lördag 19 oktober 2013

Störst bäst eller värst

Man kan vara störst värst eller bäst på många sätt. Frågan är ifall det fungerar som försäljningsargument. är det så att det finns en marknad för det extrema

I TV programmet Topgear försökte man för några år sedan utröna vilket som var väldens bästa motorcykel. Trots italienska och amerikanska prestigehojar var det en japan som vann. Hojen som vann är väldens mest sålda motorcykel eller kanske skall man kalla den scooter. Honda cub.

Detta bruksfordon är så långt man kan koma ifrån prestige och coolhetfaktor. Här handlar det enkom om att transportera personer eller saker från punkt A till punkt B. Surfar man runt en stund kan man hitta fantastiska bilder där allehanda ting transporteras på denna 2000 talets packåsna.

När den testades i Topgear tillsammans med en drös fina prestigehojar gjorde man allt för att försöka pina Honda cub till döds. Till slut fick man kasta ut den från tredje våning. Inte ens detta hade ihjäl hondan. Efter störtdykningen från tredje våningen rakt ner i asfalten hade hjulen visserligen gått sönder men motorn gick att starta och man kunde lägga i växel. Förmodligen helt världsunikt. Honda cub;s raka motsats är den extrema V8 motorcykeln BossHoss.

Världens kraftfullaste serietillverkade motorcykel och antagligen också den dyraste. Drivkällan är en 6,2 liters Chevrolet V8 på hör och häpna 445 hästkrafter. Det är samma motor som Chevrolet använder i sina Corvetter. Boss Hoss Cycle Inc grundades av en man vid namn Monte Werne. Han tillverkade sin första V8 motorcykel i Dyersbug i Tennessee. Hans idé vara att bygga en hoj som var kraftfullare än allt annat som fans. 1990 tog han beslutet att starta serietillverkning I början sålde han även ritningar och kitbikes men sedan 1996 tillverkas och säljs det endast färdiga hojar.

Till skillnad från Honda cub som antagligen är världens mest spridda och tillverkade motorcykel är antalet Boss Hoss ganska få. Kanske lite beroende på att man är extrem på flera sätt, både vad gäller storlek motorstyrka och pris. En ny Boss Hoss kostar mer än en halvmiljon. Skall jag vara ärlig så är väl varken Boss Hoss eller Honda cub någon hoj som lockar mig. Jag tycker inte att någon av dem är särskilt vacker, det har de gemensamt. Däremot hade det varit mycket spännande att få provköra en Boss Hoss om man nu hade vågat.

Boss Hoss har en Svensk importör du kan läsa på deras hemsida här

Ha en trevlig lördag.

fredag 18 oktober 2013

Bosch och KTM tar ytterligare ett steg när det gäller säkerhet.

Igår skrev jag om ABS bromsar och dess utveckling. Nu har Bosch tillsammans med KTM tagit ett nytt steg i utvecklingen och lanserar ett hjälpsystem som de kalla MSC

MSC står för Motorcycle Stability Controle. översatt till Svenska  ungefär Stabilitetsavkännare för motorcyklar. För utom de funktioner som ABS bromsarna har har man kopplat ihop detta system med flera andra sensorer eller avkännare som hjälper dig att få bättre kontroll över din hoj. Den känner av hur du lutar hojen och den känner och avhjälper ifall du skulle vara på väg att förlora fästet.

Systemet hjälper till att modera bromsverkan och förhållandet mellan bak och frambroms för att bromsverkan skall bli optimal. Systemet gör det också möjligt att bromsa i kurvor utan att gå om kull. MSC lansera med 2014 års modell av KTM 1190 Adventure. System skall också mot kostnad kunna eftermonteras på KTM av 2013 års modell. Enligt tillverkaren så skall detta system inte påverka körkänslan. Hur det är med detta skall jag låta vara osagt tills jag läst en test eller provkört själ. I vilket fall som helst så låter det spännande och fungerar det som utlovat är jag ganska säker på att vi kommer att se MSC eller liknande system på fler hojar i framtiden.

Här kan du titta på Bosch och KTM:s reklamfilm
Ha en underbar fredag och njut av helgen så länge den vara. Ta gärna en hojtur men se upp för höstlöven om du inte har en KTM med MSC.

torsdag 17 oktober 2013

ABS eller Att Bromsa Säkert

ABS har länge varit standard på nästan alla nya bilar. Ny kommer systemet på fler och fler nya motorcyklar. Statistiken talar sitt tydliga språk ABS bromsar gör dig till en säkrare motorcyklist.

ABS är egentligen flera olika system ett utvecklat av Bosch och då står ABS för "Antiblokiersystem" eller så är det den amerikanska varianten utvecklad för Ford av TRW Automotiv Anti-lock braking system. Det första ABS systemet utvecklades av Dunlop för flygindustrin. Under en period på 60 försökte man använda Dunlop systemet i ett antal tävlingbilar Jensen FF  Austin 800 och Ford Zodiac bland annat.

Detta system var mekaniskt med en ventil som öppnades ifall något hjul låste sig. Systemet ansågs både klumpit och osäkert därför fick det aldrig något riktigt fäste i bilindustrin. 1970 lanserade Ford låsningsfria bromsar i sin Lincoln Town car. 1978 Lanserade Bosch sitt första elektroniska ABS system för person och lastbilar. Först ut var Mercedes S-klass

1985 fick Ford Scorpio också ett elektroniskt ABS system och på den vägen är det. Idag har så gott som alla nya bilar ABS bromar. Det samma gäller nya motorcyklar. Efterfrågan på motorcyklar med ABS system ökar hela tiden. Varför skall man då ha ABS på motorcykeln? Man får ju lära sig att bromsa på körskolan. Visst är det så men många motorcyklister är för dåliga på att träna bromsteknik efter att man fått lappen. Bromsteknik är en färskvara och man måste öva för att hålla igång den.

Handen på hjärtat, hur ofta övar du bromsteknik? Tänkte väl det, i alla fall inte så ofta som du borde. Trafikverket har gjort djupstudier på mc-olyckor och har i sina undersökningar kunnat konstatera att dålig bromsteknik har varit en avgörande vid flertalet allvarliga olyckor. Är man inte så vältränad på vanliga bromsar kan ABS vara skillnaden mellan liv och död.

På SMC:s hemsidan kan man läsa om en undersökning av hojar med ABS bromsar som gjordes 2009 då konstaterade man att system med låsningsfria bromsar minskade antalet mc-olyckor i stort med 38% och tittade man på olyckor med allvarliga skador eller dödlig utgång minskade dessa med 48%. Om det nu är så att dina chanser att klar dig ifrån en olycka ökar ned sådär en 40% om du köper en hoj med ABS bromsar. Vore inte det en viktig sak att ta i beaktning nästa gång du köper ny hoj. Och håll utkik I Sverige har vi under en längre tid sålt en ganska hög andel nya mc-med ABS så dom börjar att dyka upp på begagnatmarknaden också.

onsdag 16 oktober 2013

Min första Harley Davidson

Ofta har jag sagt att jag egentligen aldrig närt drömmen att köra just Harley Davidson. Kanske är det inte helt sant det kanske finns en förklaring till varför det blev just en Harley Davidson.

Julen 1970 strax före jag skulle fylla 10 fick jag en Revell byggmodell i julklapp av brorsan. Det var en Harley Davidson Police Electra.

På den tiden åkte Brorsan Triumph Bonneville och farsan var mellan hojar. Själv hade jag en Monarkcykel med limpa och speedway styre.

Smatter dvs en kartongbit som monterades med två tvättklämmor på skärmstaget var det närmsta man kom en motor. Åter till Police Electran. Som tioåring var man knappast kapabel att bygga en sådan modell själv. Jag fick hjälp av farsan och jag misstänker att han inte hade något emot detta.

Resultatet blev bra och jag minns att jag var så imponerad över detaljrikedommen. Till och med tändkablar och broms och kopplingsvajrar fanns det  Hjulen kunde rulla runt och man kunde fälla upp och ner sidostödet. Denna Police Electra stod i bokhyllan på pojkrummet i många år.

Det skulle dröja nästan 40år innan jag uppgraderade från plastmodellen till en Harley Davidson Road King som egentligen har väldigt många likheter med Revell modellen i pojkrummet. Kanske är det så att det trots allt såddes ett frö den där julen 1970.

tisdag 15 oktober 2013

Men vad åker du för hoj då?

Visa mig din hoj och jag skall säga vem du är. Tänk om det vore så enkelt. Ett sådant uttalande gäller kanske annat men inte motorcyklar och motorcyklister. Det är just det som är så fantastiskt med att träffa andra hojåkare.

När du stannar till på macken och det rullar in en annan hoj. Det spelar ingen roll vad det är för märke eller modell. Du kan aldrig avgöra vad personen du möter är för en person utifrån hans eller hennes val av motorcykel. Det spelar ingen roll ifall det är en HD eller en Supersporthoj det går ändå inte. Han som kör R1:an kan vara VD eller rörmokare och Hon som kör HD kan vara sjukvårdsbiträde eller kanske advokat.

Ändå möts man över ett gemensamt intresse och det skapar spännande möten. Man samtalar med folk man kanske inte hade talat med ifall man mötts i "civila" kläder. I skin eller gortexställen är vi alla lika. Detta ger massor mes nya och spännande infallsvinklar från alla som är inblandade. Det är sådant som ger hojåkingen ytterligare en dimension förutom just själva körandet.

Men nu åter till det där vad man åker. Nu har jag inga helt nya siffror men i jämförelse med min egen lilla forskning där jag undersökte begagnatmarknaden så verkar dessa siffror stämma ganska bra. Största gruppen är vi som åker Custom hoj vi utgör nästan 30% av landets motorcyklister. Nästa stora grupp är de vi kallar standard motorcyklar. Brukshojar typ Kawasaki ER6 och liknande dessa utgör knappt 20% av maskinparken. På delad tredjeplats kommer Classic dvs Hojar byggda före 1980 och Sport Touring maskiner. dessa utgör ca 10% vadera. Nu har vi täckt upp 70% av Sveriges motorcyklar.
Offroad /äventyrshojar 8% och Scooters 6% Då har vi 16% kvar att fördela.

Enduro och Super Motard ca 5% Det samma gäller Super Sport hojarna de hamnar också på 5% Touringhojarna utgör 3% och det blir då 3% över till övrigt eller oklassifiserade hojar. Ratbikes Trikear, amatörbyggda etc.

Jag som åker HD är med andra ord inte så märkvärdig eller udda som jag gärna vill tro jag tillhör ju faktiskt den största och vanligaste gruppen av landet motorcyklister. Man kanske skulle ha en Guldvinge eller något annat landsvägslokomotiv nästa gång såman sticker ut lite ur mängden.

Ha en underbar tisdag.

måndag 14 oktober 2013

Äntligen ökar försäljningen av nya motorcyklar.

Under en ganska lång tid har det varit nedåtgående statistik i mc branchen. Många anrika företag har kastat in handduken mycket på grund av bristande försäljning av nya motorcyklar. Nu verkar trenden äntligen ha vänt.

SMC publicerade i dagarna ny statistik för mc försäljningen 2013. I jämförelse med 2012 har försäljningen med fyrhjulingar och ATV frånräknat ( även om de är registrerade som mc ) ökat med 5,1%. Vad är det då som är glädjande med detta kan man undra? Flera saker. Dels visar det  att vi har en viss återväxt bland hojåkarna. Sedan är det så att nyförsäljningen på sätt och vis kommer alla motorcyklister till godo.

Nyförsäljningen är en av grundstenarna i de flesta mc företags ekonomi. Tillsammans med nyförsäljning erbjuds oftast försäljning av reservdelar och tillbehör, personlig utrustning samt verkstäder för service och reparation. Med nyförsäljning på en hygglig nivå så blir det nära till service reservdelar och verkstad för oss som åker begagnade hojar. Detta är en som man kallar win / win situation. Vill man sedan förbättra möjligheten till fynd hos sin lokala mc handlare räcker det kanske inte bara med att din kompis handlar ny hoj. Du måste också passa på att handla en och annan pryl så ökar omsättningen och utbudet förbättras.
Det är inte detta man vill mötas av som hojåkare vill man ha öppna välmående mc firmor
Idag hör man ofta att jag var på mc-firman och provade en Arai hjälm och sen beställde jag den på internet och sparade 300kr. Fortsätter vi så så kommer vi på sikt att utarma service och tillgänglighet. Support your local MC-handlare. Tänk på att du alltid kan prova att matcha priset mot internet. Sålde jag hjälmar så sålde jag hellre hjälmen och tjänade 300kr mindre än att jag inte sålde den alls.

Våga pruta men glöm inte bort att göra det i din närmsta mc butik. Det är vi hojåkare som med nyinköp, förmedlingsuppdrag, verkstadsbesök, inköp av reservdelar, tillbehör mm hjälper till att hålla MC-handeln levande.

söndag 13 oktober 2013

Hjälp Trafikverket på traven.

Efter onsdagens uppdrag granskning visade Trafikverket med klar tydlighet att de inte fullt ut klarar av sitt uppdrag. Riksdag och regering verkar inte riktigt ha förstått allvaret och konsekvensen av att Trafikverket inte har tillräckligt med resurser för att hålla landets vägnät i ett godtagbart och trafiksäkert skick.

I en sådan stor organisation som Trafikverket är det som privatperson svårt att få en inblick i hur budgetarbetet ser ut eller hur anslagen fördelas. Jag inser också att det inte kan vara enkelt att förutsäga hur vägnätet kommer att slitas. Jag förstår också att det kan vara svårt att förutsäga naturens påverkan, om det blir en kall vinter, ifall det kommer mycket snö och om det blir mycket tjälskador. Detta till trots tycker jag inte att det är OK att äventrya säkerheten för landets trafikanter på grund av att man är dumsnål för att kunna hålla budget. Särskilt inte som man samtidigt basunerar ut tankar och idéer kring trafiksäkerhet och nollvision. I debatten blir ofta de som förolyckats eller skadats utmålade som fartdårar. När det gäller singel olyckor kan detta antagligen innehålla ett uns av sanning.
Bild lånad av SMC
När det gäller olyckorna på E4 mellan Trosa och Nyköping och de norr om Gävle som tagits upp i Uppdrag Granskning går det inte att skylla olyckorna på för hög hastighet även om man från Trafikverket försökte påskina detta. Statistik visar att Sveriges motorcyklister ligger i topp när det gäller riskmedvetenhet och gott uppförande i trafiken. Det känns förmätet när Trafikverket försöker skylla ifrån sig på de motorcyklister som omkommit och skadats på grund av undermålig vägbana. I detta läget vore det både smartare och moraliskt riktigare att erkänna vad som skett och medge att berodde på bristande resurser.
På denna sträcka omkom en mycket rutinerad mc-förare på den glashala sommarvägen
Visar inte Trafikverket att deras resurser inte räcker till föra att underhålla vägnätet och för att hålla landets vägar så trafiksäkra som möjligt kommer de heller aldrig att få tillräckligt med resurser. Jag kan begripa att det är svårt för Trafikverkets ledning att erkänna att de hade fel. Att ta på sig skulden för ett antal trafikanters död är inte lätt att bära. Skall vi skapa möjligheter att nå nollvisionen måste Trafikverket ta tjuren vid hornen och visa på bristande resurser och omöjligheten att hålla det svenska vägnätet i trafiksäkert med de resurser man blir tilldelade ur statskassan. Först då slipper Trafikverket låtsas att allt är bra och att alla olyckor som sker är trafikanternas fel.

Ha en trevlig söndag i det vackra höstvädret. Vill du som privatperson hjälpa Trafikverket på traven att snabbt kunna få reda på fel och brister i vägnätet eller på vägunderhållet eller du kanske har andra tankar och funderingar du vill dela med dig av? Då kan du använda länken nedan så kommer du till Trafikverkets kundtjänst där du kan posta meddelande. Lägg ett bokmärke i din smartphone så kan du stanna till och skriva ett meddelande till Trafikverket när du ser fel eller brister i vår trafikmiljö.

Trafikverkets kundtjänst