fredag 24 januari 2014

Äntligen domar kring mobiltelefoni som pekar i rätt riktning.

Efter mycket lobbyarbete infördes det en lag om att du inte får använda elektronisk utrustning i bilen om det påverkar din förmåga att hantera fordonet och att framföra det på ett trafiksäkert sätt.


Lagen är uddlös påstod många och ingen kommer att varken bry sig eller bli fälld. Detta har visat sig stämma dåligt. Nu har en bilist och en lastbilschaufför blivit fällda för "trafikfarlig användning av kommunikationsutrustning. Båda fick ett bötesbelopp på 1500kr. I båda fallen hade de på grund av mobiltelefonerande kommit över på fel vägbana så mötande trafik fick väja eller stoppa.

Dessa domar är principiellt viktiga för oss motorcyklister. Det handlar till syvende och sist om vår säkerhet. Jag läste en amerikans undersökning där man konstaterade att en förare som skriver SMS samtidigt som han eller hon kör bil ur trafiksäkerhetssynpunkt kunde jämföras med en förare som var berusad. Denna uppmärksamhetsmagnet innebär således en ökad risk för oss som vistas i trafiken.

Inte nog med att vi skall akta oss för de idioter som väljer att köra bil när dom druckit. Vi skall nu mer akta oss för de självmordspiloter som skickar SMS, uppdaterar sin facebookstatus eller läser nyheter på Aftonbladet i sina smartphones medan de kör bil. Börjar domarna strömma in kan det förhoppningsvis bli en väckarklocka för en del av våra medtrafikanter.

En av mina Amerkanska hojvänner sa en gån om Nike skulle börja tillverka ett par "cellphone stomper boots" (mobiltelefonstampar stövlar) skulle jag vara den första att köpa ett par. Jag skulle antagligen också aspirera på ett par.

Snälla du som kör bil ibland. Tala gärna i telefon men använd headset eller handsfree så du kan ha bägge händerna på ratten och hålla ögonen stadigt på vägen och dina medtrafikanter. Då kan vi förhoppningsvis spara ytterligare några medtrafikanters liv och komma lite närmre drömmen om nollvisionen.

Tydligen har det varit strul med möjligheten att lämna kommentarer på bloggen. Jag har kontrollerat inställningarna och kommentarsfältet skall vara helt öppet. Jag installerade om Crome för att vara säker på att jag har senaste versionen. Skulle det strula ligger problemet hos Google och inte hos mig. Hoppas att det skall fungera utan problem nu. Kommentera gärna jag gillar kommentarer.

torsdag 23 januari 2014

Tillsammans kan vi göra skillnad

Inlägget jag skrev härom dagen som handlade om näthandel var tydligen en öm tå att trampa på. Det fick storspridning och det dräller fortfarande in besök. Antalet läsare av de inlägget närmar sig 2000

I helgen är det MC-mässa på Svenska Mässan i Göteborg. Skall du dit så kan du ju passa på att ta tillfället i akt och prata med de importörer och grossister som finns på plats.

Berätta för dom hur det förhåller sig. Berätta att du gärna beställer utomlands för att deras priser är för höga. Berätta att du är missnöjd med deras leveranstider. Berätta att du tycker att de måste ge landets handlare lägre priser så att de har möjlighet att sälja deras produkter på samma prisnivå som i övriga Europa. Händer det inget så kommer mc-handel döden att fortsätta.
Boss Hoss Större kan det knappast bli 5,7 liters V8

I sista änden är det vi konsumenter som blir drabbade när fler och fler mc-firmor får kasta in handduken. Resultatet blir dessutom att importörer och generalagenter inte heller får sålt något och hela branschen utarmas. Minskar antalet mc-firmor så blir det längre resor till verkstäder, svårare att få kvalificerad hjälp med det vi inte fixar själva.

Var med och gör skillnad! Skall du på MC mässan i helgen passa på att göra din röst hörd i generalagenterna och importörernas montrar så kan vi få dem att inse att något måste göras för att rädda svensk mc-handel. Bollen ligger hos dom inte hos handlarna som har det kämpigt ändå att få sin verksamhet att bära sig.

Besöker du ofta min blogg och gillar det jag skriver så surfa gärna in på min facebook sida och klicka på gilla knappen då får du alla mina uppdateringar direkt i ditt nyhetsflöde på facebook. Gillar du min blogg eller ifall du tycker att något jag skriver är läsvärt. Dela gärna bloggen via facebook eller andra sociala media. Ju fler läsare jag har ju roligare är det att skriva. Ta nu tjuren vid hornen och gör din röst hörd på mc-mässan i helgen tillsammans kan vi göra skillnad.

I Huvudet På Hojåkaren på Facebook

onsdag 22 januari 2014

Ibland låter hojsnacket som rena Grekiskan

Ofta närman träffar på andra hojåkare blir det tekniksnack. Man kanske berättar om sin egen hoj eller diskuterar smarta tekniska lösningar på nya Hondan. Då händer det ibland att någon ännu mer inbiten motorcyklist börjar att slänga sig med en massa begrepp man inte begriper.

Kanske står man där och håller god min och försöker göra sken av att man har full koll och förstår precis vad han / hon menar. Innan jag bänkade min hoj bytte jag bort "CV-fuggen" mot en "Mikuni Flatslide 45:a" som jag monterade ett "dynojetkitt"  i innan det var dags för bänkkörningen. Sådär kan det låta och för många är det säkert helt självklart medan andra bara står frågande och undrar vad sjutton han snackar om.
Bilden lånad av Bike Line i Malmö

Samma sak kan det vara om man läser teknikspalten i någon mc-tidning. Där undrar frågeställaren kanske vilken "kam" han skall ha när han "portat topparna" och vilken tändmodul som är att föredra när han kör med ett "singel fire" system. Likadant här för några helt självklart men för andra helt obegripligt. Men var lugn det finns råd och lärdom att inhämta.

En av dom bästa kunskapskällorna när det gäller tekniskt nörderi för hojåkare är tidningen Allt om MC:s Tekniklexikon som du hittar på deras hemsida. Det är ett levande lexikon av hojåkare och för hojåkare. Det uppdateras kontinuerligt och hur du förslag på nya uppslagsord är det bara att maila redaktionen. I detta lexikon hittar du de vanligaste och viktigaste tekniska termerna. Skulle du inte förstå är det bara att googla vidare. Lycka till och välkommen till tekniknördarnas värld!

Allt om MC:s Tekniklexikon

tisdag 21 januari 2014

Hur tryggar vi återväxten bland hojåkarna

Återväxten bland Sveriges motorcyklister går på sparlåga. Under 2013 minskade antalet avlagda körprov hos Trafikverket med 20%

Detta sker i en tid då vi kan läsa alarmerande siffror om att allt fler som omkommer i mc-olyckor saknar körkort. Något måste göras och det ganska omgående. Händer inget så är vi snart bara en grupp gamla tanter och gubbar som tuffar runt på de Svenska vägarna. medan yngre förare chansar och provkör utan mc-kort med livet som insats. Jag menar inte att man på något vi skall minska kraven men något måste ändras så att vi får balans i återväxten.

Ja men det är ju så dyrt att ha motorcykel som hobby, kanske någon tycker. Det är en sanning med modifikation. Att ha motorcykel som hobby behöver inte vara dyrt även som ung och oerfaren. Det handlar om vad man väljer för motorcykel. Är inte moderna värstingmaskiner ett måste kan motorcykelägendet bli billigt både vad gäller inköp och försäkring. Det finns gott om motorcyklar till salu för en billig peng, väljer du smart så är också försäkringen billig. Det jag tror att man i första hand måste titta över för att kunna rekrytera nya motorcyklister är en översyn av körkortsutbildningen.

Det måste finnas en klar och tydlig kursplan som belyser vilka moment du skall kunna behärska för att klara en uppkörning. Kursplanen måste också ha ett sådant upplägg att den på ett tydligt och pedagogiskt sätt talar om hur momenten skall och i vilken ordning för att du så snabbt som möjligt skall få bra kontroll på motorcykeln. Jag tror att man i mycket större utsträckning måste binda ihop teknikträningen på körgården med körning i trafiken. Klara och tydliga anvisningar om hur man använder sig av sin körteknik i olika situationer i trafiken. Jag är övertygad om att alla trafiklärare gör sitt yttersta för att deras elever skall få en så bra och komplett utbildning som möjligt, men den måste bli tydligare. Det skulle gynna både körskolorna och de som vill skaffa motorcykelkörkort.

Sedan är det de där med körprovet eller  uppkörningen om man så vill. Jag tycker att man borde låta trafikläraren ha mer inflytande. Det är faktiskt hon eller han som är den som bäst kan bedöma vad eleverna kan och som ser dem i betydligt mer avspända situationer än den som stress och oro skapar vid uppkörningstillfället.

Att man som idag dessutom måste avlägga samma körprov 3 gånger om man som 16 börjar med A1 och sedan två år senare behöver göra om samma prov för A2 behörighet och sedan slutligen måste göra det en tredje gång när man som 24 åring kan köra upp för A obegränsad. Det måste gå att hitta en både billigare och enklare lösning för de som vill "uppgradera" sitt körkort. Jag tror att det behövs om vi skall kunna hålla liv i mc-intresset och återväxten.

måndag 20 januari 2014

Jag köpte den "sketbilligt" på internet

Tyvärr är det något man hör allt oftare när någon av hojkompisarna köpt någon ny kromgrunka att skruva fast på motorcykeln, en ny jacka eller kanske ett par mc-stövlar.

Visst det är kanske bra men är det bra i längden? Den internationella näthandel riskerar att utarma den svenska mc-handeln och det kommer att på sikt drabba alla oss som kör motorcykel. Under förra året var det flera stora mc-firmor som fick kasta in handduken. Bland annat den väletablerade gamla Malmöfirman MC-Huset. Sorgligt men inte så konstigt med tanke på hur många hojåkares köpbeteende ser ut.

- Nä du vet jag va inne på MC-huset och provade den där Arai-hjälmen sen beställde jag den från tyskland och sparade 500 spänn. Så kunde det låta och med den sortens kunder är det ju inte så konstigt ifall de svenska MC-butikerna inte bär sig.

På sikt kommer det förhoppningsvis att ske en anpassning av prisläget på mc-tillbehör etc på samma vis som skett i musikinstrument branschen. Här har prisnivån anpassats till de stora tyska postordervaruhusen. Det bästa vore om något liknande kunde ske i MC-branschen. Skall detta bli genomförbart måste det ske från tillverkaren via generalagenter och ut till handlare. Det kan inte vara meningen att butikerna skall ta hela smällen. Generalagenterna måste se till att handlarna även fortsatt kan tjäna pengar när priserna anpassats till övriga Europa.

Tills dess måste vi vara mer lojala mot våra lokala mc-firmor. Annars finns risken att det snart inte finns några MC-firmor som kan anpassa sina priser till europamarknaden. När du skall handla prylar. Köp inte allt "sketbilligt" på internet. Support your local MC-handlare. Det vinner vi alla på!

söndag 19 januari 2014

Känsla för feeling ;-)

Så var det någon förståsigpåare som uttryckte sig om någon musiker. Även om man precis förstår vad han menade så ter det sig ändå på något sätt nästan obegripligt.

Lika svårt är det antagligen att försöka beskriva vad det är som gör att man fastnar för hojåkning. Som ickemotorcyklist misstänker jag att man oftast tror att det är fartens tjusning som är nummer 1 för folk som väljer att köra motorcykel.

Det finns en hel den andra klyschor som ivrigt påhejas som sanningar. Det pratas om frihetskänsla, att man är en modern cowboy som ensam drar up på vidderna mot solnedgången gnolandes på "I'm a poor lonsome cowboy".Visst dessa hojåkare finns säkert också men jag tror inte att de är i majoritet. De personer som har massor med förutfattade meningar om hur det är att vara hojåkare och tror att dom kan gå in i mc-butiken och köpa sig en livsstil blir sällan långvariga i MC-kollektivet då dom sällan finner det dom trodde de skulle göra.

Den som däremot träder in i hojåkarnas värld utan massa förutfattade meningar kommer att berika sitt liv och skaffa sig erfarenheter och upplevelser som den som aldrig gränslar en motorcykel någonsin får. De flesta av oss har säkert massor med olika anledningar till att vi fastnat för mcåkning. Det är antagligen lika individuellt som valet av motorcykel. Det finns dock en gemensam nämnare oavsett vilken typ av hoj man väljer att åka. Det berörde jag i gårdagens inlägg och det handlar om möten med andra människor som också delar intresset för hojåkning.

Motorcykeln blir ofta en ingång till många trevliga möten och spännande samtal och det spelar ingen roll i fall dessa möten sker på en mc-träff, på barhäng hos en mc-klubb, på motocrossbanan, på racerbanan, bensinmacken, mm. Här träffar man alla slags människor från olika samhällsklasser med olika bakgrund och olika erfarenhet. Spännande möten som inte kommit till på annat vis en att man möts över ett gemensamt intresse i en "neutral" kostym.  Sedan är det så klart inte bara mötena med andra människor. Att köra motorcykel kan vara en fantastisk upplevelse på många sätt. Ett av mina absolut bästa tillfällen är då jag tycker att upplevelsen är som allra störst är ett tillfälle som alltid är lika svårt att förutse men lika fantastiskt när det väl kommer.

Den ljumma sommarkvällen när luften kyls av något och blir lagom fuktig. Ensam på en favoritvägsträcka. Man känner hur hojen går optimalt, hur den svarar villigt när man vrider på gasrullen. Man sitter rätt och upplever att motorcykeln är en förlängning av kroppen. Man känner hur man styr med höfterna och hur man automatiskt motstyr när man lägger ner hojen i kurvorna. Det behöver inte alls gå fort det är inte hastighetsmätaren som ger fartupplevelsen det är vägen och åktekniken. När man upplever att allt stämmer och det bara är jag och vägen som för tillfället betyder något. Det är ett av de tillfällen jag tycker hojåkning är som allra bäst.

I skinnkläder är vi alla lika.

I går var jag på julgransplundring. Det var en trevlig tillställning med glada människor och gott att äta. Som hojåkare tillhörde jag tillsammans med min fru och en kompis en minoritet.

Lite hojsnack blev det och det blev i denna diskussion väldigt tydligt hur mycket förutfattade meningar det finns om motorcyklister och deras beteende. Sakligt får man då försöka förklara hur det ligger till egentligen och hur det statistiskt ser ut och vilken trafikantgrupp som visar minst hänsyn i trafiken.

Har man sett några motorcyklister som beter sig illa i trafiken drar man genast alla över en kam och tycker att så beter sig alla som kör motorcykel. Då får man försöka förklara att det är de förare som har riskbeteende som du lägger märke till. Det är oerhört lätt att missa de som följer trafikreglerna och håller hastighetsbegränsningarna.

Det tog en del diskuterande och förklarande innan den mest påstridige, en säljare som varje år kör minst 4000 mil i bil fattade att hans bild av motorcyklister inte stämde. Samtalet gick vidare och vi kom in på att diskutera varför man kör motorcykel. De vanliga klyschorna kom fram om frihet och känslan av fartvinden mot kroppen. Visst så kan det vara men för mig är just de argumenten de viktigaste.

Jag brukar säga att man kommer till platser man aldrig skulle ha besökt och man kör vägar man aldrig skulle ha kört om man inte suttit på en motorcykel. Sedan berättade jag att en viktig del med motorcykelåkandet var möten med andra människor. Stannar man till på bensinmacken kommer nästan alltid någon nyfiken fram och pratar. Sedan är det mötet hojåkare emellan. Här träffas sopåkare och rörmockare tillsammans med läkare och advokater och pratar och utbyter tankar och samtalar om allt möjligt.

Människor som kanske aldrig hade fört någon djupare dialog med varandra om de inte hade möts i skinnkläder. Jag hade en gång en kompis som sa att hojåkare är som nudister. Du kan aldrig se vad han eller hon har för profession. Du kan inte se om hon är direktör eller parkarbetare, ortopedkirurg eller lagerarbetare. I skinnkläder är vi alla lika. I hojåkarkollektivet samlas alla sorters människor och det är just det som är det fina i kråksången.