lördag 24 augusti 2013

Vad är det som händer?

Svenska mc-firmor rasar som käglor på en bowlingbana. Den ena efter den andra tvingas stänga på grund av minskad omsättning. Vi står inför en stor förändring när det gäller tillgången på mc-handlare, både vad gäller motorcyklar och tillbehör.

För en vecka sedan lämnade MC Huset i Malmö  in sin konkursansökan nästan samtidigt gjorde Triumph center i Landskrona samma sak. Detta är inte de första firmorna och de lär inte bli de sista. Jag tycker det är både tragiskt och ledsamt när en så legendarisk firma som MC Huset går omkull.

MC Huset startades 1966 av Jan Olof Jardenberg och har varit nästan synonymt med motorcykel i Skåne. MC Huset har varit marknadsledande i sydsverige under många år. Man har drivit både verkstad och försäljning av nya och begagnade mc. Man har även haft en reservdels och tillbehörs butik där man sålt allt från hjälmar till kopplingsgrepp. Något har hänt som inte bara drabbat MC Huset utan många andra handlare. Det man funderar på är vad det är som orsakat denna utslagning av Svenska MC-handlare. Det fins ju ingen brist på motorcyklister.

Det finns i Sverige idag ca 300 000 hojåkare och det tillkommer varje år ett antal nya. Det borde ju räcka för att hålla igång ett ganska stort antal MC-firmor kan man tycka. Kanske är det så att MC-marknaden är mättad. På de 300 000 hojåkarna finns det 400 000 motorcyklar registrerade. Detta i kombination med en sviktande konjunktur bidrar antagligen till att färre bestämmer sig för att köpa ny motorcykel. Detta är antagligen inte den enda orsaken. Jag tror att en bidragande orsak är ökad handel via internet. Det är allt oftare man hör "jag beställde den på internet för det var billigare". Jag vet hojåkare som när det skulle köpa ny hjälm åkt till lokala MC-firman och provat olika hjälmar och sedan gått hem och köpt den från en nätbutik för spara ett antal hundralappar. Den sortens kunder bidrar inte till att Sveriges MC-handlare får sin verksamhet att gå runt. Kan det vara så att många av Sveriges MC-handlare inte insett hotet från närhandeln och anpassat sina produkter till det rådande kostnadsläget? Så kan det nog vara men samtidigt är det inte lätt att bedriva "lågprisförsäljning" samtidigt som de skall dra in pengar för att bekosta stora butiks verkstadslokaler och löner till personalen. Det sorgliga med denna trend kommer i slutändan att drabba oss som kör motorcykel. Fortsätter landets MC-firmor att gå omkull kommer det antagligen att innebära att det blir glesare mellan de auktoriserade verkstäderna också vilket kommer att påverka landets hojåkare negativt på flera sätt. Det finns dock undantag ett antal MC-firmor i landet går ganska hyggligt och några enstaka till och med bra. Gemensamt för flera av dessa är att man har ett tydligt kundfokus och att man arbetar med MC-förmedling. Detta verkar vara en affärside som fungerar. Frågan är dock om det är ett koncept som skulle fungera för alla handlare eller är det så att denna marknad också är mättad? Det jag hoppas är att landets MC-handlare försöker anpassa sina priser till näthandeln och arbetar med sitt kundbemötande så kan de förhoppningsvis vända trenden och stoppa nedmonteringen av Svensk MC-handel.

Support your local MC-firma

2 kommentarer:

  1. Inför 25% skatt på alla hojar på blocket.. problem solved och så blir skattemasen superglad xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handler vel også om at man slår det for stort op. Jeg tänker her på MC Huset.
      De flyttede fra et ganske "intimt" sted til denne meget större butik men det betyder ikke at man tjener flere penge. Min erfaring med deres service på min nye BMW er absolut ikke noget "at ringe hjem om" Det var ganske ukvalificeret. Jeg betaler gerne hvad det koster, men når man ikke laver servicen rigtigt og slarver så mister man kunden ganske enkelt.

      Radera