lördag 12 april 2014

Håll koll på dina bromsa

Att ha bromsar som fungerar och är effektiva är din bästa försäkring som motorcyklist. Förlita dig inte på att bromsarna kollades sist du servade. Ta en titt du också du har ju egna ögon att titta med.

Vill du istället svänga dig med lite fina termer så kan du istället för att titta efter säga att du gör en okulär besiktning av ditt bromssystem. Titta över dina bromsar i samband med att du tvättar av din hoj och gör det absolut innan du skall ut på långresa. Nästan alla moderna motorcyklar har hydraliska bromsar. Det innebär att du med hjälp av bromshandtaget eller bromspedalen påverkar en bromskolv som med hjälp av bromsvätska pressar ut bromskolvarna och bromsbeläggen mot bromsskivan. En hydralbroms är egentligen en ganska enkel och samtidigt genialisk konstruktion som klarar sitt smutsiga jobb med ganska enkelt underhåll.

Bromssystemet har till funktion att med hjälp av friktion omsätta rörelseenergi till värme, det är på så vis du får stopp på hojen. Har du råkat att klappa lite på bromsskivan precis efter en hojtur så förstår du precis vad jag menar, skivorna kan bli mycket varma. Bromssystemet skall alltså tåla hög värma och snabba temperaturskiftningar. Dessutom arbetar dina bromsok och skivor i en smutsig miljö där det väntas fungera trots bromsdamm och vägsmuts.

Börja med att känna på gitt bromsgrepp och din bromspedal. Den skall kännas ganska stum och den skall inte sjunka in när du bromsar fullt. Gör den de så har du antingen fel på bromscylindern eller ett läckage på någon av bromsledningarna. Läcker det eller ifall handtaget eller pedalen sjunker skall du omedelbart besöka din lokala mc-doktor för konsultation och reparation!

Går handtag eller bromspedal trögt kan du smörja med litiumfett. Det är tvålbaserat och funkar bra när det handlar om att minska friktionen  metall mot metall. När du fixat detta så är det dags att kolla i lilla inspektions och nivåfönstret på bromsvätskebehållaren. Titta ifall nivån är tillräcklig och kontrollera så att bromsvätskan inte är grumlig. Den skall vara klar som korvspad som man brukar säga. Har den antagit ungefär samma färg som din morgonurin är det dags att byta. Generellt brukar man säga att bromsvätskan skall bytas i alla fall vart annat år. Är du osäker på hur det går till lämna in hojen och låt ett proffs göra det. Det är inte så dyrt.
Tänk på att det finns olika sorters bromsvätska. kolla i instruktionsboken innan du fyller på .

Titta sedan vidare längs bromsledningarna och leta efter eventuella sprickor. För att hålla gummit på bromsslangarna i trim kan du smörja dem med samma slags siliconstift som man har till gummilisterna på bilen på vintern så slipper du få onödiga torrsprickor. Nu är du framme vid själva oket. Börja med att titta på bromsklossarna det brukar finnas markeringar i form av spår för att man skall kunna se när det är dags att byta. Titta sedan efter så att du inte har allt för mycket smuts som grott fast i oket och på den del av bromskolvarna som sticker ut.

För att göra rent fungerar i allmänhet vatten ganska bra. Skulle det behövas kan man använda bromsrengöring. Det finns olika fabrikat CRC, Biltema med flera. Det går också utmärkt att använda startgas det är nämligen ungefär samma sak. Du kan således också använda bromsrengöring för att starta kinkiga motorer. Spraya på rejält mellan oket och bromsklossen. Håll en trasa under så det inte rinner ner för mycket på hjulaxeln, annars riskerar du att tvätta ur fettet ur hjullagret.

Bromregöring avfettar och avdunstar helt det lämnar inte kvar någon hinna. Det är snällt mot plast och gummidetaljer och är en produkt man kan använda till mycket i garaget och hemmen när man vill avfetta något och få en ren fettfri
yta. Detta var tips på ett lite pyssel som gör att du kan känna dig tryggare när du är ute ock kör. Bromsservice där man byter klossar rengör bromskolvar och luftar bromsarna tar vi en annan dag. Gasa lugnt.

Även motorcyklisterna får smaka på valfläsket

I år är det valår om det nu skulle ha undgått någon av mina läsare. Valår innebär oftast att de politiska partierna försöker flirta med diverse olika intressegrupper för att fiska så många röster som möjligt.

Tyvärr tror jag att alla dessa löften är mer spel för galleriet än verklig omtanke. Det är möjligt att jag låter cynisk men i så fall får jag bjuda på det. Tyvärr spelar det knappast någon roll vem som står vid rodret. Oavsett vilken politisk sammanslutning som leder landet så kommer de som har makten att ta till alla medel för att behålla sin position. Detta handlar inte om politiska ideologier det är bara en reflektion.

Landets finansminister har senaste tiden insett att det gått utför för i opinionsundersökningarna. I valtider förvandlas de flesta politiker till kappvändare som gör allt för att försöka vara till lags. Anders Borg vår nuvarnade finansminister har insett att hans skattesänkarpolitik i vissa läger fått motsatt effekt då svenska folket fått känna på vad nedmonteringen av det gamla folkhemmet innebär för våra allmänna tillgångar och för vår välfärdsstat. Då försöker landnets ledare vända denna trend med att plötsligt rakt mot tidigare beslut starta en skattehöjarpolitik. Detta för att ta lite billiga poäng och samtidigt förbättra sin position inför nästa opinionsundersökning och valet i september.

Plötsligt talar man om höjd skatt på alkohol och snus. Enkelt eftersom många medborgare anser att både tobak och sprit är ett folkhälsoproblem. Man talar om höjd trafikskatt, det är också en enkel lösning som inte trampar så många på tårna, särskilt i storstadsregionerna. Det är miljömässigt politiskt korrekt att tycka så, så även här tar man ytterligare några billiga poäng. Mitt i denna röra så lämnar man vägtrafikskatten orörd för motorcyklar.

Jag är förvisso inte den som på något vis försöker odla konspirationsteorier men här anar jag ugglor i mossen. Varför undantar man plötsligt motorcyklisterna från miljötänket? Vad är det nu som vi som åker motorcykel har tillfört för att vi skall få åtnjuta denna allmosa? Jag kan inte se det på annat vis att detta var ett skott från höften för att enkelt fiska ca 300 000 röster i kommande val. Oavsett vem du är eller vad du tänker rösta pål. Ta dig en funderare över vem eller vilka som står för de samhälle som just du vill ha. Gå inte på allt löst snack där man lovar guld och gröna skogar. Tro inte på populistiska enkla lösningar där man spelar ut samhällets svaga grupper mot varandra. Fundera över vilket samhälle du vill ha och vad du tycker att det är värt.

Vem du väljer att rösta på i årets val är helt och hållet upp till dig själv. Det jag vill att du skall göra är att ta dig en rejäl funderare. Lyssna inte på alla enkla lösningar Du skall bilda dig en egen uppfattning. Du kan gärna tugga i dig av valfläsket men kom ihåg att både oxfilé och Jansons frestelse kan vara nog så gott. Kom fram till ett beslut där du är helt säker på vad du gillar istället för att lyssna till vallöften som i mångt och mycket är en quick fix. Skulle det vara så att du tycker att det inte finns något part som uppfyller dina tankar och idéer om hur landet skall skötas. Gå då i så fall och lämna en blankröst. Då har du uppfyllt dina demokratiska plikter samtidigt som du visat ditt missnöje.

Detta blev mitt hittills mest politiska inlägg på bloggen. Ta inte illa upp valet är dig helt fritt, min uppmaning handlar bara om att att jag vill att du skall tänka efter före och inte gå på politikernas billiga trix och röstfiske. Oavsett hur det går i höst så kan vi nog tack vare Anders Borgs utspel räkna med att få behålla den låga trafikskatten på motorcyklar. Vem skulle våga ändra på det nu? Politiker är känsliga för vart vinden blåser.

På Tal om vart vinden blåser, här kommer en gammal fin låt med Lynyrd Skynyrd


torsdag 10 april 2014

Så har man vinkat farväl åt en kär vän.

Inte så allvarligt som det kanske låter. det är inte så att någon av minna vänner slängt veven eller rest iväg för all tid och evighet, men nästan lika otäckt känns det, även om jag vet att hon är i goda händer.

Ni som följer min blogg kanske kommer ihåg att jag vid ett par tillfällen har nämnt att Drivremmen på min Road King hade gått av. Lite surt har hon allt tittat på mig varje gång jag haft ett ärende ut i garaget. I höstas gick remmen av i garaget. Tur var kanske det annars hade den förmodligen behövt åka bärgningsbil. Fast å andra sidan hade antagligen remmen varit fixad för länge sedan.
Köra hoj på bärgningsbil är ledsamt

I slutet av förre veckan fick jag reda på att LMD motorcycles i Vollsjö kunde ta emot den på torsdag kommande vecka, det vill säga igår. Det var både med lättnad och även en viss bävan jag tog emot det beskedet. Det är nämligen så att jag har garage i källaren och rampen upp är ganska brant så jag har gruvat mig lite för hur det skulle gå.


I onsdags kväll var det bara att ta tjuren vid hornen som det så vackert heter. Med hjälp av min son och min hustru baxade vi upp den 330kg tunga klumpedunsen från garaget. Det gick dessbättre lättare än vad jag förväntat mig. trots dåligt med luft i bakhjulet. Sedan fick hon stå på gatan med kapell fram till Lunch idag då personal från LMD kom och hämtade henne. Då var det bara att knuffa upp henne på släpet  och sedan stroppa fast hojen med några spännband.
En H-D ultra classic som får lite hjälp på traven

När du skall köra hojen på ett släp. så rulla fram den så att framdäcket står dikt emot främre lemmen på släpet. Ställ hojen på sidostödet. Fixera framhjulet mot lemmen med ett spännband. Sedan sätter du ett spännband antingen i gaffelkronan eller i främre ramröret. Detta drar du fast såpass hårt att du ser framgaffeln niga lite. Sedan monterar du ett band på höger sida på samma sätt. Kolla så du inte fått slack på vänstersidan då skall du spänna lite till. Bakändan klarar sig utan spännband fast känner du dig osäker så är det bara att spänna fast bakändan också. Bort med rampen och upp med baklemmen sedan är det bara att köra iväg. Iväg åkte hon det var nästan med en tår i ögat hon lämnade Knutstorpsgatan på släp.
Här står hon remlös och blänger!

rembytet skall vara klart efter helgen. Byta en rem kan väl inte vara så svårt kanske du tänker. Svårt är det kanske inte men det är tyvärr ganska tidskrävande eftersom det är så mycket demontering. Även om jag oftast skruvar det mesta på min egen hoj kändes det denna gången bra att kunna köpa sig fri. Jag har så dåligt med plats i det egna garaget och skulle jag gjort det själv hade det antagligen tagit minst den dubbla tiden. Jag tror att de flesta mc-firmor brukar räkna med fem eller sex timmars arbete för att byta drivrem på en Road King. Lite orolig är man ju när man vet att hon skall opereras, men det skall nog gå bra.

Jag ser fram emot att få tillbaka henne i körbart skick. Sedan kan finvädret få komma så hojsäsongen kommer igång på riktigt. Ha en trevlig helg!

onsdag 9 april 2014

Våga vara ivägen

Att köra motorcykel så säkert som möjligt handlar mycket om att försöka synas så mycket det går. Att synas handlar inte i första hand om vilka färger du har på dina mc kläder det handlar om placering.

Vad är då rätt placering kan man ju undra. Tyvärr finns det ingen universallösning på det problemet. Det finns ingen placering som fungerar i alla lägen. Det handlar istället om att du som motorcyklist måste läsa av och analysera trafiksituationen. Fundera över var man bäst placerar sig för att kunna bli upptäckt. Min hojkamrat Olsson som jobbar på räddningstjänsten postade denna bilden på sin facebooksida för ett par dagar sedan.
Titta på bilden och tänk dig in i lastbilschaufförens situation. Från sin position i hytten ser han inte någon av motorcyklarna som är placerade runt bilen. Det spelar ingen roll ifall han vrider på huvudet eller tittar i backspeglarna. Ingen av hojarna kan han fånga in med blicken. Syns man inte så är det svårt att veta att man finns. Finns man i den så kallade döda vinkeln inte hjälper inte varselväst eller andra detaljer som skall öka synbarheten.

Det gäller alltså att tänka smart. Har du inte sett att medtrafikanten tittat på dig antingen genom att vrida på huvudet eller genom att du sett att han kollat i backspegeln så tro inte att han sett dig, du kan inte vara helt säker även om du tycker att han tittat.

Synbarhet och döda vinklar är en sak. Nästa grej är att våga ta plats för att synas bättre. Visa med din placering att du har lika stor rätt att vara på vägen som alla andra fordon. Bara för att du åker på två hjul så innebär det inte att du skall ligga och slicka högerkanten och lämna plats för alla gasglada bilister.

Ut i mitten av körbanan så slipper du bli förväxlad med mopeder och andra långsamtgående fordon. Sedan kan bilisterna få bli hur sura dom vill. Det är du som avgör ifall trafiksituationen tillåter att du går in till högersidan och släpper förbi bilen. Det handlar om din egen säkerhet och den skall ingen annan låta dig tumma på.

Gör allt du kan för att ge bilisterna en chans att se dig men lite inte för den skull på att de har sett dig. Det handlar om dig och din säkerhet. Gasa lugnt!

tisdag 8 april 2014

Det är inte lätt att övertyga den som aldrig vågat prova

Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge säger någon. Man vill ju inte dö nyfiken säger en annan. Jag äskar att testa nya saker säger en tredje och den fjärde säger att man inte skall ha förutfattade meningar.

Detta är människor som inte tappat upptäckarlusten och fortfarande är nyfikna och har leklusten i behåll. Sedan finns det en del som är raka motsatsen. De som redan utan att prova bestämt sig för att det inte är roligt att åka motorcykel eller rent av livsfarligt. Många av dessa skulle antagligen hellre äta en burk mask istället för att gränsla en hoj ifall de fick välja. Som motorcyklist möts man ibland av alla möjliga konstiga fördomar och förutfattade meningar om hur det är att köra motorcykel och hur det är att vara motorcyklist.
En liten bensträckare i Mölleberga en sommarkväll

- Jag skulle aldrig sätta mig på en motorcykel, fick jag höra.
- Varför då undrar jag så klart.
- Nej jag skulle bara vara rädd.
- Rädd för vad då undrar jag?.
- Att man skall ramla.
- Ramla? Replikerar jag helt oförstående.
- Ja att man skall tappa balansen och ramla omkull och skada sig.
- Har du en vanlig trampcykel?
- Ja det har jag.
- Ramlar du ofta när du är ute och cyklar?
- Nej jag ramlar aldrig.
Min fru kör stabilt och säkert även på motorcykel

- Tror du att det är svårare att hålla balansen på en motorcykel?  En motorcykel är mycket stadigare än en vanlig trampcykel.
- Ja men det går ju så fort.
- Det kan man reglera med gasen, man kör inte med fullgas hela tiden.
- Du som har såndär Harley Davidson du bara pluttrar väl fram? Sådana kör man väl inte så fort?
- Jag brukar försöka hålla hastighetsbegränsningarna, fast skall jag vara ärlig så händer det ibland att jag vrider lite extra på gasrullen om vägen är tom och sikten fri.
- Jag trodde man körde saktare än bilarna med en sådan?
På parkeringsplatsen går det inte så fort

Där liksom dog samtalet. Det hade kommit till en punkt där jag insåg att hon inte skulle låta sig övertygas, så det var lika bra att ge upp. Tänkte i mitt stilla sinne att det var antagligen lika bra att hon höll sig till sin trampcykel och sin VolksWagen Golf. Detta var inte en medmänniska som varken var mottaglig eller möjlig att omvända till motorcyklist. Kanske beroende på en kombination av förutfattade meningar och tappad nyfikenhet eller leklust.

En av mina åkkamrater har en dekal på sin hjälm där det står. "You may ask but you never will understand" vilket betyder du får gärna fråga men du kommer inte att fatta. Så är det kanske för de stackarna som i förväg bestämt sig för att de aldrig vill prova att köra eller åka motorcykel.
Lyckan och välbefinnandet smyger sig på redan innan man startat hojen

Synd men å andra sidan blir det fler kurvor och raksträckor över åt oss andra. Om man sedan betraktas som en kuf eller pellejöns för att man gillar att köra motorcykel så bjuder jag på det. Jag både tycker om och mår bra av att köra hoj och det är huvudsaken.
Såhär glad kan man bli av att få köra motorcykel
Halva veckan har redan gått snart helg igen. Gasa lugnt!

måndag 7 april 2014

Akta dig som ögat!

Under föregående vecka skrev jag några inlägg om riskmedvetenhet och att själv ansvara för sin säkerhet. Idag ramlade jag över en lista som SMC hade sammanställt.

Jag tyckte att denna lista som kommit fram från motorcyklister för motorcyklister var så bra att jag tog mig friheten att stjäla den rakt av. Att vara riskmedveten handlar inte om rädsla eller överdriven försiktighet. Att vara riskmedveten bidrar faktiskt till att göra din hojåkning roligare. Du blir tryggare i din åkning vilket gör att du kör mer avspänt och kan lättare njuta av din åkning.
Min hustru på hojtur i Södermanland

Din körteknik kan alltid utvecklas om du nu inte råkar vara Valentino Rossi eller någon av hans kombattanter. Det finns många sätt. Man kan öve själv delta i avrostning, ta ett par körlektioner av en mc-lärare man kan gå en kurs hos SMC. mm. För dig som gillar att se på TV kan jag rekommendera instruktionsfilmerna Ride lika a Pro av Jerry "Motorman" Palladino som arbetat som utbildare av Amerikanska MC poliser. Där får man massor med tips om hur man skall hantera sin hoj i alla tänkbara situationer.

Ett litet smakprov från Ride Like a Pro
https://www.youtube.com/watch?v=NR_eEo9XpKw
Åter till listan som jag stulit från SMC. Läs igenom och begrunda dessa påståenden och du kommer efteråt att vara en mer medveten och säkrare motorcyklist. I alla fall om det vara något som dy tyckte verkade vettigt. Här kommer listan:


  • Använd heltäckande skyddskläder och godkänd hjälm. Komplettera med ryggskydd. Skyddskläder i skrikiga färger med många kontraster syns bättre än enfärgade svarta. Vill du sticka ut, kör med varselväst, men ta inte för givet att du syns, oavsett vad du har på dig.
  • Sköt om din motorcykel under vintern, byt däck, kolla bromsar och belysning. Kör alltid med minst halvljus!
  • Kör aldrig påverkad av alkohol eller droger. Låna inte ut hojen till en full kompis. Det låter som en självklarhet, men tyvärr är nästan en tredjedel av de som dör i trafiken på motorcykel påverkade.
  • Skaffa ett MC-körkort innan du börjar köra hoj. En tredjedel av dem som dör i MC-olyckor saknar körkort. Låna inte ut din motorcykel till någon som inte är en van motorcyklist.
  • Håll avståndet till andra trafikanter och skapa egna utrymmen. Kör mitt i din vägbana, det är tillåtet att ta plats och du syns bättre. Gena aldrig över i motsatt körbana. Ha handlingsberedskap - om något oväntat händer ska du kunna stanna inom siktsträckan.
  • Utgå från att ingen ser dig och kör utifrån det. Lita inte på någon annan i trafiken än dig själv. Du själv är den viktigaste faktorn för din överlevnad!
  • Kör aldrig om i en korsning eller vid en anslutande väg. Bilar kan svänga ut eller göra vänstersväng. De flesta dödsolyckor med andra trafikanter sker i korsningar.
  • Hastigheten har en avgörande betydelse och många av dödsolyckor beror på hög fart. Ju snabbare du kör, desto längre blir din reaktions- och bromssträcka.
  • Anpassa fart och körstil efter vägmiljö, övrig trafik och gällande hastighet. En motorcyklist har inte råd att chansa!
  • Kör aldrig över din förmåga och fall inte för grupptrycket när du är ute med dina hojkompisar. Det viktigaste är att komma fram, inte att vara först.
  •  Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister visar att MC-förare har bristande bromsteknik. Nästa gång du ska köpa en motorcykel, välj en med ABS-bromsar! Träna bromsteknik själv eller på en kurs i början av säsongen.
  • Tre fjärdedelar av dödsolyckorna sker i kurvor. Gå en kurs och lär dig köra på kurviga vägar på ett effektivt och säkert sätt. En bonus är att det blir roligare att köra motorcykel.
  • Visa hänsyn! I trafiken spelar alla i samma lag där ingen vill dödas eller skadas.
Inga konstigheter egentligen ganska självklara påståenden men nog så viktiga. Vill du läsa SMC:s artikel i sin helhet hittar du länken här. Var rädd om det underbara livet som motorcyklist Ha en trevlig dag!

söndag 6 april 2014

Påsktraditoner för folk med bensin i blodet

Det är mycket i vår värld som förändras men det finns ett och annat event som biter sig fast. Men som någon sa. Det finns ingen anledning att ändra ett vinnande koncept.

Fordonshobbyn är starkt förankrad i den svenska folksjälen. Det är kanske just därför som vi i Sverige har mycket generösa regler när det gäller både veteranfordon, ombyggen och hemmabyggen. Vi har många starka föreningar som hjälpt till att föra hobbyfordonsentusiasternas talan.

SMC. Klubb MC-Veteranerna. Motorhistoriska riksförbundet. SFRO ( Sveriges Fordonsbyggares Riks Organisation ) m,fl. De har i jämförelse med många andra länders organisationer lyckats väl. Att så är fallet kan man som motornörd konstatera ifall man far till Jönköping i påskhelgen.

För 44:e året i rad arrangeras Bilsport Preformance & Custom Motor Show på Elima mässan. Förra påsken lockade denna utställning 80 000 besökare till Jönköping och arrangörerna räknar med minst lika många besökare i år. Utställningen håller öppet hela påskhelgen med start på Långredagen klockan 10.00-18.00 Samma tider gäller påskafton och påskdagen. På annandagen stänger utställningen klockan 16.00

Har du inget inplanerat i påsk är det kanske läge att ta en tur till Jönköping för ett besök på Elmia. Gillar du entusiastfordon och custombyggen i synnerhet brukar man kunna hitta massor med spännande saker att titta på. Om inte annat så är det kul att komma dit och titta på folk Raceputtar i färgglada skinställ. Raggare med Elvisfrilla och Jeansjacka.

Rockabillyraggare med pompadour frisyrer och Dickes jackor. Hardcore Bikers med västar med plånboken fastkedjade i brallorna. Hipsterbikers i Jeans och flanellskjortor och truckerkepsar med platt skärm. Kostymklädda Maeratiägare, vanliga gubbar i Harley Davidson jackor och mycket mycket mer. Kort sagt alla de sorter. Folk och fordon i mängd. Hade du inget inbokat i påsk har du fått ett tips nu. En sak till. Påsken ligger sent i år det kommer antagligen innebära att mycket folk kommer dit på motorcykel. Parkeringen kan bli lika intressant som utställningen.

Mer info hittar du på länken här. Bilsport Preformance & Custom Show

Det är synd om danskarna

Igår var jag och min kära hustru i Köpenhamn. Vi tog tåget över bron på förmiddagen och klev av på Huvudbarngården i Dronningens By. Vi styrde stegen upp på Västerbro för att få lite storstadspuls och uppleva lite danskt gemyt.

Danskt gemyt eller hygge som det heter på danska är egentligen bara en omskrivning för att få dricka öl, äta röda korvar, ta en lille en och röka cigarr eller pipa. Oavsett så blev det en trevlig dag trots kyla och en och annan regnskur. Dessbättre är det tätt mellan vattenhålen där man kan gå in och värma sig med en öl och en Gammel Dansk.

När vi strosade omkring på Västerbro kom vi förbi en Suzukihandlare som hade öppet hus och vårjippo. Stort Tilbud stod det på skyltar På svenska betyder det ungefär "jätte REA" Här går vi in och kollar sa jag till hustrun som inte var sen att haka på. Väl inne på butiksgården hade man rullat ut mycket hojar från begagnat hallen. Det var blandade cyklar mest sportmaskiner men även några customhojar.

Offroad och äventyrsmaskiner lös däremot med sin frånvaro, Vet inte ifall det var en tillfällighet eller ifall det är så att den typen av motorcykel inte är så populär i Danmark. På gården såldes det rejäla grillade korvar "Langebøms" anpassade för hungriga motorcyklister. Givet vis kunde man också köpa sig en eller flera fatøl för att skölja ner korvarna med. I övrigt var det ungefär som när svenska handlare ordnar jippon med ett undantag, priserna. Man påstod sig ha outlet på mc-kläder och tillbehör. Denna "outlet" låg prismässigt strax över svenska ordinariepriser.

Började man sedan titta på vad hojarna kostade blev man mörkrädd. Prisbilden på motorcyklar på andra sidan sundet gör att man förundrad över att det finns motorcyklister i Danmark över huvud taget. För en Honda Fireblade från 2007 med 2 000 mil på mätaren ville man har 150 000 dkr vilket i svenska pengar betyder nästan 200 000sek. I Sverige kostar en Fireblade av samma årsmodell mellan 60 och 70 000.

Det betyder att den är så gott som tre gånger så dyr i Danmark som i Sverige. Kollar vi sedan på Harley Davidson så blir det lika illa. För en Road King av 2004 års modell med 4 000 mil på mätaren begär man 240 000 dkr vilket motsvarar strax över 300 000 kr i svenska pengar. Här kostar en Road King av samma årsmodell ungefär 130 000 kr

Vi kan konstatera att ett 10 år gammal HD är mer än dubbelt så dyr i Danmark. Kan bara sammanfatta det med orden. Stackars Danskar. I övrigt var det en trevlig tillställning och vi hade en bra dag i Köpenhamn även om vi var slut i fötter och ben när vi kom hem. Det blev några mil, inte på hoj utan till fots.