lördag 15 mars 2014

Äntligen mc-butik i Malmö

Sedan MC-Huset lämnade in konkursansökan och stängde porten har rikets tredje stad stått utan MC-butik. Nu har Probike slagit upp portarna och tagit över MC-Husets verkstad och butikslokaler.

Så långt är allt väl och jag är mycket glad för att det åter finns någon som tror på möjligheten att sälja motorcyklar i Malmö. I går åkte jag ut till Probike för att se mig om och själv bilda mig en uppfattning om butiken. Mycket kändes bekant från MC-huset tiden Nisse i hojförsäljningen och Marcus som reservdelsman. Probike har själva gått ut och påstått att man i första hand skall vara BMW återförsäljare och att man endast skall ha ett mindre sortiment av Harley Davidson och Motor Guzzi som är Probikes två andra mc-märken.
Moto Guzzi California 

Nu hade förvisso inte hela BMW skyltningen kommit men som det såg ut nu hade BMW fått ca 1/3 av ytan och Harley 1/4 Resten upptogs av Moto Guzzi, Scooter och hojkläder. Av besökarna att döma så var det Harley avdelningen som var den del av butiken som lockade flest nyfikna. Det var dock några saker som förvånade mig. När man nu har nyöppning eller premiär på en hojbutik tycker jag det är anmärkningsvärt att man inte anstränger sig mer.
Flake och Frisco style stuk på nya Sportster

Jag som harleyägare hade fått en inbjudan i brevlådan. Denna inbjudan berättade i princip bara att butiken och verkstaden skulle öppna. Det saknades helt öppningserbjudande eller information om eventet. När man kom dit bjöds det på varmkorv och kaffe vilket var trevligt. På ett ställe inne i butiken fanns några udda MC-plagg i konstiga storlekar som avyttrades med 60% rabatt. På oljor, smörjmedel och Harley kläder lämnades 10% rabatt. Inga erbjudande som får Malmös hojåkare att gå man ur huse för att besöka Probike precis. Jag vet av erfarenhet att många av Malmös motorcyklister är svårflirtade och skeptiska.
Premiären var den dåliga annonseringen till trots ganska välbesökt

Skall Probike lyckas att få de lokala hojåkarnas förtroende och lojalitet måste de nog anstränga sig lite mer. En sak som ytterligare förvånade mig var att det inte fanns några märkesklubbar representerade. Varken BMW klubben, HOG Chapter Malmoe, Harley Davidson Club Sweden eller någon annan club fans på plats vilket jag tyckte var mycket märkligt. Betänker man att HOG Malmoe inte varit knuten till någon handlare sedan MC-Huset tappade H-D försäljningen för ett antal år sedan, tycker jag att det är konstigt att inte Probike tog chansen att involvera dem i sin verksamhet. Detta borde ju vara ett lysande tillfälle för Probike att skaffa sig en trogen och lojal kundkrets. Det samma gäller givet vis BMW klubben även om de inte är lika hårt knutna till handlarna som vad HOG är.
Fat Boy Special i vit pearl lack snyggare i verkligheten än på bilden.

Som jag skrev i början är jag är jätteglad att det öppnat MC-butik i Malmö igen, men skall Probike lyckas att bygga upp en stabil och lojal kundkrets får dom nog bjuda till lite mer än vad de gjorde på premiären. Kunder kommer inte automatiskt bara för att man säljer BMW och Harley Davidson. Jag önskar ändå Probike lycka till och hoppas innerligt att det kommer att hitta ett framgångsrikt koncept så att Malmö kan få ha MC-butik även i fortsättningen.

fredag 14 mars 2014

Ta det försiktigt om du skall göra hojpremiär i helgen

Under veckan har solen lyst över så gott som hela landet. Från vänner och bekanta i hojsvängen hör man oavbrutet snack om att nu är det dags, nu kan jag snart inte vänta längre. Några har till och med postat bilder på facebook från flera redan avklarade hojturer.

Visst är det härligt när man äntligen får rulla ut hojen trycka på startknappen eller trampa på kicken och höra hur motorn hostar igång. Höra hur ettan klonkar i när man trampar i växeln och känner hur kopplingen är lite vinterkletig och vill driva lite trots att kopplingsgreppet är helt intryckt. Långsamt släpper du kopplingen samtidigt som du ger gas och hojen börjar att rulla iväg. Nu åker du de första jungfruliga metrarna på denna säsongens turer. Betänk då att det är längesedan sist. Tänk också på att temperaturen är mycket lägre än under sommarhalvåret då de flesta turerna körs. Vårväglag innebär också förutom låga temperaturer också att det finns mycket grus på vägarna. Efter vinter och snö så har det sandats en hel del på våra vägar och när snön försvann har bilarna dragit upp massor med grus framför allt i kurvorna.

Rullgrus och potthål är en stor fara för alla motorcyklister, du kan inte vara nog försiktig eller uppmärksam. Framhjulssläpp är en skräckupplevelse man helst undviker. Det är svårt att häva om det skulle hända, så risken är stor att motorcykeln kanar iväg och lägger sig när framhjulet tappar greppet. Det är inte bara rullgruset som är problem det handlar också om temperatur. I de låga vårtemperaturerna får du inte tillräckligt med värme i däcken. MC-däck är i allmänhet tillverkade för att fungera bra på sommarväglag.

På vårkanten och senhösten när temperaturerna är låga blir inte gummiblandningen i däcken tillräckligt mjuk utan den blir hård och hal. Detta i kombination med rullgruset ökar riskerna för att tappa greppet och gå om kull. Bli nu inte rädd och förfärad. Jag tycker absolut att du skall ta chansen att ta en tur. Jag vill bara uppmana dig att ta det försiktigt så kommer du att få en både välförtjänt och trivsam premiärtur.

Keep the rubber side down!

En sak till. En kompis till mig ställde en gång frågan.
- Vet du varför det kallas potthål?
- Nej sa jag, jag har inte den blekaste aning?
- Det är för att vägverket skiter i dom svarade han. Nu har vi ju inget vägverk längre då det mesta av den verksamheten är utlagd på entreprenad, men rullgrus och potthål finns kvar i alla fall.

torsdag 13 mars 2014

Allt ligger i betraktarens ögon. Ett oväntat val.

Som grabb var jag med farsan och hälsade på en gubbe han kände som hade den inte helt ovanliga hobbyn att renovera gamla motorcyklar. Det var spännande även för en grabb i yngre tonåren.

Gunnar som han hette hade byggt om en gamma ladugård där kossornas bås hade plockats bort och ersatts av en rad med motorcyklar och mopeder. Gunnar visade oss runt och berättade om sina maskiner.

De flesta maskinerna var lättviktare Rex, Svalan, Husqvarna, Monark och NV men det fanns också några större Maskiner en gammal BSA i armé utförande En Husqvarna med V-twin motor och så den maskinen som verkligen lös i ögonen på mig. En Indian scout av 1929 års modell. Det var första årsmodellen av denna legendariska hoj.

Vi gick vidare in i Gunnars verkstad där han var i färd med att rädda en Husqvarna Novolette. Då frågade jag Gunnar vilken hoj han tyckte var finast.
- Den har jag inte här, den står ute i vedboden, sa Gunnar.
- Vill du se? undrade han.
-Självklart, svarade jag, farsan och jag följde efter Gunnar över gårdsplanen. Han öppnade dörren och rullade ut en gammal Exelsior av 1919 års modell. Jag vill inte påstå att den var särskilt snygg den var som man säger i patinerat orginalskick.

- Den är ju rostig och har en buckla i tanken, sa ja.
- Ja vet, sa Gunnar och fortsatte;
- Men hon är orörd den byggdes 1919 och den har aldrig varit isärplockad. Den har bara blivit servad och körd. Detta är den av mina motorcyklar som har störst själ. Jag kör den ofta och gärna, sa han.

Jag hade mycket att tänka på när vi åkte hem i farsans Peugeot 404. I radion pratade CG Hammarlund i Sveriges bilradio. Men denna grabben lyssnade inte så noga. Han funderade över lektionen i estetik han nyss fått. Det hade gått upp för mig att motorcyklar verkligen kunde ha en själ och att det är precis som med människor. Det är insidan som räknas.

onsdag 12 mars 2014

Polera innan du vaxar

Här om dagen skrev jag hur man grundligt gör rent hojen innan det var dags för polering och vax. Idag kommer steg två polering. Kan det behövas undrar du kanske?  Svaret blir. Det beror på vilket resultat du vill ha. Man kan givet vis låta bli men då skall man inte tro att hojen håller sig blank och snygg.

En säsong på vägarna sätter sina spår i lacken. Av solljuset och med hjälp av föroreningar i luften kan lacken oxidera. I värsta fall kan den till och med "krita" då får lacken bitvis en vit matt hinna som inte ser särskilt trevlig ut. Du kan ha fått smårepor av att du gnidit knäna mot tanken, smuts från vägen kan också ha ställt till det. Innan du väljer polermedel så ta och titta över lacken. Har du större repor kan du gå över dessa med rubbing eller autosol som innehåller ganska mycket slipmedel men var försiktig annars kan du om det vill sig illa kan polera igenom lacken eller kromen.

En rekonditionerare jag känner påstår att för ett proffs som vet vad han gör är det möjligt att polera en bil eller mc lack 20 gånger men att det blir några färre för en amatör som ofta sliter hårdare än den som är van. Har du mindre tvättrepor och liknande räcker det ofta med det som kallas cleaner det innehåller betydligt snällare slipmedel än rubbing

Efter att du är klar med att rubba eller polerat med cleaner på repor och matta ytor kan du polera av hela hela lacken med polish. Innan du börjar att polera så skydda plast gummi och läderdetaljer antingen genom att montera av dem eller skydda med maskeringstape. Annars kan polishen lämna fula fläckar som är svåra att få bort.

Skall man polera för hand eller skall man använda maskin? De flesta polermaskiner för amatörer på marknaden tycker jag är för stora för att polera motorcyklar med, dessutom är det som hemmapulare lätt att bränna lacken med för hårt tryck och för högt varvtal på maskinen. Var extra försiktig när du polerar lackade plastdetaljer. Plasten leder inte värme lika bra som metall så lacken blir varmare av friktionen. Jag förordar att du skall polera för hand.

Använd polertrassel, polerduk eller en ny ren svamp när du polerar. Lägg på polermedlet i små cirklar eller överdriv inte mängden polermedel. Fortsätt med cirkelrörelsen tills lacken ser blank ut. Vänta en stund och torka sedan rent med torrt trassel eller microfiberduk.

Jobba på en mindre yta åt gången så kommer resultatet att bli bra. När du är klar och har putsat av maskinen så är den klar för vaxning. Du har en lack som rengjord på djupet och väntar på att få en skyddande hinna. Med värkande armar täcker du nu hojen med ett gammalt lakan sedan går du in och vilar dina armar samtidigt som du kan känna dig nöjd med att du nu även kommit en god bit på vägen mot att bli karatemästare.

Karate Kid Wax on Wax off

tisdag 11 mars 2014

Braaap.se Hojtidning i digital form.

Sveriges mest anrika hojtidning MC-Nytt kastade in handduken i slutet av förra året. Den lämnade ett tomrum och jag har känt att den på sätt och vis fattas mig. I alla fall tills jag blev tipsad om Braaap.se

Henning Svedberg som var chefredaktör på MC-Nytt tog saken i egna händer och startade upp sajten Braaap.se En motorcykelsajt med tydliga drag av webbtidning. Fokus ligger på korta nyhetsartiklar och lite längre infoartiklar och reportage. En populär avdelning är quizz-sidan. Här kan du som MC-nörd delta i alla möjliga och omöjliga frågesporter med MC-anknytning.
Henning Svedberg har bytt rollen som Chefredaktör mot att bli som han själv säger Braaapmeister.

En stor skillnad om man jämför en digital MC-tidning med en traditionell pappers dito är att här finns möjlighet till interaktivitet med läsarna. Alla nyheter, artiklar, reportage, mm finns det möjlighet att kommentera. Detta ger det hela en extra dimension som papperstidningarna saknar. Det finns också möjlighet att publicera både pocast (internetradio) och rörliga bilder. Två trevliga funktioner som papperstidningarna inte kan matcha. Jag tror absolut att Braaap.se kommer att bli en självklar mötesplats på nätet för landets motorcyklister. Henning Svedberg är noga med att poängtera att här skall finnas något för alla motorcyklister. Det skall vara kul och högt i tak men det gäller att behandla varandra med respekt.

Idén med sajten är att du som motorcyklist snabbt skall kunna skaffa dig en uppfattning om vad som händer och sker i MC-värden. Tanken är att all information och alla nyheter på Braaap.se skall vara gratis. Antalet besökare och registrerade användare ökar hela tiden och jag är helt övertygad om att Henning Svedberg har hittat en koncept som kommer att uppskattas av de flesta i hojsvängen oavsett om du åker grusmaskin, plastraket, touring eller customhoj. Redan nu kan du dessutom läsa en artikel författad av undertecknad och det kommer säkert att bli fler. Har du inte besökt Braaap.se ännu så är det hög tid att göra det nu. Jag är säker på att du hittar saker att läsa som kommer att roa just dig.

Välkommen att besöka Braaap.se din hojtidning i cyberrymden

Varför heter sajten Braaap kanske du undrar. Det heter den för det är just så det låter när man vrider lite extra på gasrullen och axar iväg. Fast allra "braaapigast" låter nog en 4-takts stånka.

Ett rent under

Ifall du liksom jag har för vana att skjuta upp det mesta till morgondagen och lever efter devisen att det där kan jag göra sen då börjar du bli ikappsprungen av tiden. I alla fall om du har ambitionen att ha snygg puts på hojen när säsongen startar.

Tillhör du den där ordningsamma sorten som alltid har god framförhållning så såg du antagligen till att tvätta av hojen grundligt innan du ställde in den för vintern. Antagligen drog du över ett kapell eller täckte hojen med ett lakan för att den inte skulle bli dammig. För egen del åkte jag så länge det gick och när det väl var tid att stalla in hojen var det för kallt för att tvätta utomhus.

Har man som jag ett garage utan golvbrunn och med allt för många motorcyklar på en för liten yta blev det ingen vintertvätt. Nu är det snart åkdags på riktigt även om det kanske för en del blivit en och annan mil redan. Man vill ju gärna att hojen skall vara blank och fin när den kommer ut på vägarna igen och då krävs det lite jobb. Man är ju också fullt medveten om att ger man hojen en grundlig rengöring och en rejäl upputsning på vårkanten är det lättare att hålla putsen och glansen uppe under hela säsongen. För djup och fin glans som även är en bra smutsavvisare krävs vax.

Tyvärr fins det inga genvägar eller undermedel som gör att man snabbt kan nå de resultat man vill ha. Ytan blir inte bättre än underarbetet. Är inte motorcykeln ren så vaxar du in smutsen i lacken istället för att avlägsna den. Nu till den grundliga rengöringen som skall föregå vaxningen. Det viktigt att vara frikostig med vatten och har du en högtryckstvätt så använd gärna den. Se bara till att inte spola direkt mot eldelar eller lager.
En tryckspruta är bra när man skall lägga på avfettning

Börja med spraya eller pensla hojen med kallavfettning jobba nerifrån och upp för att du inte skall få fula "rinn" på lacken. Vänta en stund och spola sedan rent med högtryckstvätten. Är dina fälgar, nav och ekrar smutsiga och ingrodda med bromsdamm och vägsmuts kan du spraya dem med ugnsrengöring ( ja du läste rätt ) Det samma kan du göra med ljuddämpare och grenrör ifall där finns insmälta rester av skosulor och gortex plagg och annat klet.

Låt ugnsrengöringen sitta på minst 10 minuter och spola sedan rent med högtryckstvätten Fram med en hink med varmt vatten och bilchampo. Svampa hela hojen. Se till att svampen är rejält blöt, slösa och slabba med tvättvattnet. se till att det löddrar mycke.

Spola av hojen och torka den använd tryckluft om du har tillgång till det annars kan du använda sämskskinn. Nu tittar du över hojen och letar efter fläckar från flugor, andra flygfän, asfalt och tjära. Använd en milt polermedel. Rubbing och Autosol är inte snällt vare sig mot lack eller krom. Skulle du ha asfalt eller tjärfläckar som är mycket svåra att bli av med kan du oftast lösa dem med en oljespray typ 5/56 eller WD40.

Sedan avfettar du med bromsregöring eller startgas ( det är samma sak, eter ) Efter denna behandling har du en hoj som är helt ren och klar för polering och vaxning. Hur det går till tar vi en annan dag.

Tydligen har det varit problem med att lämna kommentarer på bloggen igen. Jag har än en gång gått igenom och uppdaterat mina inställningar och bloggen skall vara öppen för alla kommentarer även anonyma. Jag hoppas att det skall fungera nu. Skulle det strula är det inte jag utan Google som sätter käppar i hjulen, bara så ni vet ;-)

söndag 9 mars 2014

Målet gör att man låter bli ett och annat mål

Dagens kryptiska rubrik är inte så konstig som den kanske låter. Idag handlar det om en uppdatering av inlägget jag skrev den 8:e Januari.

Då handlade min blogg om något jag kallade lågbudgettrimmining. Om man som jag är som Karlsson på taket det vill säga en "lagom tjock man i sina bästa år" och med god marginal kvalar in i 100 klubben finns det mycket extra effekt i hojen att hämta genom att göra sig av med kroppsvikt.

Nog för att jag tillhör den sortens hojåkare som hellre plockar bort prylar från motorcykeln än hänger på en massa annat. Krasst sett så kan jag antagligen spara med vikt genom att gå ner ett antal kilo än att strippa hojen. Att det också kommer att ge hälsovinster är bara bonus. Det är bara att konstatera att jag uppfyller två av de tre F som betecknar en medelålders man. Fet Femtio och Frånskild. Hustrun har jag i behåll och har inga som helst planer på att ändra på det, femtio är inget man kan göra något åt. Dock lär det väl i och för sig lösa sig av sig själv om några år då man passerar 60 strecket. Att sluta vara fet är däremot helt möjligt, det handla mest om fokus och vilja.

Fet har jag varit från och till i nästa 30 år, det liksom smög sig på när jag slutade att idrotta på elitnivå. periodvis har jag bantat ner mig men det har alltid kommit tillbaka när man väl tyckt att det var dags att unna sig lite extra. Tyvärr är det ju så att det alltid är lättare att lägga på sig vikt än att göra sig av med dem. Jag tror att jag under mina 30 fetlagda år provat de flesta dieter och metoder man kan komma på och detta med ganska klent resultat. Nu har jag däremot bestämt mig för att det måste bli en ändring och att jag skall säga upp mitt medlemskap i 100 klubben. Sedan den 8 Januari när mitt nya liv började har jag tappat nästan 10 kilo vilket gått förvånansvärt lätt. Jag har i princip slutat att äta kolhydrater och det har varit effektivt samtidigt som sötsuget försvunnit.

Jag har ett jämnt blodsocker, blir aldrig vrålhungrig och är för det mesta på gott humör och sover bra om nätterna. I år lär det inte behövas några nya hojkläder. De gamla jag har skall sitta löst och ledigt i år. Är du nyfiken på hur jag äter så kan jag rekommendera ett besök på  "Kostdoktorns" hemsida. Där finns en bra guide till LCHF som det så fint kalla. Low Carb High Fat (lite kolhydrater och mycket fett)


LCHF för nybörjare

Det är inte så att jag på något vis försöker frälsa någon att göra som jag man har alltid rätt att göra sina egna val men för mig fungerar detta. Jag är så trött på att behöva svälta och gå om kring och vara hungrig för att gå ner i vikt. Det kostar så mycket tankekraft att stålsätta sig mot hungern och suget. Allt detta slipper jag genom att äta LCHF.
LCHF handlar inte om att vräka i sig kött som många tror utan att byta ut det mesta av kolhydraterna mot fett.

När blodsockret håller sig på en jämn nivå slipper man akuthunger och sötsug. I lördags var jag och handlade mig ett på nya Jeans. Dom var två storlekar mindre än de jag använde i julas. Nu vågar jag snart gå och prova hojkäderna och får jag bara dit den där jä...a drivremmen på Road Kingen så ska det ut och gasas med fladdrande kläder och budgettrimmad hoj :-)

En naken värsting

När jag gick först året på gymnasiet introducerades en hoj som var ett revolutionerande tekniskt vidunder. Så stort och kraftfullt att det nästan var vulgärt. Detta lös givet vis tilltalande i en 17 årings ögon.

Jag är uppväxt med tidningen MC-nytt och jag misstänker att det var där jag såg den första gången. Detta var en teknisk revolution lika stor som när Honda introducerade CB 750f och dödade hela Engelska MC-industrin. Nu var det Honda som var i farten igen. Hojen jag talar om är givet vis  en Honda den också nämligen CBX 1000.

Vad var det nu som var så märkvärdigt med den kanske du undrar om du inte är så påläst när det gäller klassiks hojar. Designmässigt var den kanske inte så olik CB 750f det som gjorde den unik var motorn. Det var vad jag vill minnas bland de första serietillverkade motorcyklarna som hade mer än hundra hästkrafter.

105hk gav den vilket kanske inte låter direkt skräckinjagande idag men 1978 var det något alldeles unikt. Motorn var en radsexa den största och bredaste motorcykelmotor man någonsin skådat. Den var på många sätt tekniskt avancerad för sin tid.

Den hade kedjedrivna dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Idag är det standard på de flesta hojar men 1978 var det unikt. Det fanns även andra smarta lösningar för att göra motorn så kompakt som möjligt sina sex cylindrar och lika många förgasare till trots. Honda var dock inte först med att bygga en radsexa till motorcykel, det hade Benelli gjort redan 1972 då dom introducerade  sin 750 Sei en 750cc med 76 hästkrafter.

Med CBX 1000 såg Honda till att åter igen vara stört och snabbast. Motorn hade sitt störta effektuttag efter 7000 varv och många liknade motorljudet vid en formula 1 bil. Hojen var dyr i inköp och bensinförbrukningen var hög. CBX:n kan nog också kvala in som en av de törstigaste standardhojar som tillverkats med en snittförbrukning på minst en liter milen. Är man extra gasglad vilket många CBX piloter antagligen var och är, går det säkert att öka på förbrukningen ytterligare.

Men säg den glädje som varar 1980 hade Landets myndigheter beslutat att inga motorcyklar skulle ha en effekt som överskred 100hk När 1980 års modell kom hade den fått snällare kamaxlar och man hade modifierat förgasarna så att den stannade på en effekt strax under de stipulerade 100hk. 1981 kom en ny modell av CBX med luftassisterad framgaffel, större ventilerade bromsskivor och tvåkolsok. Ett antagligen klokt beslut av Honda då ur CBX:en knappast var känd för sina fina bromsar. Detta var ett stycke MC-historia och jag hoppas att du fann den intressant. Att göra tillbakablickar och veta hur det var förr är ett bra sätt att skapa förståelse för hur och varför det är som det är nu. Ha De och skall du ut och åka i den fina senvinter/vårsolen. Ta det försiktigt du är säkert lite ringrostig och se upp för rullgrus.

Gasa lugnt.

PS Det finns en livaktig CBX klubb vill du kolla in dem så finns länken här.

Svenska CBX klubben