lördag 25 maj 2013

Två nya år ligger framför mig

Igår besökte jag bilprovningen för att besiktiga Sportstern. Det är alltid lite nervöst fas man egentligen inte har något att oroa sig för ifall man har lite koll på hojen.I förrgår fick jag göra den obligatoriska besiktningsrutinen. Det vill säga byta ut Sreaming Eagle ljuddämparna mot orginal burkar.


Då förvandlades min till 25KW sporre till en moped. Den lät mesigt och blev ännu tröttare än vad den är med SE ljuddämparna. Strunt samma jag visste ändå att det inte ens var lönt att chansa att besiktiga den med dom dämparna på. Det hade garanterat utmynnat i ett föreläggande om ombesiktning. Som vanligt anlitade jag Bilprovningen i Fosie i Malmö. Det har jag gjort så länge jag bott i Malmö med undantag för en gång då jag åkte till Valdemarsro och råkade ut för en idiot som inte gav sig för än han lyckats att banka hål i en bärarm på min gamla Volvo så han triumferande kunde ge mig en tvåa.

Visst har jag fått tvåor på Fosiestationen också men det känns som om dom är betydligt mer kundvänliga där och då är en tvåa lättare att ta. Killarna som besiktigar hojar här har ett genuint MC intresse och gillar sitt jobb. Det blir alltid en hel massa hojsnack och det är alltid kul. Alltid spännande att få höra erfarenheter får killar som provkört nästan alla hojar som finns. Givet vis kom vi att prata strypningar då Sportern är reggad som 25KW. Det senaste var tydligen att istället för att strypa med brickor i förgasaren eller insugningsröret kunde man vikta ner hojen. Det vill säga tynga ner hojen med så mycket vikt att det motsvarade en effektminskning till  25KW. Ett i mitt tycke helidiotiskt sätt ifall hojen skall hanteras av en nybörjare. En mycket tung dessutom slö hoj är inte lätthanterlig ens för en rutinerad hojåkare. Hoppas denna idiotlösning kommer att tas bort omgående.

Ingen nybörjade är behjälpt av en sådan hoj. Sportstern gick igenom med blankt papper så nu rullar den två år till och den kommer att till stora delar vara sonens övningshoj när den inte får tjänstgöra som min "köra till jobbet moped". Ha en fantastisk lördag. Hoppas att just du får fint åkväder.

fredag 24 maj 2013

Äntligen lite vind i ansiktet.

I går kväll tog jag och hustrun en mer än välbehövlig hojtur. Det var en sån där försommarkväll då den Skånska landsbygden visade sig från sin allra vackraste sida.

Solen sken från en så gott som klarblå himmel och det var nästan vindstilla. Rapsfälten stod i full blom och lyste smörgula i kvällssolen. Vetet som såddes i höstas var knähögt och på några ställen var potatislanden redan kupade.  De hårt beskurna pilarna längs vägkanterna hade redan skjutit långa skott. Det är sådant som är bevis på att sommaren äntligen är i antågande.

Det verkar bli både nypotatis och jordgubbar till midsommar i år också. När vi lämnade det böljande jordbrukslandskapet och rullade in i bokskogen kunde man fortfarande njuta av den skira ljusgröna färgen de nyutslagna bokarna har. Den höll i sig trots att det mesta av vitsipporna var överblommade. Det är vid denna tiden på året Skåne är som allra vackrast. När vi kom åkande på en liten krokig väg kom jag att tänka på en sak. För något år sedan när jag blev hembjuden på Whiskyprovning hos en vän träffade jag en för mig ny bekantskap. Mannen berättade att han var professor i kulturgeografi.

Nyfiket bad jag honom att berätta lite om vad han gjorde. När han berättade slog det min att jag gör nästan samma sak när jag är ute och kör motorcykel. Jag letar tecken och lämningar i kulturlandskapet. Kommer man åkande och det plötsligt kommer en kurva på en väg. Mitt i ett öppet område så har det med störta sannolikhet legat en gård eller ett annat boställe på denna plats. Jag tycker det är spännande att titta ut över landskapet och försöka skapa mig en bild över hur det var förr. Ett enkelt sätt att konstatera ifall en gård är gammal är att titta var gödselstacken ligger. Är den belägen ut mot vägen är det en gammal gård. Att ha en stor gödselhög var ett sätt att visa att man hade många djur vilket var den tidens statussymbol. Det finns mycket att upptäcka bakom styret och det finns många sätt att njuta av hojturen. Ha en underbar fredag och kör snyggt.

torsdag 23 maj 2013

Bra Bromsar Biter Bättre


Min hoj har så dåliga bromsar. Det är en utsaga man hör allt som oftast. Kanske stämmer det men jag anser att de flesta moderna motorcyklar har ganska bra bromsar. Därmed inte sagt att det inte kan bli bättre. Det mest radikala man kan göra är givet vis att byta till ett bättre bromsok med fler kolvar som kniper hårdare om bromsskivan. Det tycker jag är lite överkurs.


Det finns andra både enklare och billigare sätt att förbättra bromsegenskaperna. Så gott som alla moderna motorcyklar har hydraliska bromsar. Det innebär att när du klämmer på bromshandtaget eller trampar på fotbromen skapar bormscylindern ett övertryck i bromsbehållaren så att bromsvätskan komprimeras och skapar tryck på bromskolvarna i oket.. Akilleshälen i bromssystemet är ofta bromsslangarna. Eftersom både bakfjädring och framgaffel rör på sig är slangar oundvikligt. Det går inte att ha rör hela vägen vilket hade varit det bästa. 
Bromsvätskebehållare, bromsslang, bromscylinger och bromsok

Problemet med bromsslangar eller hydralslangar om man skall vara petnoga är  att när trycket ökar i dem så expanderar slangväggen vilket gör att trycket ut i bromsoket minskar något. Detta brukar beskrivas som att bromsarna känns svampiga. Bromsslangar åldras och då mattas armeringen i slangen och svampigheten ökar. Då är det dags att byta. 
Stålomspunna bromsslangar finns i många olika färger

Passa då på att byta till stålomspunna slangar ”braced cables” på engelska. Då hjälper det spunna stålhöljet till att motverka att slangen expanderar. Då får vi bättre tryck framåt med bättre bromsverkan som följd. Prismässigt  är det vanligt vis inte så stor skillnad på stålomspunna bromsslangar i alla fall inte om man jämför med en omgång orginalslangar. De extra kronorna är en bra investering. Du kommer att förbättra din bromsverkan samtidigt som du ökar din egen säkerhet. Nya slangar,nya belägg och ny bromsvätska ( det heter inte bromsolja ) kommer att göra underverk på din hoj. 
Kläm inte till för hårt när bromsarna är nyfixade. En ofrivillig stoppie  är en otäck upplevelse

Glöm inte bort att använda koppar eller aluminiumpasta på baksidan av din klossar ( beroende på materialet i oket koppar och aluminium tycker inte om varandra ) då  när du monterar dem så minskar du risken för skrikande och gnisslande bromsa. Detta meddelar han som har en Road King som skriker som en stucken gris när man nyper till i handbromsen. Man kanske borde leva som man lär, eller?

onsdag 22 maj 2013

Vart tog alla gamla bensinmackar vägen



Vi som varit med ett tag har sett många olika bensinmackar passera revy. Koppartrans, IC, BP, Esso, Mobil, Fina, Nynäs, UnoX, Gulf, Caltex, OK Texaco och antagligen minst en handfull till. Visst jag förstår det där med stordrift och multinationella företag men är man en nostalgiker och retronörd som jag så  saknar man dessa skyltarna längs vägen. Besöker man en marknad så finns där nästan alltid någon T-shirtförsäljare som har tröjor med gamla mensinmacksloggor så jag kan ju näppeligen vara ensam i min vurm för gamla bensinmackar. 
Koppartrans Elisedal i Göteborg

Det är inte så att jag skulle vilja tillbaka till den tid då det stod ett bensinmacksbiträde i uniform och gjorde honör när man rullade in på macken. Mitt intresse är mer stilen, tidsandan och vad det representerar. Dessbättre finns det ju ett antal ”nostalgimackar” där det finns andra samlarnördar som skaffat sig en massa gamla grejer.

 Min närmsta är en gammal BP mack i Harlösa som ligger längs väg 104 mellan Lund och Sjöbo Förutom BP prylar och en drös veteranbliar har och också en fin Samling John Deer traktorer. En annan fin attraktion är ”Snuthäcken” En halv polis Amazon upprtyckt i en vintergrön liguster.

Har du vägarna förbi Harlösa i sommar så stanna till och titta en stund och dröm dig tillbaka till förr. BP mackarna har för övrigt gått många olika öden till mötes. Det fanns en modell av mack som var lite futuristisk antagligen inspirerad av den tecknade serien Jetsons. Den var fyrkantig med ovala fönster åt alla håll gjord i glasfiberplast. 

För sådär 15 år sedan såg jag en sådan i Nyköping som hade fått pontoner under sig och blivit en futuristisk husbåt.  Bensinmackarnas öden äro outgrundliga. Att man idag gillar tröjorna med gamla bensinmacksloggor  beror säkert på att man som grabb samlade på klistermärken. Jag minns hur man cyklade hela stan runt och frågade efter klistermärken på varenda mack. Oftast blev det kalla handen men man körde oförtrutet vidare.  Snyggaste märkena hade Mobil med sin flygande häst. Esso med sin tiger var också ganska tuff. Sedan var ju BP gubben ganska kul. Tråkigaste dekalerna hade IC och OK som bara hade bokstäverna i sin logga.

tisdag 21 maj 2013

Inga rengöringsmedel kan ersätta vatten.

Du som följer min blogg kanske kommer ihåg att jag vid några tillfällen skrivit om  tvätt, puts och polering. Idag kommer en lite påminnelse eller uppfräschning i ämnet. Var du nu grundlig i våras med att rengöra och polera hojen så är det inte så svårt att hålla den i hyggligt skick hela säsongen och detta utan allt för mycket slit med hinkar och putsdukar.



Vaxade du noga både på lack och krom fastnar inte smutsen så  lätt. Det behövs sällan några kraftigare doningar när du tvättar hojen. Lite bilshampo duger gott. Börja med att spola av hojen så att du får av all lös smuts. Sedan går du över framgaffel  lamphus och backspeglar med en ”flugsvamp” för att få bort alla insekterna som din hoj fångat in. Sedan är det mjuk svamp hink med varmt vatten och bilshampo som gäller. Var frikostig med vatten och lödder. Börja nerifrån och upp så slipper du få fula ”rinn” eller fläckar i lacken. Kom ihåg att en tappad svamp är en förbrukad svamp.

När du sedan tvålat in hojen är det bara att skölja med vattenslangen.  Använd rikligt med vatten så blir hojen ordentligt ren.Sedan torkar du hojen torr  med ett sämskskinn  eller en microfiberduk.

Voalá hojen är klar och det tog ingen längre stund. Nu är det bara att stalla in och vänta på nästa tur.
Kör snyggt.

måndag 20 maj 2013

Varför sitter det så få på läktaren?



Varför har motorsporten inte längre samma attraktionskraft.  Jag var nyligen på Speedway och såg när Gnistorna från Malmö efter en hård och jämn kamp slog Griparna från Nyköping. Nu hade vi hård konkurrens av hockey VM och deltävling i melodifestivalen. 

Vi var trots detta några hundra på läktarna men publikantalet var märkbart desarmerat förmodligen på grund av ovanstående evenemang. Det är tydligen inte lätt att försöka konkurrera med melodifestivalen. Ett program som få öppet erkänner att de gillar men många tittar på i smyg. Tittar vi tillbaka på MC sporten som företeelse så har den en gång i tiden lockat man ur huse. Beddingeloppet som kördes på sydkusten i slutet av 20 talet och början av 30-talet hade ca 15 000 åskådare i snitt. Saxtorps Grand Prix utanför Landskrona hade när det var som störst närmre 150 000 åskådare ett antagligen än idag svårslaget rekord när det gäller sportevenemang. 

Vad är det då som gör att motorsporten inte längre har samma dragningskraft? Speedway är en fantastiskt bra publiksport med sina korta snabba heat. Entrén kostar inte mer än två starköl på krogen vilket inte är så dyrt för två timmars spänning tillsammans med andra entusiaster. Jag förväntar mig inte att det skall komma 10 000 besökare på en speedwaymatch i  Allsvenskan . Men 3000 vore en bra siffra det utgör ju trots allt inte mer än 1% av Malmös befolkning. 

Min uppmaning är. Ta dig i kragen och besök minst ett motorsport evenemang denna säsongen. Det finns mycket att välja på vad du går på är upp till dig. Dragracing. Speedway, Supermotard, Roadracing, Motocross mm. Eller om man så vill ”support your local Motorklubb”

söndag 19 maj 2013

Nu har dom kommit ut igen



Det slår aldrig fel. Med varmt väder följer också dåligt omdöme hos många motorcyklister. Det är då man ser dom komma åkande. Ofta ganska välklädda sett ur hojåkarperspektiv men med ett undantag. När man ser dem lyfta handen för att hälsa så avslöjas det att dom antagligen har otur när dom tänker. Det som saknas är handskar. 



Viss jag vet att var och en har friheten att välja med undantag för hjälm, det man vill ha på sig när man kör hoj. Personligen så skulle jag aldrig köra utan handskar. För mig är hjälm nr1 och handskar  nr2. Sedan kommer ryggskydd mckläder och stövlar. Skulle man stå på öronen så är sannolikheten stor att man tar emot sig med händerna om man inte råkar vara roadracingstjärna som är van att åka om kull. Man behöver inte vara nobelpristagare för att förstå att ett par händer som är avslipade intill ben och senor kräver lång rehabilitering.  
Ganska lindriga skador efter en marksyning

Skulle denna skräckupplevelse bli sann gäller det dessutom att ha läst det finstilta i sin MC försäkring. I villkoren står oftast att Kläder anpassade för MC åkning skall användas. Detta innefattar med största sannolikhet även handskar. Skulle du köra om kull och förstöra dina händer, så är det inte säkert att försäkringsbolaget är intresserade av att betala ut några pengar för sveda värk och rehabilitering. 
Såhär ser det ut när det börjar att läka

Tänk på det nästa gång du sätter dig på hojen. Behåll handskarna på i sommar. Det finns tunnare handskar i MC butiken ifall man tycker att ens vanliga hojvantar är för varma.
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga.