lördag 9 mars 2013

I närheten av Sveriges mest besökta plats.

Det finns möjlighet att du hört frågan. Snälla älskling kan vi inte åka till Ullared? Detta gäller antagligen oavsett ifall du är kvinnlig eller manlig hojåkare. Detta eftersom Gekås säljer allt ifrån raffset till hylsnyckelsatser. Med andra ord det finns det mesta för alla olika smaker. Om det nu är så att du inte tillhör dom som tycker att det bästa som finns är att köpa billiga kalsonger eller plastpåsar till fyndpris, vad finns det då att hitta på?
Stig själv på en gammal snuthäck

Om du lämnar av din äkta hälft, sambo, särbo eller kompis i Ullared så kan du sedan fortsätta på väg 153 mot Varberg. Efter några kilometer finns det en skylt åt vänster där det står Åkulla. Sväng av där. Du fortsätter genom byn  vidare mot Rolfstorp och kommer så småningom till en annan liten by som heter Obbhult. Det är här det ligger. Stigs MC och Motormuseum. Där en helt fantastisk samling av diverse mekaniska pryttlar. Cyklar, mopeder, motorcyklar tändkulemotorer, tröskverk, hushållsmaskiner, brandsprutor mm.
En gammal BSA återställd i orginalskick

Allt renoverat och i ett helt underbart skick. Ett lite okänt och udda museum väl värt ett besök ifall man gillar gammal teknik och gillar att drömma sig tillbaka till farfars tid. Nästa gång du får frågan. Snälla kan vi inte åka till Ullared så vet du att du kan svara ja. Nu vet du att det finns ett ställe i närheten du kan åka till för att slippa mjukost, plastpåsar, stödstrumpor, Ola-Conny och Morgan.

Länk till Stigs MC Museum

fredag 8 mars 2013

"Ska de vaa en röögad sill"

Titeln på dagens blogg är skånska och betyder översatt till svenska "Får det lov att vara en böckling." Mer om detta längre ner i texten. Det är nu hög tid att börja planera säsongens turer. Åtminstone någon gång varje säsong brukar jag köra till Kåseberga. Ett litet fiskeläge på skånska sydkusten beläget mellan Ystad och Simrishamn inte så långt ifrån Dag Hammarskölds Backåkra.
Hamnen i Kåseberga

Uppe på kullen ovanför hamnen ligger den berömda skeppssättningen Ale Stenar. Om vad denna samling stenar egentligen är tvistar de lärde. Några hävdar med bestämdhet att det är en grav och kultplats medan andra säger att det är en astronomisk kalender. Oavsett vilken av tolkningarna du väljer att tro på så är platsen väl värd ett besök.
Ales Stenar Sveriges största skeppssättning

Uppe vid skeppssättningen är utsikten över östersjön helt betagande. Vid de branta sluttningarna ner mot havet bildas termik (uppåtgående vindar) vilket gillas av skärmflygare och de som flyger hangliders. En blåsig dag kan man ofta se vågsurfare ute i vattnet.

När du efter vandringen upp till Ale stenar är helt betagen av den bedårande utsikten är det dags för mat. På stigen ner mot hamnen blir det nerförsbacke så nu går det mycket lättare. Väl nere på hamnplan finns det några olika matställen. Min favorit är Kåseberga fisk. Här kan du handla sillinläggningar, rökt fisk, rökta räkor, räkmackor, stekt sill, böckling, friterad spätta med remouladsås och mycket mer. Min personliga favorit är deras räkbakelse. Man kan också passa på att köpa med sig något innan man kör hem. Varför inte lite "nyröögad sill" eller böckling som det heter på svenska. Är du sugen på att övernatta så finns det ett STF Vandrarhem i Backåkra som ligger ett par kilometer bort. Skall du åka i Skåne i sommar så glöm inte bort Kåseberga en plats väl värd att besöka.

Länk till Kåseberga Fisk

Länk till Vandrarhemmet i Backåkra

torsdag 7 mars 2013

Två småsaker som gör stor skillnad

När säsongen väl är igång är det snart säkert dags för en lite längre tur. Hojen packas med det vi tycker att vi behöver ha med oss. Regnstället packas med. Man kollar över hojen att allt är som det ska. Drar på sig hojkläderna och kör till macken och tankar. Rullar ut från tankstället på väg mot målet. Efter några mil börjar du bli trött i gashanden och det gör kanske lite ont i handleden. Efter ytterligare några mil känner du hur det börjar värka i höger underarm, den kanske till och med domnar bort en smula. Känner du igen symtomen? Gör du det så vill du säkert slippa att uppleva dem. Det finns en enkel lösning och den kostar bara en 50lapp. Lösningen heter gashjälp och är en liten plastmanick du monterar på gashandtaget. Med gashjälpen kan du gasa med handleden istället för att hålla om gashandtaget. Det blir mycket mer vilsamt och du kan slappna av på ett helt annat sätt. En i mitt tycke väl investerad 50lapp.
Gashjälp

När du sedan kommit halvvägs så mulnar det på och så plötsligt kommer ösregnet. Du stannar och tar på dig regnstället. Har du inte handskar med gortex membran är ett bra och billigt knep att sätta på sig kirurghandskar under skinhandskarna dom är både vind och vattentäta, då slipper du bli blöt och du slipper att frysa. Jag skrev tidigare inlägg att man skulle vaxa visiret för att bli av med regndropparna. Skulle dom inte rinna av finns en enkel och billig lösning även på detta problem. Lösningen finns att köpa för 20 spänn och heter visirtorkare. Visirtorkaren fungerar som ett torkarblad som du monterar du på pekfingret. Nu är det bara att dra "torkarbladet över visiret så har du full sikt igen
Visirtorkare
Inför nästa långtur investera 70kr och få en bättre och behagligare resa. Även små saker kan göra stor skillnad. Till slut det viktigaste. "Don't ride faster then your guardian angel can fly"


onsdag 6 mars 2013

Kom igång under försäsong

Det närmar sig. I Skåne börjar man kunna känna våren i luften. Snödroppar och vintergäck börjar signalera att nu är det snart dags för årets första hojtur. En del modiga har redan trotsat kylan och tagit första turen. En viktig insikt när det är dags för årets premiärtur är att du tappat körteknik och vana under vintersäsongen. Du är med andra ord inte lika duktig och alert förare som du var i höstas.

Det är inte så att du egentligen blivit en sämre förare utan du är det man kallar "ringrostig" För att komma tillbaka i gammal god stil behövs med andra ord lite avrostning. Kan man delta i en organiserad avrostning arrangerad av SMC eller någon mc-klubb är det givetvis bra. Vill du inte vänta tills du har möjlighet att delta i ett sådant arrangemang  så tycker jag att du skall ha lite egen avrostning. Det viktigaste är att få tillbaka broms-känslan, det fixar man genom att öva på att bromsa.
Lyft blick, knäna mot tanken och ett fast tryck på bromsarna.

När det är dags för premiären så kör ut till en stor parkering eller ett industriområde. Förvissa dig om att det inte ligger en massa rullgrus på asfalten så minskar du risken för att göra en marksyning. Nu är det dags att börja öva. Du skall bromsa kraftigt redan från början för att få kort stoppsträcka. Det gäller att klämma till bromsen med ett fast grepp ungefär som när man hälsar. Det gäller att inte klämma så hårt att gaffeln bottnar. Då ökar risken för att hjulet skall låsa sig. Skulle hjulet låsa sig måste du släppa på bromen, men sluta inte bromsa. Ta ett nytt tag men var mjukare i dina rörelser denna gången. Det samma gäller när man råkar trampa för hårt på fotbromsen, släpp taget och börja om.
Har du inte låsningsfria bromsar så ta det försiktigt i början. En ofrivillig stopie är inget man skojar med.

Kraftfördelningen vid inbromsning skall vara ca 30% på bakhjulet och 70% på framhjulet. Har du en så modern MC att den har ABS bromsar så var inte rädd att bromsa hårt. Kläm i rejält så att du känner att ABS:n gör sitt jobb. Sedan gäller det blicken. Som jag skrivit i bloggen tidigare så menar jag att körteknik består av 80% blick.. När du bromsar så lyft blicken. Titta långt fram genom hela inbromsningen. Pressa knäna mot tanken och lås armbågarna Nu är det bara att öva tills du känner att det sitter i ryggmärgen igen. Börja långsamt och öka hastigheten efter hand. Efter lite övande är du redo för att ge dig ut i trafiken. Ta det lugnt i början till vanan kommer tillbaka. Akta dig för rullgrus och ha god bromsberedskap så kommer du att klara dig bra denna säsongen också.

Gasa lugnt

tisdag 5 mars 2013

Vintersport för motorcyklister

Såhär innan vintern är helt slut måste jag passa på att skriva några rader om den enda MC-vintersporten, Is-Racing. Is-Racing körs på ovalbana precis som Speedway. Liksom Speedwayhojarna saknar isracingmaskinerna bromsar, men till skillnad från speedwaycykeln så har den två växlar. För att hojarna skall få fäste i isen är däcken fulldubbade med 2,8cm långa vassa ståldubb. Motorerna körs på metanol.  Tack vare dubbarna går det att köra en Isracingmaskin mycket fort i kurvorna


I varje heat tävlar fyra förare som kör fyra vänstervarv precis som i speedway. Vinnaren tilldelas 3 poäng tvåan får 2 och trean 1 poäng. Det har körts VM tävlingar i Is-Racing sedan 1966 och lag-VM tävlingar sedan 1979. 2000talets store dominant i sporten är ryssen Nikolaj Krasnikov som mellan åren 2005-2012 vunnit åtta raka VM-guld.
Is-Racing maskin

Det går inte att skriva eller tala om Is-Racing utan att nämna en Svensk legendar i sporten. Per-Olof "Posa" Serenius född i Hedemora 1948. Posa är förmodligen bland de äldsta motorsportmästarna. Han blev världsmästare 1995 som 47 åring och 2002 som 54 åring. Han har också varit med och vunnit lag-VM för Sverige 1985, 1995 och 2002. Posa har deltagit i 32 VM-finaler vilket antagligen är ett svårslaget rekord. 2012 tog han sitt 22:a SM-guld. Posa tävlar för klubben SMK i Gävle.
Posa visar upp sitt bakdäck
Precis som skridsko är sporten stor i Holland. Varje år körs det VM deltävlingar i Assen. Är du sugen på att veta mer eller kanske gå på en tävling? Läs mer på SVEMO:s hemsida Is-Racing

måndag 4 mars 2013

Vilken hoj tänker du på.

På något sätt är vi präglade av olika intryck och erfarenheter. Ofta saker vi sett eller upplevt i barndomen har fastnat i skallen. När vi blundar och funderar kommer bilder upp i skallen. Ofta är det samma bild som dyker upp. När jag sluter ögonen och tänker motorcykel, så är det en Triumph Boneville som kommer fram på näthinnan.

För mig är den intimt förknippat med tanken motorcykel. Jag har själv aldrig ägt en Triumph jag har inte ens kört någon. När jag var i 7-8 års åldern hade brorsan en orange och vit Boneville 69:a och det är antagligen den som etsat sig fast i huvudet. Funderar jag sedan vidare och tänker Motocrosshoj är det en Husqvarna 390 som kommer fram.

Tänker jag Harley är det en DuoGlide som visas i skallens diabildsprojektor.

När tanken sedan ringlar vidare och stoppar till på veteranhoj så är det tro det eller ej en Dansk Nimbus som dyker upp.

Funderar jag på chopper så tänker jag förutom på handikappmopeden,

givetvis på Peter Fondas Captain America hoj från filmen Easy Rider. Detta trots att jag egentligen gillar stuket på Dennis Hoppers hoj bättre.
Kommentera gärna och berätta vilka hojar som kommer upp i skallen när du tänker. När du ändå är igång och tänker så kan du passa på att göra ett litet MC quiz på Kvällspostens hemsida.
Länk till MC-quiz 
Lycka till med quizet! BTW jag hade alla rätt. Ha en trevlig måndag.

söndag 3 mars 2013

En snygg hjälm är huvudsaken

Tänk om det vore så lätt. Hur många gånger har man inte suttit vid datorn och surfat runt på olika tillbehörsaffärer och försökt att hitta ny hjälm. Någonstans har man skapat sig en bild av vad man vill ha. Sedan ger man sig ut på jakt för att försöka hitta det man tänkt sig. Så plötsligt hittar man något man tycker verkar bra och tänker att en sådan skulle man ha.

Om man nu har hittat det man vill ha är det väl bara att klicka på köp så kommer den ju hem med posten? Det kan man ju göra om man vill chansa lite och leva lite "wild and crazy". Det finns ju förvisso returrätt och återköp ifall man gitter att hålla på med sådant men att köpa en hjälm på postorder tycker jag är en dum idé.


Det bästa är att åka till en MC-butik och prova. När man väl är på plats i butiken inser man att det sällan är den hjälm man har tänkt sig som är den som passar. Då är det dags att ställa sig frågan vad är viktigast, säkerhet eller utseende? För mig är svaret självklart. Säkerhet går före utseende. Det är ju trots allt mitt eget huvud det handlar om.

Hur vet man då vilken hjälm som passar? Det känner man. Hjälmen skall sitta bekvämt fast att den är trång. Skakar du på huvudet så skall hjälmen sitta still även med öppet hakband. Tänk på att alla hjälmar töjer sig något. När den är ny skall den nästan kännas lite för tight.

Vilken typ av hjälm skall man välja? Det står dig givetvis fritt att välja ifall du vill ha en jethjälm, integral eller öppningsbar. Det viktigaste är att den sitter bra på din skalle och i alla fall lite motsvarar de förväntningarna du själv hade. Vad du sedan slutligen väljer är ju faktiskt upp till dig. Det är ju trots allt dig och din skalle det handlar om.