tisdag 16 juni 2015

Lyft blicken och håll koll på vad som händer.

Jag fortsätter där jag slutade igår. Att ta sig fram i trafiken på ett så säkert sätt som möjligt handlar om blick och placering. Jag brukar hävda att mc-åkning handlar om 80% blick och 20% körteknik. Jag vill hävda att det samma gäller även för övriga trafikanter.

Att vara en bra och säker hojåkare handlar väldigt mycket om riskmedvetenhet, handlingsberedskap och uppmärksamhet. Dessa tre faktorer i samspel gör oss till säkrare trafikanter. Både för vår egen del men även för våra medtrafikanter.

Man brukar säga titta dit du ska så blir körningen säkrare och stabilare. Med lyft blick och en fixpunkt långt fram har du också möjlighet att registrera dina medtrafikanter tidigt och får således mer tid på dig för att avgöra hur du skall agera. Tittar vi långt fram ökar vår handlingsberedskap. Du får mer tid på dig att bestämma om du skall minska farten, tänka hur du skall kunna väja etc.

Det handlar inte om att gör hojkörningen tråkigare, det handlar inte om att alltid slå av på gasen och leka bror-duktig i trafiken. Det handlar om att öka framför allt din egen säkerhet men även dina medtrafikanters. Trafiksystemet är komplext och samverkan och samarbete är förutsättningen för att det skall fungera och olyckstalet skall bli så lågt som möjligt.

Skulle vi få alla våra medtrafikanter att lyfta blicken, titta långt fram och sedan använda sig av den information de registrera med ögonen så skulle både du och jag slippa andra fordon som kommer upp och nosar oss i baken. Jag är helt övertygad om att detta varit till stor gagn för hela vår trafikmiljö. Att ha en defensiv körstil behöver inte innebära att du kör vare sig långsammare än tråkigare. Spara det värsta adrenalinruset till du kommer ut på bana.

Gasa Lugnt och lyft blicken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar