lördag 25 oktober 2014

Ja men någon jävla ordning får det väl vara?

Många mc-olyckor orsakas av bristande vägunderhåll. Rullgrus, potthål, blödande asfalt, listan kan göras längre. På något outgrundligt vis har det blivit kutym att försäkringsbolaget blivit den instans som fått täcka kostnaden för skadorna.

Då kan man fundera över, vem är det som får betala försäkringsbolagens extra utgifter? Svaret är lika självklart som att Dolly Parton sover på rygg eller att björnar bajsar i skogen. Givetvis är det vi som är försäkringstagare och kör motorcykel. Då måste man ställa sig frågan, är detta rimligt?

Jag tycker inte att det är självklart att du och jag genom våra försäkringspremier skall betala kostnaderna för bristande vägunderhåll. Kostnaden borde rimligtvis ligga på trafikverket och transportstyrelsen och ytterst på riksdag och regering. Den undfallenhet som medför att kostnaderna för bristande underhåll läggs på trafikanternas försäkringsbolag och indirekt på trafikanterna själva är uselt. Vi är inte bara trafikanter, motorcyklister och försäkringstagare. Vi är också skattebetalare och medborgare. Det talas om nollvision och trafiksäkerhet. Om detta verkligen är statens ambition krävs det att man sopar rent framför egen dörr.

Det är lätt att ha åsikter om trafiksäkerhet och sätta upp mål så länge man låter någon annan betala. Under ett antal år har vi kunnat ser hur landets infrastruktur och tillika vägnät monterats ner till förmån för skattesänkningar och bristande fördelningspolitik. Så länge vi har ett statligt vägnät så borde det vara rimligt att detta finansieras via skatter och eventuella vägavgifter och inte via frivilliga bidrag eller av försäkringsbolagen vilket i förlängningen medför att det är du och jag som betalar med höjda premier. Protesterna är många men tyvärr är det mycket svårt att få rätt mot staten som enskild hojåkare.

SMC har  hjälpt till att driva några rättsprocesser och flera försäkringsbolag har gjort det samma. Resultatet har varierat längs hela skalan det har varit allt ifrån genanta nederlag till vinster. Trots flera uppmaningar påpekande och önskemål från SMC har situationen inte förbättrats. I min värld är det inte rimligt att försäkringsbolagen och i förlängningen vi hojåkare är de som skall bära kostnaderna för statens slarv och besparingar. Vi får innerligt hoppas att SMC med Maria Nordqvist i spetsen lyckas driva igenom ett skadeståndskrav som får prejudikat så att staten själv tar kostnaden sitt eget slarv. Tills dess gäller det att gasa lugnt och ha tungan rätt i mun.

På länken här kan du läsa om ett fall där en motorcyklist och försäkringsbolaget IF till slut fick rätt mot staten i en rättsprocess. Vi får innerligt hoppas att SMC och försäkringsbolagen kämpar vidare så att vi till slut når dit att staten tar sitt ansvar och täcker sina egna kostnader.  Läs mer på länken här

torsdag 23 oktober 2014

Åka på bana kan det vara något?

I förrgår var kamrat Ronny och hälsade på. Ronny är med i SMC:s styrelse och är vad man skulle kunna kalla en entusiast när det gäller bankörning. Givet vis blev det massa hojsnack och vi kom även att prata en del om bankörning.

En sak var vi rörande överens om. Att köra på bana är något helt annat än att åka landsväg. Den som aldrig testat har ofta uppfattningen att det är fullgas, adrenalinrus och hjärtat i halsgropen som gäller.
Så behöver det inte alls vara även om åkningen skiljer sig en hel del jämfört med att köra ute i trafiken. Kanske inte så att snitthastigheten nödvändigtvis behöver bli högre. Som glad amatör kan man inte jämföra sig med de förare som åker MotoGP de befinner sig på en helt annan nivå.

Förmodligen är det så att man inte hade haft en chans mot till exempel Valentino Rossi om han hade fått köra en 125:a medan man själv åkte på en R1:a. Vad det handlar om som amatör på banan är att lära sig att hantera sin motorcykel. Ge rätt gaspådrag. Placera sig rätt, bromsa i rätt ögonblick. placera blicken på rätt ställe och ha rätt växel i när det är dags att vrida på gasrullen. Samtidigt gäller det att behålla lugnet och inte göra något förhastat. När allt stämmer och man gör rätt går hojåkningen också lätt. Detta är absolut inget man kan utan att ha tränat och fått rätt instruktioner. Det gäller att öva och att nöta in varje moment.

När allt stämmer går det lätt och man får flyt i sin åkning. Gör man rätt skall man inte behöva brottas med hojen. Detta kräver dock träning och åter träning. Som glad amatör kommer man aldrig upp i de svindlande hastigheter som MotoGP förarna håller. Om man nu är sugen att testa? DÅ föreslår jag att man börjar med att läsa skriften Full kontroll Din Guide till säkrare MC-körning När sedan nästa säsong kommer kan du börja med att anmäla dig till en Knix kurs. Här åker man på gokartbana och fokus ligger på körteknik och här går det inte så fort som på storbana.

När man känner sig mogen kan man sedan gå vidare och tar någon av SMC:s kurser på Storbana. Information kring SMC:s utbildningar hittar du på länken här. SMC School Jag tycker absolut att du skall ta dig en rejäl funderare i vinter och efter vårens avrostning ta en bankurs hos SMC. Dels för att det är så roligt och dels för att det kommer att utveckla dig som hojåkare. Jag och Ronny hade en trevlig kväll, det har vi alltid när vi träffas mycket annat hoj snack blev det också men det tar vi en anna gång. Ha en trevlig fredag. Här nere i sydvästra hörnet är det fortfarande en del entusiaster ute blir det bara torra väger kommer det kanske att bli ett par mil i helgen.  Dagens bilder har jag stulit från Ronnys Facebooksida Gasa Lugnt.

onsdag 22 oktober 2014

Skall du bygga om i vinter?

För den oinvigde kan det låta som om något skulle göras åt hemmet. Nya tapeter och ett parkettgolv kanske. Nu var det inte detta jag menade utan vad som eventuellt händer ute i garaget.

De flesta av oss bygger ingen ting utan vi är ofta fult nöjda med hr våra hojar ser ut och känner att motoreffekten räcker till mer än väl. En del andra är av precis motsatt uppfattning och vill sätta vinkelslipen i hojen och sätta igång och bygga så fort hojen lämnat handlaren. Under flera år så har den rådande trenden varit att bygga bobbers av klassiskt snitt.

Mattsvarta med röda fälgar och vita däcksidor. Ursprungshojarna har oftast varit HD Sportster eller japscustom. Inget fel i detta jag tycker att bobbers ofta är ganska coolt om byggare har lite estetiskt sinne. Nu verkar det som om trenden har vänt, bobbern har fått ge vika för Café Racers som verkar vara den senaste trenden.
Honda CX500 en udda maskin som bilvit en tuff Café moppe

Plötsligt verkar Amerikanskt 50-tal fått ge vika för Engelskt 60-tal. Fast de som bygger Café Racers är idag sällan sådana puritaner att man nödvändigtvis måste bygga på gamla BSA, Trajor eller Norton. Det fina i kråksången verkar vara att det är fritt fram att bygga Café hoj på nästan vad som helst. Sportster, Honda CB750,  gamla BMW eller till och med modernare saker med vätskekylning.

Oavsett så tycker jag att det är kul när folk låter kreativiteten flöda och tar ut svängarna lite extra. Det börjar att dyka upp diverse event för folk som bygger och kör Café Racers. Mods verses Rockers har även gett scooterfolket lite uppmärksamhet. På Dicovery Channel har man dragit igång en ny säsong av hojbyggarprogrammet "Café Racers". Jag gissar att ledningen för den TV-kanalen är lika trendkänsliga som alla andra som producerar reklamfinansierad tv. Kanske är det så att både scooters och Café Racers också är ett resultat av hipsterkulturen. En gammal Lambretta eller en ombyggd gammal Yamaha SR500 är lika trendigt som surdegsbröd och pulled pork.

Hur det egentligen blir med detta kan vi inte veta förrän till nästa säsong när hojarna börjar att rulla på vägarna igen. Om det jag siat om framtiden visar sig vara rätt så kom ihåg var du läste det ;-)

Ha en trevlig torsdag. Kanske är det dags för lite ärtsoppa det är ju ändå torsdag.

tisdag 21 oktober 2014

Påminnelse och viktig vinterläsning

Idag damp senaste numret av MC-folket ner i brevlådan. MC-folket skickas ut till alla SMC medlemmar. Jag vet att många uppskattar tidningen men jag vet också att en del av någon outgrundlig anledning ratar den och förpassar den direkt till pappersinsamlingen.

Tillhör du dem som mot förmodan aldrig bläddrar i MC-folket så tycker jag absolut att du skall passa på att gör det denna gången. I senaste numret finns nämligen en återutgivning av den viktigaste skriften SMC någonsin publicerat.

Jag har tidigare i min blogg skrivit om att en av de saker som skiljer oss motorcyklister från övriga trafikanter är fortbildning. Den bifogade skriften i senaste MC-folket är en viktig del i detta.  Bilagan heter Full kontroll. Din guide till säkrare MC-körning.

Här tar man upp det mesta från broms och kurvteknik till riskmedvetenhet. Här finns massor med tips på hur du skall få din MC-åkning både säkrare och roligare. Här har du vinterns kanske viktigaste läsning. Gör en djupdykning här så kommer du att vara väl rustad när det är dags för avrostning till våren.

Skulle det vara så att du mot förmodan redan har avpolleterat senaste numret så är det ingen fara. Full kontroll finns även att läsa på SMC:s hemsida. Länken hittar du här

Oj vad tiden går redan onsdag och halva veckan snart avverkad ha en trevlig dag vi hörs i morgon!