tisdag 4 juni 2013

En Svensk klassiker

Säg Silverpil och alla 60+ gubbar får något drömskt i blicken. Husqvarnas Silverpil var den maskin som verkligen satte fart Motorcykeln som hobbyfordon. Husqvarnas tidigare lättviktare Svart och Röd-kvarnan hade mer haft karaktären av bruksfordon. Det var på Svartqvarnan man körde till bruket med unika boxen på pakethållaren och en bag på styret.
Silverpilen låg högt på många pojkars önskelista

Silverpilen blev mer ett ungdomsfordon. Silverpilen tillverkades mellan 1955 och 1965. Den designades av Sixten Sason En legendar inom svensk industri och fordonsdesign. En svensk motsvarighet till Amerikas Harley J Earl. Sixten Sason ritade redan på 30 talet ett förslag till hur öresundsbron skulle kunna konstrueras. Han designade förutom Husqvarnas Silverpil Saab 92, 93, 96 och 99. Han designade även hasselbladkameror och elektolux dammsugare.
Sixten Sason visar upp sin nykonstruerade Saab 1959

Åter till Silverpilen. Den var ju som alla vet en lättviktare. En lättviktare och det vi idag kallar en lätt motorcykel är inte riktigt samma sak. Kravet på en lättviktare var att den skulle ha en tjänstevikt under 75 kr. Silverpilen hade en motor på 175cc och 9,5 hk. Det var alltså motorcykelns vikt och inte cylindervolymen som avgjorde ifall en 16 åring fick framföra hojen eller inte.
Många Silverpilar byggdes om till framgångsrika Motocross maskiner

När reglerna ändrades började Husqvarna tillverka insticksfoder till Silverpilen så att man kunde få ner cylindervolymen till 125cc. Detta gjorde att silverpilen hängde med som 16 års hoj en bit in på 70 talet innan den precis som de engelska hojarna blev utkonkurrerade av Honda, Yamaha och Suzuki. Den berättelsen tar vi en annan dag. Ha en alldeles fantastisk Tisdag.

Kör snyggt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar