du lovade heligt och dyrt att du skulle vara i ordning idag. Nu får du stå ditt eget kast. Hur fan ska jag ta mig hem nu då sa Ettan.

Du kan ju börja med att sova ruset av dig nu åker vi sa Palle och lämnade över alkomätaren. Iväg åkte dom och kvar satt Ettan med lång näsa och en alkometer som endasällskap. Nu visade det sig att han inte blåste grönt för än sent på kvällen då var klockan förmycket för att rulla de 60 milen hem. Det var bara att hyra in sig i en campingstuga och vänta till nästa dag. Då fick Ettan börja med att ringa till jobbet och berätta för sin arbetsgivare att han inte kom till jobbet på måndagen. De 60 milen hem var inte kul, ensam på en stelbenare med de egna tankarna som enda sällskap. Denna färd blev en ögonöppnare för Ettan. Han insåg att alkohol inte var något för honom och under det 60 milen hem tog Ettan ett avgörande beslut. Sedan den dagen har Ettan inte druckit en droppe alkohol. Han är fortfarande med i klubben och är nu för tiden det Ettan som är Roadcaptain.

Nu är det bekräftat Probike öppnar i Malmö

Ryktena jag hade hört stämmer nu har jag fått det bekräftat från flera håll. Probike kommer att öppna butik och verkstad i MC-Husets lokaler mellan Malmö och Arlöv.

Vad jag hört kommer man primärt att satsa på försäljning av BMW och endast erbjuda ett mindre utbud av Harley Davidson, Moto Guzzi med flera.

Hur det kommer att bli i framtiden är inte lätt att sia om men jag tror att man kommer att utvidga på Harley sidan efter hand. Varför tror jag det? Det finns många som åker Harley här nere och eftersom många antagligen föredrar att lämna in sina hojar nära hemmet kommer antagligen trycket på verkstaden bli stort på Harley sidan.

Skulle du vara sugen på att arbeta inom MC-handel så ha Probike flera lediga tjänster ute på blocket.

Kundmottagare

Reservdelar Säljare

MC-säljare

Är du sugen på att sadla om och börja att arbeta i MC-branschen är det bara att klicka på länkarna och söka något av jobben. Först slog mig tanken att det kanske var dags att sadla om och söka någon av tjänsterna. Jag kom snabbt på andra tankar. Visst hade det varit trevligt spännande och utmanande att arbeta i MC-branschen men som min kamrat Albin sa. Man vill ju inte jobba när alla andra är ute och åker. Nu har vi en ny spännande vecka framför oss, det är bara att vrida på Gasrullen och köra vidare. Ha det vi hörs.