fredag 11 september 2015

Bakvänt miljötänk drabbar fel människor

Igår kunde vi läsa på SMC:s hemsida att Sverige snart kommer att ha världens högsta bensinskatt. Det är inte så att jag på något vis är emot miljöskydd och att vi på sikt måste ersätt bensindrivna fordon med miljövänligare alternativ.

Tyvärr har landets regering låtit Miljöpartiet få kontroll över just miljöfrågorna. Men borde inte miljöpartiet vara bra för miljön kan man ju undra. Nog borde det vara så och antagligen så har de rätt i stort när det diskuteras vad som skulle behöva göras. Problemet ligger i deras idé om så kallad grön skatteväxling. Tanken är säkert god och med Stockholmsperspektiv fungerar det säkert, men. För det finns alltid ett men.

Sverige består inte av ett land med väl utbyggd kollektivtrafik. Det finns inte tunnelbanor med tåg var femte minut någon annanstans än i just Stockholm. För folk som bor utanför Storstockholm är möjligheterna att åka kollektivt oftast undermåliga. Många som bor på landet är hänvisade till att köra egna fordon och betala sin egen bensin. Med ökade drivmedelskostnader tär de hårt på de sämst ställda som är hänvisade till att köra med egna fordon för att ta sig till arbete, affären, läkarbesök mm.

Inte nog med att de drabbar de sämst ställda det är illa nog. Ett ytterligare  resultat av höjda drivmedelsskatter är att det på sikt kommer göra fordonshobbyn till en klassfråga. De som har gott ställt kan fortsätta att köra sina entusiastbilar och motorcyklar medan de som har det sämre ställt kanske tvingas sälja sina bilar och motorcyklar då det inte längre finns marginal att ägna sig åt en sådan hobby.

Jag har inget emot beslut för att säkra och till och med förbättra vår miljö. Det jag vänder mig emot är att MP:s gröna skattväxling drabbar de sämst ställda i vårt samhälle och på sikt gör fordonshobbyn till en klassfråga. Snälla Miljöpartiet! Värna gärna vår miljö och arbeta gärna för att miljön skall bli bättre det har jag inte något emot där har ni mitt fulla stöd under en förutsättning. Låt inte de sämst ställd bli de som får bära bördan med de som har gott om pengar obehindrat kan gasa vidare.

onsdag 9 september 2015

Motorcyklister månar om sin egen säkerhet Det gör inte Trafikverket

Ny statistik från bilprovningen visar att landets motorcyklister är duktiga på att ta hand om sina motorcyklar. Få fordon underkänns vid besiktningen. det visar att motorcykelkollektivet i allmänhet vårdar sina hojar väl och är noga med den egna säkerheten. Kanske något för trafikverket att fundera över med tanke på gårdagens inlägg och deras så kallade punkt lista när det gäller åtgärder mot landets motorcyklister för att främja trafiksäkerheten.


Det är precis så det är. De flesta förslagen som du kanske läste igår är riktade mot motorcyklisterna för att vi tydligen enligt trafikverket har svårt att förstå vad som är bäst för oss själva. Vi skall enligt Trafikverkets idéer särskiljas från övriga trafikantgrupper och på flera sätt straffas hårdare än övriga trafikantgrupper som begår trafikbrott.

Jag förstår inte hur de tänker. Visst jag inser också att många av oss ibland kör fortare än vad vi borde. Jag inser också att det finns motorcyklister som ibland tar onödiga risker. Men jag vill ändå hävda och påstå att de allra flesta av landets motorcyklister uppför sig väl i trafiken och är måna om både sin egen och sina medtrafikanters säkerhet.

Om vi börjar där jag startade så kan vi med hjälp av Bilprovningen konstatera att statusen på landets motorcyklar är god fyra av fem hojar klarar besiktningen utan anmärkning i siffror räknat var det 22% som fick en anmärkning ibland de underkända hojarna var det 9% som blev ålagda en ombesiktning. Den vanligaste anledningen till ombesiktning torde vara för hög ljudnivå / buller vilket i sig egentligen inte har med trafiksäkerhet att göra. Bland anmärkningarna förutom allt det vanliga som slitna bromsklossar, lampor som slocknat och läckande gafflar och stötdämpare kan man också hitta avvikelser från helfordonsgodkännandet.

Det låter lite kryptiskt men det kan vara så enkla saker som att man monterat av en passagerarsadel på en motorcykel som är typad för två personer. Således kan vi konstaterat att ur reell trafiksäkerhetssynpunkt är statusen på landets motorcyklar god. Detta gäller även äldre hojar i statistiken kan man inte se några skillnader beroende på årsmodell.

Som jag skrev igår så är motorcyklisterna den trafikantgupp som på helt frivillig basis faktiskt fortbildar sig själva för att bli skickligare på att hantera sina motorcyklar på ett så säkert sätt som möjligt. Tittar vi på olycksstatistik i stort och bortser från de stollar som i fyllan och villan får för sig att prova att köra motorcykel och kör ihjäl sig vilka utgör ca en tredjedel av alla dödsolyckor på motorcykel dyker en tydlig bild upp. En bild som är giltig inte bara för Sverige utan i de flesta andra länder där man kör motorcykel. I de alla flesta fall när det är kollisioner mellan bil och motorcykel så är det bilisten som är vållande till olyckan.

De vanligaste orsakerna är bilar som kör ut i korsning men för dålig uppmärksamhet eller bilar som gör en plötslig vänstersväng utan att använda blinkers. Den vanligaste förklaringen från bilisten är "jag såg inte motorcykeln". Om vi antar att detta uttalande faktiskt stämmer så verkar det ju konstigt ifall Trafikverket på fullaste allvar tror att ägaransvar, högre böter och fler indragna körkort för motorcyklister tillsammans med begränsning av fartresurserna på landets motorcyklar skall få bilisterna att lättare upptäcka oss. Det är en ekvation jag inte får ihop.

Om man nu i statistiken kan se att många olyckor beror på bristande uppmärksamhet hos många bilister så är det väl där man skall lägga fokus. Jag har skrivit det många gånger för men säger det igen. Det bästa vi kan göra för att skapa en säkrare miljö för landets motorcyklister är att utbilda bilförarna i att bli mer uppmärksamma på oss som åker på två hjul. Du som motorcyklist ser antagligen massor med motorcyklar när du är ute och kör bil men tro för den sakens skull inte att alla andra bilförare gör det också. Prova när du är ute och kör bil med någon ickemotorcyklist att ställa frågan "såg du motorcykeln som ................" Jag är säker på att du oftare än vad du tror kommer att få svaret
- Va? Nä.

Jag vill inte på något sätt påstå att vi som åker motorcykel på något vis skulle vara ofelbara eller bättre än andra trafikanter. Vår utsatthet gör däremot att vi i allmänhet månar om vår egen säkerhet i större utsträckning än andra trafikanter. Dessutom tycker jag tycker jag mig se en trend. Fler och fler motorcyklister tar det lugnare på vägarna detta vill jag påstå är ett resultat av egenvald fortbildning ökad riskmedvetenhet och bättre säkerhetstänk. Vår trafikmiljö är något vi skapar gemensamt. För att allt skall fungera måste man titta på helheten. Det går inte att särskilja en trafikantgrupp och tror att detta är lösningen. Om det nu inte är så att Trafikverket har som målsättning att det skall bli omöjligt att köra motorcykel över huvud taget.

Om landets motorcyklister tillsammans med SMC och många motorcykelklubbar arbetar för att skapa så bra förutsättningar som möjligt genom både fortbildning och opinionsbildning så borde faktiskt Trafikverket titta mer på helheten vad gäller trafiksäkerhet. Detta istället för att tro att de skall kunna förbättra siffrorna i olycksstatistiken genom att försvåra för de trafikanter som väljer att köra motorcykel. Trafikverkets "punktlista" kan inte ses som något annat än ett riktigt lågvattenmärke. Bättre kan ni!

Gasa Lugnt

tisdag 8 september 2015

Har tjänstemännen på Trafikverket otur när dom tänker?

 Under de senaste dagarna har ett dokument med tjänstemannaförslag från Trafikverket flitigt diskuterats i radio, TV, tidningar och sociala media. Ett vad Trafikverket kallar "arbetsunderlag" där de spaltat upp ett antal förslag till hur motorcyklisterna skall införlivas i deras så kallade nollvision.

Må så vara att det är ett så kallat arbetsunderlag, dokumentet är ändå fyllt av både felaktiga antaganden, grova generaliseringar så väl som  juridiska konstigheter. En av grundbultarna i ett demokratiskt samhälle är likhet inför lagen. Samma lagar och regler skall gälla för landets alla medborgare och gäster. Börja med att snabbt ögna igenom trafikverkets lilla lista om du inte redan läst den innan du läser vidare.
Klicka på bilden så kommer den upp i full storlek.
Första punkten är ur min synvinkel helt vidrig juridiskt sett. Förslaget att införa ägaransvar vid hastighetsöverträdelse grundar sig antagligen på att man vill kunna bötfälla motorcyklister som kör för fort förbi fartkameror. Jag fattar också att det inte går att identifiera en förare med integralhjälm. Tyvärr får ju ägaransvaret betydligt med långtgående konsekvenser än möjligheten att bötfälla eller dra in körkortet för den som väljer att köra för fort förbi en fartkamera.

Med et sådant beslut kommer du inte att kunna låna ut din motorcykel inte ens till en familjemedlem. Om din man eller hustru skulle låna din mc och köra för fort förbi fartkameran blir det du som får böta och eventuellt också bli av med körkortet. Skall du sälja din mc kommer du inte att kunna låta eventuella spekulanter provköra din motorcykel om du inte samtidigt är beredd på att eventuellt få böter och bli av med körkortet. Är du intresserad av en ny hoj och knallar in hos din lokala mc-handlare blir det antagligen ett blankt nej om du ber att få provköra. För inte är det så att handlaren är beredd att äventyra sitt körkort för att du skall få provköra en motorcykel. Böter är en sak de kan du kanske betala för någon annan men när det gäller körkortsindragning hjälper inga friskrivningsklausuler i världen mellan dig och handlaren.

När du läser Trafikverkets lilla lista så märker du att den lägger mycket vikt vid just hastighet. Visst handen på hjärtat så är det väl så att vi motorcyklister kanske inte är Guds bästa barn när det gäller att hålla hastighetsbegränsningarna, men för det finns alltid ett men. Jag tycker givetvis att vi skall följa de trafikregler vi har och att det skall gälla alla trafikanter motorcyklister inräknade och jag skall villigt erkänna att även jag ibland vrider mer på gasrullen en vad gällande hastighetsbegränsning tillåter. Det gäller doc att välja rätt tillfälle och de tror jag att de flesta hojåkare faktiskt gör. Tittar vi på olycksstatistiken så är det inte hastigheten allena som är den stora faran för motorcyklisterna. I statistiken finns alla dessa stollar som på fyllan eller på grund av dåligt omdöme i största allmänhet väljer att köra motorcykel som dessutom ofta är stulen,utan MC-kort? 

Räknar vi bort dessa människor som jag inte anser är motorcyklister utan bara idioter i störta allmänhet kan vi räkna bort en tredjedel av dödsolyckorna. Tittar vi på olyckor orsakade av för hög hastighet så utgör dessa "stolleprov" en större andel i statistiken än utbildade motorcyklister med MC-körkort. Då är min fråga tycker Trafikverket att det är rimligt att landets motorcyklister som faktiskt utgör den mest välutbildade grenen av våra trafikantgrupper är den grupp som skall ta ansvar och straffas för att det i vårt land finns ett antal idioter som på fyllan eller påtända får för sig att sno en motorcykel för att få uppleva fartens tjusning?

Det kan inte vara så att vi skall särbehandlas gentemot andra trafikanter. Lika vansinnigt är förslaget att införa en elektronisk hastighetsregulator på alla motorcyklar så att de inte kan köras fortare än 130km/h Borde man inte göra detta på alla fordon då? Jag har en Volvo V70 turbodiesel som är kapabel för farter en bra bit över 200km/h borde inte den också begränsas då? eller behövs inte det eftersom bilen anses som ett säkrare fordon? Ni hör själva hu märkligt denna diskussion låter.

Dessbättre så har SMC agerat starkt i denna fråga. Det har gjorts intervjuer med Stefan Dangardt (SMC:s ordförande) i tv. Intervjun kan du se på denna länken

Även Maria Nordqvist som är SMC:s politiska sekreterare har uttalat sig både i radio och i tidningar. På SMC:s årsmöte som nyligen hölls i Borlänge beslutades att SMC skall fortsätta att arbeta med denna fråga. I detta läget så är det faktiskt SMC som är den organisation som har stört möjlighet att faktiskt påverka Trafikverket så att det blir ett slut på särbehandling av motorcyklisterna som trafikantgrupp. Är du inte redan medlem så bli det, det är din frihet och dina möjligheter att kunna få vistas i trafiken på samma villkor som alla andra som det handlar om.

Om det nu är så att Trafikverket vill ha lite tips på bättre saker att göra för öka trafiksäkerheten för motorcyklister i synnerhet och faktiskt göra något som leder dem framåt i strävan mot den så kallade nollvisionen så kommer mitt förslag på "arbetsunderlag" till Trafikverket här.

  • Fler trafikpoliser och MC-Poliser i synnerhet ute på våra vägar. Trafikpoliser har en mycket lugnande inverkan på trafikmiljön och bidrar till att alla trafikanter anstränger sig att följa trafikreglerna.
  • Vägräcken. Ta bort vajerräcken och ersätt dem med konventionella vägräcken gärna med underglidningsskydd på utsatta ställen
  • Se över vilken typ av asfalt entreprenörerna väljer att lägga på landets vägar, så att vi slipper nyanlagd asfalt som blöder i solen eller blir såphal när det regnar.
  • Utbilda bilister i att titta efter motorcyklar. Lär man sig inte att titta efter motorcyklar ser man inte heller några. Med en sådan utbildning skulle vi kunna minska antalet olyckor vi utfart och vänstersvängar med en förbättrad olycksstatistik
  • Utveckla riskutbildningarna för alla trafikanter med fokus på hänsyn till medtrafikanterna
  • Mer viltstängel och bättre viltvarning skulle gagna alla trafikanter. Viltvarning har dessutom en en positiv inverkan när det gäller anpassning av hastighet och det medför också ökad handlingsberedskap
  • Se över hastighetsbegränsningarna. På vägar där många trafikanter ofta överträder hastighetsbegränsningen har man kanske gjort en felaktig bedömning och borde justera hastighetsbegränsningen uppåt 
  • Samarbeta med SMC för att så många motorcyklister som möjligt skall få möjlighet till fortbildning och att utvecklas som motorcyklist och medtrafikant
Men vi motorcyklister borde vi inte göra något? Självklar skall vi också bidra vilket vi redan gör i betydligt större utsträckning än alla andra trafikantgrupper. Tack vare att SMC har haft stor framgång med sina olika former av utbildningar, Avrostning, Broms och Kurvkusr, Knix mm så kan vi konstatera att just motorcyklisterna är den trafikantgrupp som är bäst på fortbildning. När hörde du talas om en bilist som gått en kurs för att utveckla sin körteknik och samtidigt fått fortbildning i riskmedvetenhet och ett trafiksäkert uppträdande?

Sista ordet vad gäller Trafikverket och deras "arbetsunderlag" är antagligen inte sagt än utan det finns antagligen tillfällen att återkomma. Tills dess håller vi tummarna för att SMC skall vara framgångsrika i sitt arbete och få Trafikverket att inse att alla trafikanter oavsett fordon skall vara lika inför lagen.

Gasa Lugnt!