lördag 14 september 2013

Varför inte utnyttja tekniken fullt ut?

Igår efter jobbet lyste solen från klarblå himmel det var vindstilla och säkert 20 grader varmt. Då var det svårt att låta bli det var bara att dra på skinnkläderna gränsla hojen och trycka på startknappen.

I början innan hojåkningsfriden infunnit sig hade jag lite otur när jag tänkte. Det kunde ju vara trevligt att ta en tur genom stan tänkte jag utan att tänka mig för. Att klockan fyra en fredag ge sig ut i malmötrafiken är inte den mest angenäma upplevelse man kan utsätta sig för. den delen av turen lämnade mycket övrigt att önska. När jag 40 minuter senare krypkörande trasslat mig ur Malmös trafikkaos var jag ganska trött i kopplingshanden. Nu var det skönt att kunna rulla ut på lansvägen utan det stora trycket i trafiken som rådde i stan. Nu började lugnet så småningom infinna sig. Efter en ganska jobbig och krävande arbetsvecka var det skönt att äntligen få lite hojåkarlugn i skallen. Tankarna flödade fritt och jag kände hur jag lämnade vardagsproblemen bakom mig.

Denna tur var ren och skär terapi. Medan jag for fram genom småbyar som Glostorp och Krumby slog det mig plötsligt. Snart kommer det säkert att bli annorlunda mot idag och detta inom en ganska snar framtid. Nästan alla nya motorcyklar har bränsleinsprutning där tändning insprutning och motorstyrning är elektroniskt styrt.

Allt det där är ju programerbart ifall man har rätt kablage och en dator med rätt programvara. En del moderna bilar med automatlåda har blivit försedda med körprogram för sport vinter och ekonomi. Allt elektroniskt styrt. Det finns till och med bilar som med en knappryckning även ställer om fjädringens egenskaper. Tänk dig en framtid där du kan ladda ner en app till din smartphone med vilken du via bluetooth kan kommunicera med styrenheten på din motorcykel.

Skall du på långresa med last och passagerare är det bara att klicka i det i appen och vips så har hojen justerat fjädringen gett hojen bättre bottendrag och optimerat motorn för lansvägsfart. Vid nästa åktillfälle skall du köra själv på den kurviga favoritvägen. Då väljer du läget sport och vipps så är din motorcykel anpassad till detta. Nästa gång skall du ut och åka med kompisarna för att ni skall besöka en klubb i Nyköping då är det bara att klicka i ekonomi läget. Då blir hojen snäll att köra och bränsleekonomin god.

Allt det där kan skräddarsys på många olika vis för att passa olika situationer och förutsättningar. Det skulle kanske vara möjligt att ändra egenskaper för torr eller våt vägbana, tung eller lätt förare, varmt eller kallt väder, hög eller låg luftfuktighet. Det kan kanske låta som en saga eller en utopi men jag tror att vi kommer att se detta inom en ganska snar framtid. Det tror i alla fall jag. Kom nu ihåg var du läste det först.

Ha en underbar lördag. Jag håller tummarna för att just du kommer att få fint åkväder.

fredag 13 september 2013

Det kan löna sig att vara otrogen

Nu menar jag inte mot din partner utan mot försäkringsbolagen. Genom att leta runt lite kan man spara många goa tusenlappar. Det gäller bara att som man säger vara lite om sig och kring sig.

I går kväll roade jag mig med att surfa runt till ett antal försäkringsbolag för att kolla vad jag skulle få betala i försäkringspremie för min HD Road King. Idag har jag den försäkrad hos Folksam och betalar ca 2000kr / år i helförsäkring vilket känns helt OK med tanke på att jag bor i zon1. Jag har vid flera tillfällen försökt att matcha denna premie utan att lyckas. Det gick inte i går kväll heller. De bolagen jag kollade var Bilsport och MC. Svedea. If. Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Lägst premie fick jag hos Länsförsäkringar och högst hos If. Premien hos länsförsäkringar låg 1700kr dyrare än vad jag betalar hos folksam och hos If ville man ha nästa 5000kr / helår.

Nu kanske det är någon som tycker att om man har hojen hos Folksam så är ju självrisken på vagnskada 6000kr. Jag vet att den är hög men å andra sidan var den lika hög hos If. Jag har aldrig behövt utnyttja vagnsskadeförsäkringen så länge jag kört mc. Om man gör ett snabbt överslag och jämför den försäkringen jag har idag med den 1700kr dyrare hos länsförsäkringar så är det lätt att räkna ut vilket som är mest förmånligt. Om jag inte skulle utnyttja vagnsskadeförsäkringen på 10år innebär det en besparing på 17000kr med denna besparing skulle jag kunna krascha två gånger på 10 år och ändå sparat 5000kr. Skulle jag krascha två gångermed den dyrare försäkringen så skulle det totalt sett bli 11000kr dyrare än att behålla den billiga försäkringen med den högre självrisken.

Nu verkar det ju vara så att hitta en billig försäkring är lite som att spela på lotteri. Premierna styrs mycket av var du bor, hur du bor och vilka övriga försäkringar du har hos bolaget du försäkrar i. Är du sedan medlem i SMC eller en märkesklubb så kan detta få ner premien ytterligare. Teckna inte hos första bästa bolag. Lägg lite tid på att kolla runt hos flera försäkringsbolag. Orkar man sedan sätta sig vid telefonen och spela ut bolagen mot varandra för att försöka få ner premien ytterligare finns det säkert några ytterligare kronor att spara. Lycka till med förhandlingen och vem vet kanske är det dags att vara otrogen i alla fall ;-)

Nu börjar snart helgen och jag håller tummarna för att det skall bli åkväder. Gasa lugnt.

torsdag 12 september 2013

Snart dags att ladda lite

Nu när säsongen börjar gå mot sitt slut är det dags att börja förbereda lite inför hojens vinterdvala. Ett tips som på sikt kan spara ganska många kronor.

Idag tänker jag skriva lite om batteriladdare. Förenklat kan man säga att det finns tre typer. Batteriladdare, laddare med underhållsladdning och smartladdare. Vad är skillnaden kan man ju undra. En vanlig batteriladdare börjar ladda när du kopplar in strömmen och slutar ladda när du kopplar ur den. Den laddar så länge du inte stängt av den. Här är det stor risk att batteriet blir överladdat och snabbt säger upp bekantskapen.
Har du en sådan här trotjänare i garaget är det hög tid att byta upp sig

Denna laddare är gammalmodig och inte mycket att ha i mina ögon kan den skickas till återviningscentralens avdelning för elektronikskrot. Men en laddare med underhållsladdning det är väl bra eller? Det är i alla fall bättre men inte riktigt bra det heller. En sådan laddare känner inte av batteriets kondition utan "underhållsladdar" lite då och då om i fall att batteriet kanske skulle behöva lite ström. Även här finns det risk för överladding och förkortad batterilivslängd. Det är en smart laddare du skall ha och inget annat.
Ctek

Vad är det som är så j..la smart med den då kanske du undrar? Den känner av spänningen i batteriet och inte för än ditt batteri kommer under en viss gräns börjar den att underhållsladda och den stänger av när batteriet är fulladdat. På så vis liknar laddarens arbetssätt det batteriet utsätts för under säsong. Batteriet mår bra och får ett långt och lyckligt liv. Dessa laddare har också skydd mot polvändning och laddare inte ifall du skulle råka koppla fel.
Bosch

Vilken skall man köpa om man nu inte har någon? Välj en som passar din plånbok. Fråga runt bland dina kompisar så kommer du garanterat att få olika svar. Någon säger att man inte kan använda något annat än Optimate medan nästa säger att det är Ctek man skall ha. En tredje säger Bosch medan den fjärde säger att han har en från Biltema som funkar bra.
Biltema billigast i gänget 269kr

Smartladdare kostar från 270kr för en biltemaladdare från ca 550 och uppåt för en Cetek medan Optimate är dyrast från 750kr och uppåt. För egen del så kostar en Optimateladdare bara hälften av vad ett batteri till en HD Road King kostar. Kan man med hjälp av en smart batteriladdare förlänga livslängden ett par år så är den snart intjänad.
Opitmate dyras i gänget men enligt många den bästa

Vad jag har? Vi har tre olika i garaget. En Biltema, en Ctek och en Bosch och vad jag tyckt mig märka är det ingen större skillnad. Ctek laddaren som är den dyraste använder jag till Road Kingen, det är den enda av våra hojar som har larm så den är lite kinkigare med strömmen. Fast egentligen hade jag nog kunnat använda vilken som av våra laddare. Har du inte en smartladdare så se till att skaffa en innan säsongen är över och det är dags att stalla in järnhästen.

Friskt kopplat hälften brunnit som elektrikerns sa ha en underbar torsdag.

onsdag 11 september 2013

Det gäller att ha rätt utrustning

Rätt utrustning är är en förutsättning för att hojåkningen skall bli trevlig. Du skall ha en hoj du trivs på och kläderna skall vara funktionella. Stämmer detta blir vi bättre förare och medtrafikanter. Det finns en förtjusande beskrivning på just detta. På 70-talet fanns ett ungdomsprogram på P3 som hette Rockdepartementet. Stop vänta vad har detta med motorcykelåkning att göra? Vänta skall du få se. I detta program fanns ett återkommande inslag där en kille vid namn Ivan Boring berättade om livet i sin by Flädie. Ivan Boring gjordes av Jojje Jönsson ni vet han som spelar Dag Otto i buskisteatrarna från Falkenberg. Håll tillgodo här kommer detta gamla guld korn

Ivan kör motorcykel
Skönt att få höra lite av sitt hemlands tungomål Ivans dialekt låter som om bodde någon stans mellan Falkenberg och Ullared. Kanske i Vessigebro. Njut av onsdagen.

tisdag 10 september 2013

Hur korkad kan man bli?

Igår råkade jag ut för en trafikinsident men kom undan med blotta förskräckelsen. Det har visserligen inget med motorcyklar att göra men det är ändå så "ursäkta uttrycket" jävla dumt så jag känner att jag måste få kräkas av mig lite.

Igår när jag cyklade hem från jobbet höll jag på att bli påkörd. Jag skulle korsa en 30 skyltad gata utanför en skola. När jag kollar åt vänster ser jag en Audi SUV komma åkande på den korsande gatan. Blinkersen åker på men eftersom sikten är skymd bakom hans stora SUV så väntar jag lite för att kunna se om han har någon bakom sig.

När han börjar svänga märker jag att han är på väg rakt mot mig. Idioten i Audin har en mobiltelefon inklämd mellan örat och axeln. I vänsterhanden har han i Chinabox som han klämt fast mellan tummen och ratten. I höger hand har han en vit plastgaffel. Denna "fubbick" som det heter på malmöitiska pratar i telefon utan handsfree samtidigt som han äter kinamat medan han kör. Jag antar att han inte ville ha jordnötsås i knäet eller på sin fina bilklädsel vilket medförde att han fick lite problem när han skulle göra sin 90 graders högersväng.

Jag ser i ögonvrån hur den stora SUVen är på väg rakt mot mig. Jag hinner precis slita upp cykeln på trottoaren när Audin passerar. Föraren vinkar lite skamset med plastgaffeln och rycker på den ledig axeln som inte är upptagen av att trycka en mobiltelefon mot örat i någon slags ursäktande gest. Av mig fick han ingen ursäkt bara det fula fingret. En sådan idiot borde inte ha körkort över huvud taget. Tur i oturen att jag satt på en trampcykel och inte på motorcykeln. 330 kilo HD Road King är inget man sliter upp på trottoaren. När jag cyklat en bit och hjärtat ramlat ner från halsgropen till sitt vanliga ställe kom jag att tänka på den gamle skivbolagsdirektören och ABBA managern Stickan Andersson. Han lär någon gång ha sagt. Folk är inte dumma dom är dummare. Kändes som om det stämde ganska väl in på Audi idioten. Ät gärna Chinabox och tala gärna i telefon, men fan inte samtidigt som du kör bil!

Ha en bra tisdag men akta dig Audi idioten han kanske blir hungrig i morgon också. Ta det försiktigt snart kanske han finns vid en kiosk när dig.

måndag 9 september 2013

Fy där skulle jag inte vilja köra motorcykel

Det går att tänka när man kör bil också även om man inte är lika klarsynt som när man sitter på hojen. Jag var på väg hem från Nyköping och på E4 upptäckte jag ett ställe där jag inte skulle vilja köra motorcykel.

Som hojåkare vill man ju hitta nya spännande vägar gärna med vacker omgivning Vissa delar av E4 genom Småland kanske får en och annan aborist att gå igång men för oss vanliga dödliga ter sig de skogsbeklädda vägkanterna tämligen trist. Nu var det inte detta jag skulle tala om utan sträckan med växelvis körfält mellan Värnamo och Strömsnäsbruk.

Denna delen av E4 kan vara en skräckupplevelse när man sitter i bil och det skulle absolut inte upplevas bättre sittandes på en motorcykel. Först och främst har vi Vajerräcken som avdelare och på långa sträckor finns det vägräcken på ganska höga stolpar på högersidan. Dessa räcken saknar underglidningsskydd. De enfiliga sträckorna är dessutom ganska smala. Här kommer bilisterna från motorväg där man håller god fart. Har gott om plats och det är lätt att göra en omkörning. När motorvägen tar slut och de växelvisa körfälten börjar tar stressen vid.Många bilister blir stressade och frustrerade när de tvingas att ligga bakom en husvagn eller en långtradare i enkelfil och inte har någon möjlighet att köra om. När det sedan blir tvåfiligt är den sträckan ibland så kort att kanske bara en bil hinner köra om långtradaren. Efterhand som kön bakom långtradaren ökar stiger irritationen hos många av bilförarna. När det sedan blir tvåfiligt skall det tokgasas för att man skall hinna förbi.
NTF har gett ut en broschyr i ämnet. 2+1 väg funkar nog bättre i teorin än i verkligheten

Tänk dig nu att sitta på en motorcykel bland alla dessa frustrerade bilister och sedan ha vajerräcken på din vänstra sida och vägräcke med höga stålstolpar till höger. Vill man som hojåkare utsätta sig för detta? Inte för allt smör i Småland som man brukar säga. Jag hoppas att man snarast bygger om denna vägsträcka till motorväg så att även vi som kör tvåhjuling kan åka säkert. Tills dess väljer jag andra vägar då jag åker norr ut på två hjul

Gläd dig åt att det är måndag. En helt orörd vecka ligger framf dig och något spännande och trevligt kommer säkert att hända. Gasa lugnt.

söndag 8 september 2013

Oj nu blev det grusväg

Många slår till bromsen och tycker att det är dags att vända så fort asfalten tar slut. Det är synd det finns så mycket att uppleva efter att asfaltvägarna tar slut.


Kanske är ovanstående utsaga lätt för mig att säga. I Skåne är det glest mellan grusvägarna. Man får nästan leta eller i alla fall anstränga sig lite för att hitta lite grusväg. När asfalten tar slut och grusvägen tar i finns det egentligen inget att vara rädd för. Jag kan förvisso förstå att en sporthoj inte är det bästa fordonet att ha mellan bena på en grusväg. Åker man däremot vanlig landsvägshoj eller customcykel så är det inga problem. Visst känns det lite obehagligt i början men efter ett tag infinner sig känslan, 

På raksträckorna kan man uppleva att hojen driver lite i sidled men det är egentligen inget att bry sig om. Det kan kännas otäckt till en början men det är ingen fara du kommer inte att gå i backe på grund av detta. När du närmar dig en kurva gäller det dock att slå av på farten och inte lägga ner hojen lika mycket som man brukar. Skulle du känna att bakhjulet släpper och vill driva ut i böjen så är det bara att motstyra så räta hojen upp sig igen, Tänk speedway så förstår du hur jag menar. När du motstyr så kortar du din motorcykels hjulbas vilket får hojen att vilja följa samma linje som framhjulet har. Ja men vi som har beltdrift? Tänk om man får en sten i remmen? Risken finne men den ät inte stor. Under alla år som jag kört hoj med beltrem har jag bara fått en sten i belten vid ett tillfälle och då skedde det på asfaltväg. Risken är inte överhängande på grusväg en olycka kan lika gärna ske på asfalterade vägar. 

Jag vet att det finns folk som åker äventyrshoj som åker grusväg så mycket det bara går. Om du nu som jag inte har en äventyrshoj så bli inte rädd, det går att köra grusväg med de flesta hojar . Nästa gång ute och kör så bli inte överraskad eller rädd. Kör vidare här börjar vägen till ett nytt äventyr.