torsdag 18 juni 2015

Vilken stolle men ändå beundransvärd

Såg du dokumentären på SVT om Evel Knievel? Om inte så kommer länken till SVT Play här. Filmen är sevärd oavsett om man är mc-nörd eller inte. Ett på många vis både spännande och märkligt människoöde.

Har du inte sett filmen så skall jag försöka låta bli att avslöja några detaljer men jag vill ändå försöka mig på att skriva ett par ord så att du som inte sett den blir lite nyfiken.


Evel Knievel är antagligen den första "stunthopparen" i historien och antagligen den hittills galnaste. Han verkade på något sätt gjort smärtan till sin vän och verkade inte rädas det omöjliga. Idag hade han antagligen blivit diagnostiserad med bokstavskombinationer från hela alfabetet. Förutom att han antagligen var helt beroende av adrenalinkickar så var han samtidigt en mycket skicklig marknadsförare.

Han insåg snabbt värdet i namn och varumärke. Ekonomi var tyvärr inte hans starka sida så pengarna rann mellan fingrarna lika fort som dom rullade in. Med tanke på hur mycket pengar han omsatte hade han antagligen kunnat bygga ett ekonomiskt imperium med rätt rådgivare. Så blev inte fallet istället levde han ett förhoppningsvis roligare liv även om det under stundom måste gjort väldigt ont.

Har du inte sett filmen så kolla in den på länken nedan.Filmen kan ses till och med 15 juli så skynda på den är helt klart sevärd.

I'm Evil Knievel på SVT Play

Slutligen så som mann brukar säga i dessa sammanhang. Don't try this at home!

Gasa Lugnt och ha en trevlig Midsommar!

onsdag 17 juni 2015

Backspegeln är mer än ett fint pynt.

I två dagar har det handlat om att hålla avstånd och att blicka framåt. Detta räcker tyvärr inte utan det gäller att ha ytterligare koll om vi vill slippa att bli överraskade i trafiken.

Att fästa blicken långt fram är som sagt nummer ett. Detta i kombination med ditt perifera seende hjälper dig att ha full koll på vad som händer framför och bredvid ditt fordon. Som om detta inte var nog så gäller det också att ha koll på vad som händer bakom ditt fordon.

Detta gäller samtliga fordon inte bara motorcyklar. Min uppfattning är att alla trafikanter i allmänhet är ganska dåliga på att hålla koll på vad som händer bakom fordonet. Visst känner du igen påståendet: Plötsligt kom det en motorcykel från ingen stans ock åkte förbi mig i jättefort. Det där har man hört och även upplevt själv både som bilförare och hojåkare. Denna upplevelse är enkom ett resultat av att man glömmer bort att titta i backspeglarna med jämna mellanrum.

Håll koll bakåt så slipper du att bli överraskad. Håller du koll bakåt kan du också förbättra samarbetet med dina medtrafikanter. Var förberedd och håll undan där det är möjligt, för den som vill köra om. Du slipper bli överraskad och du bidrar till att minska olycksrisken. Låt backspeglarna på hojen bli dina vänner använd dem till annat än att kolla ifall du fått flugor mellan tänderna när du stannar för att fika.

Som motorcyklist kan du göra en ytterligare sak dels för att inte överraska och dels för att öka din egen säkerhet. När du skall köra om en bil så förvissa dig om att föraren i framförvarande fordon titta i backspegeln och uppmärksammat att du ligger bakom. Samverkan i trafiken ökar säkerheten. Du minskar risken att råka ut för en olycka och du hjälper till att förbättra motorcyklisternas skamfilade rykten.

Gasa Lugnt!

tisdag 16 juni 2015

Lyft blicken och håll koll på vad som händer.

Jag fortsätter där jag slutade igår. Att ta sig fram i trafiken på ett så säkert sätt som möjligt handlar om blick och placering. Jag brukar hävda att mc-åkning handlar om 80% blick och 20% körteknik. Jag vill hävda att det samma gäller även för övriga trafikanter.

Att vara en bra och säker hojåkare handlar väldigt mycket om riskmedvetenhet, handlingsberedskap och uppmärksamhet. Dessa tre faktorer i samspel gör oss till säkrare trafikanter. Både för vår egen del men även för våra medtrafikanter.

Man brukar säga titta dit du ska så blir körningen säkrare och stabilare. Med lyft blick och en fixpunkt långt fram har du också möjlighet att registrera dina medtrafikanter tidigt och får således mer tid på dig för att avgöra hur du skall agera. Tittar vi långt fram ökar vår handlingsberedskap. Du får mer tid på dig att bestämma om du skall minska farten, tänka hur du skall kunna väja etc.

Det handlar inte om att gör hojkörningen tråkigare, det handlar inte om att alltid slå av på gasen och leka bror-duktig i trafiken. Det handlar om att öka framför allt din egen säkerhet men även dina medtrafikanters. Trafiksystemet är komplext och samverkan och samarbete är förutsättningen för att det skall fungera och olyckstalet skall bli så lågt som möjligt.

Skulle vi få alla våra medtrafikanter att lyfta blicken, titta långt fram och sedan använda sig av den information de registrera med ögonen så skulle både du och jag slippa andra fordon som kommer upp och nosar oss i baken. Jag är helt övertygad om att detta varit till stor gagn för hela vår trafikmiljö. Att ha en defensiv körstil behöver inte innebära att du kör vare sig långsammare än tråkigare. Spara det värsta adrenalinruset till du kommer ut på bana.

Gasa Lugnt och lyft blicken.

måndag 15 juni 2015

Nosa mig inte i baken!

Det har skrivit spaltkilometer om riskmedvetenhet för motorcyklister. Körkortsutbildningarna har gjorts om och inkluderar riskutbildningar och djupare diskussioner om riskerna av att vara en del i vårt trafiksystem. Så långt är allt bra men det finns mer att göra.

Tittar vi på olycksstatistik och vad som orsakar olyckor så kan man konstatera att dåligt avstånd till framförvarande fordon är en mycket vanlig orsak. Detta gäller givetvis även motorcyklister men bilister i synnerhet. De flesta klubbar jag åkt med är ganska noga med hur man skall köra i grupp för att på bästa sätt kunna vara förberedd om  något oväntat skulle inträffa. Oftast åker man i så kallad zigzag formation för att alla i kolonnen skall ha plats att väja. Oftast anpassas avståndet efter farten vilket också är bra. Tyvärr så tenderar detta förhållningssätt att försvinna när man kör själv eller i liten grupp.

Som sagt alla motorcyklister uppträder inte exemplariskt men många gör det. Lika dant är det med bilister. Många är fruktansvärt dåliga på att hålla avståndet till framförvarande fordon. Som motorcyklist är det ingen trevlig upplevelse att plötsligt få en bil som är uppe och nosar en i ändan. Du kan  ju själv fundera över konsekvensen ifall man plötsligt skulle behöva göra en kraftig inbromsning.

Vart tog den gamla tre-sekunders regeln vägen? Man undrar ju ifall många helt har förträngt detta. Idén är lika enkel som genial. Kolla när framförvarande fordon passerar till exempel en stolpe. Hinner du räkna 1001 1002 1003 innan du själv passerar så är avståndet lagom. Det fina i kråksången är att ju fortare det går ju längre blir avståndet. Avståndet anpassas således till hastigheten. Både enkelt och smart.

Tänk efter oavsett om du kör MC eller bil det finns egentligen ingen anledning att nosa framförvarande fordon i ändan oavsett hur bråttom du har. Alla fordon nu för tiden har tillräckligt med effekt för att kunna göra en bra ock säker omkörning även om accelerationssträckan blir lite längre. Och hur det än är så är det kanske inte så dumt att låta just avståndet till framförvarande fordon bli den faktor som gör att du kommer fram dit du ska istället för att hamna på sjukhus eller i värsta fall på kyrkogården.

Kör med insidan och sluta att nosa dina medtrafikanter i ända så hjälper du till att spara liv, förbättra olycksstatistiken och kanske till och med hjälpa till att minska försäkringskostnaderna för just din fordonstyp. Det är det man brukar kalla en"win-win situatio"

Gasa Lugnt