lördag 24 augusti 2013

Vad är det som händer?

Svenska mc-firmor rasar som käglor på en bowlingbana. Den ena efter den andra tvingas stänga på grund av minskad omsättning. Vi står inför en stor förändring när det gäller tillgången på mc-handlare, både vad gäller motorcyklar och tillbehör.

För en vecka sedan lämnade MC Huset i Malmö  in sin konkursansökan nästan samtidigt gjorde Triumph center i Landskrona samma sak. Detta är inte de första firmorna och de lär inte bli de sista. Jag tycker det är både tragiskt och ledsamt när en så legendarisk firma som MC Huset går omkull.

MC Huset startades 1966 av Jan Olof Jardenberg och har varit nästan synonymt med motorcykel i Skåne. MC Huset har varit marknadsledande i sydsverige under många år. Man har drivit både verkstad och försäljning av nya och begagnade mc. Man har även haft en reservdels och tillbehörs butik där man sålt allt från hjälmar till kopplingsgrepp. Något har hänt som inte bara drabbat MC Huset utan många andra handlare. Det man funderar på är vad det är som orsakat denna utslagning av Svenska MC-handlare. Det fins ju ingen brist på motorcyklister.

Det finns i Sverige idag ca 300 000 hojåkare och det tillkommer varje år ett antal nya. Det borde ju räcka för att hålla igång ett ganska stort antal MC-firmor kan man tycka. Kanske är det så att MC-marknaden är mättad. På de 300 000 hojåkarna finns det 400 000 motorcyklar registrerade. Detta i kombination med en sviktande konjunktur bidrar antagligen till att färre bestämmer sig för att köpa ny motorcykel. Detta är antagligen inte den enda orsaken. Jag tror att en bidragande orsak är ökad handel via internet. Det är allt oftare man hör "jag beställde den på internet för det var billigare". Jag vet hojåkare som när det skulle köpa ny hjälm åkt till lokala MC-firman och provat olika hjälmar och sedan gått hem och köpt den från en nätbutik för spara ett antal hundralappar. Den sortens kunder bidrar inte till att Sveriges MC-handlare får sin verksamhet att gå runt. Kan det vara så att många av Sveriges MC-handlare inte insett hotet från närhandeln och anpassat sina produkter till det rådande kostnadsläget? Så kan det nog vara men samtidigt är det inte lätt att bedriva "lågprisförsäljning" samtidigt som de skall dra in pengar för att bekosta stora butiks verkstadslokaler och löner till personalen. Det sorgliga med denna trend kommer i slutändan att drabba oss som kör motorcykel. Fortsätter landets MC-firmor att gå omkull kommer det antagligen att innebära att det blir glesare mellan de auktoriserade verkstäderna också vilket kommer att påverka landets hojåkare negativt på flera sätt. Det finns dock undantag ett antal MC-firmor i landet går ganska hyggligt och några enstaka till och med bra. Gemensamt för flera av dessa är att man har ett tydligt kundfokus och att man arbetar med MC-förmedling. Detta verkar vara en affärside som fungerar. Frågan är dock om det är ett koncept som skulle fungera för alla handlare eller är det så att denna marknad också är mättad? Det jag hoppas är att landets MC-handlare försöker anpassa sina priser till näthandeln och arbetar med sitt kundbemötande så kan de förhoppningsvis vända trenden och stoppa nedmonteringen av Svensk MC-handel.

Support your local MC-firma

fredag 23 augusti 2013

Idag för två år sedan tog Polisen mitt körkort

Jag blev av med körkortet trots att jag inte gjort någon trafikförseelse över huvud taget. Ibland händer det konstiga saker man absolut inte räknat med eller på något sätt kunnat fundera ut i förväg.

Jag hade släppt av min dotter vid hennes dåvarande lägenhet på Sorgenfri i Malmö. Jag kör därifrån, vidare söder ut på Norra Grängesbergsgatan. Ett egentligen dumt val en vardagskväll. Detta då det är en av Malmös mer ökända gator. Här finns diverse skumma småföretag, invandrarföreningar, svartklubbar, en MC-klubb mm.
Här fins många gamla slitna industri och kontorslokaler

Det påstås att här förekommer handel med svartsprit och smuggelcigarretter i stor skala. Det påstås att här handlas det med knark och att det förekommer prostitution och spel om pengar i stor skala. Här har förkommit både misshandel och mord. Att välja att köra Norra Grängesbergsgatan på kvällen iklädd MC-väst med en massa märken på är egentligen detsamma som att be om att bli stannad av polisen. Farbror-blå hade dessutom via media basunerat ut att nu skulle man minsann börja ta i med hårdhandskarna för att komma tillrätta med de problem man hade på i detta området.
Små obskyra matställen finns det gott om

Ni märker själva, det var ett ovanligt korkat vägval, trots att jag hade rent mjöl i påsen. Strax före att jag kom fram till Lönngatan där jag skulle svänga höger mötte jag en polisbil. Jag såg i backspegeln hur den gjorde en U-sväng och slog på blåljusen. Han fick väl ett larm tänkte innan jag blev omkörd och inblinkad till kanten. Medan konstapeln klev ut ur bilen började jag att ta av mig hjälmen. Tänkte det var lika bra att föregå med gott exempel. Polisen frågade vad jag hade varit samtidigt som han granskade min väst. Jag har lämnat min dotter på Arildsgatan sa jag helt sanningsenligt. Man skall inte ljuga, inte ens för polisen. Kan jag få se på ditt körkort sa konstapeln. Jag halade fram plånboken och lämnade över körkortet till poliskonstapeln. Ett ögonblick sa han och gick tillbaka till bilen. Jag genomgick någon lindrigare inre kris där jag funderade över vad jag eventuellt hade gjort eller ifall det var något på hojen han kunde sätta dit mig för. Nu kommer han väl att ge mig böter för att jag har för bullriga ljuddämpare tänkte jag samtidigt som han klev ut ur bilen med en alkometer i handen.. Kan du ta ett djupt andetag och blåsa i den här?  Jag drog in luft i lungorna och skulle precis sätta läpparna mot alkometerna och blåsa då det pep till i konstapelns komradio.

Fan jag måste sticka sa polisen och rusade iväg och hoppade in i sin Volvo slog på blåljus och sirener gjorde en rundpall och gasade iväg mot Persborg. Fan mitt körkort han tog mitt körkort han lämnade inte tillbaka det utan bara körde sin väg. Vad sjuton gör jag nu tänkte jag. Jag tog fram telefonen och slog 114 14 och bad att få bli kopplad till ledningscentralen i Malmö. Jag berättade vad som hänt och jag lämnade mitt namn och telefonnummer. Jag bad också att man skulle göra en anteckning så att det skulle finnas uppgifter på vad som hänt. Dagen efter skulle jag nämligen på långtur med en klubb som jag kör med ibland. Risken finns ju alltid att man blir stoppad. Om jag nu skulle bli stoppad och sedan sanningsenligt svara, jag har inget körkort det har polisen tagit. Det skulle ju knappast bättre på mina chanser att kunna köra därifrån utan en massa strul.. Nu kunde jag ju hänvisa till ledningscentralen ifall jag skulle bli stoppad. En stund senare när jag kommit hem ringde polisen som tagit mitt kort och bad om ursäkt. Ingen fara sa jag. Han undrade ifall det var OK att han skickade mitt körkort med posten när han skulle gå av sitt pass ett par timmar senare. Visst sa jag, det går fint så länge det finns en anteckning på ledningscentralen om vad som hänt. Han bad än en gång om ursäkt innan han sa hej och la på luren.
Heliga krigets körskola ligger på Grängesbergsgatan undra om dom får lära sig att använda bromsen?

Nu ringde telefonen igen och jag svarade. Det var min dotter som berättade att Polisen ringt henne och sökt mig. Hennes mobilabonnemang var skrivet på mig. Polisen hade sökt mig på eniro och första träffen på mitt namn var numret hon begagnade. Hon hade blivit rädd när Polisen ringde och frågade efter mig och först inte hade talat om vad de hade för ärende. Ett par dagar senare dök mitt körkort upp i brevlådan tillsammans med en liten handskriven lapp med en ursäkt. Den lappen satt på anslagstavlan i köket länge. Det finns olika sätt att bli av med körkortet på. Detta är antagligen ett av de ovanligare.

Ha en underbar fredag. I helgen ser det ut att bli åkväder. Passa på att ta en tur i det vackra sensommarvädret. Gasa lugnt.

torsdag 22 augusti 2013

I kväll kan det bli nästan onödigt spännande

I Malmö pågår den 29:e Malmöfestivalen. Stan sjuder av folkliv vimmel mat och musik av alla de sorter. En folkfest precis som den skall vara.  Idag tänker jag ändå strunta i festivalen och istället bevista ett helt annat arrangemang.



I kväll klockan 19.00 kör Gnistorna som MK Tändstiftets speedwaylag heter semifinal i speedwayallsvenskan. Det är första gången i lagets historia. Detta sker på Malmö Motorstadion i Husie. Motståndarna är dom rutinerade Rospiggarna från Hallstavik. Ett rutinerat lag med flera år i elitserien. Det kommer att bli en hård och tuff kamp. Båda lagen vill vinna för att ha möjlighet att skaffa sig en plats i Elitserien. På pappret är Rospiggarna kanske det starkaste laget men Gnistorna har varit svårslagna på hemmabanan hela säsongen.

På Gnistornas hemsida har man frågat runt bland branchfolk och alla är överens om att matchen kommer att bli både jämn och hård. De flesta tippar dock ett litet övertag för Gnistorna detta trots att Rospiggarna varit segertippade i allsvenska hela säsongen. Jag hoppas att det blir storpublik och att många Skåningar kommer och hjälper till att heja fram Gnistorna till en möjlighet att ta sig ännu ett steg närmre elitserien. Som sagt bor du i Skåne missa inte denna motorbegivenhet klockan 19.00 på Malmö motorstadion. Mer info hittar du på länken nedan.
Gnistornas hemsida
Igår på Malmöfestivalen sprang jag på Bengt Palm som jag skrivit om tidigare. Det är han som tillverkar det gamla väl beprövade putsmedlet Fulgentin. Han undrade ifall jag fortfarande använde det. Absolut sa jag jag tycker att det funkar kanonbra. Det bästa är när man varit ute och åkte en runda och hojen blivit dammig. Då är det bra att torka av med en torr microfiberduk och sedan putsa upp hojen med en annan trasa med lite Fulgentin så skiner den som ett utställningsobjekt.

Har du inte testat så tycker jag att du skall ge det en chans. Vill bara tillägga att jag skriver detta på eget bevåg och att jag inte på något sätt blivit vare sig betald eller mutad. Blir du nyfiken? Kolla länken.
Fulgentin
Ha en underbar torsdag och hjälp till att hålla tummarna för Gnistorna när dom skall åka i kväll i alla fall om du inte bor i Roslagen.

onsdag 21 augusti 2013

Billiga lösningar kan stå dig dyrt

Vägunderhållet är inte vad det har varit. Vägverket bolagiserades och mycket av vägunderhållet har lagts ut på entreprenad. Tanke var att minska statens utgifter.

Staten har säkerligen minskat utgifterna i och med denna omdaning. Nu börjar vi se konsekvenserna av dessa besparingar. När det handlar om att köpa tjänster gäller samma devis som om allting annat. Man får vad man betalar för. Lägre pris innebär så gott som alltid försämrad kvalitet. När det gäller det Svenska vägnätet börjar vi se resultatet av försämrat underhåll. Lågprislösningar som ger en markant försämring av trafikmiljön för oss som åker motorcykel. Vajerräcken är ett exempel. Billigare än betongavskiljare eller stålräcken men ack så mycket farligare för hojåkarna. Nästa exempel är hur man lagar tjälskott och slitage på många småvägar.

Sprutlagning har blivit allt vanligare. Här sprutar man ut tjära på vägen och sedan strör man ut sand som skall fastna av att bilarna trycker till sanden. Kombinationen tjära sand och som blir en lömsk kombination en varm sommardag.

Louise Hedblom har författat en petition för att kunna ge SMC mer stöd och argument när det gäller att uppvakta Trafikverket i denna fråga. Du kan gå in "Skrivunder.com" för att skriva under petitionen. Gör det och var med och hjälp SMC att få till förbättringar när det gäller vägunderhåll och vår trafikmiljö.

Skriv på petitionen "Mot sprutlagning av asfalt"

Ha en alldeles underbar Onsdag och skall du ut och köra hoj. Glöm inte att njuta. Gasa lugnt.

tisdag 20 augusti 2013

Harley släpper sina nya hojar

Lagom till sitt 110 års jubileum släpper Harley sina 2014 årsmodeller. Kan inte lika revolutionerade och nydanande som Indians nya Cheif modeller.

Kanske är det så att man på Harleys utvecklingsavdelning tänker. Varför ändra ett vinnande koncept och så är det kanske. Harleyköparen förväntar sig nog att att en ny HD skall se ut ungefär som den gör. I Sportsterfamiljen är det framför allt Iron 883 som sticker ut med sitt oldschool custom stuk med flakelack gummibälgar på gaffelbenen och sidmonterad regskylt.

I Dynafamiljen har Fat Bob blivit uppdaterad med ny bakskärm stor som ett badkar. Inget som faller mig i smaken men det finns säkert dom som gillar den okonventionella skärmen med det integrerade bakljuset.

I Softailfamiljen är det Breakout som sticker ut mest. Den har många likheter med Rocker C som aldrig blev den storsäljare som Harley hade hoppats på. Många av de som köpte Rocker C köpte ombyggnadssatser så att den fick en konventionell bakskärm. Detta tog Harley fasta på när man introducerade Breakout. I Touringfamiljen är det Streetglide Special som är den maskinen som sticker ut mest.

Här har man sneglat på Baggerbyggar trenden som har ökat i popularitet de senaste åren. Här kommer en bagger med smalare framhjul och många av de drag som är populära i baggerkretsar. Skall vi gissa på att sänkningssats och en räjkad styrkrona blir storsäljare på tillbehörssidan till denna modell. Modellerna i V-rod familjen har minskat till två stycken. Nightrod Special och V-rod Muscle. V-roddarna har sina entusiaster men jag misstänker att dessa två modeller fyller de flesta V-rod entusiasternas behov. Slutligen den riktigt stora nyheten för i år. - 2014 Harley-Davidson FLHTCUTG Tri Glide Ultra Classic. 

En fabriksbyggd trike som har många likheter med en vanlig Ultra classic med undantag för att den fått dubbla bakhjul. Trikearnas popularitet ökar stadigt framför allt i USA så jag antar att den är välkommen på marknaden.

Vill du veta mer besök Harey Davidsons Hemsida

Ha en fantastisk Tisdag och njut av sensommarvädret. Gasa lugnt.

måndag 19 augusti 2013

Indianerna har kommit

Som du kanske har läst eller hört så har Polaris skaffat sig rättigheterna och tagit upp tillverkningen av det anrika MC-märket Indian.

Polaris är från början mest känt för sina snöskotrar och fyrhjulingar. Paralellt med detta har man arbetat med att utveckla och bygga motorcyklar. Det är Polaris som ligger bakom MC-märket Victory. Där har man verkligen lyckats med att bygga hojar som står sig väl i konkurrensen med Harley Davidson ifall man vill åka Amerikanskt. Nu har Polaris även tagit över det anrika märket Indian. När jag läste om detta var jag först lite rädd att Indian skulle "victoryfieras" och kanske få gemensamma komponenter och kanske till och med gemensam motor.
Cheif är Indians "basmodell"

Dessbättre verkar Polaris ha förstått potentialen i Indian som eget varumärke. På utvecklingsavdelningen har man sneglat på tidigare modeller och skapat en Indian som hämtat många drag från 40-tals maskinerna. Framför allt den nyutvecklade motorn har man gett "gammel" look så att den skall likna sidventilaren som satt i Indian Big Cheif på 40 talet. Innehållet i nya motorn är helt modernt i den 111 kubiktum stora V-twinen.
Vintages har med sina bruna sadlar och väskor hämtat inspiration från förr

Sedan Polaris tagit över har nypriset också gått ner. Från att ha legat en bra bit över 300 000kr för de enstaka nya exemplar som hittade hit har Polaris valt att justera ner priset till 248 000 för den enklaste modellen. Mycket pengar för en motorcykel men prismässigt har man lagt sig i samma segment som  en ny Harley Davidson Road King. Jag är övertygad om att vi kommer ett se både en och annan Indian på de Svenska vägarna.
Cheiftain med harbags och batwing kåpa kommer att bli konkurrent till HD Electraglide

Själv skall jag gå och köpa en trisslott och hoppas på det bästa. Jag skulle absolut kunnat tänka mig ett köpa en om pengarna fanns. Tills vinsten dyker upp får jag hålla tillgodo med min gamla Road King. Det är inget fel på den det är faktiskt en trevlig motorcykel.

Ha en underbar start på denna veckan och gasa lugnt.

söndag 18 augusti 2013

Konsten att njuta av åkningen

Vissa dagar känns bättre än andra. På en del turer blir upplevelsen större och intensivare än vanligt. Någon påstår att denna känsla inte går att förklara jag skall ändå drista mig till att göra ett försök.

Det är sällan jag inte gillar att köra motorcykel. Undantag är väl möjligen långa turer i ösregn eller hojturer där man frusit om händerna så att man tror att fingrarna skall fall av.

Dessbättre är det ganska glest mellan dessa gånger. I de flesta fall fall upplever jag hojåkningen njutbar. Sedan finns det då dagar där turen blir bättre och upplevelsen större än andra dagar. Det handlar sällan egentligen om vilken väg man kör eller vilka platser man passerar. Det handlar heller inte om fart och adrenalinkickar.

Det är något annat, något större nästan en andlig upplevelse. Det är dom där turerna när man bara åker utan något egentligt mål. De turer då man verkligen känner att man blir ett med motorcykeln. Man kommer in i ett nästan meditativt stadie där man glömmer tid och rum och man smälter samman med hojen och vägen.

Allt fokus ligger på vägen och körningen. Alla andra tankar är som bortblåsta. Åkningen blir harmonisk och man upplever att vardagsbekymmerna blir som bortblåsta. Man samlar ny kraft och efter turen känner man att man har ny ork att ta tag i vardagslivet.

Ha en trevlig söndag och skall du ut och åka så glöm inte bort att njuta, hojåkning kan vara helt fantastiskt.