söndag 2 juni 2013

Vad kostar dumdristigheten?

Nu har äntligen sommarvärmen kommit. Nu behöver man inte längre bylsa på sig massor med lager av kläder för att hojåkningen skall bli behaglig. Alla medaljer har en baksida brukar man säga. Nu ser man stollar i flertal. Förare som kör MC och glömde bort att tänka efter före. Cirka 20% av de hojåkare jag mött denna helg saknar handskar. Nu skriver han om de igen tänker du kanske. De gör jag men det kan inte sägas nog många gånger. Var rädd om dig dumdristigheten har alltid ett pris. Detta pris kan vara mycket plågsamt att betala.

Det gäller inte bara handskar.Igår mötte jag en kille på en Ducati som kom åkande i jeans t-shirt och gympadojor i förrgår en Kawa 900 vars pilot hade jeansjacka och gubbbyxor och lågskor. I mina ögon ganska korkade val av MC-kläder. De flesta MC försäkringar har idag krav på att du skall använda skyddsutrustning. Det verkar vara många som inte har koll på detta. Skulle olyckan vara framme är det inte säkert att försäkringsbolaget är villig att betala ut någon ersättning ifall du inte uppfyllt villkoren. Personligen så kör jag inte utan skyddsutrustning.

 Det beror inte i första hand på försäkringen utan på att jag är rädd om mig och det borde alla vara. Att använda ordentlig utrustning borde vara en självklarhet för varje motorcyklist. Så är det tydligen inte Hos en del försäkringsbolag kan du för några extra tusenlappar om året välja bort villkoren om skyddsutrustning. Ett i mina ögon ganska dum möjlighet. Här låter man mot extra avgift försäkringstagare slippa att vara rädda om sig. I förlängningen är det en affärsidé som bekostas av oss andra. När hojåkare skadar sig onödigt mycket blir vård och rehabilitering dyr, samtidigt som högre ersättningar skall betalas ut från försäkringsbolaget. Dessa kostnader får du och jag stå för i form av höjda försäkringspremier och via skattsedeln.

Kör snyggt och ta det försiktigt dumdristigheten har alltid ett pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar