måndag 3 juni 2013

Ingen tjänar på att vara ögontjänare.

Jag förstår det där med fartens tjusning, Jag tycker också om att få vrida lite extra på gasrullen. Erfarenhet och många mil har dess bättre fått mig att tappa intresset för att åka fort. Det är sällan jag kör fortare än rådande hastighetsbegränsningar. Oftast går det fort så det räcker. Tar man det dessutom lite lugnt så får man ju se och uppleva en hel massa annat än att bara vara helt fokuserad på vägen. Alla tänker inte så. Många tar chansen att gasa på lite extra när man tror att man är ensam på vägen.

Jag förstår beteendet jag gjorde lika dant förr. Jag hade dessbättre bättre tur att klara mig. Inte bara ifrån länstrafikgruppen och MC poliser. Jag klarade mig först och främst från att råka ut för en singelolycka. 56% av MC olyckorna är singelolyckor. Detta kan vi jämföra med  krock mellan MC och bil i korsning som anses som ett farligt moment i trafiken. För denna grupp är resultatet av antalet olyckor ca 10% . Risken för singelolyckor är med andra ord 5 gånger så stor som att krocka i en korsning. Att andelen singel olyckor är så stor är något som vi motorcyklister måst ta på oss.

Det går för fort. Håller du hastighetsbegränsningarna minskar du statistiskt sett olycksrisken med minst hälften. Givet vis väljer du själv hur du kör med med finns ju en anledning till att vi har hastighetsbegränsningar . Det handlar i grund och botten om trafiksäkerhet och samhällsansvar. Statistiken talar sitt tydliga språk. Håll hastigheten så minskar du olycksrisken rejält. Att som motorcyklist vara ögontjänare och gasa på då ingen ser kan bli en dyrköpt erfarenhet. Släpp lite på gasrullen nästa gång och du blir en säkrare motorcyklist. Är du sugen på att lära dig att åka fort anmäl dig till en kurs i bankörning.

Ha en trevlig måndag.                                                                          

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar