lördag 25 maj 2013

Två nya år ligger framför mig

Igår besökte jag bilprovningen för att besiktiga Sportstern. Det är alltid lite nervöst fas man egentligen inte har något att oroa sig för ifall man har lite koll på hojen.I förrgår fick jag göra den obligatoriska besiktningsrutinen. Det vill säga byta ut Sreaming Eagle ljuddämparna mot orginal burkar.


Då förvandlades min till 25KW sporre till en moped. Den lät mesigt och blev ännu tröttare än vad den är med SE ljuddämparna. Strunt samma jag visste ändå att det inte ens var lönt att chansa att besiktiga den med dom dämparna på. Det hade garanterat utmynnat i ett föreläggande om ombesiktning. Som vanligt anlitade jag Bilprovningen i Fosie i Malmö. Det har jag gjort så länge jag bott i Malmö med undantag för en gång då jag åkte till Valdemarsro och råkade ut för en idiot som inte gav sig för än han lyckats att banka hål i en bärarm på min gamla Volvo så han triumferande kunde ge mig en tvåa.

Visst har jag fått tvåor på Fosiestationen också men det känns som om dom är betydligt mer kundvänliga där och då är en tvåa lättare att ta. Killarna som besiktigar hojar här har ett genuint MC intresse och gillar sitt jobb. Det blir alltid en hel massa hojsnack och det är alltid kul. Alltid spännande att få höra erfarenheter får killar som provkört nästan alla hojar som finns. Givet vis kom vi att prata strypningar då Sportern är reggad som 25KW. Det senaste var tydligen att istället för att strypa med brickor i förgasaren eller insugningsröret kunde man vikta ner hojen. Det vill säga tynga ner hojen med så mycket vikt att det motsvarade en effektminskning till  25KW. Ett i mitt tycke helidiotiskt sätt ifall hojen skall hanteras av en nybörjare. En mycket tung dessutom slö hoj är inte lätthanterlig ens för en rutinerad hojåkare. Hoppas denna idiotlösning kommer att tas bort omgående.

Ingen nybörjade är behjälpt av en sådan hoj. Sportstern gick igenom med blankt papper så nu rullar den två år till och den kommer att till stora delar vara sonens övningshoj när den inte får tjänstgöra som min "köra till jobbet moped". Ha en fantastisk lördag. Hoppas att just du får fint åkväder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar