lördag 8 juni 2013

Att vara lyckligt lottad

Vanligtvis när jag kör till jobbet med bil åker jag motorväg och 100 skyltad landsväg. Praktisk och bra på alla sätt och vis. Trafiken flyter smidigt och man är snabbt på plats på jobbet. Den vägen undviker jag de dagar jag kör hoj till jobbet. Jag har nämligen möjlighet att välja små smala slingrande 70 vägar genom småbyar längs ett böljande landskap.

Sådana hojvägar gör turen till jobbet till en upplevelse istället för bara transport. Tidsmässigt blir inte skillnaden så stor jag har ju trots allt bara 2,5 mil till jobbet. Intrycken blir däremot helt annorlunda och man ges tid till att fundera på ett helt annat sätt än när man hela tiden måste skanna av omgivningen efter stressade bilister.

Lugnt och fridsamt nästa utan trafik. Det ger ett helt annat flyt och harmoni i åkningen. Istället för stressade bilister får man titta efter fasaner och harar i vägkanten och se efter så att det inte kommer någon enstaka traktor som skall köra upp från någon åker. Efter en sådan tur kommer man till jobbet på betydligt bättre humör än när man kört bil.

Samma sak gäller givet vis när man kör hem på eftermiddagen. Då hinner man avsluta arbetsdagens intryck i hjälmen innan man stallar in järnhästen i garaget. Har du möjlighet att åka lite småvägar till jobbet är en tur på hojen inte så dumt. Det är absolut värt de där minuterna extra det tar att dra på sig hojkläderna och rulla ut maskinen från garaget. Ha en underbar lördag det verkar bli en fin helg för hojåkning. För egen del är lördagsambitionen att ta mig ut till LMD i Vollsjö för att förhoppningsvis få gjort lite service på hojen.

Kör snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar