fredag 13 september 2013

Det kan löna sig att vara otrogen

Nu menar jag inte mot din partner utan mot försäkringsbolagen. Genom att leta runt lite kan man spara många goa tusenlappar. Det gäller bara att som man säger vara lite om sig och kring sig.

I går kväll roade jag mig med att surfa runt till ett antal försäkringsbolag för att kolla vad jag skulle få betala i försäkringspremie för min HD Road King. Idag har jag den försäkrad hos Folksam och betalar ca 2000kr / år i helförsäkring vilket känns helt OK med tanke på att jag bor i zon1. Jag har vid flera tillfällen försökt att matcha denna premie utan att lyckas. Det gick inte i går kväll heller. De bolagen jag kollade var Bilsport och MC. Svedea. If. Trygg Hansa och Länsförsäkringar. Lägst premie fick jag hos Länsförsäkringar och högst hos If. Premien hos länsförsäkringar låg 1700kr dyrare än vad jag betalar hos folksam och hos If ville man ha nästa 5000kr / helår.

Nu kanske det är någon som tycker att om man har hojen hos Folksam så är ju självrisken på vagnskada 6000kr. Jag vet att den är hög men å andra sidan var den lika hög hos If. Jag har aldrig behövt utnyttja vagnsskadeförsäkringen så länge jag kört mc. Om man gör ett snabbt överslag och jämför den försäkringen jag har idag med den 1700kr dyrare hos länsförsäkringar så är det lätt att räkna ut vilket som är mest förmånligt. Om jag inte skulle utnyttja vagnsskadeförsäkringen på 10år innebär det en besparing på 17000kr med denna besparing skulle jag kunna krascha två gånger på 10 år och ändå sparat 5000kr. Skulle jag krascha två gångermed den dyrare försäkringen så skulle det totalt sett bli 11000kr dyrare än att behålla den billiga försäkringen med den högre självrisken.

Nu verkar det ju vara så att hitta en billig försäkring är lite som att spela på lotteri. Premierna styrs mycket av var du bor, hur du bor och vilka övriga försäkringar du har hos bolaget du försäkrar i. Är du sedan medlem i SMC eller en märkesklubb så kan detta få ner premien ytterligare. Teckna inte hos första bästa bolag. Lägg lite tid på att kolla runt hos flera försäkringsbolag. Orkar man sedan sätta sig vid telefonen och spela ut bolagen mot varandra för att försöka få ner premien ytterligare finns det säkert några ytterligare kronor att spara. Lycka till med förhandlingen och vem vet kanske är det dags att vara otrogen i alla fall ;-)

Nu börjar snart helgen och jag håller tummarna för att det skall bli åkväder. Gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar