lördag 8 juni 2013

Att vara lyckligt lottad

Vanligtvis när jag kör till jobbet med bil åker jag motorväg och 100 skyltad landsväg. Praktisk och bra på alla sätt och vis. Trafiken flyter smidigt och man är snabbt på plats på jobbet. Den vägen undviker jag de dagar jag kör hoj till jobbet. Jag har nämligen möjlighet att välja små smala slingrande 70 vägar genom småbyar längs ett böljande landskap.

Sådana hojvägar gör turen till jobbet till en upplevelse istället för bara transport. Tidsmässigt blir inte skillnaden så stor jag har ju trots allt bara 2,5 mil till jobbet. Intrycken blir däremot helt annorlunda och man ges tid till att fundera på ett helt annat sätt än när man hela tiden måste skanna av omgivningen efter stressade bilister.

Lugnt och fridsamt nästa utan trafik. Det ger ett helt annat flyt och harmoni i åkningen. Istället för stressade bilister får man titta efter fasaner och harar i vägkanten och se efter så att det inte kommer någon enstaka traktor som skall köra upp från någon åker. Efter en sådan tur kommer man till jobbet på betydligt bättre humör än när man kört bil.

Samma sak gäller givet vis när man kör hem på eftermiddagen. Då hinner man avsluta arbetsdagens intryck i hjälmen innan man stallar in järnhästen i garaget. Har du möjlighet att åka lite småvägar till jobbet är en tur på hojen inte så dumt. Det är absolut värt de där minuterna extra det tar att dra på sig hojkläderna och rulla ut maskinen från garaget. Ha en underbar lördag det verkar bli en fin helg för hojåkning. För egen del är lördagsambitionen att ta mig ut till LMD i Vollsjö för att förhoppningsvis få gjort lite service på hojen.

Kör snyggt.

fredag 7 juni 2013

Good vibrations

Det är nog det man vill ha men ibland kan vibrationerna upplevas som ytterst irriterande. När man känner hur skakningarna fortplantar sig upp i armarna och det nästan är omöjligt att se i backspeglarna upplevs vibrationerna oftast mer störande än njutbara. Hur mycket det vibrerar beror givet vis på avlet av hoj. Ju fler cylindrar ju mjukare gång. Det är en enorm skillnad när det gäller vibrationer på en gammal Harley och en Guldvinge.

En gammal V-twin hoppar nästan omkring på parkeringsplatsen när den går på tomgång medan Guldvingens boxer går nästan vibrationsfritt. Väljer man att åka en gammal enstånka eller en hoj med V-twin motor så gör man knappast det valet för att få åka vibrationsfritt. Det finns ändå gränser för vad man som hojåkare kan acceptera.

Har man svårt att se i backspeglarna och tycker man att vibrationerna känns för mycket i styret finns det ganska enkla åtgärder man kan göra för att det skall bli bättre. Mjuka handtag av skumgummi kan ta bort fortplantningen av en hel del vibbar till händerna. Nästa steg blir att montera vikter i styrändarna. Sådana finns att köpa i de flesta tillbehörsbutiker. Är inte detta tillräckligt kan man fylla styret med blyhagel. Slå i en kork i ena ända och peta in den så långt att du kan montera vikterna i styrändan om du använder sådan. Fyll sedan styret med blyhagel från sidan utan kork.

Det får plats ca 5 dl hagel i ett "normalstyre".slå sedan i en kork i den sidan också och återmontera styret och dess reglage. Hojen vibrerar fortfarande lika myket som innan men det kommer inte att märkas lika mycket i styret. Blyhagel brukar man kunna köpa i jaktbutiker och i dykbutiker. Ett störande moment som är lätt fixat. När man är klar kan man rulla ut på vägarna igen och känna precis sådär som Beach Boys sjunger Good Good Good Good Vibrations.

torsdag 6 juni 2013

En vacker dag som den här.

Här lyser solen från klarblå himmel och det blåser inget. Det är en sån där dag som borde ägnas åt hojåkning på små smala vägar i den Svenska naturen. Bättre sätt att fira nationaldagen finns knappast. Tyvärr lär det inte bli så för mig idag.

VI hade studentfest för sonen i går så vi har annat att göra idag än att köra hoj. Det blir en del efterarbete när man haft trädgårdsfest för 60 personer. Det kan man kanske förbanna och tycka att det vore trevligare att rulla ut vägarna. Fast å andra sidan är jag glad och nöjd med gårdagen. Sonen fick en hejdundrande studentskiva med liveband och allt.

Det var hans dag igår och idag är det som sagt min och hustruns jobb att samla ihop spillrorna. Att få betala med att offra en dag på hojen känns inte som en så stor uppoffring. Jobbar vi på bra kan det kanske bli en kvällstur.

Du som skall ut och åka idag. Ta det lite extra försiktigt det finns säkert gott om bakfulla bilister på vägarna idag. Ha en underbar nationaldag. Ta en tur längs favoritvägarna det är i mitt tycke ett bättre alternativ till nationaldagsfirande än att vifta med flaggor och titta på gubbar och tanter som dansar folkdans i häradsdräkt. Ha det kalas  och gasa lugnt

onsdag 5 juni 2013

MC poliserna lyser med sin frånvaro.

I morse när jag körde till jobbet mötte jag för ovanlighetens skull 3 mc-poliser. Alla tre lyfte på vänsternäven och morsade precis som alla andra hojåkare brukar göra. Givet vis är dessa lika mycket hojåkare som alla vi andra eller kanske ännu mer eftersom hojåkning är en stor del av deras levebröd. Jag tänkte att förr såg man mc-poliser oftare än vad man gör nu för tiden.

Stämmer detta tänkte jag och bestämde att jag borde ta reda på fakta om hur det förhåller sig med den saken. Med hjälp av Google startade jag min forskning och kunde snabbt konstatera att mina farhågor var besannade. Mc-poliserna har en mycket hög medelålder. Den ligger på någon stans mellan 55 och 60 . Inom de närmsta åren kommer många mc-poliser att pensioneras samtidigt som nyrekryteringen är svår. För att kunna söka som mc-polis krävs att du förutom polisutbildning har A och B kort. Tydligen är det ganska få bland de nyutexaminerade poliserna som har både A och B kort. Sedan skall länspolismästaren godkänna utbildningen till mc-plis. Denna utbildning är förlagd till polishögskolan och finansieras av de distriktet polismannen arbetar i.utbildningen kostar någon stans strax under 90 000kr. Antagligen tycker många polisdistrikt att detta är för dyrt. Fy skäms på er vi behöver fler MC poliser på vägarna.

Tittar vi på antalet kvinnor som utbildat sig till mc-poliser är siffrorna en katastrof. Det finns bara två i hela landet. Detta trots att vi har många tjejer som kör hoj och trots att dessa kvinnliga motorcyklister absolut inte kör sämre än killarna. Fram för fler mc-poliser på vägarna. Dom har en lugnande inverkan på bilisterna och är snabbt framme ifall något händer. Är du polis och har mc-kort. Tjata hål i huvudet på din chef så han eller hon skickar dig till polishögskolan för att ge dig utbildning till mc-polis. Här kan du se en lite film om MC poliser på avrostning Blåljus NT24

Ha en underbar onsdag Idag tar sonen studenten så vi har varit strängt upptagna med allt som skall fixas och ordnas. Bara vi hinner få undan allt i rimlig tid på torsdag så skall det förhoppningsvis kunna bli en liten nationaldagstur.

Kör snyggt

tisdag 4 juni 2013

En Svensk klassiker

Säg Silverpil och alla 60+ gubbar får något drömskt i blicken. Husqvarnas Silverpil var den maskin som verkligen satte fart Motorcykeln som hobbyfordon. Husqvarnas tidigare lättviktare Svart och Röd-kvarnan hade mer haft karaktären av bruksfordon. Det var på Svartqvarnan man körde till bruket med unika boxen på pakethållaren och en bag på styret.
Silverpilen låg högt på många pojkars önskelista

Silverpilen blev mer ett ungdomsfordon. Silverpilen tillverkades mellan 1955 och 1965. Den designades av Sixten Sason En legendar inom svensk industri och fordonsdesign. En svensk motsvarighet till Amerikas Harley J Earl. Sixten Sason ritade redan på 30 talet ett förslag till hur öresundsbron skulle kunna konstrueras. Han designade förutom Husqvarnas Silverpil Saab 92, 93, 96 och 99. Han designade även hasselbladkameror och elektolux dammsugare.
Sixten Sason visar upp sin nykonstruerade Saab 1959

Åter till Silverpilen. Den var ju som alla vet en lättviktare. En lättviktare och det vi idag kallar en lätt motorcykel är inte riktigt samma sak. Kravet på en lättviktare var att den skulle ha en tjänstevikt under 75 kr. Silverpilen hade en motor på 175cc och 9,5 hk. Det var alltså motorcykelns vikt och inte cylindervolymen som avgjorde ifall en 16 åring fick framföra hojen eller inte.
Många Silverpilar byggdes om till framgångsrika Motocross maskiner

När reglerna ändrades började Husqvarna tillverka insticksfoder till Silverpilen så att man kunde få ner cylindervolymen till 125cc. Detta gjorde att silverpilen hängde med som 16 års hoj en bit in på 70 talet innan den precis som de engelska hojarna blev utkonkurrerade av Honda, Yamaha och Suzuki. Den berättelsen tar vi en annan dag. Ha en alldeles fantastisk Tisdag.

Kör snyggt

måndag 3 juni 2013

Ingen tjänar på att vara ögontjänare.

Jag förstår det där med fartens tjusning, Jag tycker också om att få vrida lite extra på gasrullen. Erfarenhet och många mil har dess bättre fått mig att tappa intresset för att åka fort. Det är sällan jag kör fortare än rådande hastighetsbegränsningar. Oftast går det fort så det räcker. Tar man det dessutom lite lugnt så får man ju se och uppleva en hel massa annat än att bara vara helt fokuserad på vägen. Alla tänker inte så. Många tar chansen att gasa på lite extra när man tror att man är ensam på vägen.

Jag förstår beteendet jag gjorde lika dant förr. Jag hade dessbättre bättre tur att klara mig. Inte bara ifrån länstrafikgruppen och MC poliser. Jag klarade mig först och främst från att råka ut för en singelolycka. 56% av MC olyckorna är singelolyckor. Detta kan vi jämföra med  krock mellan MC och bil i korsning som anses som ett farligt moment i trafiken. För denna grupp är resultatet av antalet olyckor ca 10% . Risken för singelolyckor är med andra ord 5 gånger så stor som att krocka i en korsning. Att andelen singel olyckor är så stor är något som vi motorcyklister måst ta på oss.

Det går för fort. Håller du hastighetsbegränsningarna minskar du statistiskt sett olycksrisken med minst hälften. Givet vis väljer du själv hur du kör med med finns ju en anledning till att vi har hastighetsbegränsningar . Det handlar i grund och botten om trafiksäkerhet och samhällsansvar. Statistiken talar sitt tydliga språk. Håll hastigheten så minskar du olycksrisken rejält. Att som motorcyklist vara ögontjänare och gasa på då ingen ser kan bli en dyrköpt erfarenhet. Släpp lite på gasrullen nästa gång och du blir en säkrare motorcyklist. Är du sugen på att lära dig att åka fort anmäl dig till en kurs i bankörning.

Ha en trevlig måndag.                                                                          

söndag 2 juni 2013

Vad kostar dumdristigheten?

Nu har äntligen sommarvärmen kommit. Nu behöver man inte längre bylsa på sig massor med lager av kläder för att hojåkningen skall bli behaglig. Alla medaljer har en baksida brukar man säga. Nu ser man stollar i flertal. Förare som kör MC och glömde bort att tänka efter före. Cirka 20% av de hojåkare jag mött denna helg saknar handskar. Nu skriver han om de igen tänker du kanske. De gör jag men det kan inte sägas nog många gånger. Var rädd om dig dumdristigheten har alltid ett pris. Detta pris kan vara mycket plågsamt att betala.

Det gäller inte bara handskar.Igår mötte jag en kille på en Ducati som kom åkande i jeans t-shirt och gympadojor i förrgår en Kawa 900 vars pilot hade jeansjacka och gubbbyxor och lågskor. I mina ögon ganska korkade val av MC-kläder. De flesta MC försäkringar har idag krav på att du skall använda skyddsutrustning. Det verkar vara många som inte har koll på detta. Skulle olyckan vara framme är det inte säkert att försäkringsbolaget är villig att betala ut någon ersättning ifall du inte uppfyllt villkoren. Personligen så kör jag inte utan skyddsutrustning.

 Det beror inte i första hand på försäkringen utan på att jag är rädd om mig och det borde alla vara. Att använda ordentlig utrustning borde vara en självklarhet för varje motorcyklist. Så är det tydligen inte Hos en del försäkringsbolag kan du för några extra tusenlappar om året välja bort villkoren om skyddsutrustning. Ett i mina ögon ganska dum möjlighet. Här låter man mot extra avgift försäkringstagare slippa att vara rädda om sig. I förlängningen är det en affärsidé som bekostas av oss andra. När hojåkare skadar sig onödigt mycket blir vård och rehabilitering dyr, samtidigt som högre ersättningar skall betalas ut från försäkringsbolaget. Dessa kostnader får du och jag stå för i form av höjda försäkringspremier och via skattsedeln.

Kör snyggt och ta det försiktigt dumdristigheten har alltid ett pris.