måndag 15 juni 2015

Nosa mig inte i baken!

Det har skrivit spaltkilometer om riskmedvetenhet för motorcyklister. Körkortsutbildningarna har gjorts om och inkluderar riskutbildningar och djupare diskussioner om riskerna av att vara en del i vårt trafiksystem. Så långt är allt bra men det finns mer att göra.

Tittar vi på olycksstatistik och vad som orsakar olyckor så kan man konstatera att dåligt avstånd till framförvarande fordon är en mycket vanlig orsak. Detta gäller givetvis även motorcyklister men bilister i synnerhet. De flesta klubbar jag åkt med är ganska noga med hur man skall köra i grupp för att på bästa sätt kunna vara förberedd om  något oväntat skulle inträffa. Oftast åker man i så kallad zigzag formation för att alla i kolonnen skall ha plats att väja. Oftast anpassas avståndet efter farten vilket också är bra. Tyvärr så tenderar detta förhållningssätt att försvinna när man kör själv eller i liten grupp.

Som sagt alla motorcyklister uppträder inte exemplariskt men många gör det. Lika dant är det med bilister. Många är fruktansvärt dåliga på att hålla avståndet till framförvarande fordon. Som motorcyklist är det ingen trevlig upplevelse att plötsligt få en bil som är uppe och nosar en i ändan. Du kan  ju själv fundera över konsekvensen ifall man plötsligt skulle behöva göra en kraftig inbromsning.

Vart tog den gamla tre-sekunders regeln vägen? Man undrar ju ifall många helt har förträngt detta. Idén är lika enkel som genial. Kolla när framförvarande fordon passerar till exempel en stolpe. Hinner du räkna 1001 1002 1003 innan du själv passerar så är avståndet lagom. Det fina i kråksången är att ju fortare det går ju längre blir avståndet. Avståndet anpassas således till hastigheten. Både enkelt och smart.

Tänk efter oavsett om du kör MC eller bil det finns egentligen ingen anledning att nosa framförvarande fordon i ändan oavsett hur bråttom du har. Alla fordon nu för tiden har tillräckligt med effekt för att kunna göra en bra ock säker omkörning även om accelerationssträckan blir lite längre. Och hur det än är så är det kanske inte så dumt att låta just avståndet till framförvarande fordon bli den faktor som gör att du kommer fram dit du ska istället för att hamna på sjukhus eller i värsta fall på kyrkogården.

Kör med insidan och sluta att nosa dina medtrafikanter i ända så hjälper du till att spara liv, förbättra olycksstatistiken och kanske till och med hjälpa till att minska försäkringskostnaderna för just din fordonstyp. Det är det man brukar kalla en"win-win situatio"

Gasa Lugnt

3 kommentarer:

  1. ännu ett tänkvärt inlägg

    //albin

    SvaraRadera
  2. I sanningen är väghinder (långsamtgående äckel) orsaken till olyckan, vill man köra om är det en skyldighet att underlätta för medtrafikanter. Dvs problemet är inte att nosa medtrafikanter i ända utan medtrafikanter som inte har vett att flytta på sig...

    SvaraRadera
  3. Kör du in i ändan på någon kan du inte skylla det på att framförvarande fordon körde för sakta. Visst skall vi hjälpas åt i trafiken och visst skall vi så långt det är möjligt underlätta för våra medtrafikanter som vill köra om.
    //magnus

    SvaraRadera